Lukyanuk allt för snabb i Lettland, Katsuta före Huttunen, Poulsen och Madsen-seger i DM2, favorit vann i Vimmerby, Levin hade bråttom hem och Myrsell förstärkte EM-ledning!

Blogg

Det är lite röriga tider för Motorbloggen just nu, igår skulle det inte bli något blogg alls men det blev det ändå. Idag blir det en blogg långt innan finalerna i World/Euro RX startat på Silverstone eller ERC Rally Liepaja ens påbörjat de sista sträckorna, allt detta får vänta till måndag. 

Men kan ändå inte undvika att kommentera ”Den Ryske Raketen” Alexey Lukyanuk som verkligen utmärker sig i Lettland och då inte enbart på specialsträckorna. I morse rapporterades Sainteloc Racing-stjärna för två fortkörningar med bara några minuters mellanrum. Respektingivande överträdelser dessutom, den första på 50-sträcka uppmättes  124,9km/t på ”Car no 5”. På den andra som var på 90-väg körde Alexey 168,5 km/t. Det märkliga i detta,är att han inte med automatik verkar bli utesluten utan enbart får böter från FIA på totalt 5000€s som ska betala inom 48 timmar.

Än konstigare är det att det på ”Stewards Decision” står att läsa att vid hastighetsöverträdelser över 51km/t vilket Alexey med råge passerade, då ska körkortet tas om hand på plats. Föraren ska inte ens få lov att köra från platsen med någon form av dispenskörkort. Trots detta finns ryssen fortfarande med i tävlingen fram till sträcka nio åtminstone, där han ligger tvåa efter Oliver Solberg. Att det är en berättigad ordning är solklart då Solberg hitintills vunnit sju av de nio körda sträckorna.

*

Takamoto Katsuta/Daniel Barrit visade sig  vara svårslagna i andra tävlingen med Yaris WRC i SM Riihimäki Ralli. Tog kommandot direkt före nytände Jari Huttunen i sin WRC- bil debut med Hyundai i20. Till slut blev det en skillnad på 12 sekunder till japanens fördel. Trea var Juha Salo var ljusår efter med Printsports R5-Skoda och där ljusår betyder exakt 2.20,4.

*

Det blev dubbelt Skoda i topp när ”DM2” kördes med Rally Kjellerups sju snabba asfaltsträckor på Jylland. Bäst och säkrast här var Kristian Poulsen/Ole Refsgaard Frederiksen som klarade sig utan problem och kunde vinna  med 16 sekunders marginal till regerande mästaren Ib Kragh/Ditte Kammaersgaard. Fram till sträcka tre var också den andre Poulsen, Roland/Freddy Pedersen med i toppstriden. Men en alltför optimistisk attack över ett litet krön samtidigt som där var punktering vänster bak, gjorde Skodan både luftburen och dikessökande. Som genom ett under lyckades den Varbergsboende Poulsen hålla balans på bilen och åkte sedan länge ute på ett sädesfält innan han åter hittade fast mark. Nu blev det generalras i slutställningen, sjua i klassen och elva totalt men med vinst på power stage gav det ändå viktiga ”DM-poäng”. Trea i 4WD-delen slutade Martin Johansen/Finn Thomsen i en Mitsubishi och nästan två minuter bak vinnar-Skodan. Sämre blev resultatet för snabba trion Steen Andersen, Simon Vallentin och Rene Pallesen som alla fick ”Udgået-Afkørsel” på samma sträcka som Poulsen, trean.

Äntligen tror jag att Suzuki Motorsport Danmarks Kenneth Madsen/Mette Felthaus utbrast i den ettrigt gula Suzuki Swift Maxi 2000 Evo. Detta efter att i flera tävlingar i rad haft tekniska bekymmer men nu funkade allt och då blev det också 2WD-seger oc trea totalt med minuten tillgodo på BMW-körande Kim Boisen/Louise Christiansen. Trea och glad sådan efter flera framträdande med tekniska problem även han, slutade Marco Gersager/Carina Möller, Suzuki.

Den svåra olycka i Sachsen Rallye satte sin prägel i ”DM2” då kartläsaren Sebastian ”Sebi” Walker var en känd profil i Danmark. En som tog beskedet extra hårt var Jeanette Kvick med sin täta vänskap med den omkomne. Hon berättade hur svårt det var att sätta sig i Jan Petersens Polo Super 2000 dagen efter olyckan och försöka göra ett bra jobb. Tragedin innebar även att Rally Kjellerup inleddes med en tyst minut innan start för att hedra Kai Günter och ”Sebis” minne.

*   

Mitt förhandstips att hemmaförare Victor Karlsson var ett kassaskåpsäkert namn för seger när Emiltrofén gjorde comeback, det höll hela vägen. Två raka sträcksegrar innan en drivknut gick sönder på trean och den då inkörda marginalen till tvåan Lars Engström/Kurt Vilsson försvann i ett nafs.  Victor berättar om avsltuningen som blev dramatisk.

Plötsligt var vi 7 sekunder efter inför den 17km långa avslutningen. Målet var klart inför sträckan, att ta tillbaka den tappade tiden. MEN även här blir det problem när servon försvinner och vi får åka 13km helt utan servo! Men trots det är vi TOTALSNABBAST på sträckan som även räcker hela vägen upp till TOTALSEGER!  

