Blogg

Latvala tipset till WRC-finalen, oviss guldfajt, inget nytt från MSR, Flodin byter till Skoda, Johan K. nominerad till Idrottsgalan och Joel E. gör sin tredje F3-start i Macau!

I kväll/natt svensk tid vi är 19 timmar före ”The Aussies”, inleds shake down inför WRC-finalen Rally Australia. Där kommer det att visa sig om de 12 WRC-åkarna verkligen förstått att denna ”nerskakning” är årets viktigaste, i iallafall om man väljer att lita på ”hemmaföraren” Hayden Paddon.  Han menade att detta är första och enda chansen att känna om allt stämmer då inga speciella tester gjorts före starten i  Coffs Harbour. I stället har förare och co-drivers ägnat sig åt att sola, bada, klättra i träd (Andreas Mikkelsen) , kolla på känguruer plus de små kaoalbjörnarna. Men som Ott Tänak konstaterar.

Nu är det roliga slut, ”let´s get the jobb done”!

Med detta blir det också ett tidigt tips och den här gången skippar jag WRC2, då tävlingen är helt utan betydelse eftersom inga toppförare är anmälda. Enda ögonbrynshöjaren är att tysken Armin Kremer, snart 50 år väljer att göra WRC2-debut med en Skoda från Raimund Baumschlagers team. Ändå inte så konstigt att han väljer att tävla så långt hemifrån, för 15 år sedan vann Kremer Asia Pacific Championship. 

*

Då kör vi årets sista WRC-tips.

1. Jari-Matti Latvala Toyota

2. Andreas Mikkelsen Hyundai 

3.Ott Tänak              Toyota

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Hayden Paddon Hyundai

Bara för att det är årets sista tips så plockar jag med hela topp-tio.

6. Sebastien Ogier Ford

7. Mads Østberg Citroên

8. Elfyn Evans Ford

9. Craig Breen Citroên

10. Teemu Suninen Ford

Detta betyder att bara Esapekka Lappi i sin sista Toyota-styrning hamnar utanför topp-tio. Så även greken Jourdan Serderidis som gör årsdebut i en WRC-Fiesta från M-Sport.

Tipset förtjänar en liten analys och i elfte timmen tror/hoppas jag att Yaris WRC #7 blir en vinnare i händerna på Latvala. I fjol ledde han fram till någon kilometer före mål innan det blev skogsbesök. Men någon gång måste den där envisa dj-la oturen släppa sitt grepp om sympatiske Jari-Matti och ”now´s the time”!

Vägrar egentligen tro att Andreas Mikkelsen är så ur rallyform som tabellen visar och väntar på ett mirakel. Tog i Australien 2016  Volkswagens sista (hoppas på senaste) WRC-seger med Polon. Efter detta har det varit mest mörker för honom och Anders Jaesger men kanske och förhoppningsvis lyser det i tunneln efter söndaglunch? Hoppas gör jag på detta, trots allt är paret så nära svenskt i WRC man kan komma, detta i hård kamp med Mads Østberg/Torstein Eriksen.

Både Latvala och Mikkelsen  gynnas av bättre startposition än guldjägarna och ut som trea  gör att en frustrerad Ott Tänak också bara blir trea på söndag. Därmed kommer han heller aldrig högre i VM-tabellen 2018. Med min uträkning borde världsmästaren 2018 heta Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Hyundai som hamnar en poäng före Sebastien Ogier. Fast då har jag inte räknat med bonuspoängen från SS 24 power stage, sju kilometer långa Wedding Bells II. Med tanke på hur året sett ut tidigare blir jag heller inte förvånad om det blir här hela klabbet avgörs. Blir det så, då är det istället Sebastien Ogier/Julien Ingrassia som tar ett femte guld. Allt med reservation för att deltagarna inte alls kör som jag tänker, förresten brukar man tips sluta så…

*

Får om inte dagligen så väldigt ofta, frågor om vad som händer med Midnattsolsrallyt 2019? Frågor som jag inte kan besvara då jag inte sitter inne med mer information än någon annan utanför KAK:s arrangörsstab. Men utan någon ny information kan jag ändå räkna ut att det börjar brinna i knutarna då det är ganska exakt sju månader kvar till start. Med Länsstyrelsens nya förlängda ansökningstid på fyra månader, är där inte så mycket tid kvar att vinka på för de tilltänkta klubbarna att få ihop specialsträckorna. Inte heller har någon ny start/mål-ort som ersättare för Vimmerby har presenterats…

*

I helgen hade SBF en stor sammandragning i  Stockholm där såväl Rally-SM arrangören MAS som Rallyutskottet deltog. Även lite ”hang arounds” som tekniker, Domare, Rallyradion, SM-sponsorn Tools som lite aktiva fanns på plats för att snacka 2019. Säkerligen en både givande och intressant träff, nu är det bara att hoppas på att det som sades här även kommuniceras ut till SBF-medlemmar längre ner i näringskedjan…

