Lönnström lägger ner J-WRC, Mats J:s rullning engagerar, 1-1 i Riga, Oliver i stabil ERX-ledning, Grybb "bara" tvåa, Mats A. vill inte kapitulera, Opel-Anders imponerade och poäng för svenskarna i ADAC GT Masters.

Blogg

Börjar med lite uppsop från SM-finalen Rally Bilmetro där Pontus Lönnström och Stefan Gustafsson helt programenligt tog hem både seger och SM-guld i Otrimmat 2WD. Ingen överraskning direkt med tanke på att parets ”VM-tempo” hela året varit ett snäpp högre än konkurrenternas. Kan även här skjuta in vilken enastående insats SM-tvåan Joakim Ellner Landberg med kartläsarna Ida Lidebjer Granberg och Emil Nilsson  svarat för i sin första SM-säsong. Joakim har inte bara kört snabbt och stabilt utan hade även flyt att välja Linköping som sin jokertävling. Segern här med alla bonuspoäng som följd, var också det som bäddade för dubbla SM-silver före Victor Hansen.  Åter till Lönnström som efter segern kom med ett tråkigt besked inför resten av Junior-WRC som han nu avslutar.

Foto: JC Rallypics

 Med punkteringen i Svenska Rallyt som omöjliggjorde en topplacering och tekniska problem i Estland som gjorde att vi fick bryta både på lördagen och söndagen, gör att uppförsbacken känns för brant för en fortsättning i JVM, förklarar Nora-föraren.

    Men det är inte slut med detta utan Pontus förklarar även att några planer på att köra Junior-WRC 2021 finns inte.

      Vi är supertacksamma för alla som gjort allt möjligt denna säsongen, men för närvarande finns inget planerat för ett deltagande i J-VM nästa år! 

    Några konkreta planer för 2021 har Pontus inte men en dröm finns för medlemmen i Team Ramudden.

    Det vore ju kul att få prova fyrhjulsdrivet förstås…

    Liknande tankar ( tänker då inte på att få köra 4WD)  har inte Tom Kristensson som nu blir ensam svensk i junior-klassen när det om tre veckor är dags för näst sista deltävlingen på Sardinien. 

    *

    Jag vill inte påstå att Mats Jonssons historiska rullning stal hela uppmärksamheten i Rally Bilmetro men snudd på. Med sin otroliga rutin och säkerhet är det extremt ovanligt att den meste svenske mästaren gör den typ av misstag som gjordes i lördags på sträcka två. Mats och Jon Magnusson inledde med en tredje tid i klassen ”4WD Övriga” på första sträckan innan det blev ”taklägg” för WRC Skoda Octavian.

    Foto: Rally Online.se

    Efteråt har det spekulerats i att detta hände på grund av arrangörens utplacerade ”hinder inner” som det påstods stod alldeles för långt ut på vägen.  Men ögonvittnet och fotografen för Rally Online menar att hindret inte hade alls med saken att göra.” Just i den böjen hade jag en ytterkamera som visar att det är inte lecablocket som gör att det brakar av. Mats skar i innern tidigare i böjen då han kom för fort i höger 4:an innan och där fanns det tydligen en mindre sten han slår i och det gör att det drar ut i vänstern han kör av i. Han nämnde själv att det var nåt innan han slog i. Personligt så tycker jag själv att lecablock är galet att ha på själva vägen som de hade på alla sträckor. Det någon skrev att blocken flyttats ut osv låter som en dålig efterkonstruktion att skylla på, då pinnarna satt i hål i vägen och med markeringar.”. Finns ingen anledning att tvivla på ögonvittnet men jag förstår om en del tycker det ser skumt ut när man bilden där det ser ut som att lecablocket krossa av vänsterframhjul, oavsett så var det en väldigt trist SM-avslutning för Mats och Skodan.

    *

    Rallycrossmatchen i Riga mellan Johan Kristoffersson och Mattias Ekström slutade 1-1 där World RX-ledaren vann på lördagen och utmanare Ekström söndagens race. Med detta oavgjorda resultat är det exakt samma läge inför nästa deltävling i Barcelona med 17 poängs försprång för Arvika-föraren. Bikernieki National Sports Base upplevs absolut inte som den mest spännande banan med mycket asfalt och helgen blev till stor del ett taktiskt spel om däck. Något som gjorde att Johan valde begagnade däck i ”Q-körningarna”. Med femton kvalpoäng i bagaget kom Kristoffersson till semifinalen med fräscha däck och fick en fin resa fram till seger.

    – Det var belöningen för att vi hade kämpat hårt i Q2 och Q3.

    Foto:Jan Kåre Rafoss.

