Mäkinen förklarar, många nämns som ny Toyota-boss, Neuville fortsätter hjälpa utsatta barn, Evans känner sig ödmjuk inför resten av WRC, äntligen dags för VEC, Alfred N. till Lestrup Racing och grattis Oliver S. på 19-års dagen!

Blogg

Beskedet att Tommi Mäkinen lämnar jobbet som teamchef för Toyotas WRC-satsning skakade onekligen om rallyvärlden. Många frågetecken restes där det största så klart var om det handlade om en kick uppåt eller neråt i hierakin hos Toyota. De flesta bedömare menade att det var neråt men att det kanske samtidigt var Mäkinens eget beslut eller som någon uttryckte det, ”man ska lämna festen medan det fortfarande är kul”. Underförstått att WRC:s framtid i dagens Corona-läge upplevs lite osäkert. Mäkinen förklarar själv det som nu verkar vara ett vanligt företagsövertagande, där hans eget TMR (Tommi Mäkinen Racing) säljs men  kommer att fortsätta intimt ihop med TMC (Toyota Motor Corporation) medan WRC-verksamheten hamnar hos nya TGRE (Toyota Gazoo Racing Europe).

Foto: Tommy Svensson

Inget mer dramatiskt, teamet kommer att fortsätta på samma sätt som tidigare och ingen behöver lämna sina jobb, förklarar Mäkinen för Rallit.fi.

    Det kan till och med bli fler jobb då arbetet med nya hybrid-Toyotan kommer att ske i nya lokaler i Jyväskylä då de befintliga i Puuppola inte räcker till. Arbetsbeskrivningen för den karismatiske f.d fyrfaldiga rallyvärldsmästaren verkar däremot något luddig, ” hur Toyota ska se på framtiden och motorsport i allmänhet” känns för mig inte så konkret. I intervjun förklarar Mäkinen att han under flera år ständigt varit på resande fot men att detta nu minskar drastiskt. 

     I framtiden kommer resorna att vara mer i en riktning, mot Japan.

    Spekulationerna om vem som tar över efter honom som WRC-boss tog genast fart och namn som nämndes var Miikka Antilla, Jari-Matti Latvala och inte minst Petter Solberg. Medan Solberg klart deklarerat att önskan att driva ett ”eget WRC-team” alltid varit lite av en dröm men då ligger nog hans svensk/norska mentalitet honom lite i fatet. Medan vi har en mjukare och kanske mer demokratisk inställning till chefskap är detta inget som i lika hög grad präglar en finskt ledare. Där har då både Antilla och Latvala en fördel då det för dom är lika välkänt som att bada bastu. Ett namn som konstigt nog inte alls nämns i sammanhanget är Marcus Grönholm som för mig vore som klippt och skuren för jobbet. Har erfarenhet från både WRC och Toyota, är finne och även delvis inne i jobbet som temachef och  ansvarig för sonen Niclas rallycrossprojekt. Enligt inhemska röster är det ändå ingen av de jag räknat upp som är starkaste kandidaten. Istället tror man att nya chefen hämtas från befintlig lönelista, Sporting Director Kaj Lindström som satt vid sidan av Mäkinen under de mest framgångsrika åren. Avslutade sin aktiva co-driver-karriär 2017 vid sidan av Juho Hänninen och så klart i en Yaris WRC. Känns onekligen som att Lindström kan vara ”the right man for the job”!

    *

    Thierry Neuville forsätter sitt engagerade jobb med att hjälpa olika organisationer med mål att hjälpa barn och ungdomar till ordnad skolgång med mera. Tack vare sin andra plats i Rally Turkey fick lokala Koroncuk Foundation ta emot 5000 euro från belgaren. Snyggt jobbat Thierry och lycka till mot VM-guld säger jag.

    *

    Finns säkert åtskilliga Elvyn Evans fans som inte alls är överraskade över att walesaren är i VM-ledning med bara två tävlingar kvar att köra, men det är faktiskt jag. Missförstå mig inte, jag har alltid gillat Evans och detta grundlades av pappa Gwyndaf redan i Rally Sweden 1991. Minns när jag såg honom utan vindruta som en i ”Q8 Team Ford ” i full fart med en nyrullad mörkblå Sierra Cosworth. Tyvärr rejält frostbiten fick han ge upp några sträckor senare, men där ute i den värmländska skogen tog jag skolbusschauffören från Dolgellau till mitt hjärta.  Detta har sedan förts över till sonen Elfyn och när jag var på plats i Wales Rally GB 2017 där han tog sin första WRC-seger blev det därför faktiskt lite  känslosamt.

