Loeb tyckte Grönholm var tuffast, Adamo stor humorist, Solberg gör F1-debut med dansk kompis, Opel-annonsering som allra bäst och idag bara tre grader varmare...

Blogg

Det blir väl ingen jätteskräll om Sebastien Loeb till slut får fler röster än Carlos Sainz i kampen på wrc.com om att utses till ”Världens bäste rallyförare”. Med nio VM-titlar mot Sainz två och 79 segrar att jämföra med spanjorens 26, borde så klart utgången vara solklar. Men man ska inte räkna bort de spanska rallyfansen som verkar mycket piggare på att stötta sin ”El Matador” än vad fransmännen är med stöd till Loeb och redan utslagne Sebastien Ogier.

Foto: Tommy Svensson

Men i finalen tror jag ändå att det till slut blir Loeb som står som en värdig vinnare, så totalt överlägsen han var under sina WRC-år. I en fransk tv-intervju fick han frågan om vilken förare han upplevt som tuffast under guldåren och för mig blev svaret lite överraskande, Marcus Grönholm.  

    Han var väldigt snabb och utan några små misstag som kostade mycket hade han varit före mig fler gånger, berömde Loeb.

    Speciellt nervöst var det 2006 efter att Loeb skadat axeln i en Mountaibike-olycka och fick stå över de sista fyra deltävlingarna. Tre av dessa vanns av Grönholm då med en Ford Focus medan en avåkning i Australien innebar en femteplats vilket räckte för att Loeb ändå skulle ta ännu en VM-titel.

    Foto: Tommy Svensson

    Även året efter var det också tufft, bara fyra poäng skilde till fransmannens fördel när serien avslutats. Då kraschade Grönholm bort seger och VM-guld på sträcka tre i Rally Ireland.

    – Grönholm körde verkligen hårt, menade Loeb.

    Dagens Hyundai-förare tog även upp två förare som varit hans stora förebilder när han gjorde sitt intåg i WRC.

    Både Carlos Sainz och Colin McRae lärde mig mycket även om jag var väldigt nervös när vi körde i samma team 2003! 

    *

    Än så länge har inte britterna besluta om lika drastiska åtgärder på grund av Corona som irländarna som ställer in sitt asfaltmästerskap. I ”UK” gror fortfarande ett litet hopp att det ska kunna gå att köra rally lite längre fram i höst. Men inte så tidigt som den 11 juli har arrangören av ”Nicky Grist Stages” redan insett. Istället hoppas Quinton Motor Club att det 40-års jubilerande rallyt ska kunna köras i november. Trots att rallyts planering var inne i slutskedet har man tvingats till det här trista beslutet för att inte åsamka sig själv än större ekonomisk förlust. Bara det att alla hotell, B&B, campingplatser är stängda fram till den 26 september blir ett effektivt sätt att stoppa rallyt. Huvudsponsorn, Colin McRaes gamle kartläsare Nicky Grist konstaterar.  

    Med tanke på alla nuvarande restriktioner, osäkerhet och hjärtesorg som coronaviruset orsakar är det bara ansvarsfullt och korrekt att skjuta upp rallyt.

     -Vi håller tummarna för att motorsport och verkliga livet snart återgår till normalitet och vi kommer att kunna köra evenemanget senare i år!

    *

    Några som definitivt inte kommer att köra senare i år är WRC Vodafone Rally Portugal. I dag blev det också officiellt att rallyt som skulle ha körts den 21-24 maj som deltävling sex, istället ställs in helt. Nu siktar Automovel Club de Portugal på att försöka köra det Porto-baserade rallyt nästa gång 2021. Därmed försvann också tankarna på att försöka pressa in rallyt i oktober mellan deltävlingarna i Tyskland och Wales.

    *

    Hyundais boss Andrea Adamo visar ofta upp en butter sida av sig själv. Han är också ganska snabb att kommentera saker som inte faller honom på läppen ofta då med mörk blick vilket gör att många ser honom som en riktigt tråkmåns. Detta är helt fel, tvärtom besitter italienaren en stor humoristisk sida vilket tråkigt nog inte så ofta kommer fram.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Till exempel förklarade han att rally kommer att klara dagens svåra virusläge bättre än andra sporter.