    Söndagen dominerades även den av däckstrategi I semifinalen kom Kristoffersson med ett nytt däck, fick en bra start och var helt överlägsen fram till segern. Till finalen hade Johan sparat fyra nya däck för bästa möjliga förutsättningar i slutuppgörelsen, men även Ekström hade nya däck och dessutom fördelen av innerspår.

    Jag kom iväg bra, men det gjorde Mattias också. Då fanns det inte mycket att göra.

    Johan fick istället försvara sig mot Robin Larsson genom första sväng. Det blev en del närkamp, men den dubble världsmästaren höll undan fram till en slutlig andraplats.

    Foto:Jan Kåre Rafoss.

    Söndagen blev då Mattias Ekströms stora dag som menade att segern i Q2 starterna som nyckeln till seger.

    Kul med en så tät fajt med Johan från start in i första kurvan och därefter hade jag Polon i stötfångaren hela finalen, berättar Mattias.

    För Mattias innebär det nu mer permissionansökningar hos ABT och Cupra där han annars är fullt upptagen med  elbilsprojektet.

    Jag och KYB Team JC vill gärna köra resten av säsongen  och vi hoppas det går att lösa…

    På söndagen slutade Robin Larsson, trea, Kevin Hansen fyra medan det dagen efter var Timmy som lyckades bäst av bröderna med en tredje plats efter Ekström. Placeringen efter storebrorsan tog Kevin medan Robin Larsson blev sist i finalen. Noterbart är att Niclas Grönholms guldchanser troligen försvann efter Riga och från sin tredje plats har han nu 49 poäng upp till ledande Kristoffersson.

    *

    I Euro RX som även de körde i Riga blev det ny seger för Oliver Eriksson även om det inte började helt bra med strul i de två första kvalen för att sen avsluta med två kvalsegrar. Semifinalen bjöd sen på helgens tuffaste fight mellan Ben-Phillip Gundersen och Oliver Eriksson men där svensken kunde köra hem segern. Väl i finalen tog Oliver Eriksson starten och kunde sen behålla ledningen in i mål och med det det dryga ut sin ledning i mästerskapet. 

    En tuff helg med strul i går och jag hade problem med bilen i semifinalen och vi hade knappt någon tid till finalen att lösa det, berättade Oliver.

    Foto:Jan Kåre Rafoss.

    Tvåa slutade KMS Sondre Evjen och trea Ben Philip Gundersen. Nu leder Oliver med elva poäng före fransmannen Jean-Baptiste Dubourg och med  Sondre Evjen som trea, 19 poäng bak. Efter Riga återstår endast finalen på Spa Franchorchamps i mitten av november.

    Den stora snackisen i Riga var annars Andreas Bakkeruds jättekrasch i semifinalen när han på sista varvet försökte passera Timo Scheider. Bilarna slog ihop och för norrmannen slutade det i en jordvall som bland annat slet av vänster framhjul. Medan Bakkerud fick åka till sjukhus tog domarna ett snack med Scheider vilket resulterade i att han diskades. 

    *

    För första gången i år fick Rolf och Tobias Grybb sträcka flagg med sin DS3 R5 och den som var upphov allt detta var Michael Ted McBride/Sabrina M Sørensen. Den i år udda händelse skedde i näst sista deltävlingen i Yokohama Mesterskabet Øst i Avedøre strax intill där Öresundsbron lägger till. McBrides Peugeot 208 T16 var klart snabbare den här dagen och bara i heat tre lyckades hässleholmaren vara kvickare men ändå bara med något tiondels stund. Marginalen blev därför stor, 38 sekunder skilde mellan de bägge fransoserna. Trea totalt och bästa 2WD slutade Marco Gersager som premiärkörde en ny Renault Clio R3T men här var det tajtare. Fyran och klassvinnaren i klass 11 Henning Søgaard med en BMW M3 var bara en sekund långsammare.

    Bäste svensk och femma totalt var från Eslöv och heter Mats Andersson med Erik Harrysson som motvikt. För honom var dagens viktigaste uppgift att placera sig framför sonen Simon med Jörgen Jönsson till höger. Mats i sin Opel Astra lyckades med uppgiften och Opel Adam R2 fick se sig slagen. Efter uppgörelsen pustade Mats ut (bilden från en tid när pappa hade lättare att hantera Simon). 

    Foto: Tommy Svensson

    Gammal är äldst och att junior kör sjukt bra är ju en helt annan historia, konstaterade familjeöverhuvudet som slutade femma totalt och la till med en blinkning mot Simon.

    Jag är ännu inte riktigt klar att kapitulera!

    Tätt efter Mats kom så SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft  med sin Opel Corsa. I YM2 klarade Lunds Skawomir Bronk/Michel Helgason andra platsen och detta före en annan BMW körd av Mats Lundahl med Johnny Hansson till höger. För Hässleholms Ebbe Nilsson/Ann-Lousie Madsen blev det en fjärde plats i YM4 med Ford Puman och placering en efter knep par och dotter Palmquist, Anders och Anna med sin lilla Peugeot.  

