Loeb i krasch före start i Chile, WRC-tips med hjärtat, Niclas G. avstår Spa, Ola ut ur Rallyradion, Elias femma i ERC 3 Juniors, och Eklund+Kristoffersson=Sant!

Blogg

Den stora snackisen inför dagens start av Copec Rally Chile var att Sebastien Loeb krockade sin rek-bil när  det blev allt för smalt vid ett möte med en lastbil. Loebs BMW fick bärgas från platsen och ny bil fick fixas fram för att inhopparen i Hyundai-teamet skulle kunna avsluta notskrivningen. 

Har skummat igenom förarkommentarerna efter att reken avslutats och det är några ord som ständigt återkommer. Utmanande sträckor är det vanligaste av dessa men man drar även många paralleller med WRC-rally i andra länder. Finland, Australien, Wales, Nya Zeeland har jag redan nämt men även Polens sandiga vägar har nu dykt upp som en bra jämförelse. Att det blir spännande att se vem som hanterar detta helt nya VM-rally i det 32:a landet bäst är nog en underdrift. Med detta blir så klart WRC-tipset än svårare än vanligt och när jag dessutom är ledare i ”WRT-Tipping” så är det inte utan att jag är lite nervös. Som jag skrev igår så kommer jag att tippa efter hjärtat i en förhoppning att ”inga gamla sträckminne” ska hjälpa till seger. 

WRC-tipset för Rally Chile.

1. Jari-Matti Latvala Toyota

2. Andreas Mikkelsen Hyundai

3.Kris Meeke Toyota

4. Elfyn Evans Ford

5. Ott Tänak Toyota

Förutom hjärtat baserar jag mitt tänk på att det blir tufft för Thierry Neuville och Sebastien Ogier som leder ”the hole WRC squad” att göra bra tider i lösgruset längst fram. Deras nackdel menar jag kan bli Latvalas och övriga längre bak fördel…

*

I WRC2 som jag tippar ihop med tunna WRC2 Pro är det inte ett dugg lättare att spika en ”vinnar-femma”. Chansar på denna rad.

1. Kalle Rovanperä Skoda

2. Mads Østberg Citroën

3. Takamoto Katsuta Ford

4. Gus Greensmith Ford

5. Alberto Heller Skoda.

*

Ett tråkigt återbud lämnades från Marcus Grönholms RX-team som till Spa-Franchorchamps i helgen inte har sonen Niclas på startlinjen med sin Hyundai i20 Supercar. Niclas har drabbats av den ganska sällsynta men tämligen allvarliga magsjukdomen Appendicit. Nu är det dock inte värre än att pappa Marcus lovar att redan till nästa deltävling på brittiska Silverstone kommer Niclas att återigen ha hjälm på huvudet. I Belgien däremot är det Jon Wiman som hoppar in i Niclas bil.

Här gör även f.d WRC-åkaren Francois Duval debut med Skoda-teamet ES Motorsport. Här ersätter han litauern Rokas Baciuska sedan han och teamet gemensamt beslutat att gå skilda vägar.

Har sett lite bilder från KMS när man passat på att vädra lite i garaget och då luftat det mesta som här stod parkerat. Bland annat en  Supercar Polo och när Petter Solberg i ett kryptiskt inlägg på FB hintar om att det snart kommer nyheter om sin ”Farewell tour” är vi många som hoppas att det är start i Höljes på gång. 

*

Alla som är någorlunda rallyintresserade både känner till och uppskattar den ”Rallyradio” som drivs av Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Ola Strömberg. Nästa ”stora uppdrag” från trion skulle vara South Swedish Rally och därefter Midnattssolsrallyt men så blir det inte berättar i dag den av Svenska Bilsporförbundet nyligen hedrade Strömberg.  

Nu har jag ju fått höra att jag inte längre är välkommen som reporter i SSR och MSR! 

Visst blir man förvånad och undrande. Min kollega Per som sköter det administrativa har fått några luddiga förklaringar från SSR/MAS (vet ej vem) om att jag uttryckt mig olämpligt i sociala medier. 
I inlägget berättar sedan Ola om hur han ser på åsiktsfrihet inom idrott och sin roll som ”obekväm” i sin önskan att förändra rally. Har ingen ambition att gräva mer i saken, men att majoriteten av alla rallyintresserade i landet kommer att sakna både Olas kunnighet och humor är solklart… 

*

Då hoppade både Anders Johnsen och Mats Myrsell upp ett steg i resultatlistan för ”67th edition of the Rally Moritz Costa Brava”. Anledning till detta är att vinnaren ”Lucky” med Fabrizia Ponz vid sin sida har efter beslut av FIA fråntagits segern på grund av att ha använt icke godkänd bensin i sin Lancia Delta. Efter att ”Lucky” låtit ett oberoende testcenter kolla hans bensin var det bara att konstatera att den inte uppfyllde FIA:s regelverk. Därmed blev BMW-föraren Jean Francois vinnare före svensk-Porschen körd av Johnsen medan Myrsell är ny trea. Tolkar jag beslutet i Geneve rätt så blir inte ”Lucky” (han borde kanske byta namn till Unlucky…) bara av med segern och sina EM-poäng utan är även diskvalificerad för vidare deltagande i EM för Historiska bilar.

*

Även om Elias Lundberg och David Arhusiander inte kan lägga ERC Rally Islas Canarias i korgen med de rallyn där man uppnått bästa resultat så är det långtifrån nattsvart för ”STAR-föraren”. Med sin ringa asfalterfarenhet (första tävlingen med R2 Opel Adam) så ligger svenskarna på femte plats i klassen ”ERC3 Junior”. Viktigt också att teamkompisen i ADAC Opel Rallye Junior Team, belgaren Gregoire Munster är placerad efter Elias som sexa. ”ERC-News” har uppmärksammat Elias och  hans upplevelse på Kanarieöarna.

Vi visste innan att det skulle bli svårt att hänga med i toppen rent tempomässigt. Det var det också, men vårt största bekymmer visade sig bli att hålla däcken vid liv, förklarar Elias och fortsätter. 

– Det var inget vi förväntade oss och vi fick sätta resten åt sidan för att analysera med vår ingenjör efter att vi tappat ner till 10:e plats efter dag ett.

Efter detta la Elias om körstil och därefter höll däcken och utan en punktering på slutet kunde en sjätte plats varit nära,

I slutändan har vi lärt oss otroligt mycket och teamet var väldigt nöjda med vår förbättring Turen var inte på vår sida plus att min egen   prestation inte heller var på topp.

Närmast väntar nu välkända Rally Liepaja i Lettland där bland annat J-WRC-ledaren Tom Kristensson haft stora framgångar med Opel Adam R2.

*

Alla som var med i rallycrossen ”in the good old days” vet att de båda Arvikaborna Per Eklund och Tommy Kristoffersson inte precis älskade varandra. Men som det sägs ”när fan blir  gammal blir han religiös” och det är kanske så det är, när nu de båda inte bara lagt ner stridsyxorna utan även startat ett ny projekt ihop. Ett projekt där norrmannen Sondre Evjen ska köra KMS Polo RX Supercar i Euro RX. 

Bråkat har vi gjort nog mycket. Nu är det bättre att östra och västra Arvika jobbar ihop istället, menar 72-årige Per Eklund.

Tommy Kristoffersson, nybliven 60-åring förklarar hur samarbetet mellan Kristoffersson Motorsport (KMS) och Eklund Motorsport har kommit till.

Vi har egentligen fullt upp med vår rallysatsning, men när Sondre ringde och frågade om en EM-styrning hörde jag mig själv säga att ”det ordnar vi”.

Dock var det knappt om tid och då tyckte Tommy att det var läge att koppla in Eklund.

–  Jag har alltid haft en stor beundran för Eklund. Det var där mitt motorsportintresse väcktes. Senare blev det hårda duster mellan oss, men en sorts hatkärlek med ömsesidig respekt vill jag påstå. Och nu på senare år har Per följt Johans karriär med genuint intresse. Därför var det kanske inte så konstigt att tanken växte fram.

De tu blev ett och nu kommer Per och sonen Per-Anders att sköta Evjens bil i första hand men ändå vara en del av Volkswagen Dealer Team Bauhaus. 21-årige Sondre Evjen, från Åls kommun i de norska fjälltrakterna gjorde också ett tillfälligt inhopp med Polon i Lettland förra året.

En ambitiös pojke som gjorde ett bra intryck i Riga. Vi ska putsa på honom och jobba med det mentala fokuset, säger Tommy Kristoffersson.

Bilen är en av de allra första Polo RX som byggdes och i vilken Johan Kristoffersson inledde det som små småningom bar till två VM-guld.

*

På lördag är det ”ralli” i Finland med ”Ikaalinen Ralli” med hela 277 anmälda. Av dessa är det fyra svenska ekipage anmälda där Toyota Starlet-åkaren Mathias Eng går ut tidigast av ”di svenske”. Längre bak kör så Saab-fantomen Johan Eriksson och för Ludvika-åkaren är det rutinerade Annie Seel som sköter kontoret. Därefter kommer ”Golfaren” Nicklas Karlsson och sist att anmäla sig var Ydres snabbe men tyvärr ofta med på brutet-listan, Albin Nordh i R2 Renault Twingo.

0.gif0.gif