Blogg

Mads Ø hoppades bli fyra, mellanskånsk R2-fajt i WRC Tyskland, vad har SBF emot rally?, RS-final i Arlöv klar och racing på en minut!

Fortfarande svårt att släppa WRC Rally Finland och det som etsat sig fast är inte Ott Tänaks trots allt förväntade seger. Istället är det Mads Østbergs/Torstein Eriksens makalösa utmaning av förhandsfavoriten som så när burit hela vägen. Bara en halv minuts skillnad innebär i mina ögon ”seger” för Mads om man betänker vilka förutsättningar han hade gentemot Otts. Enligt uppgift hade Toyota lagt runt 20 testdagar inför starten i Jyväskylä och att detta är årets viktigaste tävling för Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing är självklart. Inte bara att det hans ”verkstad” är bara något stenkast bort utan på plats vid målgången fanns stora delar av Toyota-toppen från Tokyo. Om nu inte en Toyota-förare vunnit hade det inte varit så kul på partyt efteråt vågar jag lova.

Medan Toyota la nästan tre veckor före rallyt på att testa så hade Citroën spenderat tre dagar för samma sak. Under den tiden finslipades den nya framvagnen som Mads varit med om att utveckla. En framvagn som gör att C3:an styr in rappare samtidigt som bakvagnen kan göras mjukare vilket sammantaget ger en helt annan bil på vägen. Något som med eftertryck bevisades av firma Østberg&Eriksen. Så klart var teamchef Pierre Budar nöjd med sina grabbar.

Många orsaker att vara glad, fem sträcksegrar plus att Mads imponerade med att inte bara vara snabb utan även stabil som höll ”all locals” bakom sig, menade Budar.

Ingen tvekan utan att Budar var minst lika lycklig som Mads över andra platsen (fast jag tror nästan co-driver Eriksen var allra lyckligast, första pallplatsen i WRC någonsin för honom). Efter att han kickade väck Kris Meeke har trycket varit stort på honom då ”The Ulsterman” varit både populär och omtryckt. Att ge en sådan profil sparken dessutom utan ha någon fullvärdig ersättare, var ett tufft beslut. Utan att på något sätt förringa Mads kapacitet så menade många (även jag var lite tveksam) att han skulle få svårt att fylla Meeks föraroverall, trots allt var nordirländaren en av de som räknades som guldkandidat för bara ett halv år sedan. Nu visade Mads att han inte bara fyllde ut Meeks föraroverall med råge, den satt dessutom lite tajt…

Själv var Mads på ett strålande humör hela helgen och visade upp en sida som man inte sett på många år, en sida som lyste av självförtroende. Efteråt avslöjade ”Beates man” att målsättningen var fjärde platsen.

Åt de tre Toyota-förarna längst fram fanns där absolut inget att göra! 

Med segern i Finland nej förlåt andra platsen, tog Mads och Torstein ett jättekliv mot full säsong i WRC 2019.  Förstår faktiskt inte vad som skulle kunna rubba detta, möjligtvis om Sebastien Ogier bestämmer sig för teambyte. Fast då undrar jag om inte Craig Breen bör vara mer orolig…

*

Nästa anhalt för WRC är ADAC Rallye Deutschland om tre veckor och dit kommer exakt samma WRC-förare som i Jyväskylä så när som att Dani Sordo ersätter Hayden Paddon hos Hyundai. Totalt runt 60 bilar är anmälda till ”The Hinkelstein Rally” och bland dessa blir det en härlig fajt i R2-klassen mellan de båda mellanskånska Opel-åkarna Tom Kristensson, Hörby och Mats Andersson, Eslöv. Vid notblocken har dom Henrik Apellskog respektive Jörgen Jönsson.

Däremot står återigen Pontus Tidemand/Jonas Andersson över och väntar till Rally Turkey innan WRC2-ledarna gör ett nytt försök att plocka nya poäng. En tävling tillgodo mot Pontus har hans kollega hos Skoda Motorsport, tjecken Jan Kopecky. Nu skiljer inte mer poäng mellan de båda att i mina ögon favorttippade Kopecky mycket väl kan plocka in tillräckligt med poäng för att på allvar utmana om guldet. Inte heller detta blir någon ”promenad i parken” då tjecken har ytterligare 18 tuffa utmanare, bland dom Kalle Rovanperä som gjorde så bra ifrån sig i första framträdandet för Skoda Motorsport hemma i Finland.

