Blogg

Loeb "out", Ogier leder på Korsika, Emil före Dennis i Junior-WRC, tjej-meckare i TV4, 77 till RS-premiären och optimism inför Silverkongen!

Känns onekligen lite märkligt att beskriva en avåkning från en niofaldig världsmästare som ett ”C-förar misstag”. Msn något bättre kan jag inte komma på när det kommer till Sebastien Loebs sorti från WRC Tour de Corse. Sträcka ett gick bra för Loeb och Daniel Elena, tvåa knappt tio sekunder efter Sebastien Ogier. Men sedan på tvåan gick det käpprätt åt h-e och i ett knixigt parti ser det ut som att Loeb kommer för fort in i en vänster, bromsar sig rakt fram och åker rakt fram. Ingen större skada skedd men sedan gör han en ”Ogier i Monte”, alltså ett felbeslut och backar rätt ner i ett djupt dike. Ett dike som suger fast C3 WRC #11 och helgen är förstörd. Omstart i morgon men fajten om en femte Korsika-seger för Loeb är slut och nu är det ren uppvisning inför hemmafansen som gäller. Trist med tanke på hur bra det gick i Mexiko och hur höga förväntningarna var inför helgen.

*
Nu är det Sebastien Ogier i topp och detta stabilt efter dagens fyra sträckor, över halvminuten till tvåan Thierry Neuville.
Det har verkligen varit en bra dag för oss, summerade Ogier inför nattvilan.
Tvåan Neuville verkar redan ha gett upp försöket att komma i fatt M-Sport/Ford-åkaren och i målet på fyran konstaterade han enkelt.
Har försökt ”push hard” och här inne var jag verkligen ”pushing” men vi måste acceptera att vi inte kan köra i från honom (Ogier)…
Istället koncentrerar sig belgaren och WRC-tvåan på att hålla Kris Meeke bakom sig, bara 2,1 sekunder skiljer. Taktiken är enkel från Neuville.
Vi måste fortsätta försöka vara positiva!
Med Loeb borta har nu Citroën-teamet fullt fokus på att Kris Meeke ska göra så bra i från sig som bara är möjligt. Till skillnad från Neuville verkar han inte ha samma ”sålt smöret och tappat pengarna” inställning, tvärtom.
Jag är ”happy” med min dag, kunde ha varit ännu bättre men det är som det är, menade Neuville-jägaren.
Bästa Toyota körs av Ott Tänak som fyra och han har redan ett stort gap till Ogier, 1.13,1. Det blir svårt att köra in är min uppfattning men Ott har kanske en annan uppfattning ,vad vet jag.
Min första asfalttävling med bilen men känslan är bra, nu ska vi ändra lite inför lördagen, menade Tänak.
Espapekka Lappi är femma och Elfyn Evans sexa med sin stand in co-driver Phil Mils.
Försöker fortfarande köra i hop oss, känns bättre och bättre. menade walesaren.
Den största besvikelsen vid sidan av Loeb svarar nog Andreas Mikkelsen för, bara nia och redan en och en halv minut bak ledaren. Men det finns en förklaring enligt Andreas.
De ändringar vi redan gjort har visat sig vara rätt, känslan i bilen är mycket bättre och i morgon ska det bli ännu bättre!

*
Det svenska stålet har svårt att bita i den franska asfalten och bäst av dom med blå/gul-flagga i J-WRC på sidorutan är Emil Bergkvist/Ola Fløene. Men paret ligger ”bara” trea och har nästan 50 sekunder upp till ledande hemamföraren Terry Folb.
I målet på sträcka fyra som var samma som tvåan konstaterade Emil att nu kändes bilen mycket bättre än första rundan.
Lite svårkört men jag lär mig hela tiden, summerade junior-trean.
Dennis Rådström/Johan Johansson håller femte platsen, tio sekunder efter Emil och Torsby-sonen verkade nöjd.
Detta är faktiskt bättre än förväntat och vi förbättrar oss hela tiden och det ska vi fortsätta med, menade Dennis i målet på sträcka fyra.

