M-Sport grattis till Åhuskärr, Tom K. klar för SM-finalen, Maj-Lis från Kristianstad ny i SBF, blir det någon lättnad på 50-gränsen för rally och RU Corona- tipsar...

Blogg

Hoppas inte någon nu känner sig trampad på tårna men helt ärligt så är det väl inte så ofta som SM-tävlingar uppmärksammas ”world wide”. I  helgen tog PG Andersson och Anders Fredriksson andra raka SM-segern när man vann East Sweden Rally och då kom där till och med gratulationer från M-Sport till GN Motorsport, PG och Anders. Känns faktiskt riktigt kul att även Sverige nämns i sådana här sammanhang.  

*

– Nu är vi i ”racemode” igen!

    Tog inte lång stund efter katastrofen i Estland innan Tom Kristensson började planera för resten av säsongen där nästa huvudfokus är Rally Italia Sardegna i oktober. Det var inte bara bittert att han och Joakim Sjöberg fick bryta så tidigt utan än mer att det inte blev någon omstart vilket gett nyttiga mil i den nya Rally4-Fiestan inför deltävling tre i J-WRC.  

    Foto: Henrik Åkeson

    Som ett led att få tillbaka de rätta känslan inför detta väljer Tom nu att köra SM-finalen i Sandviken där hans namn dök upp i sista minuten. Starten här sker med samma Grupp H-Toyota som han fick låna till EC Snapphanerally och som fungerade så perfekt fram till det att kopplingen började strula mot slutet. Motiveringen till SM-inhoppet är enkel enligt SMK Hörby-föraren.

    Jag behöver köra rallybil helt enkelt och därför är detta suveränt!

    Att han nu åter får låna den nybyggda bilen kan bli viktigt inför Sardinien.

    – Vi är otroligt glada och tacksamma över att få fler mil i Toyotan för att få till maximalt bästa resultat, förklarar Tom belåtet.

    *

    När jag igår redogjort för SBF:s Förbundsmöte så missade jag att det blev skånskt nyval i valberedningen genom rallyprofilen Maj-Lis Svensson som valdes på två år. Extra förargligt eftersom Maj-Lis som bor utanför Kristianstad, även är medlem i SMK Hörby. Med sin erfarenhet från styrelsearbetet i SBF efter något år som vice ordförande i början av 00-talet är detta ingen otrampad  mark.

    Foto: Tommy Svensson

    Kvar från den gamla konstellationen blev bara Mats Öberg medan övriga avgick i söndags. Sällskap i valberedningen får Maj-Lis och Mats av Kennet Ericsson (2år)  från Smålands BF samt Ronny Nyström Gotlands BF (1 år). Den sistnämnde blev dessutom ordförande och nu saknas bara ett namn för att man ska vara komplett. Detta namn måste enligt stadgarna vara en kvinna.

    *

     Även om det körs lite rally och vi har en SM-serie som snart ska avslutas, så är det ändå bara en blek skugga mot ett Coronafritt år. Det har stötts och blötts vilket som är rätt/bästa väg att gå och där vissa hävdar att det bästa är att ligga lågt av respekt för pandemin. Andra menar istället att det går att komma runt mycket av FHM:/RF:s restriktioner bara man som arrangör ”anstränger sig lite extra”. Min uppfattning i frågan är klar, men som jag även skrivit har jag full respekt för dom som tänker annorlunda. 

    Foto: Tommy Svensson

    Det som stökar till det för rally är så klart ”50-gränsen” och när FHM gick ut och aviserade lättnader såg många framför sig att rally i princip skulle bli fritt eftersom det är utomhus och över stora områden. Så blev det inte och ska man tolka information på SBF:s hemsida så är det frågan om det inte blev ännu sämre. Här kan man läsa, ”Den stora gruppen idrotter som inte har sina tävlingar på en byggd arena får ingen lättnad av regeringens förslag. Idrotter som orientering, motionslopp, cykel, triathlon, segling, skidor och bilsport med flera tävlar på stora ytor där avståndet mellan de aktiva är mycket stor.”. Detta kommenterar VD Anna Nordkvist med att det självklart inte är bra och att hon tycker att man skulle kollat lite närmare på hur sporterna fungerar i praktiken. Men det som är nytt och som dessutom går i helt motsatt riktning mot tidigare, är att nu verkar det som att alla på en rallytävling räknas in bland de 50 och inte som tidigare, där deltagare/funktionärer/mekaniker undantogs. 

    Tidigare har vi  inte behövt inkludera personer som genomför eventen så som exempelvis funktionärer, team och media i de antal som varit tillåtna på ett evenemang och jag tycker inte riktigt att det framgår nu heller hur det kommer bli framöver, men det är först den 1 oktober som det nya ska träda i kraft och fram till dess har vi tillsammans inom idrotten tid på oss att påverka det tänkta beslutet, konstaterar Nordkvist och lägger till.

    -Något som vi och Riksidrottsförbundet nu gör. 

    Om det här nya räknesättet ändå kommer att gälla efter den 1 oktober, blir det helt klart svårt att köra rally framöver. Enkel huvudräkning gör att det samlas minst 4-500 personer direkt inblandade i själva tävlingen på typ en DM-tävling med cirka 120 startande. Ska dessa kokas ner till bara 50 personer blir det åtminstone i min värld, svårt att genomföra men å andra sidan är jag som bekant inte heller så kreativ…

    *

    I samma ämne har även Rallyutskottet kommit med nya regler för hur man ska Coronasäkra tävlingarna vad gäller tidkortshantering, dokumentpåskrifter och annat. Beslutet ser ut så här: Rallyutskottet har med anledning av ovanstående beslutat att de lösningar som arrangörer beskriver i inbjudan/PM och som godkänns av tillståndsgivare/domare för att digitalisera eller på annat sätt minska smittspridning har ett generellt godkännande utan att dispens behöver sökas under 2020. Vi ser gärna att arrangörer skickar beskrivning av dessa lösningar till RU så att alla bidrar till uppdatering och modernisering av regelverket. Engagera gärna distriktets SGA i frågorna inför höstens Coronasäkrade SGA-träff. Vid tveksamhet/frågor, kontakta utskottet”. Slutklämmen från RU är att reglerna kan synas småaktiga, men kan få jobbiga följder när juridiken prövas vid t.ex en protest.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se