Blogg

Lukyanuk byter till Lada R5, R5 Polo försenas, belgisk jättekrasch under test, ingen brittisk Escort till Hörby, Eslövs-Mats fyra i "DM-premiären", amputerade Monger trea bak Linus L. "vårbild" från norra Skåne!

Vill väl inte påstå att det drällt av rallyvinklade ”Aprilskämt” men några fanns där onekligen. Det häftigaste var nog att ERC-ledaren Alexey Lukyanuk redan till deltävling två på Kanarieöarna skulle byta ut R5 Fiestan mot en i största hemlighet helt nyutvecklad Lada Kalina R5. En bil som ”The Russian Rocket” skulle bli den förste att tävla med och som beskrevs som ”insane fast”…
Ett annat lur men tråkigt nog kanske ändå inte alltför avlägset, var att Tesla planerade att ge sig in i WRC med en elbil. Redan till Rally Finland skulle den DHL-sponsrade Teslan vara tävlingsklar och även här spekulerades det om en ”otroligt snabb bil”.
Skämtade gjorde även Nicolas Gilsoul, kartläsare till Thierry Neuville och just nu tvåa i WRC. Nicolas meddelade.
Tyvärr har Thierry drabbats av vattkoppor och Hyundais läkarteam har förbjudit honom att tävla i Tour de Corse. Därför han teamchef Nandan bett mig köra istället och nu är vi ute och letar kartläsare åt mig.
Kul för mig men så klart jättetråkigt för Thierry…

*
Man skulle kanske kunna tro att bygga en R5-bil för WRC-rutinerade Volkswagen Motorsport vore lite av ”a walk in the park” men ingalunda. Testerna i Mexiko avslöjade uppenbarligen brister i nya Polo GTI R5 och nu väntar mer utveckling innan bilen kan homologeras hos FIA. Tanken var att detta skulle ske den 1 juni och i god tid före premiären ADAC Rallye Deutschland, men nu har träffen med FIA flyttas fram. Nästa stopp är 1 augusti då Sven Smeets i VW Motorsport hoppas allt ska bara klart. Skriver hoppas för detta är precis vad Smeets verkar göra, alltså är han inte tvärsäker på tävlingsstart i sitt och Polons hemma-WRC. Trots avbräcket är Smeets ändå positiv och menar att man i Mexiko fick viktig data för framtiden.

*
På torsdag är det dags för fjärde stoppet på WRC-resan 2018Korsika och ”Tusen kurvors rally” eller mer korrekt Corsica Linea Tour de Corse. Ett av seriens tuffaste och mest mytomspunna rallyn med sina låga medelhastigheter just tack vare ”de tusen kurvorna”. Rallyt avslutas dessutom med ”the sunday monsterstage” från Vero till Sarrola-Carcopino på hela 55,1 kilometer. En sträcka som inte använts sedan 2001 och som nu fransmännen väljer som avslutning. Elaka dj-lar dom där fransoserna kan man tycka.

*
Testerna är som bekant i full gång eller i det närmaste avslutade, Thierry Neuville till exempel avslutade dessutom i förtid i onsdags med sitt magplask i ån.
En annan som avslutade och det mer definitivt än Neuville, var landsmannen Guillaune De Mevius. Efter att WRC2-anmälde De Mevius lämnat vägen under test tog inte hans Peugeot 208 stopp förrän 80 meter längre ner i ravinen. Både han och kartläsaren klarade sig oskadda vilket man inte kan säga om ”Peggan”.

*
Korsika förväntas även bli en het uppgörelse mellan de franska ikonerna Sebastien Loeb respektive Ogier. Kanske på sin plats att då konstatera att Ogier i dag för exakt 12 år sedan startade i sitt allra första rally, Rallye Jeunes. Sedan har där flutit mycket vatten under de broar som regerande världsmästaren kört över, ändå konstaterar han.
Minns fortfarande hur spännande det var!

*
Spännande blev det även en kort stund i anmälningslistan till RS-premiären Express-Specialen i Hörby den 15 april. Kollade som vanligt av listan i lördagskväll och satte nästan ”påskmusten” i halsen. Anmälda var Andrew Robinson/Kevin Wilson från brittiska Malton och bilen var en Ford Escort BDA. När jag kollade upp denna knallanmälan upptäckte jag snabbt att Robinson/Wilson var väldigt flitiga i tävlingarna i den brittiska motsvarigheten till Klassiska rallycupen. Bilen en röd/svart Escort och parets resultat-cw skvallrade dessutom om att här vankades rallyåkning av värsta sorten och detta på Industriområdet i Hörby, tanken svindlade. Nästan för bra för att vara sant och så var det så klart också, Robinson eller Wilson hade anmält sig fel. Istället för RS i Hörby ville britterna konstigt nog (eller inte?) hellre köra Midnattssolsrallyt. Därför har nu Resultatservice flyttat över dom till rätt tävling och där har man för tillfället sällskap av ytterligare 114 ekipage.
Så klart lite besviken över att Escorten inte kommer till Hörby men motsatt känsla fick jag över att se anmälan från Almunges Per Göransson. I konkurrens med de redan nu 22 anmälda Volvo 240-åkarna (eller 20 procent av de anmälda totalt) ställer sig Göranssons bilval, kul, spännande och exklusivt. Dessutom så långt ifrån 240 man överhuvdtaget kan tänka sig, så har den f.d Ford Falcon-föraren byggt en Rover P6 för klass 13 (bilen på bilden har inget med Pers att göra mer än att det är en Rover ). En Rover i MSR andas klass och lite ”stiffer uperlip” och tyvärr Volvofantaster,  dit upp har ni en bit att vandra.
Nu jobbar jag så klart som vanligt lite i motvind med min kärlek till Opel i hårt Volvo-belastade Hörby. Något som understryks av att till och med graffitimålarna tar alla chanser att hylla den svenska ikonen. Högt upp på Lågehallens vägg har någon under stor möda målat dit ”242” . Okej jag ger mig, för någon Opel graffiti har jag aldrig stött på…

