Blogg

Latvala tvåa i Italien, Hansen kvar i Peugeot RX, SM-vinnare kör SM i Finland och Mälarrallyt fyller 60 år och inget annat!

Som lite förberedelse till WRC-säsongen 2018 körde i helgen Jari-Matti Latvala ”PreAlpi Motor Show Historic” i Italien med sin nya kelgris, Toyota Celica ST 165. Trots all rutin från 4WD lyckades ändå inte Latvala vinna utan det gjorde istället hemmaföraren Romagna med en Lancia Delta Integrale. Lancian var knappa halvminuten före Latvalas Toyota och som trea slutade en ny italienare Zippo med Audi quattro.
Med sig till Italien hade Latvala även sin kompis Mikko Hirvonen som skickat sin ”älskling”, hans Rothmans Escort BDA hela vägen ner dit. Nu gick det inte så bra för Mikko då växellådan rasade på tredje sträckan.

*
Redan i höstas gjorde Peugeot klart att man fortsätter ännu en säsong i World RX och så klart med Team Hansen som en viktig del.Fast om man ska tro Motorsport News så är det inte helt klart ännu bara högst troligt, att det blir Kenneth Hansen som blir ”top dog”. Det är Peugeot Sports chef Bruno Famin som säger så i intervju där han bekräftar att Hansen finns med i bilden men inte riktigt hur mycket. Klart verkar det dock vara att nästa säsongs byggs bilarna i Frankrike och i Velizy.
Kenneth är MR Rallycross och jag tror det skulle vara ett stort misstag att inte ha honom eller hans fru med i teamet. Ännu är inte kontraktet påskrivet, överenskommet men inte påskrivet, säger Famin till MN.
Han berättar också att Kenneth är tänkt att bli ”Sporting director” och den som blir ansvarig för allt sportsligt och där hans ”know how” är ovärderligt enligt Peugeot-basen. Man låter oss också förstå att 2017 är ett år man helst villl lägga bakom sig och dessutom allra första året som inte någon Peugeot vann en enda VM-deltävling. Klart är att Sebastien Loeb fortsätter men vilka övriga förare som Peugeot vill se i teamet vill man ännu inte avslöja. Först efter Dakar-rallyt väntas man ge besked. om namn. Famin berömmer bröderna Timmy och Kevin Hansen men säger dock inte rakt ut att det är dom ska köra vid sidan av Loeb. Det Peugeot ser framemot är när det blir e-Ralycross vilket dom hoppas blir klart 2020.

Den som minns kommer säkert ihåg när Susann Hansen inför finalen i Sydafrika gick ut och kritiserade Volkswagen för att man med sina många satsade euro hotade sportens framtid. Famin håller inte riktigt med utan menar istället att Volkswagen hade så mycket gratis med en färdig 2017 WRC-bil och inte behövde utveckla en ny vass motor till säsongen.
Dom tog chansen och jag hade gjort precis samma sak, menar Famin.
Nu måste vi däremot svara och vårt mål i World RX 2018 är att vinna!

*
Tunnaste klassen i Rally-SM 2017 var Otrimmat 4 WD där bara tio förare tog poäng under året. Tio är inte så illa tänker du kanske, men då ska man veta att där var tre förare som körde tre deltävlingar eller fler. Vann gjorde Kopparbergs fortåkare Jacob Jansson med sin R4-Mitsubishi och detta med 59 poängs marginal till tvåan Micael Jakobsson. Med detta lite klena motstånd valde Jacob att i år mer kolla sina tider mot kompisarna i Trimmat 4WD och det var också allt som oftast de fick ge sig för den beskedligare Mitsubishin. Bland annat slutade man tvåa totalt i South Swedish Rally (bilden) bakom Frank Tore Larsens R5-Fiesta

Nu väljer därför Jacob ny arena för sig, co-driver Stefan Gustavsson och Mitsubishin, skippar Rally-SM och kör i stället finska motsvarigheten Ralli-SM. Det var vid ett gästspel i höstas som paret fick smak på de finska grusvägarna. Inte bara sträckorna tilltalade, responsen från publik och medtävlare var också annat än här hemma.
Sju tävlingar ingår i ”SM” och den första körs utanför Rovaniemi den 26-27 januari, legendariska Arctic Lapland Rally. Serien avslutas sedan med Ralli Turku sista helgen i september. Mellan tävlingarna på andra sidan Bottenviken hoppas Jacob och Stefan även hinna med några tävlingar på hemmaplan.

*
Så här långt ser det ut att bli en riktig vintertävling av MK Rattens ”Finnskogsvalsen” då norra Värmland fått riktigt ”isbyggarväder”.
Vi hade en period efter senaste snöfallet med lite töväder och nu i helgen kom den riktiga kylan, ner mot 20 minus, i kombination med mera snö! Så vi har alla förutsättningar för att det kommer bli ett kanon rally i år, säger tävlingsledare Sven Täppers.
Som vanligt är Torsby-tävlingen den 13 januari startskottet för VOC Mekonomen Rally men även Super Cupen inleder här.


Häromdagen skrev jag om Svenska Rallycupen och nämnde då att det var 50-års jubileum för klassikern Mälarrallyt vilket var helt fel visade det sig. Försvarar mig dock med att jag läste direkt ur pressmeddelandet, ” Mälarrallyt firar 50 år, detta firar man genom deltävling i Svenska RallyCupen, SMK Södermanland ihop med 7-klubbars står för arrangemanget som får basen i Malmköping”.
Nu vill dock Thord Söderberg ordförande i 7 klubbars se till att allt blir rätt och skriver, ”Jag måste få rätta uppgifterna ang. Mälarrallyt. Det är 60 årsjubileum för denna tävling 2018. Redan 1958 kördes det första Mälarrallyt arrangerat av 7 klubbars som hade bildats 1955, tanken var att tävlingen skulle bli ett komplement till Midnattssolsrallyt som då var det ända stora sommarrallyt i Sverige. Mälarrallyt var ca. 90 mil långt och hade Sundbyholms slott utanför Eskilstuna som start och målplats. Det arrangerades årligen fram till 1964 då det blev tävlingsförbud under sommartid.sedan återupptogs tävlingen under -70, -80 talen och kördes årligen och ingick i SM många gånger.
Som nuvarande ordförande (sedan -91) har jag varit med om att arrangera Mälarrallyt som jubileumstävling -98, -08  och nu 22/9 2018.
Tycker som du Tommy att det är synd att det blir datumkrockar speciellt när det är större arrangemang. ”.
Då vet vi nu alla att Mällarrallyt firar 60 år 2018.

*
Med detta vill jag även tacka alla som idag gratulerat mig på min födelsedag. Tack alla ni som uppenbarligen finner ett nöje i att läsa mina rader varje dag, det värmer…