*
Precis som jag förväntade mig så leder Jan Kopecky i Skodan WRC2-klassen och detta före Citroën-åkaren Yoann Bonato. Med bästa shake down tid gick Stephane Lefebvre i nya C3 R5 ut stenhårt på sträcka ett men drabbades direkt av bromsproblem och ligger bara fyra. Med fixade bromsar är han nu på jakt och fram till trean Ole Christian Veiby, skiljer bara styvt två sekunder. Utan två norska misstag, snurrade på vägen, hade Veiby onekligen haft bättre marginal.
Kopecky asfaltspecialist som han är, trivs på Korsika men tycker att han inte hittat rätt balans i R5-Fabian.
Vi letar fortfarande efter att få den perfekt, avslöjade WRC2-ledaren.

*

Vid sidan av allt annat som händer på Korsika så skrev Jari-Matti Latvalas co-driver Miikka Antilla in sig i historieboken när paret rullade över startrampen i Bastia med # 7 WRC Toyota Yaris. Samtidigt med detta blev Antilla som den fortfarande aktiva ”kartis” med flesta WRC-starter under bältet. 197 gånger har han rullat över startrampen och än är det inte slut.
Fantastiskt och galet samtidigt och dessutom är jag ännu inte redo att lägga av, kommenterade Antillas sin historiska start.

*
Kan inte hjälpa det men tycker det är lite kul att Sebastien Loeb Racing valt att köra Volkswagen Golf GTI i FIA World Touring Car Championship (WTCR). Med Loeb själv i WRC för Citroën och i World RX för Peugeot hade det för mig känts naturligt att ”Sebben” valt något franskt för sina två förare britten Robert Huff och Mehdi Bennani från Marocko.
*
Nu vet jag inte vad franska ”Ovale Bleu Cup” är för sorts tävling men att den är populär bland ”Ford-lovers” på kontinenten är uppenbart. Lätt att förstå när man ser en Ford Mustang i full ”race mode”.

*
Brukar skriva att det behövs många fler tjejer i motorsporten och då tänker nog de allra flesta på dom som tävlar. Men det finns även andra vägar att gå och en sådan har Lisa Jonasson från värmländska Nykroppa valt. Efter Stjerneskolan i Torsby har Lisa jobbat med Team Peugeot Hansen i World RX och driver även egen firma och dessutom har hon hunnit med jobb hos Tech Pro i Kil.
I år kommer hon att meka åt PWR Racing Team i STCC vilket gjort att hon även flyttat ner till Alvesta där teamet har sin verksamhet. Om allt detta berättar hon på måndag den 9 april i NyhetsmorgonTV4 runt 09.45.

*
När snöret drogs till RS-premiären i Hörby nästa söndag stannade räkneverket på 77 bilar, exakt 17 fler än i fjolårsupplagan. Även om jag personligen tycker det är lite synd att gammeldags ”pinnaprov” mer eller mindre går i graven är det samtidigt bara att inse, rallyvarvlopp är populärare. Med ett så välfyllt startfält känns också tävlingsledare Patrik Perssons konstaterande ganska naturligt.
Vi tar inga efteranmälningar, nu är det stopp!
Sist in var hemmaföraren Christian Gustavsson med sin extrema Golf 1:a och jag vet inte riktigt varför den snabbe f.d masen och grusspecialisten valt att testa Golfen på hemmaasfalt? Kan det vara för att ta ännu en inteckning i ”Glentons Vandringspris”, den första togs i fjol när han i par med Joachim Wessberg vann ”Hörby-Sprinten”

