Blogg

Loeb historisk i Värmland, Emil B. Fordtestar, Opel till WRC om..., 85-årige Jårs gör rallycomeback och rapport från "over there"!

Under rubriken ”värdelöst vetande” kanske detta passar in att just idag tog Sebastien Loeb och Daneil Elena emot folkets hyllningar på Stora Torget i Karlstad efter sin allra första seger i Uddeholm Swedish Rally.

Dessutom förste ”icke nordbo” som varit snabbast på de Värmländska sträckorna där Loeb körde med helt nya Citroën Xsara WRC.
14 år senare är inte Loeb i Värmland med Citroën-gänget men ändå i gång med träning för sin WRC-comeback som kommer att ske i deltävling tre, Rally Mexiko. För detta ändamål har hårt Citroën knutna PH Sports ställt en DS3 WRC till den niofaldiga världsmästarens förfogande.

*
Nu jobbar Emil Bergkvist och Ola Floene för fullt med förberedelserna inför premiären av J-WRC i Rally Sweden. Förutom fysträningen har även Anders Grøndal släppt till sin R2-Fiesta för att Emil ska få maximal känsla inför starten om en vecka.
Även om han har mycket rutin från 2WD efter åren med ”Adam-Cup” och som sedan även resulterade i ett J-ERC-guld med Joakim Sjöberg är det ett tag sedan det bara drev i en ände på Emils bilar. De två senaste åren har det mest handlat om en ständigt trilskande R5-Citroën för Emil men nu är förhoppningsvis denna mörka period i karriären över.
Hur Emil hamnade i J-WRC påminner faktiskt lite om en Bellmanhistoria, ”det var en norrman (då tänker jag inte på Ola), en grek, en engelsman och så Bergkvist”…

*
Inte svårt att hoppa över från hårt Opel influerade Emil Bergkvist till dagens ”stora snackis” att Opel kan vara tillbaka i WRC om två år. Tillbaka och tillbaka, när Opel härjade som bäst hette det Rally-VM men ändå ”same same”. En comeback hänger på hur väl Opel får ihop plus och minus framöver och lyckas man få mest plus kan det bli grönt ljus för WRC 2020. Annars har det mest varit tummen ner från olika håll vad gäller motorsport och Opel efter att PSA köpt det anrika märket. Nu låter det dock annorlunda och istället menar PSA-bossen Carlos Tavares att varje märke är fritt att ha sitt eget ”motorsport programme”.
This is very clear, menar Tavares.
Nu fins Opel bara i J-ERC med egen satsning och där Tom Kristensson från Hörby är dess chaufför. Om nu PSA-källorna får som man önskar breddas programmet från dagens R2-Adam till andra vassare Opel-varianter. Som bekant har redan Holzer Motorsport visat upp en R5-Corsa som verkar klar att sjösätta.
Allt hänger dock på om man lyckas vända dagens förluster till vinst. När detta sker ser PSA gärna tyska ingenjörer som jobbar med motorsport likväl som franska, spanska eller engelska.

Senast Opel hade ett fabriksteam i Rally-VM var 1988 och med Sepp Haider bakom ratten på en Opel Kadett GSi. Missminner jag mig inte så var även Mats JonssonNya Zeeland och körde Kadett samtsigt (bilden från Svenska Rallyt . )Senaste VM-framgången var 1990 då Louise Aitken-Walker i par med Tina Thörner vann FIA Ladies Cup.

*
Sakta men förhoppningsvis ändå säkert ökar antalet anmälda till Östersund Winter Rally, deltävling två i Rally-SM. Idag har man passerat ”20-strecket” och är nu uppe i 22 anmälda. Tyvärr försvann samtidigt en tänkbar publikdragare, britten Rhys Yates. Han väljer istället att enbart köra test i hop med kompisen Fredrik Åhlin.

*
Redan i helgen är det dags för Rallyklassikernas premiär i Klassiska och Historiska Rallycupen med Örnskölden i Örnsköldsvik. 39 gammelbilsförare är anmälda och den allra äldsta är klassikerprofilen Jårs Damberg, Djursholms MK. För några år sedan bodde Jårs med hustru Britta i Bromölla och det var också härifrån man började projekt ”Midnattssolsrallyt”. 2006 gjorde det klassiska storrallyt omstart och till allra största förtjänst tack vare Jårs och Britta.
För något år sedan blev längtan tillbaka till 08-området för stor och flyttlasset gick från Bromölla tillbaka till hemtrakterna. Nu har samma flyttlas gjort det omvända, Jårs och Britta är tillbaka i samma hus i Bromölla och rallysuget har blivit så stort att där står en Volvo 164:a i garaget. Med denna gör nu snart 85-årige Jårs comeback i Örnskölden och Motorbloggen önskar lycka till.

*

Har varit lite dålig på att vidarebefordra vd min utsände ”over there” Björn har haft för sig senaste tiden. Som vanligt har det varit besök på allt från ”swap meet” till exklusiva bilträffar. På Pomona Swap Meet hittades denna minst sagt udda Opel Kadett Caravan med originalmonterad 1900-motor. Tror aldrig denna version sålts i Europa, åtminstone inte i Sverige. Han påpekar också lite konstigt, ”den har gått i södra Kalifornien och var därför helt rostfri”. Vadå rostfri, det är ju Opel vi snackar om.

Här fanns även en Volvo PV 1958 men istället för en B16-spis satt där en Oldsmobile V6:a som sedan drev fram PV:n med hjälp av en Ford 9 tum bakaxel. En som stod och kollade på PV:n berättar Björn, var Kjell Olsson f.d Bilmuseum-ägare från Olofström.

På en annan träff sprang han på den här lätt bedagade Verona-gröna Saab V4 från 1973 som ägdes av en fransman men som enligt Björn inte kunde ett enda ord franska. Kuriosa var att ”fransmannen” ägt bilen sedan ny och använde den dagligen som bruksbil (syns nästan kan jag tycka) och efter att ha bytt förgasare till en Weber fungerade bilen utan värmeproblem i Kaliforniens hetta.

San Clemente Car&Coffee hittades en fin Volvo Amazon Kombi som dessutom var till salu för 15 000 dollar. Även denna helt rostfri och aldrig upplagad.

När amerikanerna går i kyrkan på söndagarna passar Björn på att besöka ”Pick-your-part(liknade Returbilen)” där han då har sällskap av en massa mexikanare som letar grejor till sina bilar.
Såg där denna Ford Fairline 1959 som nog varit en fin bil, fram tills något stabilt kom i vägen och flyttade framvagnen bakat ca 2 decimeter. I en bil utan säkerhetsbälte är man nog mer än omtumlad efteråt…

På väg från ”skroten” körde man om en kamouflerad testbil som skulle kunna vara en Jaguar eller har någon läsare en bättre gissning.
För att retas lite extra avslutar Björn med.
Just nu är det värmebölja, cirka 30 grader plus Celsius!

*
Kan gott erkänna att jag varit lite nervös under dagen och anledningen är att det ikväll är 58:e årsmötet i SMK Hörbys historia. Klockan 19.30 eller kanske mer exakt runt 20-tiden får jag besked om jag får sitta kvar som sekreterare eller ej. Å andra sidan de senate 22 åren har ingen ny kandidat vaskats fram, så jag behöver kanske inte vara allt för nervös…