Blogg

Lundberg klar för Opel Motorsport, SRC kör vidare förhoppningsvis utan krockar med SSRC, Saarinen vann i Eskilstuna och Opel-seger före Volvo i Linköping!

Det blev precis som jag misstänkt hela tiden att Opel Motorsports ena förare i ERC Junior U.27 till nästa år heter Elias Lundberg. Vid prisutdelningen efter finalen 3-Städte Rallye klev bossen för Opels tävlingsverksamhet Jörg Schroot upp på scen och förkunnade juryns beslut. För tredje gången sedan man började sin EM-satsning med Opel Adam R2 blir det med svensk förare. Först Emil Bergkvist och i år Tom Kristensson som då får Emil och kartläsare David Arhusiander som efterträdare

Känns så sjukt häftigt att ett fabriksteam vill ha mig som förare, jublade Elias efteråt.

Det är verkligen en stor dröm som blir uppfylld, David och jag ser verkligen fram emot detta!

Tom Kristensson passade även på att gratulera sin efterträdare.

Gratulerar Elias och David med team i Tyskland och Sverige till prestationen i ADAC Opel Rally Cup och övertagandet av fabrikssitsen hos Opel. 

Kul att kunna vara en liten, liten pusselbit och att vi kan hjälpas åt framåt i våra äventyr. Det är nog tvunget för att det ska bli framgång. Mer samarbete i svensk motorsport för det är på sträckorna det ska avgöras!

Nu innebär dock inte juryns beslut i går att Elias och David kan slå sig till ro och peta navelludd fram till ERC-premiären 2019. En premiär som än så länge inte är spikad av promotorn och inte heller någon av serien övriga tävlingar är klara så här långt. Sitsen hos Opel innebär även att Elias själv ska bidra ekonomiskt annars lär det inte bli något. Nu har han ju STAR i ryggen vilket så klart är en styrka när det gäller att få företag att öppna sponsorbörsarna…

*

I går kväll beslöt även arrangörerna av Svenska Rallycupen att blåsa av den nedlägging eller timeout man hotade med i förra veckan. Det blir SRC även 2019 även om det ett tag alltså såg lite mörkt ut. Anledningen var att det var svårt att hitta krafter som vill lägga ner allt det jobb som krävs för att organisera den populära cupen med tävlingar företrädesvis i Mellansverige.

  Det krävs åtskilliga timmar för cupens arbete, inte bara under tävlingshelgerna utan också före, efter och under säsongen, menar man.

När dessutom några i cupledningen ville trappa ner låg en time out nära till hands såvida inga nya krafter trädde fram vilket där faktiskt gjorde.

Det dröjde inte länge förrän det började komma in idéer och förslag på intressanta lösningar. Vi har gått vidare med några intressenter och har nu tagit beslutet att köra vidare.

Det hela innebär dock att man ännu inte har någon tävlingskalender klar för nästa år berättas det.

Vi är sent ute, tidigare år har kalendern redan varit klar vid den här tiden! 

Med detta önskar man att intresserade arrangörer anmäler sig för att få bra spridning både geografiskt och tidsmässigt för att undvika tävlingskrockar. I år var där flera sådana mellan Sydsvenska Rallycupen och SRC vilket självklart är mycket olyckligt. I synnerhet för förare i gränslande mellan syd och mellansverige. Törs man föreslå att cupledningarna träffas och  gör upp om en kalender, innan den spikas…

*

Igår avslutades Eskilstuna Sprintcup med sina fyra deltävlingar varifrån Pierre Skytt berättar,

Finalsprintens totalsegrare Jari Saarinen lovordade vid prisceremonin Eskilstuna MK för sina fina arrangemang.

– Jag vill bara tacka EMKs funktionärer och organisation för väldigt fina arrangemang, såväl denna sprint som EMK kannan tidigare i år, sa Jari som verkade helnöjd med Ekebygropens slinga på 2,2 km som kördes tre gånger.

Jari var i en klass för sig och vann med 3 sekunder över kompisen Leif Persson från Laxå i Mitsubishi. Trean Algot Öberg i Subaru Impreza från arrangörsklubben har aldrig tidigare blivit besegrad i Ekebygropen. Men med ett så pass långt uppehåll sen i vintras så var det en del rattrost att vrida bort innan Subarun fick visa sin rätta fart. Saarinen som såg sprinten som en bra träning för att hitta rätt i körningen med S2000 Fiestan, något som definitivt verkade falla på plats för Jari.

Hos de tvåhjulsdrivna bilarna med lite trim blev det seger i form av Mikael Ekman från Oskarshamn i Seat Ibiza som var omutbar och vann över Eskilstuna MKs fartfantom Robert Eriksson i sin Renault Clio R3a med 9,7 sekunder och ytterligare någon sekund efter hamnade Kolsvas Ronnie Jakobsson i Opel Corsa. Hos B-förarna kom Eskilstunas Pontus Florin att vinna återigen med sin Honda Civic. Pontus som till nästa helg har en poängsmarginal i ledning i Svenska Rallycupen, något som pappa Björn Andersson är ”onödigt spännande”. Men Pontus håller nerverna i styr och verkar ha läget under kontroll. Marcus Nordgren från Västerås blev två i Ekebygropen före trean Joakim Björnsson från Kolsva. Bland C-förarna i trimmat 2WD blev det MK Speeds Willie Lennartsson Volvo före tvåan Markus Savela i Citroen och Hasse Pettersson också han i Volvo som trea. Hos dom motorsvagare bilarna blev det Eskilstuna i topp hos C-förarna, Dennis Granfors i Suzuki vann inte bara idag, han vann också klassen totalt. Tvåa Magnus Lindqvist Laxå och Tobias Abrahamsson från Katrineholm trea. Bland A/B förarna blev det trippel Eskilstuna, EMKs Christian Granfors i Suzuki Swift före SMK Södermanlands Rickard Gustafsson och EMKs Rasmus Palm in som trea. I ekonomi blev det Lars Rosén från Vingåker före Jimmy Alfredsson Fagersta och Stig König SMK Örebro på pallen. I ungdomsklassen blev det Storfors Alexander Fogdeby som gjorde rent hus i Ekebygropen. Tävlingsledaren Antia Pentell, den ständige ledargestalten fick återigen mycket lovord för fin arrangemang och många vill se en fortsättning på konceptet 2019.”

*

I Linköping avgjordes Längbergsprinten med en blandning av rallybilar, crosskart och folkrace. Passande nog vann Joakim Längberg totalt med sin Mitsubishi. Bästa 2WD efter de tre heaten var Tommy Johansson, Tjust med en Opel Ascona B. Tvåa Kinds Peugeot-åkare Mats Andersson och som trea och bästa Volvo, Tobias Pettersson, Gränna. Sug på den, vinnare Opel och trea Volvo…

*

Extremt tävlingsflitige Stig Andervang vann Rasbos ”Bresontrofén” som genomfördes på Tierps Arena. Nästan halvminuten ner till tvåan Johan Wesslén än större, 45 sekunder till totaltrean Pontus Westman. Båda två tävlande för Films MK men där Westman dessutom vann 2WD-klassen före hemmaföraren