Lönnström fyra på "SH", Tom har taggad hemmasupporter, Tänak-Østberg-Huttunen laddade mest, Suninen i skogen, NM i Rally kan bli verklighet, spännande i SM:s Teammästerskap, arrangören vädjar till publiken, Furuseth/Hjerpe kom inte långt och Fafe nytt i ERC!

Blogg

Då kan man säga att WRC äntligen återstartat efter att shake down inför Rally Estonia avverkades i morse. På bäst åkhumör över de sex kilometerna av de två svenskarna i Junior-WRC, var Pontus Lönnström/Stefan Gustafsson. Paret körde in på en fjärde tid och i tredje åket klockades man för en tid som var 4,3 sekunder långsammare än lite överraskande snabbaste Sami Pajari. Tom Kristensson/Joakim Sjöberg nöjde sig med två åk och med detta blev det en nionde tid av de tolv i J-WRC. Positivt var att Tom var en av de som ökade allra mest mellan första och andra åket, nästan fem sekunder. Fast ännu värre var Lönnström där det skilde 7,7 sekunder mellan de båda åken. Tom berättar från Tartu att allt är under kontroll och går efter plan.

– Lugna rundor för att spara däck där vi gjorde lite justeringar mellan de bägge åken.

Foto: Mats Andersson

    Bakom munskyddet förklarar Tom även att känslan är på topp inför starten i kväll där första WRC-bil drar igång 18.00 medan det för juniorerna blir start cirka en timma senare. Näst snabbast var hemmahoppet Ken Torn och efter honom grannfavoriten Martin Sesks. På hemmaplan hålls det både tummar och klor för Tom och Jocke speciellt Tom och sambons hund Frans är taggad inför helgen.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    *

    Foto: privat

    Oliver Solberg/Aaron Johnston nöjde sig även dom med två åk på den spåriga sträckan och satte bästa redan i första. Mellan de båda åken justerade Oliver lite på set upp och kollade även att allt var OK. Snabbast var ”min vinnare” Jari Huttunen, Hyundai, åtta tiondelar före värmlänningen Polo. Tredje tid kom från hemmaföraren Egon Kaur, Skoda. Långsammast efter problem var polacken Kajetan Kajetanowicz, hans Skoda vara halvminuten långsammare än Huttunens R5-i20.

    *

    Foto: Rally Estonia

    I ”proffsklassen för R5-bilar (Rally2 numera)” WRC2 var det dubbelt norskt i topp där Mads Østberg/Torstein Eriksen var nästan en sekunden snabbare än Ole Christian Veiby/Jonas Andersson, C3 R5 respektive Hyundai. Pontus Tidemand/Patrik Barth började avvaktande men i tredje åket var Toksport WRT-Skodan bara 1,6 efter. Jämnast av de sex i klassen var Nikolay Gryazin, skilde bara niotiondelar mellan hans åk. Eyvind Brynildsen/Ilka Minor var faktiskt snabbare än Tidemand i första repan men taggade sedan ner och fick sjätte tid när det var klart.

    *

    Foto: Rally Estonia

    Att Ott Tänak ”means business” på hemmaplan visade han direkt och efter tre vändor var han nöjd. Sebastien Ogier hängde på men kom aldrig närmare än 2,4 sekunder trots att han provade fyra gånger. Åksugen var också Esapekka Lappi som tog sin Fiesta runt de sex kilometerna fem gånger, nästan en hel DM-tävling. Till slut blev det en tredje tid, en tiondel före Kalle Rovanperäs bästa notering.

    *

    För övrigt inte mycket att notera mer än att Teemu Suninen fortsatt inte har det rätta flytet.  Tre mediokra tider skulle putsas i ett fjärde försök vilket slutade i den estländska skogen. Efter en dryg kvart linkade han i mål för att snabbt ge sig iväg till serviceparken i Tartu.

    Foto: privat

    Hoppas bara att inte buren är skadad, annars ska det inte vara några problem att starta i kväll, konstaterade en besviken Suninen som har rutinerade Jarmo Lethinen vid sin sida.

    Efteråt stack Tänak ut hakan och i en intervju förklarade.

    – I år koras ingen ”riktig” världsmästare!

    Han syftade på att ingen kommer att minns vem som vann 2020,  istället blir året enbart ihågkommet som ”Corona-året”. En synpunkt värd att fundera över…

    *

    SVT sänder riktigt bra från återstarten med bland annat två livesändningar, den första redan i morgon. Då är det lite av en klassiker på andra sidan Östersjön, ”Otepää2” där sändningen på SVT1 drar igång 14.30 (första bil 15.08). På söndag och på SVT2 är det som vanligt power stage som livesänds med första bil på startlinjen klockan12.18. På kvällen är det sedan sammandrag i en hel timma på SVT2 med början klockan 22.55. Uppenbart är där någon tablåläggare på SVT som inte tror att rallylovers har jobb att sköta och ska upp på morgonen…

    *

    Foto: M-Sport Ford

    0.gif0.gif

    Inte bara Sunninen som fick en annorlunda inledning i Tartu även M-Sport Ford-kompisen Esapekka Lappi fick en lite tyngre början om än inte på långa vägar som kompisen. Lappis kartläsare Janne Ferm åkte fjolårets upplaga av Rally Estonia och hade därför noter sparade för de snabba sträckorna. Men när rallyt ställdes in i vintras, trodde han att detta var definitivt och kastade därför hela rasket. Så istället för att justera i befintliga noter blev det till att skriva nya via in-car-filmer. 

    *

    Nu har FIA bestämt att WRC-motorerna från och med april 2021  fryses i fem år, alltså inget nytt före 2026 bara hybridsystemet läggs till 2022. Detta efter krav från tillverkarna för att spara pengar som istället nu kan läggas på att utveckla hybriden. M-Sport Ford har till exempel redan idag många nya motorer på lager och när i stort sett alla annan tävlingsverksamhet ligger nere är efterfrågan inte så stor. Samma sak med spoilers och andra aerodynamiska grejor till Fiestan, ligger mycket på hyllorna i Cumbria och samlar damm. 

    *

    Senast det kördes ett Nordiskt Mästerskap i rally vad jag vet, var 1993 men nu finns det planer på att återuppväcka tanken. Rallyutskottets ordförande Janne Rydh är med i projektet där det idag visats intresse från förutom Sverige även i Danmark och Finland.

    I förberedelsearbetet ingår att tävlingar ska observeras en gång innan de ingår i en form av internationellt mästerskap, förklarar Rydh.

    I Sverige är ESR och SSR klara med detta medan både Finland och Danmark har tävlingar i närtid. 

    Närmast tänker Rydh på danska ”Sydhavsrallyt” som arrangeras av 70-års jubilerande ”Nykøbing F. Motorklub” den 18-19 september.

    Svenska förare som känner sig lockade att sondera inför ett NM får snabba sig lite då sista anmälan på onsdag den 9 september, berättar Rydh.

    Tilläggsregler för rallyt på Lolland-Falster 13 mil söder om Öresundsbrons fäste finns på  http://www.sydhavsrally.dk/.  Det bjuds på nästan tio mil asfalt sträckor och så här långt är där bara 13 anmälda.

    Återkopplar till för 27 år sedan då faktiskt NM-finalen eller rättare sagt enda deltävlingen, avgjordes i SMK Hörbys ”TV-Svängen”. Enbart Grupp N-bilar var tillåtna i mästerskapet och trots klubbens intensiva arbete för att skapa intresse kring ”Rally-NM” blev där bara 22 bilar anmälda i NM-klasserna. Tråkigt nog uteblev de båda publikdragarna och SM-topparna Stig-Olof Walfridsson och Kjell Olofsson av någon anledning som jag nu glömt bort. Istället blev det MK Sävsjös Gert Blomquist, SM-trea samma år som med sin Nissan Sunny GTI-R och dåvarande sambo Lena Lindberg som kartläsare blev favorit.  Paret höll också undan och vann alla sträckorna och i må lvar marginalen till tvåan Anders Söderberg en bra bit över två minuter. Tidigare tvåan från Tomelilla, Gunnar Gunnarsson fick problem med styrningen på sin Toyota mot slutet och föll ner till tredje plats. Då hade redan ”Stoffe” Nilssons pappa Tommy som i början utmanade Gert, fått bryta med sin Subaru Legacy. Det utländska deltagande blev klent och bäst lyckades norrmannen Jan Ponerud som tog en sjätte plats med den udda Alfa Romeo.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter detta har NM-tankarna inte blivit något annat än en snackis men samtidigt kan jag tycka att det absolut vore en bra idé att få fart på. Tänka sig en mix av svenskt och finskt grus kompletterat med dansk asfalt. Självklart borde även Norge komma med på NM-tåget som kan bjuda på båda underlagen. Däremot är jag ganska säker på att mästerskapet inte ska innehålla snö, vilket garanterat skulle avskräcka danskar från att köra. Dessutom är jag övertygad att det inte får bli en alltför omfattande serie, kanske till och med bara en tävling per land…

    *

    Snacka om mardrömsstart för Sindre Furuseth/Jim Hjerpe när man på väg mot tänkt slutseger i franska mästerskapstävlingen Rallye Mont- Blanc Morzine. Redan på första sträckan gick en drivaxel sönder på deras helt nya från Sainteloc Racing, Peugeot 208 Rally4. Bara sju kilometer eller halva sträckan kom den norsksvenska duon inan det var färdigt, åtminstone för idag.

