Lindholm ny i MRF-teamet och ERC, Toyota bygger på nya Yaris GR, 75 segrar för R5 Polo och Peter S. kör Subaru!

Blogg

I går berättade Rallyt.fi att Emil Lindholm, ledaren av Finska Mästerskapet fått en försenad julklapp i form av fyra ERC-starter i hårdsatsande indiska rallydäcktillverkaren MRF:s team. Alltså en plats vid sidan av redan kontrakterade Craig Breen som gjorde debut för MRF i helgens ”SM-tävling”. Här åkte Emil ifrån Breen som kanske kan ha handikappats av att han åkte på MRF:s allra första första rallydäck avsett för vinter. Oavsett så var det Emil som var snabbast och det verkar ha imponerat på teamet som nu knyter honom till sig. Därmed blir det  Skoda hos TGS Worldwide både på hemmaplan och i Europa men här skodd med MRF-gummi.

Foto: Tommy Svensson

En fantastisk möjlighet för mig att få utvecklas i ERC och med MRF och få större erfarenhet av den internationella rallyscenen, menar sympatiske Emil belåtet till Dirt Fish.

    Medan indierna var lite av ”rookies” på vinterväg är det helt annorlunda när det kommer till barmark. MRF har länge varit ett av de mest framgångsrika däcken i sin del av världen och nu vill man utvidga köpkretsen där då ERC är ett bra skyltfönster vilket Emil hoppas kunna förstärka.

    – Jag hoppas kunna hjälpa MRF med mina kunskaper speciellt på vintern men även att komplettera deras övriga däckprogram.

    Att Emil är ”a rising star” och en förare som inom kort hamnar i WRC, är min absoluta övertygelse. Inte bara besitter 23-åringen stor talang utan med en pappa som Sebastian Lindholm med 39 WRC-starter i ryggen, har han dessutom en bra dörröppnare in till WRC-teamen.

    *

    Än har inte reglementet för ”Nya WRC” spikats trots att det bara är drygt ett och ett halvt år kvar innan skarpt läge. Blir det hybrid-bilar eller blir det fortsättning med en variant av dagens drivlinor? Helt klart är att teamen avvaktar och inte lägger ner massor av pengar på något nytt innan FIA satt ner foten och bestämt.

    Foto: Tommy Svensson

    Undantaget är Toyota som tänker tävla med helt nya Yaris GR 2021 och anledningen är att ge draghjälp till helt nya gatbilen. En bil som svenskarna för första gången kunde se i Rally Sweden där Per Eklund och Johnny Johansson körde förbil med nya ”busbilen”. Ryktet surrade då om att Gr-modellen enbart skulle bli bas för Toyotas tänka R5-bil och att dagens WRC Yaris skulle överleva även 2021. Nu surrar däremot ett annat rykte baserat på att Juho Hänninen redan i Värmland testade en GR Yaris i WRC-kostym. Nu menar insatta källor också att Tommi Mäkinen får något helt nytt att jobba med till nästa säsong. Enligt uppgift ska testerna fortsätta i Mexiko. 

    Foto: Tommy Svensson

    Till franska Auto Hebdo säger Mäkinen att dagens GR Yaris på ett ”enkelt sätt” ska kunna få utbytt drivlinan mot den som ska bli verklighet 2022. Mäkinen sticker i intervjun heller inte under stol med att han är besviken på hur FIA hanterar frågan om hybridteknik i WRC. Ingen hemlighet att M-Sport Ford och troligen även Hyundai, hellre ser en utveckling av dagens R5-motor än ett helt nytt koncept. Om två månader ska FIA ha ett svar från ”The big three” hur man ser på deras för alla icke invigda, ännu så länge hemliga förslag till reglemente 2022.  

    Hade jag fått bestämma så hade man skippat hela WRC-tänket och byggt på R5 rätt över. Lite tuffare spoilers/vingar plus hål för mer luft till turbon och vips hade man fört Rally-VM till en ny  och rimligare nivå. En nivå som sänkt kostnaderna väsentligt och även då gett fler bilmärke möjlighet att köra rally på ”top level”. Fler bilmärken innebär i min värld även att fler förare får chansen att köra fabriksteam. Ingen ska heller slå i mig att publiken skulle stanna hemma bara för att det i Rally Sweden skulle saknas ett knappt dussin ”värstingar”. Istället kanske där varit 25-30 ”fabriksbilar” att njuta av, för mig är valet enkelt…

    *

    Lite av en bomb var det trots allt när Volkswagen i höstas deklarerade att man drog tillbaka allt stöd för motorsport som inte var baserat på eldrift. Det enda som skulle vara kvar, var att fortsätta producera och sälja då nästan helt nya Polo R5. Helt klart verkade intresset för bilen sjunka efter beslutet då det befarades att utvecklingen skulle avstanna i Hannover. Trots att en del bytte till som det verkar främst nya Skoda Evo har Polon ändå levererat. Till slutet av december i fjol  har Polon svarat för 75 segrar och 125 pallplatser.

    Foto: Tommy Svensson

    Vårt mål är att försäkra oss om att Polon även framöver kommer att vara framgångsrik, berättar VW Motorsports Sven Smeets.

    Därför har det utvecklats nya chassikomponenter som redan är i bruk medan ännu mer förbättringar väntar på att bli homologiserade under säsongen. Tvärt emot vad man kunde befara direkt efter ”chocken” , så fortsätter det att beställas nya Polo. Dessutom i så stor utsträckning att man tvingats öka produktionen och i år räknar Smeets med att bygga 20 procent fler bilar i Hannover än först planerat. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Helgen den 28 och 29 mars gör Petter Solberg comeback med Subaru när Goodwoods årliga Rally Sprint arrangeras. Dessutom en för britterna lite speciell bil, nämligen samma bil som Richard Burns vann WRC Rally GM med år 2000. I det här fallet räknar jag värmlandsboende Petter som svensk och han får på Goodwood sällskap av ytterligare en blågul förare nämligen Kalle Grundel. Kalle sätter sig i en Grupp B Ford RS 200 som han en gång körde i som fabriksförare för Ford. Malcolm Wilsons son Matthew är en annan som kommer att köra sprinten, men i hans fall har pappa släppt loss en WRC-Fiesta av senaste modell.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.