    Foto: Tommy Svensson

    Nu väljer dock WRC-ledaren att ligga lågt och inte ta ut någon VM-titel i förskott trots 18 poängs försprång till Toyota-kollegan Sebastian Ogier. Mycket kan hända innan det är målgång i Belgien (om det nu blir där eller på Monza?) menar Elfyn.

    En bruten tävling för mig och allt är omkullkastat så det gäller att vara ödmjuk inför de två kommande tävlingarna.

    Foto: Tommy Svensson

    Om det skulle gå vägen blir Evans och Scott Martin de första världsmästarna från ”UK” sedan Richard Burns tog hem det hela 2001. I Estland tog han sitt livs tredje WRC-triumf, först Wales med DMACKs WRC-Fiesta och sedan Rally Sweden i februari. Många ”icke Evans fans” menade att han fick segern till skänks efter att de tuffaste utmanarna antingen fått bryta eller drabbats tidsmässigt av sinkande problem. Huvudpersonen delar dock inte uppfattningen förklarar han för DirtFish.

    Den här gången hade jag marginalerna på min sida men det har varit så många gånger tidigare när det varit  precis tvärtom!

    Ingen större tvekan utan att Sebastian Ogier varit med och irriterat om segern om inte hans Toyota drabbats av två ovanliga tekniska fel. Först ett elfel som gjorde Yarisen framhjulsdriven på lördagen och sedan ett ”major engine failure” på näst sista sträckan. Ändå svårt att säga att inte Evans vann rättvist och så vitt jag vet, har alla samma förutsättningar när man startar…

    *

    Ingen kan komma och påstå utan att Ted Malm  har fått en tung inledning för” sin baby”, Volvo Euro Cup. Covid-19 punkterade effektivt  hans ambitiösa planer och än har ingen deltävling kunnat genomföras men nu hoppas Ted på en ändring.

    Deltävling 1 & 2 blir i danska Kolding där vi kör Djurs Rally den 24 oktober berättar, skåningen belåtet.

    Rallyt har nio sträckor och som  tävlande får man poäng för deltävling ett med sträckorna 1 – 4 sedan deltävling två med sträckorna 5 – 9. På så vis får vi likväl ihop 4 st deltävlingar i serien genom att även dela den tyska deltävlingen Rund um die Sulinger Bärenklaue.

    Ted hoppas på fortsatt stort intresse från VOC och ”vitplåtade” GruppF- Volvos och siktar på 20 ekipage till den danska premiären. 

    Startavgiften är gratis för alla oss och boende är ordnat för alla bara 20 minuter från Grenå och nu väntar vi bara på törstande rallyåkare som vill vara med om riktigt utmanande roliga intensiva danska rallyvägar.

    Anmälan rekvireras via mail, ted@tedmalm.se eller på telefon 0761191804.  Djurs Rally mäter 236 kilometer varav 114 är specialsträcka, övervägande asfalt men även en del grus.

    *

    I dag presenteras skåningen Alfred Nilsson som ny i Lestrup Racings ambitiösa ungdomssatsning. I år är Alfred huvudfockus på Tyskland och race i en BMW M4 GT4.

    Foto: Lestrup Racing

    Jag är väldigt glad över att få vara en del av Lestrup Racing Team som är i toppen av STCC, berättar Alfred.

    -Min ambition för framtiden är att tävla i GT-bilar och det är det som gör denna chans så attraktiv!

    *

    Idag hurrar vi för Oliver Solberg som fyller 19 år och som troligen firar detta med tester inför nästa tävling i ERC, portugisiska Fafe Rally om två veckor. Inför detta toppar Oliver sin klass ERC Juniors 1 överlägset med dubbelt så många poäng som tvåan. I ”stora ERC” är han tvåa bak ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk och detta med futtiga fyra poäng färre. Ganska fantastiskt att en svensk 19-åring är före mångdubbelt mer rutinerade WRC-föraren Craig Breen. Båda har lika många tävlingar så detta är inte något som irländaren och Rally Estonia -tvåan kan skylla på.

    Foto: Tommy Svensson

    Medger gärna att detta trodde jag ändå inte när jag 2013 tog bilden närOliver jublande ikapp med Petter och Pernilla efter segern i Rally Sweden Historic. Stort grattis önskar Motorlboggen vår nästa WRC-förare! 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se