Latvala siktar både mot historiska EM och WRC 2022, Adamo och Ogier är överens, intressant om hur säkerheten påverkas om rally körs publikfritt och Totto avvaktar i respekt för Corona!

Blogg

Enkelt att konstatera att 2020 inte varit Jari-Matti Latvalas år med en enda start i WRC (Rally Sweden) där hans privatanmälda Yaris WRC krånglade mer eller mindre direkt. Som kompensation erbjöd Tommi Mäkinen fri start på Sardinien vilket som bekant ställdes in. I planen fanns även att köra Rally Finland och Wales Rally GB men även dom är som bekant ”cancelled”. Därmed är möjligheten att få till mer WRC-åka i  år minimal för 35-åringen.

Foto: Tommy Svensson Detta ska dock inte tas som intäkt  till att han lägger VM-hjälmen på hyllan, tvärtom ser han framemot 2022 och hybridbilarna. Bilar som Latvala tror passar hans körstil perfekt.

Så klart ett frågetecken om det finns någon plats ledig för mig, men drömmen är att få till något med Toyota, förklarade Latvala i finska Rallit.fi

    Fram till dess väljer han istället att fokusera på sitt företag som sysslar med historiskt rally där han tillhandahåller reservdelar till äldre Toyota i rallykostym. Med över tvåhundra WRC-starter har han onekligen den erfarenhet som krävs och en annan dröm är att kunna driva ett eget WRC-team. Något som han menar inte skulle kunna vara helt omöjligt sedan Toyota Gazoo Racing etablerat sig i Puuppola. Med detta öppnas många nya ögon som kan vara sugna på att satsa på rally och redan tidigare har detta varit lite av folksport och rankas som andra mest populära sporten i landet efter hockey. 

    Men vi har inte haft en kultur och utbildning i form av ingenjörer och mekanik som England och Frankrike. Men med Toyotas etablering har situationen förändrats.

    Närmast väntar dock en satsning på FIA Historic Sporting Rally Championship för honom och en av hans Toyota Celica GT-Four ST 165. Ensatsning som görs inte enbart för att tillfredsställa Latvalas egna ambitioner på sträckorna utan lika mycket som reklam för hans nya verksamhet. Vid sidan av sportsliga motgångar ligger han även i en mångmiljonfejd med de finska skattemyndigheterna.

    *

    I förra veckan inträffade en stor dag konstaterade Hyundais teamchef Andrea Adamo.

    Jag håller med Sebastien Ogier i något, detta är verkligen en stor dag!

    Det som Adamo och Ogier hade samma uppfattning om var åsikten att det krävs ”more action” i höstens WRC om serien ska vara VM-värdig. Adamo förtydligar till DirtFish.

    Seb har helt rätt vi måste ha fler tävlingar och känns inte alls rätt att utse en världsmästare efter enbart tre körda tävlingar. Detta säger jag inte för att Hyundai för tillfället inte är i ledning om nu någon skulle tro detta!

    Foto: ERC

    I samma artikel påpekas också att det är nästan hundra procent klart att nya tävlingar kommer att läggas till i WRC-kalendern i höst. Blir intressant om FIA tvingar in WRC i ERC-kalendern vilket rent ”lagligt” inte lär vara några problem då man äger båda mästerskapen. Som jag ser det är det främst två tävlingar som skulle kunna ge WRC fullvärdig status och det är Barum Czech Rallye Zlin som är planerat till 28-30 augusti och så Rallye Hungary 6-8 november. Inget av dessa krockar med de kvarvarande WRC-rallyna där Rally Turkey ser ut att kunna bli omstart 24-27 september såvida inte Oliver Ciesla och Yves Matton fastnar för det svintuffa tjeckiska asfaltrallyt 30 mil söder om Prag en knapp månad före. Flera källor hävdar att även ERC-premiären Rally Roma di Capitale skulle kunna vara intressant i sammanhanget, men till detta ställer jag mig skeptisk. I dag är det bara sex veckor kvar till start i Italiens huvudstad vilket jag inbillar mig är alltför tajt om även WRC ska tryckas in i startfältet. Likaså lär även de tre ERC-avdelningarna som avgörs på öar, Azorerna, Cypern och Gran Canaria väljas bort av logistiska skäl. 

    *

    Dilemmat att köra eller inte köra rally i spåren av Corona är något som engagerar stora delar av Motorbloggens läsare.  Min egen uppfattning kan lämnas därhän då jag tror de allra flesta redan vet var jag står i den här frågan. En intressant vinkel på problematiken kring rally utan publik kom i fredags.

    Hur säkert är rally med folktomma specialsträckor?

    Frågeställaren utvecklade sin fråga med hur viktig del av säkerhetsapparaten som publiken utgör. Inte bara som någon som kan slå larm i händelse av allvarlig olycka, utan kanske ännu mer som ”bilbärgare”.

    Ofta behövs bara lite hjälp upp på vägen igen  vid en avåkning, men vem ska fixa detta utan publik? Dessutom kan bilen stå så illa till att det inte går att komma förbi vilket inenbär tokstopp på sträckan.

    Foto: Tommy Svensson

    – Att det fungerar med publikfritt på lättöverskådliga sprintar är en sak, en helt annan när det går med fullt påslag på storskogen… 

    Vet inte om frågeställaren menade att jag skulle ge en lösning på problemet eller om han mer retoriskt själv visste svaret. Kanske någon kreativ bloggläsare kan hjälpa till med en bra lösning på det här lilla problemet som uppkommer när rally plötsligt ska köras utan åskådare?

    *

    En annan aspekt på virusproblematiken kom  från folkraceprofilen Totto Höök i kommentarsfältet till gårdagen blogginlägg på Facebook. Det Totto siktade in sig på var att SBF beviljats nio miljoner i stöd från de statliga hjälpfonden till idrotten. Totto skrev.  ”Hur kan man tappa 15 miljoner under våren? Outtagna licenser? Är det därför de är så sugna på att vi ska komma igång med tävlingar att de har en egen tolkning av 50 personers regeln… Verkar skita sig häromkring i alla fall, vi avvaktar hellre ett tag till som arrangörer eftersom nyckelfunktionärer inom många klubbar är i riskgrupp och det är inte värt att ta risken. P. S Min fru hade Corona i april och det var en tid i stor osäkerhet om man skulle klara sig från smitta. D.S”. Onekligen ett tänkvärt inlägg…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se