*

SM-året 2019 inleds som bekant med kalenderns enda vinterrally, Bergslagsrallyt den 25-26 januari som sedan följs av ”SM Sprint Vinter”. Som vanligt i samband med ”SM-veckan” som den här gången utgår från Sundsvall. En fyra kilometer lång sträcka kommer att köras där de sista kilometern blir en del av Bergsåkers Travbana. Maxantalet är satt till 40 bilar, med 20 i respektive klass, 4WD och 2WD. Redan i dag, långt före anmälningstiden utgång som är den 18 december medan tävlingen körs den 1 februari, är man ytterst nära maxgränsen. 38 bilar anmälda där 2WD-åkarna är mest på hugget med 28 av dessa. Som förväntat många intressant namn i listan, tyvärr är skånsk synvinkel är de flesta från klubbar långt norr om Jönköping. Så här långt tror jag att Linköping och Kullings MS är de mest sydliga klubbadresserna.

I 2WD är det noterbart att Niklas Hägg kommer till start med sin nyinköpta Kit-Car Golf och verkar ha lämnat 4WD-gänget för gott. I detta gäng hittar vi istället regerande Svenska Mästarna i 2WD, Patrik Flodin/Göran Bergsten som lär ha avyttrat den snabba BMW M3:an. Istället kör Patrik Skoda Fabia och blir därmed med automatik lite av favorit även i ”stora SM”.  Byter bil och klass gör även SM-vinnaren i J-SM Otrimmat Jari Liiten/Mikael Kjellgren. Istället för R2-Peugeot är paret anmält med okänd R5-bil.

*

En annan som byter bil är Sandviken-föraren Eddie Lundqvist med co-driver Olle Erixon. Från R2-Fiesta till motsvarande Peugeot går Eddie.

Vi visade säsongen 2018 att vi var otroligt starka trots att vi satt i en bil som prestanda- och väghållningsmässigt var sämre än t.ex. Peugeot 208 R2 är, berättar eddie.

Nu sitter vi i en bättre bil som skall hjälpa oss på jakten mot en ny JSM-medalj 2019, och allra helst ett guld.

Inte bara bil som byts av Eddie, hans karakteristiska ljusblå kulör på bilen försvinner med Fiestan. Full SM-säsong är planerad samt SM-sprintar och utvalda öppna tävlingar.
Vi väljer att även starta i årets SM-Sprintar utöver ordinarie SM-deltävlingar då de livesänds på SVT vilket för oss är bland de bästa tillfällen vi kan få för att marknadsföra oss själva och vår rallysatsning.

I år slutade Eddie tvåa i J-SM Otrimmat bakom suveräne Liiten som körde just en Peugeot…

*

I dag släpptes nomineringar till Idrottsgalan i januari 2019 och glädjande nog fanns Johan Kristofferssons namn med bland dessa. I kategorin ”Årets Manlige Idrottare” ska Johan utmana: 

Armand Duplantis – Friidrott, stavhopp
André Myhrer – Alpint
Sebastian Samuelsson – Skidskytte

Som bilsportare känns detta lite som ”att skjuta på sittande fågel”. Jag menar skidskytte och stavhopp vad är detta mot att bli tvåfaldig världsmästare i rallycross. Bara löjligt om ni frågar mig!

*

I helgen är det dags för VM i Formel 3 plus massor av andra klasser i Macau på den tuffa stadsbanan och med skånska ögon är det så klart Tomelillas Joel Ericssons start som är mest intressant. BMW:s DTM-förare har kommit till start i FIA F3 World Cup, som tävlingen i Macau officiellt heter två gånger tidigare: 2016 och 2017. Fjolårets visit visade med all önskvärd (och icke önskvärd) tydlighet hur förrädiskt det komplexa gatloppet kan vara, då skåningens VM-drömmar ödelades i en blinkning när han blev påkörd av en konkurrent och tvingades bryta – i ledning. I år däremot har inte Joel en enda F3-start i kroppen. Det innebär att Eriksson denna gång ställs mot världens alla F3-specialister utan att själv ha kört ett enda race i bilen sedan Macau i fjol – något som förstås gör en redan massiv utmaning än större.

Det blir lite annorlunda i år, det är helt klart då jag knappt suttit i bilen på ett år och mina konkurrenter har tävlat i F3 hela säsongen, berättar Joel.

 Men jag tycker ändå att jag är så väl förberedd man kan vara under omständigheterna. Jag var trots allt på pole här i fjol och jag har vuxit mycket som förare i DTM i år. 

Totalt är 28 förare från 16 olika länder anmälda och bland  konkurrenterna märks Mick Schumacher, son till sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher och regerande europamästare i Formel 3.
 Tävlingarna i Macau inleds med träning och kval på torsdag och fredag, följt av det så kallade Kvalificeringsracet på lördag och den direkt avgörande finalen på söndag morgon svensk tid.

*

Därmed sätter jag punkt för Motorbloggen för ett tag, dags för uppdatering av bloggaren ”him self”. Återkommer den 24.e, så fram till dess njut av det helt bloggfria och härligt novembergråa…