*
Fem skåningar åker i helgen upp till Orust och Eklidensprinten för att köra bort rattrosten inför Express-Specialen vilket gör att 20 procent av de 26 anmälda kommer här nere i från. Regerande DM och Asfaltcup-kungen Rolf Grybb från Hässleholm med Adrian Olbers är en av de fem med sin Opel Ascona. Ett givet förhandstips så klart och även Lunds äkta par Håkan och Pamela Oddshammar med R5-Fiestan måste räknas dit. Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson från Eslöv kan även de utmana med sin silverlackerade Ford Escort.
Tuffare att blanda sig i fajten om totalsegern får nog lundabyggaren Skawomir Bronk/Michel Helgesson som gör första starten med nya bilen, från VOC till Grupp H BMW Compact. Från Hässleholm kommer Josefin Ingvarsson/Ronnie Pettersson som mycket väl kan åka ifrån killgänget i B-förare Otrimmat med sin VOC-240.
Som främste utmanare mot skånsk seger sätter jag Stenungsunds Ford-åkare Bjarne och Mattias Rutgersson.

*
Juniorlandslagets Henric Skoog förlänger med tyska teamet Raceunion, tidigare Huber Racing, och är klar för sin andra raka säsong i Porsche Carrera Cup Deutschland.
21-åringen från Torshälla debuterade i det tyska Carrera Cup-mästerskapet i fjol, och körde hem en pallplats som bästa resultat på klassiska Nürburgring.
Det känns helt rätt att fortsätta med raceunion och att jobba vidare på vår satsning tillsammans, säger Henric Skoog.
Har varit planen från första början och jag ser verkligen fram emot den här säsongen. Konkurrensen är stenhård i Tyskland och jag lärde mig massor förra året. Nu vill jag vara med och slåss regelbundet i topp fem och visa att jag kan leverera bra resultat, även om jag vet hur tufft det är.

Närmare 30 förare väntas delta i mästerskapet den här säsongen. Vid sidan av Skoog är ytterligare en svensk, Gustav Malja, klar för start.

*
I helgen inleder Felix Rosenqvist sin satsning på det japanska racingmästerskapet Super GT. Premiären äger rum på forna F1-banan Okayama International Circuit där Felix kör en Lexus LC 500 för Team LeMans. Tufft för svensken som är ensam i fältet att aldrig tävlat i den här serien.
Det känns bra att komma igång med säsongen här i Japan, jag har väntat på det ett tag nu, säger Felix.
Testerna har lovat gott och jag är väldigt spänd på att se hur vi står oss i den här tuffa konkurrensen. Det blir mycket nytt för mig, men jag börjar bli van vid det nu! 

Super GT är Japans främsta racingmästerskap, och bjuder således på ett genomgående mycket meriterat startfält. Högsta klassen GT500 – där Rosenqvist tävlar i par med Kazuya Oshima (depåstopp för förarbyten är obligatoriskt) – domineras av fabrikssatsningar från Toyota (Lexus), Nissan och Honda, som alla anlitat en rad vassa förare i sin jakt på mästartiteln. Övriga namnkunniga konkurrenter är  ett gäng tidigare Formel 1-förare: Kamui Kobayashi (Lexus), Heikki Kovalainen (Lexus), Kazuki Nakajima (Lexus) – och inte minst 2009 års världsmästare Jenson Button (Honda).

*

Passerade i dag klassiska TV-Svängsmark och tog en bild på Stänkelösasträckan, inte speciellt vårlikt och bara att hoppas att snön är borta till den 1 september. Samtidigt träffade jag Älmhults MK:s ordförande Anders Martinsson i går kväll och ställde så klart frågan, blir det någon Silverkongen?
Klart att det blir en Silverkongen, slog Anders fast.
Han berättade då att han kört banan under veckan och i helgen var det en ny kollrunda som skulle köras. Men medgav han.
Vägarna kunde så klart sett mycket bättre ut men jag tor och hoppas vi har vädret på vår sida, då ska det ordna sig, menade den småländske optimisten.
Kanske det blir så att inte alla sträckor kommer att köras som planerat men tävling tror jag absolut det blir, om så bara en enda kurva…
Känns ändå onekligen som ett lugnande besked till alla grushungriga rallyåkare.
Trevlig helg,