Loeb vs. Sainz, Grönholm gjorde flickorna vackra, en rallyekvation som är svår att lösa och veteraner på vift!

Blogg

Då är omröstningen för att få fram ”The greatest WRC-Driver” inne på sluttampen. I finalen står Sebastien Loeb mot Carlos Sainz vilket känns lite på förhand som redan klart. Om det inte blir Loeb som vinner vet jag inte riktigt vad jag ska tro om hur omröstningen gått till. Nio VM-titlar mot två för Sainz borde innebära att det är klart, Loeb vinner även detta. Sista chansen att rösta på wrc.com är imorgon den 4 maj innan klockan 10.00.

När jag skrev om att Marcus Grönholm blev utslagen ur omröstningen nämnde jag hur sympatisk jag alltid tyckt ”Bosse” var. En som håller med om detta är f.d FIA-profilen Jan Sandström som minns tillbaka.

    Foto: Tommy Svensson

      Rally Deutschland cirka 2000, Marcus i en Peugoet med trasig vindruta. Jag var förarkontaktman och på plats redan kvällen innan och i publiken står två finska flickor med flaggan ritad på ett A4. Flickorna är av den där inte särskilt vackra sorten men klart finska. Nästa morgon 05.45 står dom där igen med pinne till A4an. Bosse kommer och jag säger.

     – Marcus, ser du dom flickorna? 

    Han tittar, hoppar över staketet och ger dom varsin kram. Här inträffar undret, bägge flickorna blir vackra. Det här berättade jag på domarmötet den kvällen, utan namn, men alla berättade vilka av stjärnorna som inte, kunde ha gjort detta och alla var överens vem det var, Marcus Grönholm. Jag glömmer liksom flickorna, aldrig detta, och när jag pratade med Marcus om det några år senare sa han.

    -Men Janne, det är ju så det är! 

    För mig är han den störste även om han inte var den bäste.”.

    Fick återkopplingar på gårdagens blogg där jag skrev lite om kreativa lösningar som surrar runt på sociala medier i syfte att lirka rally genom restriktionerna uppsatta av FHM. Först vill jag påpeka att jag själv är precis lika angelägen som alla andra att inte bara rally, utan allt annat också kommer igång så snabbt som möjligt. Men inte komma i gång till varje pris som det känns som att en del tycker att rally borde få göra. Fick ett mejl från en i sporten väl insatt och dessutom namnkunnig sådan som önskar att vara anonym med hänsyn till sin position. Denne skriver.

    Foto: Tommy Svensson

    Intressant med alla tankar kring hur vi ska få igång rally igen, en del förslag är klart intressanta medan andra är rent ut sagt bara trams. Första förutsättningen för rallystart är att myndigheten höjer gränsen för hur många som får träffas, från de 50 som gäller idag. Med lite flyt kanske 500 kan bli aktuellt igen om någon månad och först då kan vi börja fundera på om det går att köra igen. Vi kan börja med en enkel räkneoperation och tar då en genomsnittlig DM-tävling. Först är där 120 bilar som ska tävla vilket gör 240 personer. Varje bil har i snitt två i servicebilen, alltså 240 till och nu är vi uppe i 480 personer. Sedan tillkommer ungefär 100 funktionärer och så räknar vi lågt på publiken och säger 2000 personer som står ute på sträckorna. En summa av 2 580 människor i en enda tävling. Var ska man då börja plocka bort för att komma ner till 500? Kan tänka mig att ta bort halva servicestyrkan, alltså 120 personer och sedan minska ner lite på funktionärer med låt oss säga 40. Ändå kommer vi bara ner till 2420 personer. Så snälla alla ni som ser lösningar på hur rally ska kunna kringgå Folkhälsomyndighetens krav, snälla lös den här knuten att få ner siffran från 2400 till 500. Jag vet inte hur det ska gå till men kanske andra sitter inne med någon kreativ och nytänkande lösning?”.

    Jag själv kan bara sälla mig till gruppen som inte, sitter inne med denna lösning…

    *

    Helgen var som bekant varit lite avslagen om man tänker mot en normal Valborgshelg. Igår skulle till exempel Hässleholms GP körts om inte Corona hade ”uppfunnits” borta i Kina. En kvintett som med stor sannolikhet varit anmälda till Garnisonen var den här som istället tog ut sina klenoder för avrostning.  Fr.v Jim Nilsson-Volvo 142, Erik Harrysson-Trabant, Rickard Fors-Audi, Mats Andersson-Opel Rekord, Östen Andersson-Saab V4 och bakom kameran Simon Andersson.

    Foto: Simon Andersson

    Bara lite tråkigt att det bara är en riktig bil i gänget, konstaterade Mats som rattade pappa Östens fint renoverade Opel och det var så klart även den han syftade på med ”riktig bil”.

    Fast här får jag gå lite på tvärs och blir än mer imponerad av av Fors i dag väldigt sällsynta Audi. För mig omöjligt att avgöra om det är en vanlig 60 eller den vassare ”Super 90” men ovanlig är den. Minns när Super 90 kom 1969 med lika många hästkrafter som en Opel Rallye Kadett. För alla Saab-åkare var det en våt dröm att det nu kom en framhjulsdriven bil med 90 hästkrafter, äntligen skulle Opel-gänget få på tafsen var drömmen. Har också för mig att någon entusiast började ”köra i skogen” med Audi men har även för mig att bilen inte alls fungerade som rallybil. Den karriären blev därmed kort och inte förrän drygt tio år senare kom där riktiga rallybilar från ingenjörerna i Ingolstadt.

    *

    I dag blev det en kort Motorbloggen då dagen gått till att fira vår sedan två år tillbaka bortgångne mor. Idag skulle farmor Vera fyllt 90 år och det kändes som hon var med på kalaset och njöt av  både Dansk Flaeskesteg med røkål och jordgubbstårta.

    *   

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson