Lima lovar utmaning i Rally Sweden, banan till WRC-finalen på Monza påbörjas(?), Skoda-Kopecky testar för Ypres, Hyundai visar snart nya i20 Rally2, Fløene åter hos Mikkelsen, "Lagtävling" nytt i Rally-SM och rallytragedi hedrades med tyst minut:

Blogg

Måndagens stora rallysnackis var utan tvekan Rally Swedens nya nordligare bansträckning för att försäkra sig om mer vinter än i år. Länge har det hävdats att rallyt borde dra sig mot Lima i Dalarna där är det ”alltid massor av snö” enligt förespråkarna. Nu blir det så 2021 och så klart är det idag glatt i Lima MS som kommer att ansvara för de två sträckorna ”Lima East/Lima West” medan andra klubbar/föreningar i närområdet ställer upp på annat sätt. Två rejäla sträckor berättar klubbens starke man Sune Rickardsson för Malungsbladet.

Foto: Sune Rickardsson

 Sträckan Lima West blir 27,3 kilometer och  startar i Åkra, uppe i berget väster om Lima kyrka, målet blir i Södra Heden. Sträckan Lima East mäter 26 kilometer och den startar på Hisåsvägen, strax söder om Bullberget.

    Speciellt den östra av de två sträckorna tror Sune blir en utmaning berättar han.

    Den innehåller allt! 

    Backar, kurvor, krön, svepande böjar och snabba partier. Det är fin väg så det kommer att gå fort, jag gissar på en snitthastighet på 120 km/h. Fast på Lima West kommer det att gå i 127 km/h tror jag – den går på bred, allmän väg och blir extremt snabb!

    Han berättar även att när sträckan används  i klubbens årliga  ”LBC-Rushen” ligger snittet på 110 km/t men med VM-förare i snabbare bilar ökar så klart detta. Med andra ord har inte Rally Sweden några planer på att gå ifrån traditionen att vara ett av de absolut snabbaste i WRC, ”a real high speed rally”. Med fyra månader kvar till rallystart så håller Covid-19 fortfarande ala sportarrangemang i ett järngrepp.

    Foto: Tommy Svensson

    Förhoppningen hos VM-arrangören är att man snart öppnar upp för 500 personer att träffas istället för som idag 50, mer eller mindre ett absolut krav om det ska bli rally överhuvdtaget i februari. På detta skriver även Sune under i intervjun med Malungsbladet.

    Vi tittar just nu på var vi kan placera ut sektioner, som var och en får inrymma 500 personer, utmed banan. Om restriktionerna ändras kring detta framöver – till det sämre alltså – så blir det inget rally!

    *

    Fortfarande surrar mycket kring Ypres och Monza i WRC-världen och att Sebastien Ogier inte gillar att den belgiska asfalt/lera-tävlingen kommit in som reserv är inget han hymlar om. Men när det kom till hans kännedom att Monza blir ny final replikerade han kort.

    – Great news!

    Det är inte bara negativ attityd från Ogier & Co som arrangören av Ypres har att brottas med, värre är att Covid-19 inte alls verkar vara under kontroll i landet. Visserligen har arrangörerna försäkrat att rallyt kommer att genomföras även om läget i Belgien är 395 fall per 100 000 invånare de senaste två veckorna. Så sent som i fredags meddelade arrangören av ett annat storrally i landet, ”Rallye du Condroz-Huy” kommer att ställas in som en följd av pandemin. 

    Den andra vågen lämnade inga andra alternativ och att ställa in var det enda förnuftiga beslutet, meddelade man i ett pressmeddelande.

    ”Experter” menar att om Belgien hänger lite på en skör tråd så är möjligheten att köra Monza mer Corona-säkert. Men här kommer ett annat problem, jobbet med rallyt har knappt ens påbörjats trots att det bara är två månader kvar. Har viss förståelse för detta, då de som ska göra jobbet är i stort sett samma som precis avslutat på Sardinien. Jobbet med bansträckningen är planerat att börja i denna vecka men som en av de ansvariga uttryckte det.

    – Klockan tickar…

    *

    Med bästa fall två deltävlingar kvar i WRC börjar nu toppstriderna klasserna spetsas till. I WRC2 står det mellan Pontus Tidemand och Mads Østberg eller om man så vill Skoda och Citroën. Fast ingen av de två är officiellt med och tävlar istället görs det under tyska Toksport WRT (Skoda) och franska PH-Sport (Citroên). Nu uppges det att Skodas mångårige fabriksförare Jan Kopecky redan är i Belgien och testar på vägar kring Ypres. Foto: Skoda Motorsport

    Med andra ord är nog oddsen låga på att han ansluter för att stötta upp Tidemand och Evind Brynildsen för att om möjligt se till att det blir nytt VM-guld till bil byggd i Mlada Boleslav.

    *

    I WRC3 har Hyundais Jari Huttunen stora möjligheter att köra hem segern med resultatraden 1-2-1. För att ytterligare öka chanserna är finnen anmäld till franska mästerskapstävlingen ”Critérium des Cévennes” som körs två veckor före Ypres. Idag aviserade även Hyundai att man om en vecka tänker presentera efterträdaren till i20 R5.

    *

    WRC i all ära men det är ändå i WRC2/3 som det rör mest på sig med nya förare och bilar. Ett nytt namn för 2021 kan vara välbeställde tjecken Martin Prokop som gjorde comeback med ”Fiona” hans WRC-Fiesta Sardinien.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter 195 starter har nu 38-åringen insett att han aldrig blir någon vinnare i WRC och väljer att istället söka lyckan med en Rally2-bil (R5). Vad han ska köra är oklart även om Ford känns mest naturligt efter alla år (över tio) med märket. Å andra sidan kanske Skoda vore ett alternativ, en tjeck i en tjeckisk bil vore väl ”tjeckt”… 

    *

    Foto: Privat

    Sardinien gjorde Andreas Mikkelsen debut som kartläsare i WRC och detta till Petter Solberg i ”jippostarten” med Pirellis svarta C3 WRC. Med detta förpassat till historien fortsätter nu Andreas jobbet med att utveckla de italienska däcken till WRC 2021 när man övertar ansvaret som leverantör till WRC från Michelin.  Men när ordinarie kartis Anders Jaeger snart ska bli pappa har han under den här tiden kallat in sin gamle bisittare från VW-tiden i WRC, Ola Flœene.  

    Blir kul att återigen åka med Andreas och efter första testdagen fick han mig verkligen att förstå hur mycket jag saknat WRC, berättar Ola för Motorbloggen.

    Det var en merklig følelse opp i alt!

    Nu är det ändå inte tänkt att Ola ska fortsätta med detta, utan han är mitt uppe i förberedelser inför off-road-starter med Dakar Red Bull-team med vilka han skrivit kontrakt.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    I år var det ”Tractive” som vann Teammästerskapet i Rally-SM och detta tämligen smärtfritt med 41 poängs marginal till ”Team Märkesdemo”. På tredje plats så ”Team Ramudden”, ytterligare sju poäng efter.

    Foto: Henrik Åkeson

    Ur sydsvensk synvinkel var det ”Team Nybe” som lyckades bäst med en fjärde plats följd av ”Drive VXO Motorsport” som åtta och allra sist av de tolv anmälda ”Team Hässleholm”. Nu aviserar Svenska Rallymästerskapen förändringar inför 2021, bland annat kommer man att byta namn till ”Lagtävling”. En som jag ser det mer än välkommen förändring och en chans för de tävlandes klubbar att lyftas fram. När jag började köra rally i början på 70-talet så var ”Lagtävling” en stor grej och  länge var det lite av en milstolpe för oss i SMK Hörby när klubben helt otippat vann lagtävlingen vid SM i Kristinehamn 1970. Då var skånskt rally tämligen anonymt norr om Älmhult och att en klubb härifrån skulle vinna ”lag” i Värmland fanns bara inte på kartan. Men detta lyckades ändå mot alla odds, Stig Christiansson/Hans-Lennart Hansen, Larry Svensson/Fred Roswall och Rolf Boström/Bengt Olsson göra. 

    Foto. Tommy Svensson

    En ändring från team till lag hoppas jag gör det möjligt att klubbar nu kan anmäla sig under sitt riktiga namn till mästerskapet. Inte som i år genom mer krystade benämningar som ”Team Hässleholm” som vad jag förstår, varit enda klubb som deltagit. För visst hade det som medlem i Hässleholms MK gett bättre känsla om istället klubbnamnet hade stått i resultatlistan? För mig hade det onekligen varit så åtminstone…

    Lagtävling försvann från resultatlistorna för många år sedan vilket var väldigt tråkigt och en comeback inbillar jag mig kan vara ett bra sätt att att stärka klubbkänslan. Som en extra bonus borde det vara till stor hjälp att marknadsföra klubbarna mot till exempel media och sponsorer. Jag vet också mången hårt jobbande klubbledare som menar att det är ”synd och skam” att klubbnamnen ofta blir anonymiserade, medan teamen får allt ljus på sig. Nu ska så klart inte dessa plockas bort ur mästerskapet utan min förhoppning är att alla mixas i resultatlistan…

    *

    Svårt att tänka sig i dag att om nästan exakt tre månader är det vinterpremiär för Supercupen med SMK Hälsinges ”Hälsingerallyt”. Än svårare att ta in, är att helgen före är det SM-premiär med ”dubbeltävlingen” ”North Rally” i Boden.  Lite förhandsinfo har klubben släppt till ”Häslignerallyt” at man kommer att bjuda på en bana med nästan tio mil SS och då fördelat på bara fyra sträckor. En våt dröm för oss i södern där det krävts runt tio-tolv sträckor för att uppnå samma antal mil.

    Håll utkik snart är anmälan ute och vi ser fram emot ett bättre rallyår 2021, hälsar SMK Hälsinge.

    *

    I skuggan av de svenska framgångarna på Sardinien skakades samtidigt rallysporten av två dödsolyckor. I båda fallen var det kartläsarna som omkom. I Portugal dog 24-årige spanjorskan Laura Salov efter att deras Rally4-Peugeot kört i ett träd och inte som det först hävdades efter en kollision med en annan bil. I italienska asfaltrallyt ”Rally Valle del Sosio” omkom 54-årige sicilianaren Salvatore Coniglio efter att hans förare Vito Parisi tappat kontrollen över sin Renault Clio och först träffade i en stolpe och därefter ett träd. Föraren klarade sig oskadd från olyckan. Olyckorna uppmärksammade så klart även på Sardinien där de tragiskt omkomna hedrades med en tyst minut vid prisutdelningen i Alghero  efter WRC-rallyt.

    *

    Amerikanska rykten talar om att Felix Rosenquist är på gång med nytt team för 2021. Smålänningen ska lämna Chip Ganassi Racing-Honda för Arrow McLaren SP-Chevrolet. Här uppges Felix ersätta en annan ”smålänning” Tingsryds-anknutne Oliver Askew.

    *

    En bloggläsare gjorde mig uppmärksam på att min runa över Kristianstads racingprofil Håkan Dahlquist var lite osammanhängande. När jag kontrollerade detta var det absolut så och fråga mig inte hur en stor del av texten bara kunde försvinna, för det vet jag inte. Men här kommer en förhoppningsvis mer begriplig version. För en tid sedan lämnade en av Nordostskånes främsta racingprofiler jordelivet, Håkan Dahlqvist. Trots att målaren från Kristianstad 1973 tog SM-guld i Formel 3 och skulle så gjort även  året före om han inte felaktigt blivit diskad, var han ändå för den stora allmänheten en liten doldis.

    Foto: Tommy Svensson

    Detta trots 27 starter med både Formel Ford och Formel 3 vilket gav åtta segrar, 12 pallplatser och detta bara under tre år i början av 70-talet. Karriären kröntes av SM-guld 1973 i  en Merlyn MK 22 där Håkan tog målflagg allra först i fyra av de sex tävlingarna. Trots detta var inget klart inför finalen där det stod mellan honom och Conny Andersson som även var densom  snuvade Håkan på guldet året före. Ett felaktigt domarbeslut satte då stopp gör SM-seger men nu var det dags, var den allmänna uppfattning. På träningens rasade så Connys motor och allt såg ut att gå i Håkans favör. Men detta var inget som tilltalade guldfavoriten utan han knallade över till Conny. 

    Du kan låna min reservmotor, erbjöd han sin rival som sjävklart tackade ja.

    Det sportsliga erbjudandet mottogs däremot lite skeptiskt av omgivningen som undrade varför han kanske mer eller mindre gav bort ett SM-guld varpå Håkan svarade.

    -Vore ingen större status med ett guld där värste konkurrenten står i depå absolut inte, vi ska köra om det.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter en stenhård fajt passerade målaren med tio varv kvar Andersson och SM-guldet var klart. Med detta tackade Håkan för sig och satsade istället all kraft på målerifirman och 1974 kördes ett enda race innan penslarna tog över för gott. Under de här åren fanns det även anknytning till mig och Hörby då både Håkan och racerkompisen Bengt ”Bengan” Arvelid som gick bort för några år sedan, hade fantastiskt skicklige Kjell Gulin som mekaniker. Samma Gulin som höll så gott som alla Mellanskånes rallyhjul snurrande under första halvan av 70-talet och så även mina. Ingen som helst tvekan utan att Gulin låg bakom mycket av både Håkan och ”Bengans” framgångar då deras bilar sällan drabbades av tekniska problem. Håkan blev 73 år.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se