”Tyska Rallyt” ingår även i ADAC Opel Rallye Cup och då finns så klart överlägsna ledaren Elias Lundberg/David Arhusiander även de på plats.

*

Fick igår ett telefonsamtal från en inbiten rallyfantast som undrade vad Svenska Bilsportförbundet har emot rally? Jag var som vanligt tämligen oförstående. 

Har du inte kollat när den stora Bilsportgalan 2019 arrangeras till nästa år, frågade rallyfantasten.

Här fick jag skämmas, trots att jag skrivit om Bilsportgalan hade jag glömt av datumet.

Då kan jag berätta, den arrangeras i Linköping lördagen den 26 januari.

Forfarande var polletten långt ifrån att trilla ner hos mig men fick ytterligare hjälp.

Hallå, samma datum körs första deltävlingen i Rally-SM, Bergslagsrallyt

Nu landade polletten med full kraft, SBF ordnar alltså sin ”Nobelfest” samtidigt som flera av de potentiella deltagarna i Linköping är i full färd med att inleda tävlingssäsongen 2019. Onekligen en märkligt datumkrock i synnerhet som om jag inte minns helt fel, MAS presenterade kalendern för 2019 redan hösten 2017. Alltså fanns det gott om tid på SBF-kansliet att hitta en datum som inte kolliderar med ett av dom själva sanktionerat mästerskap. 

Förstår om MAS inte känner något jättestöd från SBF i sin ambition att ge tillbaka Rally-SM forna tiders guldglans. Kanske man inte vill ha rallyfolk på galan, vad vet jag…

*

Om det stämmer att ”Gud hör bön” eller om det är något annat som spelat in vet jag inte, men igår i elfte timmen kom så Tävlingsinbjudan från Arlövs MC till finalen i RS-DM/Asfaltcup, ”AMC-Rajset”. Tävlingsdag blir som planerat den 9 september men ny plats, Bulltofta Trafikövningsområde i Malmö. Här kommer att köras två prov och det ena hela fyra gånger medan det andra bara ska köras tre. Detta ger en totallängd på 14 kilometer vilket innebär en snittlängd i varje körning på två kilometer. Sista anmälningsdag är fredagen den 31 augusti.

*

Ingen har väl missat detta med torkan, skogsbränder, grillförbud och annat som följer med  rådande värmebölja. Som bekant har flera rallyarrangörer mer eller mindre frivilligt ställt in sina tävlingar medan andra som Kullings MS, kortat ner och bara kör sträckor i ”icke riskområden”.

I södra delen av vårt avlånga land är det närmast SMK Örkelljunga som ska köra sin ”Mini-Smedsvängen” den 11 augusti. Härifrån har inga planer på att ställa in nått mina öron och i dag näst sista dagen innan anmälan stänger, har 70 förare anmält att man vill ”sprätta grus” i Örkelljunga.

Nästa tävling som kanske kan ha lite skäl att oroa sig är EC Snapphanerallyt, näst sist i Rally-SM 2018. Den 17 augusti inleds rallyt med två sträckor på asfaltslingan inne på Garnisonen. Därefter följer mer ”eldfängda” sträckor på lördagen som de för tillfället 51 anmälda ska ta sig an.

Inte förrän om en dryg vecka väntas det första regnet falla över tävlingsområdet så det gäller att hålla tummarna att detta följs av fler och dessutom, mer omfattande regnområden…

*

Har inte vart så mycket racing de senaste dagarna så här följer ”racing på en minut”.

Tomelillas Jimmy Eriksson kommer att köra Lamborgini till helgen på Nürburgrings sprintslinga i hop med 40 andra bilar i GT-mästerskapet. 

I helgen som gick körde Felix Rosenquist anrika, faktiskt 70-års jubilerande  Spa-24-timmars. Inte hellyckat 33:a totalt och åtta i klassen Pro-AM.

The Race Labb, Simon Larsson i par med Dennis Lind vann däremot på Spa i stentuffa Super Trofeo-serien för enhetsbilarna Lamborghini Hurracan Super Trofeo EVO.

För Gustav Malja i Porsche Mobil Supercup i Ungern blev det en tredje plats i ”Rookie-ligan” för skåningen och 15:e totalt.