*
Ska kanske även nämna att i Express-Specialen har nu ”60-gränsen” passerats med två bilar för tillfället och på torsdag den 5 april stänger anmälan. Ännu bättre drag och inte heller speciellt förvånande, är det i Hässleholms GP med ungefär dubbelt så många anmälda. Plus att anmälan dit inte stänger förrän den 15 april, så frågan är når Wilke & Co 150 anmälda?

*
Blev snudd på vinterrally när danskarna i lördags körde DM1 Horsens Rally. Nu blev det visserligen ingen snö men med en temperatur runt en plusgrad så var det långtifrån några vårkänslor som spirade på den jylländska ostkusten.
Snabbast på de åtta sträckorna och med sju sträckvinster vann Skoda-föraren Esben Hegelund, minuten före Danske Mästaren 2017, Ib Kragh, Citroën. Trea totalt och bästa 2WD-bil kördes av Kim Boisen och detta med en för oss här hemma udda BMW M1.
Stor spänning var det om Jacob Madsen och Line Lykke Jensen skulle kunna ta sin första DM-seger med en 4WD-bil när man premiärkörde en ny Hyundai i20 R5. Paret hängde med bra även om man aldrig nådde Hegelunds tider och andra platsen såg stabil ut. På sträcka sex tog dock det roliga slut och det blev ”udgået” för Jacob och Line Lykke med tekniskt fel. På den positiva sidan sattes en sträckseger och bara 19 sekunders skillnad mot Hegelund när det tog slut.
Det var R5-ornas dag i Horsens och de fyra WRC-åkarna följde efter sina motorsvagare men modernare kusiner, Kristian Poulsen Toyota Corolla WRC, Brian Madsen Peugeot 206 WRC, Jan Becker Subaru Impreza WRC och Roland Poulsen Toyota Corolla WRC.
Av de två med svensk flagga på sidorutan gick det bäst för Eslövs Mats Andersson med Hörby-co-driver Jörgen Jönsson. Tolva totalt med Opel Adam R2 och fyra i klassen blev resultatet. Med mindre både asfalt och Danmarks rutin blev det en sjunde placering för Sebastian Johansson/Christer Carlsson, Peugeot R2. Tack för bilderna Henrik Åkeson.
Till skillnad från Sverige så finns det i Danmark en ”Märkes-Cup” i det nationella mästerskapet, Opel Corsa Rally Cup. Cupen drog i gång i fjol och till årets upplaga har två nya team anslutit. Cupen har som ledord ” for et overkommeligt beløb komme i gang med at køre rally i en ægte rallybil.
I lördags var det fjolårets cuptvåa Jan Jacobsen/Kaj Mikkelsen (bilden) från Holstebro som var snabbast och slutade 24:a totalt med den nästan standardbetonade Corsan. Sune Vallentin som normalt sköter noterna hos mer kände brorsan Simon tävlar även han i cupen och körde in som tvåa. Bra jobbat av Sune i sitt livs första rally som förare och med Peter Engholm till höger.

*
Linus Lundqvist slog till med seger direkt i årets första race i det brittiska Formel 3-mästerskapetOulton Park under lördagen. Lundquist må ha vunnit, i sig en jättebragd men vad då säga om trean Billy Monger? I en olycka i fjol i Formel 4 (där för övrigt Linus vann) kraschade Monger så illa att båda benen amputerades. Nu gjorde han comeback i en specialanpassad bil och slutar trea med dansken Nicolas Kjaergaard mellan sig och Linus.
Lördagens seger var den förste svenska sådan sedan 2013 i mästerskapet då John Bryant-Meisner stod överst på pallen.
Helt magiskt att få vara med om det här, säger Linus
Vi har haft en väldigt bra vinter och känt att testerna lovat gott, men att faktiskt ta det därifrån till seger i premiären är helt fantastiskt. Nicolai satte mig under press ett tag, men jag är väldigt glad att jag lyckades hålla ihop det och inte gjorde några misstag. Första segern i Formel 3… Jag kunde verkligen inte ha fått en bättre start på säsongen!
Annandag påsk körs andra racet i serien på Qulton Park vilket blir tuffare då Linus startar sist i de 18 bilar stora fältet kraft av premiärsegern.

*
I dag passerades återigen ”SMK Hörbys-sträcka” i Silverkongen den 21 april under vår lilla ”vårtur”. Tog då omvägen till ”målskjutsen” för att se om snö/vinterläget förändras sedan i torsdags. Vet inte vad ni tycker om bilden så här styvt två veckor före tävling, men inte f-n andas den gruspremiär precis. Dessutom utfärdar SMHI en Klass1-varning för tisdagen med kraftigt snöfall över Skåne och gränstrakterna mot Småland