Han och  Thomas Gustavsson satte en nästan osannolik tid på  sträckan och ”Korvgubben-Toyotan” var runt 20 sekunder före näst bästa ekipage på sträckan, Håkan och Anders Tagesson. Därmed blev det Toyota seger 17,4 sekunder före Engström och nästan halvminuten till familjen Tagesson på placering tre.

I totalen stack dock 4WD-åkare Joakim Längberg/Mats Carlsson sig emellan och rullade in som två, runt åtta sekunder efter den vinnande Toyotan. Inte bara en Mitsubishi som var påträngande i totallistan, även vinnaren av Appendix K 1976-90 Vimmerbys egen Morgan Olsson/Mikael Johansson hade bråttom hemmaomkring. Bara lite över tio sekunder skilde mellan hans ”gammel-240” och seger-Toyotan och tredje platsen totalt var hemma. Varnade för Adrian Ring med Hörby-kartläsaren Julia Thulin i B-klassen. En varning som var befogad och efter de två första sträckorna var paret i klassledning och även med i den totala toppstriden. Då tog det roliga slut och det blev ”Brutet” för Linköpings-Volvon.

*

Lika säkert tippade jag vinnare i ”Björn Waldegårds Minne” och detta då med Stig Andervang/Marielle Lundin Brindenskog. En nästan sprintbetond DM-tävling för Uppland där Andervangs Mitsubishi bara behövde tolv minuter att ta sig runt de fem sträckorna. Tolv sekunder mer behövde Gotlands Carl Samzelius/Alexander Stolpe med den vassare WRC-Skodan. Trea och halvminuten efter i den nyinköpta Citroën R5 kom Johnny Thyr/Andreas Hjalmarsson.

Bästa 2WD blev en Volvo 240 körd av Tobias Johansson/Roine Andersson som även slutade sjua totalt av de 125 startande. Tvåa i klassen blev Opel-åkande Tommy Högström/Tom Damberg, knappt tre sekunder skilde mellan 240:an och Corsan.

Sist på ”topp-tio” men vinnare av Appendix K placerade sig Martin Hagman/Oscar Vöks  med den välbyggda Ford Escort RS 1800. Tävlingen ingick även i Klassiska och Historiska Rallycupen och där Niklas Nilsson/Anders Östlund med en Volvo 240 var näst bäst av ”di gamle”. Om man som jag, helst ser bilar före 1965 som riktiga ”klassiker”, var det här en Volvo Amazon som var snabbast körd av Håkan Holm med Jesper Holm vid sin sida.  Noterbart är att MK Rimo verkar ha lagt en ”snäll” bana då bara 19 bilar aldrig nådde slutmålet.

*

Har egentligen inga ambitioner att Motorbloggen ska bli någon form av tävlingsrapportör där jag skriver om varje tävling och de prestationer som här utförs. Väljer ut lite som sticker ut och vad gäller Laxå Rallyt nöjer jag mig med att konstatera att Mattias Monelius vann före Jimmy Olsson. Bästa 2WD blev Niklas Karlsson före Fredrik Ericsson.  Snabbe Volvo-åkaren Pontus Lönnström hade i Laxå bytt bort Grupp H-ratten mot en VOC-dito. Klar seger före Dennis Persson blev resultatet av bytet.

*

I Back-tävlingen Lima Racet  ingående i Back-SM var så klart hemmaföraren Andreas Levin i topp med sin Nissan Sunny i rallyklassen. Näst snabbaste tid satte Saab-åkaren Magnus Karlsson. Lite av comeback i klassen för 4WD-Rallybilar  var det för Jennie-Lee Hermansson. Tog en enkel seger före Micke Gälliner. Att Levin var snabb uppför backen är helt klart då han körde på samma slutsekund som rallycross-vinnarna Kent Jari Olsson och Andreas Israelsson i sina vassare RX-farkoster. 

*

Vet inte riktigt vad det är för kutym i FIA:s EM-serie för Historiska bilar men något konstigt är det. Senast uteslöts vinnande italienaren ”Lucky” efter att ha haft felaktigt bränsle i sin Lancia Delta Integrale. I helgens spanska deltävling Rally de Asturias Historicó var det en ny toppåkare som försvann. Den här gången var det dock inte vinnaren utan tvåan Daniel Alonso Villarón. Han startade rallyt medveten om att skyddsburen inte var godkänd och i mål plockade teknikerna helt korrekt bort Sierran ur resultatlistan. 

Nu vann österrikaren Karl Wagner med en Porsche och ny tvåa och vinnare i 4WD-klassen blev svenskparet Mats Myrsell/Esko Juntilla med den Italienhyrda 4X4 Sierrran. Med detta förstärkte Myrsell sin EM-ledning och nu skiljer 13 poäng till näste förare, Subaru-åkande Antonio Sainz.

Inte heller den här gången hade ”Lucky” och Fabrizia Pons lyckan på sin sida. Tog ledningen på sträcka ett under fredagen för att sedan rulla på tvåan. Nu lyckades mekanikerna få ordning på skrotet och ”Mr Unlucky” slutade ändå fyra men fem minuter bak Wagners gula Porsche.  

Sämre gick det för Anders och Ingrid Johnsen som var fyra med  Porschen när styrningen började krångla. Bara att kasta in handduken och ladda om inför nästa deltävling, i belgiska Ypres i slutet av juni.