    Varför? Därför att vi har erfarenhet att navigera över ”rocky roads”!

    På Twitter la han även ut den här bilden med dockan Beaker och Thierry Neuville med kommentaren. 

      Ibland berättar jag hemligheter för mina teamkompisar och nästa gång jag snackar med Thierry ska jag förklarar varför Beaker är min favoritdocka…

    Adamo är även lite av en filosof och har bland annat sagt så här.

    – Glöm inte att titta över din axel för att aldrig glömma varifrån du kommer!

    Med tanke på att Ott Tänak kom före Neuville i WRC-fajten 2019 menade han.

    Senaste året har det varit både toppar och dalar. Nästa år blir det toppar och dalar men förhoppningsvis lite mindre dalar…

    Han refererar även till filmen Gudfadern med maffiakungen Don Corleone och till sitt eget italienska ursprung när han ger råd så där helt allmänt. Då säger Adamo precis som Don Corleone.

    För att få de bästa råden, sök italienska råd och ”drive fast and not krasch”… 

    *

    Den såg man faktiskt aldrig komma, att Petter Solberg skulle få chans att köra Formel 1. Men så är det och nu på söndag den 3 maj tar han sig an brasilianska banan Interlagos med en F1-Renault. Dock sker premiären hemma i Värmland och vardagsrummet framför dataskärmarnas då det rör sig om Formula 1 Virtual Grand Prix Tyskland, anordnat av Renault DP World F1 Team. Petter tävlar ihop med dansken Christian Lundgaard som normalt kör i Renault Sport Academy. Dessutom lite kul, då Petter och Christians pappa Henrik tävlade mot varandra i rally-VM i början av 2000-talet.

    Att göra F1-debut så här sent i karriären är väldigt roligt, förklarar Petter.

    Även om jag vunnit två VM-guld i rallycross ska jag nog inte försöka köra RX-stil på söndag…

    En annan strategi krävs.

    Mjukt och utan sladd då Formel1 är väldigt svårt och att hitta var där är bäst grepp blir inte lätt, men säkerligen väldigt kul!

    *

    I dag är nästan all reklam för bilar väldigt likartad och ganska trist. Allra värst menar jag är tv-reklam där man knappt ens ser bilen som man vill försöka sälja, utan reklammakarna fokuserar istället mer på barn, hundar, snygg natur och f-n och hans gamla mormor. Det är precis som dom skäms över sina produkter och helt klart är det inget som lockar mig till köp åtminstone. Nu är jag kanske lite, lite pyttelite färgad men förr i tiden var nog gänget som skötte Opels annonsering de som var tuffast med att visa upp alla fördelar med att köra bil från Rüsselsheim. Visar här ett axplock av lyckad Opel-annonsering och speciellt detta att man lyfter fram tävlingsframgångar är något som lyfter produkten ordentligt.

    Tycker även att östgötska Peugeot-handlaren Appelskogs Bil förtjänar ett stort plus som drar in rally i sin marknadsföring. Unge talangen William Binbach ställer hos den starkt rallyinfekterade  bilhandlaren frågan till bilköparna.

    Vem vill åka rally med mig? 

    Enda kravet är att först köpa en Peugeot hos Appelskogs, sedan ha tur i lottdragningen och därefter väntar en åktur i Williams Peugeot 208 R2, med detta erbjudande borde det  bli lång kö till bilhallen. Men alla ni som beger er till Linköping, tänk på att hålla Corona-avstånd när ni köar…

     

    *

    Med detta önskar jag även trevlig valborg och noterar att det i Hörby är tre grader varmare än vad det var julafton 2019. Idag sju plus mot  fyra då jag återigen genomförde det hedervärda uppdraget att avlasta den riktiga  Tomten. Skillnaden är också att de ”vårvindar friska” som nu drar runt knuten saknades julafton…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson