Latvala testade för hårt, Hyundai till TCR, varför så dåligt med rallyannonser, Kevin H. fullvärdig medlem och Kim behöver hjälp!

Blogg

BloggLatvalaJust nu pågår PET (Pre Event Test) inför deltävling tre i WRC, Rally Guanajuato Mexico. Vet att en del team väljer att göra detta i både Spanien och Portugal som bitvis har stora likheter vad gäller sträckorna som de borta i Mexiko. Riktigt var i Spanien Toyota Gazoo Racing och Jari-Matti Latvala befinner för sin PET vet jag inte, men jag vet så mycket att i dag fgick det lite överstyr med Yarisen för Rally Sweden-vinnaren. Nu står bilen snyggt parkerad utan nämnvärt större synliga skador och klart bättre att ägna sig åt sådant här på test än på tävling…

*
BloggHyundaiHyundai tar sitt engagemang i motorsporten på blodigaste allvar och nästa steg för den koreanska biljätten är att även börja med racing. Det är nya TCR-reglementet som lockar och sent i höst ska de första Hyundai TCR-i30 kunna levereras till hugade spekulanter. Bilarna kommer att byggas parallellt med WRC-satsningen och nya R5-i20 i tyska Alzenau och redan i vår ska första testerna köras. Mycket av detta  kommer att göras på Nürburgrings Nordschleife vilket borgar för att det blir ordentligt gjort. Tekniskt stöps i30:an i samma form som konkurrenterna, två liters motor och sex växlar att välja på.
Vårt första projekt specifikt för racing är ett stort och viktigt steg för Hyundai Motorsport, menar Michel Nandan teamboss.
TCR-reglementet har visat sig vara otroligt framgångsrikt och finns i många serier runt om på jorden. Att se Hyundai här kommer att ytterligare spä vår framgångsrika inriktning på motorsport vid sidan av WRC och R5.
TCR-promotorn Marcello Lotti håller med och ser med stor glädje Hyundais entré i TCR-världen.
Deras ankomst till TCR ökar prestigen ännu mer för alla märken som nu har bilar för serien. Nu kan vi knappt bärga oss innan vi får se dom på startlinjen i den internationella TCR-serien.

*
Med detta får man också hoppas att Hyundai Sverige hoppar på tåget och plockar hem en TCR-i30 till STCC-säsongen 2018. När man ändå är i handlartagen är det väl lika bra att även kryssa för en R5-i20 till Rally-SM eller blev jag för en stund allt för fartblind?
Skämt åsido är jag förundrad över hur lite de svenska importörerna engagerar sig i sina respektive motorsportsatsningar. Nu kan jag ha missat men inte har jag sett någon annons från Toyota efter Jari-Matti Latvalas succéseger i Rally Sweden? Inte heller har jag hittat något från Skoda-importören efter Pontus Tidemands WRC2 triumf. För mig känns det som att missa öppet mål att inte utnyttja de positiva vibbar som skickas ut, inte minst efter de flera timmarnas utmärkta tv-sändning. Trots allt kostar rally på den här nivån en hel del slantar och vore jag ekonom så skulle jag sätta tummen i ögat på importörerna och kräva att framgångarna skulle lyftas fram på ett helt annat sätt. BloggSkruvatEnda annonsen jag noterat efter Värmland är ”skruvat.se” som smart nog använde en flygande Henning SolbergColins Crest för att locka nya kunder. Fast kanske behöver inte Toyota och Skoda fler besökare i sina bilhallar, vad vet jag…
*
BloggKevinNu är det klart att Kevin Hansen går från ”hang around” till fullvärdig medlem i Team Peugeot Hansen i deras jakt på VM-guld 2017. Kevin kommer nu att köra på lika villkor och samma tävlingar som Sebastien Loeb och brorsan Timmy med Peugeot 208 WRX Supercar. Därmed lämnar Kevin Euro RX och en motståndare mindre för Magda Andersson och Anton Marklund.
Jag är mycket glad över att äntligen få bli fullvärdig VM-förare i rallycross, säger Kevin.
Det har varit en lång vinter efter mitt EM-guld och det känns fantastiskt att nu få skriva kontrakt. Nu vill jag bara få tillbaka samma känsla bakom ratten som i fjor och fortsätta bygga på den…

    *
    Nämnde aldrig SMK Hälsinges tävling i lördags, Rally Näsviken och där minst sagt rutinerade Stig Andervang tog hand om segern. Dock inte med nya WRC-Subarun utan även här var det hans Ford Escort Cosworth som gjorde tjänst. Subaru blev det däremot på andra platsen genom Pär Swedh, 12,9 sekunder efter. Hårdare var det om bronspengen som till slut togs av Magnus Mellquist, 0,7 sekunder före Göran Lindström.
    Jari Lititen tog SMK Hälsinge-tävlingen som genrep inför kommande Östersund Winter Rally och lyckades bli bästa A-förare 2WD. Men före sig totalt hade Sandviken-åkaren två B-förare, Fredrik Persson vann 15 sekunder före Fredrik Borg.

    *

    BloggSportlovFör oss skåningar är det vecka 8 som är sportlovsveckan. För några veckor sedan ”städade” Jonas Larsson lite i Hörby Kommuns arkiv och hittade då detta klipp från Mellersta Skåne daterat den 26 februari 1982. Den skarpögde ser då att det är jag som är ansvarig för bilderna till artikeln om hur de sportlovslediga i Hörby tillbringade sin ledighet. Frimärksklubben och och de som höll i kaninutställningen må ursäkta men det var utan tvekan till Söderängen där SMK Hörby bjöd på rallyåkning. Reportern räknade till flera hundra rallysugna som väntade på att få åka med i någon av de rallybilar med förare som ställt upp. På bilden är det Peter Strid som sladdar runt med sin Opel Ascona B och detta var enbart en av vill jag minnas, hundratals sladdar Peter fick den här vinterdagen.

    *
    BloggArthurssonAvslutar med en liten efterlysning från Säffles Volvo-friskus Kim Sevius som håller på att bygga en Volvo 262 för Appendix K. Ett bygge som fått lite problem berättar Kim och vill nu ha er läsare till hjälp för att komma vidare. ” Jag undrar om någon kan ha några foton på Svante Arthurssons Volvo 262 från bakänden när han körde? Jag har för mig att han körde med den nyare !!! bakluckan och baklamporna i slutfasen av perioden med 262:an. FIA tycker inte att jag kan köra med det utseendet och dom måste ha bevis som dom uttrycker det. FIA behöver som dom kallar det. (evidence for that) bevis som styrker att någon har kört med karossförändringen som  kom 1979 (lite rundade bakluckan). Konstigt för detta finns med i ID-handlingen, men tyvärr är bilden på en 4 dörrars bil. Med facit i hand skulle man nog valt någon vanligare bil att bygga på för nu har jag diskutera denna bil med FIA i fyra månader. Tackar på förhand Kim”.
    Så hem och leta i byrålådorna om ni har en bild på Svantes bil bakifrån, själv lyckades jag inte hitta någon…