Blogg

Loeb kör eget i WorldRX, Huttunen utmanar Tidemand i Mexiko, SM-tipset för Östersund, Røkland kör BRC, och tysk Opel-premiär för både Tom och Elias!

Medan Sebastien Loeb själv huserar i Peugeots fabriksteam för World RX (det som tidigare sköttes av Hansen Motorsport) har han vid sidan av också ett eget RX-team med Peugeot 208. Kör denna gör Gregoire Demoustier körde för Loebs team ”SLR” i WTCC fram till 2016 då han bytte till World RX och DA Racing Peugeot.
Samtidigt är chefen själv alltså Loeb, i Mexiko och kör nu sina första grustester med för honom nya C3 WRC. Med detta så är det också klart att Craig Breen får stå över och att det bara blir två C3:or i startfältet körda av Kris Meeke och Sebastien Loeb.
Inte heller Hayden Paddon får köra Rally Mexico utan nu sätter man återigen Dani Sordo i Hyundais tredje bil. För övrigt är det samma uppställningar från Ford och Toyota som i Rally Sweden vilket totalt ger ett startfält på totalt 31 bilar. Du läser rätt 31 bilar i Rally-VM, lite tunt tycker jag.

*
Däremot lite märkligt nog många i WRC2-klassen, nio förare är anmälda och då även Pontus Tidemand som den här gången slipper chockjapanen Katsuta. Istället kan Kalle Rovanperä, även han är anmäld av Skoda Motorsport bli en tuff motståndare. I Rally Sweden inledde Jari Huttunen (bilden) med att rulla på test med nya R5-Hyundaien och förhoppningen är att han i Mexiko får ett mer ”clean race” från test till målgång.

*
Verkar hända en hel del hos Toyota Gazoo Racing, inte bara det att Katsuta knackar på dörren för en start i en Yaris WRC nu verkar det också som att Nasser Al-Attiyah snart kan göra WRC-comeback i en fjärde Yaris. Med hans bakgrund som Toyota-förare i bland annat Dakarrallyt är det ingen större överraskning att han står först i kön när Tommi Mäkinen börjar sälja av från billagret.
Ryktet gör gällande att om allt klaffar står Al-Attiyah på startlinjen redan i Argentina, deltävling fem i WRC. Om detta inte funkar så senast i Portugal ska Mäkinen hantera fyra bilar men inte i sitt nya flotta ”servicetält”. Qataren ska nämligen köra under egen flagg och med egen design på bilen men service ska ske intill fabriksteamet.
Nu är väl inte den senaste Toyota-föraren WRC:s allra vassaste ute på sträckorna men oavsett vilket, så är det ändå positivt med fler bilar i klassen. Ännu roligare hade så klart varit om där funnits plats för en svensk förare (läs Pontus Tidemand)…

*
Tråkigt nog har startlistan till Östersund Winter Rally som startar ikväll blivit allt kortare ju närmare ”dagen Ö” kommer. Nu är man nere på exakt 50 bilar vilket ingen ens med bästa vilja i världen kan hävda är en bra siffra i det som borde vara flaggskeppet bland alla olika cuper och rallymästerskap som körs i landet.
Ett SM-tips ska det ändå bli och detta även i knappast SM-värdiga klassen ”Otrimmat” med enbart två anmälda. Ingen skugga över de två som anmält sig men var finns alla andra med bilar i framtidsklassen R2?
Otrimmat
1. Pontus Åhman Peugeot
2. Jonas Bodin Peugeot
Trimmat 2WD.
1. Patrik Flodin BMW
2. Stefan Jonsson Seat
3. Kristian Johansson Golf
Tyvärr ingen plats kvar på pallen för de skånska hoppen där båda kör för Hässleholms MK, Johan Green och Johannes Haraldsson. Inte heller det halvskånska ekipaget med Andreas Israelsson bakom ratten och med lätt fotbollskadade Hässleholms-kartläsaren Björn Johnsson. Halvskånsk är lite fel för egentligen är det tvåtredjedelar från Skåne, Golfen har nämligen tidigare körts av Johan Green. En liten varning för värmlänningen ”Jan-Jan” Johansson med sin Nissan Sunny. Jag peppade honom lite i Karlstad före Rally Sweden, det kan vara avgörande för en pallpalts känns det som.
På pallen är det så trångt att inte heller STAR-talangen Elias Lundberg får plats.