    Foto: Pamela Oddshammar

    Flitiga YM-tävlarna, Lundaparet Håkan och Pamela Oddshammar fick inte heller i helgen någon seger med R5-Fiestan. En dum trottoarkant knäckte fälgen och förstörde även bromsarna, game over.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Blev mer än lite imponerad när jag kollade resultatlistan till Gnestas ”Mjölkpallen-Pokalen” i går och den som imponerade var Arbogas Opel-kämpe Anders Nilsson. Med sin Appendix K-Kadett GSi och Per Schlegel i högerstolen rullade han in som trea totalt bland över 50 startande. Åt vinnaren Mikael Holmgren/Mikael Rosvall från hemmaklubben  i en Mitsubishi kunde inte Anders göra något. Inte heller mot totaltvåan och Grupp H-segraren Mikael Jakobsson/Emil Devell i en Volvo 940 var där muskler tillräckligt. Men resten inklusive en flock 4WD-bilar fick se sig frånåkta av en runt 30 år gammal Opel.

    *

    I  lördags kördes andra avdelningen av Danska Mästerskapet, Sydhavsrally med Nykøbing som centralort. Detta var det första ”riktiga rallyt” som körts på dansk mark sedan Covid-19 klev in på scen för ett halvår sedan. DM1 avgjordes som bekant i Tyskland med Cimbern-Rallye. Rallyt var konstigt nog inte publikfritt trots att smittan är stigande i vårt grannland, bara serviceområdet var stängt. Dagen före kom dessutom nya hårdare restriktioner dock i huvudsak gällande restauranger och kollektivtrafik där ”mundbind/visir” numera är obligatoriskt. Men ”Løbsledelsen og organisationen bag Nykøbing F. Motorsport” kunde belåtet konstatera att rallyt gick helt problemfritt ur den synpunkten. Vid prisutdelningen berättade också tävlingsledare John Larsen  att klubben nu känner sig redo för att 2021 köra ett 2-dagars rally som då ska ingå i nya ERT Scandinavian Rally Trophy/Nordiska Mästerskapet. 

    Ser också att rutinerade danska motorsportjournalisten/fotografen Michael Eisenberg haft lite synpunkter på hur rallyt genomfördes ur hans synvinkel. Eisenberg hade svårt att hitta bra fotoställen och gav lite tips till arrangörer fram över hur man bör tänka plus att han gärna för bildernas skull såg mindre av störande ATA-band. Han beklagar också att danskt rally har så dålig mediatäckning och konstaterar.

    Er I alle holdt op med at interessere jer for professionel pressedækning af Danmarks måske dyreste sportsgren. Er I ligeglade med PR, kære rallykørere?

    Jag kan bara hålla med och samtidigt även då konstatera att där inte råder något större skillnad oavsett vilken sida av Öresund man befinner sig…

    *

    Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

    Ett dramatiskt slutvarv, och en pulvriserad reklamskylt, hindrade inte Jimmy Eriksson och Daniel Keilwitz från att med knapp marginal knipa ett par poäng vid helgens ADAC GT Masters-evenemangHockenheim. Incidenten till trots lyckades Keilwitz dock fortsätta varvet runt till en slutlig 14:e plats, innan han omedelbart parkerade efter målgång. Jimmys stora behållning var när han i Race 2 körde upp sig åtta placeringar på första varvet.
    Det blev lite dramatiskt på slutet, men Daniel gjorde det bra som tog bilen i mål vilket  gav oss några poäng, även om vi inte kan vara nöjda med en 14:e plats, förklarade Jimmy.
    Eriksson/Keilwitz fick med sig en 16:e plats från helgens första race, som kördes på lördagen.

    För BMW-åkande brorsan Joel blev det ett bra kliv fram med en poänggivande 15:e plats i det avslutande av helgens två race, som båda kördes i idealiskt sensommarväder på Hockenheim.

    Det är en väldigt hög standard på mästerskapet i år och man har inte råd med någonting om man vill hänga med i kvalet, berättar Joel.

    Jag var 13:e med ett varv där jag fick trafik – i en perfekt värld hade vi nog kunnat vara topp åtta. 

    Även Henric Skoog tog poäng med en 15:e plats i Race1 och som ärmed var nöjd med helgen.

    Målet den här helgen var just att ta vår första poäng, och det var precis det vi lyckades med och väldigt kul att inte bara ha tagit min och teamets, utan också BMW:s, första poäng den här säsongen.

    Nästa deltävling i ADAC GT Masters avgörs på Sachsenring om två veckor.

    *

    Imorgon blir det så kallad bloggfri tisdag, vi ses på onsdag!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se