Loubet bäst på ERC-Q-stage", Adielsson går ut som fyra, Furuseth het bland juniorerna, mycket jobb på Söderslätt, Hell gick med förlust, Ola hemma med "gul 940 Grupp H" och finns det funktionärsbrist?

Blogg

I kväll körs första specialsträckan i ERC 2019, elva kilometer långa Coroa da Mata. Ytterligare två sträckor i dag innan fredagen utgör längsta dagen i ”54 Azores Rallye” med sina sju sträckor. Lördag avslutar ERC-premiären med fem sträckor innan första segrarna rullar upp på målramen i Ponta Delgada runt 18.00 svensk tid.

Torsdagen inleddes med ”Qualification” och där det blev en liten skräll direkt när fransmannen Pierre Loubet drog till med bästa tid, halv sekunden bakom favorittippade Alexey Lukyanuk. Skoda-föraren som kör i samma klass som Mattias Adielsson, har knappast nämnts i förhandssnacket och att då visa framfötterna direkt imponerade. Lukyanuk tog ”nederlaget” som en man och det också stod klart efter att han var kvalat färdigt, att han gillar sin nya C3R5.

En riktigt ”nice” bil att köra. Fortfarande håller vi på att lära oss men vi har ett helt rally på oss att göra så…

Tredje tid här satte Chris Ingram med sin TOK-sport Skoda medan Mattias Adielsson/Anders Johansson inledde lite trevande och var lite mer än fem sekunder bak Loubet.

*

I ERC Junior 3 visade Sindre Furuseth och Jim Hjerpe att dom verkligen vill vara med och fajtas om segern med den nya Peugeot 208 R2. Bästa tid i klassen och över två sekunder bättre över de dryga tre kilometer som inledde dagens övningar. Den som var tvåa var den som  Tom Kristensson hade stora problem med fjol, spanska bilsportförbundets skyddsling Efren Llarena, även han med Peugeot. Femte tid satte Steve Røkland och Marius Fuglerud men hade faktiskt en ”ny” Fiesta före sig. Tionde plats för Elias Lundberg/David Arhusiander, fem sekunder efter Furuseth med den svenska Opel Adam R2. Inget att deppa över då ”STAR-föraren” var snabbare än sin teamkompis Gregoire Munster, två sekunder snabbare till och med. 

Denna ”Q-stage” är inte helt oviktig då det är efter tiderna här som förarna väljer startposition. En som inte får vara med och välja är Marijan Griebel som redan i måndags fick problem med servostyrningen på den helt nya Volkswagen Polo  R5. Stod över onsdagens ”showstage” i Ponta Delgado men till shake down hade teknikerna fått ordning på bilen. Trodde man i alla fall och där fick de tyske mästaren  till en åttonde tid. Men problemet verkar kvarstå så Griebel stod över ”the Q-stage”.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av sträckorna på Azorerna men när förarna valde starposition verkade det som att det var att starta lång bak som gällde. Loubet valde först och går ut som bil 15 med Lukyanuk precis före sig. Mattias Adielsson startar i kväll som fjärde bil.

*

Medan det blev succé för Oliver Solberg i USA och ”100 Acre Wood Rally” gick det inte lika bra för Ken Block när han skulle premiärköra nya ”Cossie 2”. Två sträckor hann Block med innan han fick parkera och med en fjärde tid som bäst, 25 sekunder (!) långsammare än sträcktvåa Solberg.

– Fick bara köra två sträckor innan vi fick ett oväntat motorproblem, berättar Block men som ändå hann notera.

Fullständigt klart att min nya ”Cossie” är helt ”crazy” att köra! 

*

Nästan två veckor kvar av anmälningstiden till Bilsport Rally Cups första deltävling, Anderslövsrallyt den 13 april. Nu har maxantalet startande passerats och i dag finns 104 förare som vill prova gruset på Söderslätt. Pratade med tävlingsledaren i Trelleborgs MK Lasse Mattsson häromdagen. Han har nu  jäktiga dagar då mycket av förberedelsearbetet inte kommit igång som det borde. Med snudd på blodsmak i munnen jobbar nu Lasse och hans trogne följeslagare Lennart Kristensson ”24/7” för att få ihop allt till den 13 april. 