    Helt otroligt, kommenterade den förtvivlade Furuseth til norska Parc Ferme.

    Planen var att vinna ”Peugeot-Cupen” där första priset är en R5 C3 Citroën som språngbräda mot nya internationella höjder. Efter helgen har man nu bara tre race kav att försöka köra hem ”Cittran”.

    *

    I Rally-SM:s speciella ”Teammästerskap” ser ”Tractive” ut att gå mot SM-guld med 19 poängs ledning före ”Yokohama Motorsport” som i sin tur bara har sju poängs marginal till ”Team Ramudden” inför East Sweden Rally. I andra änden av tabellen ligger då Mattias Adielssons ambitiösa och högst lovvärda projekt ”Mattias Adielsson Junior Team”. Men med tanke på deltagarnas ringa SM-erfarenhet är detta inget konstigt, för än så länge har Alexander Fogdeby, Kalle Gustavsson och Isac Nordström inte hunnit etablera sig fullt ut i den tuffa SM-serien.

    Foto: Henrik Åkeson

    Ur vår synvinkel som bor närmare kontinenten,  har ”Team Nybe” lyckats bäst med en sjätte plats för Simon Karlsson, Jonas Åkesson och Victor Hansen. Tre platser längre ner kommer ”GNM Motorsport” som handikappas av att bara ha två medlemmar, PG Andersson och junioren Lucas Hägg.

    Foto: Henrik Åkeson

    Strax bakom kommer ”Team Hässleholm” med Elias Lörd, Johannes Haraldsson och Johan Green. Tyngst av sörlänningarna har det gått för ”Drive VXO Motorsport” med Hans Bååth, Erik Smedberg och Robin Adolfsson.

    Foto: Joakim Strand

    Å andra sidan finns det nu bara en enda väg för resten av året och det är den som bär uppåt…

    *

    I morgon körs deltävling tre i Rally-SM med Linköpinsbaserade East Sweden Rally. Som alla vet så är det utan publik och nu är det bara att hålla tummarna för att rallyfansen lyssnar mer på tävlingsledare Stefan Thaleman än på SBF:s Anna Nordkvist som hävdat att ”Allemansrätten gäller”. Thaleman däremot är av motsatt uppfattning.

    Foto: ESR

    Vi uppmanar alla all följa vår vädjan om att stanna hemma och följa rallyt digitalt. Det är ett speciellt år och vi kan inte göra annat än att gilla läget, förklarar han.

    Givetvis är det tråkigt att vi måste be publiken att stanna hemma, men vi har inget annat val. Vi måste i första hand tänka på våra medmänniskor och inte bidra till ytterligare smittspridning. 

    Thaleman uppmanar även att alla håller ”god ton” i umgänget under helgen.

    Ingen tjänar på att vara negativ i detta läget, utan vi får se positivt på det hela och vara glada för att vi kan köra rally trots allt som sker!

    Bara att hålla med om detta då motsatsen förekom senast i Hässleholm, något som jag personligen fick ta del av…

    *

    Bäst följer man ESR genom Rally Live som direktsänder från start till målgång där Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen tar dig genom tävlingen. Trion är igång 07.45-17.00 via SBFplay.se, appen SBFPLAY Radio och rallyradion.se

    *

    Då fick ERC med sig FIA med tanken att låta deltävlingen på Azorerna som stoppades på grund av Corona, ersättas av Rally Fafe MontelongoPortugals fastland. Kan tycka att  det är lite konstigt att för folkhälsomyndigheterna ”på land” funkar det med rally låt vara utan publik, men inte på en isolerad ö ute i Atlanten?

    Den portugisiska deltävlingen får ny datum och körs den 2-4 oktober och även underlaget är utbytt. På Azorerna skulle det körts på grus men nu blir det istället asfalt och detta för samtliga klasser i ”Rally-EM”. Lite synd att det bara skiljer en vecka mellan detta och nästa stopp för WRCSardinien. Synd för till exempel ERC-tvåan Oliver Solberg som nu får det jäktigt om han vill hinna  med att köra båda två. Kan tänka mig att ledande Alexey Lukyanuk hellre ser att han skippar Fafe och fokuserar på WRC…

    *
    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se