Trimmat 4WD.
1. Mattias Adielsson Skoda
2. Fredrik Åhlin Skoda
3. Daniel Röjsel Ford
Tuff tippning men det känns som att Adielssons fjärde plats i Rally Sweden gett den extra kick som behövs för att köra PTR-Skodan  snabbare än ”tillbakastudsande” Åhlin. Röjsel och Nicklas Edvardsson är ett oskrivet kort i sammanhanget men med premiärsegern i 4WD 2017 i Lima bådade gott för framtiden…


4WD Övriga
1. Tobias Johansson Mitsubishi
2. Mats Jonsson Skoda
3. Michael Wikström Ford
Att välja bort Mr Rally Mats Jonsson är ingen lätt sak, men min magkänsla säger mig att ”Lill-Eken” är hungrigare på en seger än Mats. Säger också välkommen tillbaka till Växjös Robin Adolfsson och Nicklas Ottosson med den nyriktade Mitsubishin.
Juniorer Otrimmat.
1. Jari Liiten Peugeot
2. Kevin Jirvelius Ford
3. Victor Karlsson Ford
Tempot i Vännäs imponerade och i Östersund blir det andra fullpoängaren för Jari.
Juniorer Trimmat.
1. Markus Theorin Golf
2. Pontus Jakobsson Toyota
3. Viktor Karlsson Volvo
Någon gång måste Theorin komma tillbaka till vinnarcirkeln efter flera år med småstrul, den gången tippar jag blir i helgen.

*

Har varit lite tyst om den norske talangen Steve Røkland som tidigare varit framgångsrik både på hemmaplan och framförallt i det Brittiska Mästerskapet. Till 2018 siktade Steve på att köra Junior-WRC men prislappen var alltför hög och nu har han tänkt om. Det blir comeback i BRC för 25-åringen från Kongsvinger och målet är att förbättra resultaten från 2012 och -13 då det blev silver bägge åren. Det blir dock ingen lätt resa för Steve då många av årets deltävlingar inte kördes åren när han var aktiv i ”UK”.
Bilen Steve och kartläsande britten Tom Woodburn ska köra är hans egen R2 Peugeot men som delvis är uthyrd till landsmannen Håkon Sveen Frøslid som kör full säsong i NM. När det krockar hoppas Steve kunna hyra en likvärdig bil.

*
Nästa helg är det premiär för både ADAC Opel Rallye Cup och tyska mästerskapet med ADAC Saarland-Pfalz Rallye. I ”Adam Cup” blir det premiär för Elias Lundberg och David Arhusiander som övertar Tom Kristenssons plats i Audex-teamet.
I samma team kommer även en mycket intressant förare och så vitt jag kunnat utröna, helt utan rallyerfarenhet. 27-årige amerikanske racingföraren Sean Johntson har bestämt sig för att byta karriär från bland annat tyska Porsche Carrera Cup till rally med Opel Adam. Ett och annat ögonbryn restes säkerligen hos Audex när han klev in och förklarade sitt ärende, att han skulle köra cupen 2018. När han dessutom lite i förbigående frågade teamchefen Guido Deppe om han råkade känna till någon bra kartläsare var tyskens ögonbryn troligen i höjd med nackhåren. Ett flertal krokar lades ut och till slut blev det napp och vad jag fått erfara blir det Dennis Rådströms co-driver Johan Johansson (bilden) som kliver in i #49 Opel Adam nästa helg.
Nya i cupen är också danskarna Marco Gersager/Carina Møller och Sebastian Magnusen/Karsten Isaksen.

*

Det börjar även då dra ihop sig till säsongspremiär för Tom Kristensson/Henrik Appelskog som tar ”TM-premiären” som uppvärmning inför första deltävlingen i ERCAzorerna tre veckor senare, 22-24 mars.
Till Azorerna får Tom sällskap av dansken Simon Vallentin som ihop med Jeanette Kvick planerar att även i likhet med Tom åka hela J-ERC-serien. I fjor körde Simon i ”TER” (Tour European Rally) med en hyrd R2 Opel Adam vilket ledde till en del strul. Ännu är det också osäkert vilken bil som Simon och ”Kvicken” tänker sig för ERC-äventyret. Enligt obekräftade uppgifter lutar det åt någon i trion, Opel, Ford eller Peugeot, i min värld ett extremt lätt val…

*
Skriver man om Östersund som jag gjorde i början, är det inget långt steg till Patrik Sandell som dock numera fördriver stora delar av livet borta i USA där han kör Subaru i Red Bull Global Rallycross. Men nu på vintern är Patrik delvis hemma och har då även luftat sin egen rallybil, en Subaru så klart. Annars går mesta tiden till att köra på amerikansk is med Subaru Winter Experience.
I sommar blir det mer av rallyåkandet men då på andra sidan Atlanten ihop med sin gamle sidekick Emil Axelsson. I Subarus GRX-satsning ingår även f.d WRC-föraren Chris ”Atko” Atkinson och de här båda ska nu köra rally för Subaru Rally Team USA. Medan David Higgins är kontrakterad för hela säsongen kör rallycrossåkarna bara utvalda tävlingar och i där sällskap av Travis Pastrana.

*

Ett överspäckat jobbschema i morgon gör det nog svårt att hinna med Motorbloggen, kanske kan där bli någon minut över efter Champions Leaguehandbollen IFK Kristianstad- Barcelona. Men kommer ingen blogg så vet ni nu varför…