Det ska gå, konstaterar Lasse.

Svårt när man kommer in så här sent i jobbet men vi är optimister och är helt övertygade om att vi får ihop en bra premiär!

*

Även i Simrishamnsmixen är det lapp på luckan och där det som vanligt är en hel del förare ”uppifrån landet” som kommer till Österlen för att främst känna på bilarna och i andra hand köra om SSRC-poäng. Pratade igår med en värmlänning som ville ha tips på var och hur man kunde fixa en egen ”shake down” inför den 6 april? Alltid samma problem detta att hitta vägar där man någorlunda säkert kan känna på nya inställningar och liknande. Därför känns det som ett bra initiativ när Mantorp Park med sina återkommande ”Test Tuesday” öppnar upp för även rallyåkarna.  

Vi kommer att öppna upp vår rallysträcka för alla som vill testa sin rallybil. Sträckan är 4,5 km och är i huvudsak grusväg men det kommer även vara delar av sträckan som är asfalterad, berättar man.

Alla rallybilar är välkomna och du som förare, kartläsare eller passagerare behöver ha SBF-licens för rally. Om du inte innehar tävlingslicens kan du köpa en engångslicens på plats. Personlig utrustning ska vara godkänd av SBF.

Första gången möjligheten öppnar sig är den 3 maj. För mer information och priser, besök http://www.mantorppark.com/test-tuesday/

*

Ska inte uttala mig om det sportsliga utfallet när World RX drog till Norge och Hell i fjol, men ekonomiskt blev det ingen succé. Tack vara stora ombyggnader av banan gick man kraftigt back. Enligt norsk media bekräftar Thomas Lidal Jamne från arrangören att man landar på runt 600 000 norska kronor i förlust. Hell RX har kontrakt med promotorn för VM-tävlingar 2019-23. 

*

Då var det ingen dröm, Ola Wingren från Hörby ska verkligen köra i Grupp H i år. I dag hämtades den av Fredrik Karlander inköpta knallgula Volvo 940:an och nu väntar vi bara på Olas och Anders Östbergs debut som planeras till Simrishamnsmixen. 

*

I måndagskväll var jag inbjuden av Linderöds Församling för att hålla ett ”föredrag” (förstår vad ni tänker, måste vara ont om intressanta föredragshållare i trakten) om mitt liv som pressfotograf plus lite rallysnack som bonusmaterial. Med stigande förvåning noterade jag hur lokalen fylldes på med folk som uppenbarligen inte hade något speciellt för sig en måndagskväll i mars. Dessutom fanns där en hel del åhörare med mer eller mindre tydliga rallygener. När pressfotografdelen var avklarad blev det en kort stunds rallysnack och det är nu vi börjar närma oss va det handlar om. En åhörare ställde nämligen en fråga till mig.

Är det problem att få tag funktionärer till era tävlingar?

En fråga som jag besvarade med ett enkelt ”Ja” och sedan snackade vi lite om problemet, för det är just vad det är ett problem eller mer korrekt, ett jätteproblem. Gick hemma tillbaka i gamla Motorbloggen och redan för nio år sedan uppmärksammade jag problemet. Så mycket kan jag också konstatera att någon lösning på detta verkar inte finnas. Är nästan helt säker på att det från SBF de senast tio åren inte presenterats någonting som gjort att det krävs mindre funktionärer på en specialsträcka möjligtvis mer folk, men absolut inte mindre. Tekniska lösningar med transponders och annat finns redan nu och används i andra sporter bland annat i orientering och cykelsport . Tekniska lösningar har det också snackats om länge men vad händer, ingenting. Istället är det två funktionärer i ankommande TK precis som det var när jag fick min första ”Råd&Regler” 1968 och i sträckstarten finns lika mycket folk som då. Kanske skulle det med ny teknik kunna gå att göra detta mer funktionärsvänligt och frågan är vem på förbundet som jobbar med de här frågorna. På tio år tycker jag att någon förbättring (läs möjlighet att vara färre funktionärer) skulle kunnat hittas men så verkar inte vara fallet.

Nu är vi inte ensam om detta problem, verkar finnas över hela rallyklotet. I ”UK” är man flitig på Twitter med att annonsera efter frivilliga krafter, kanske något för oss att ta efter…