Blogg

Latvala "out" på Ouninpojha2, Lappi ny ledare, Ogier kan vara borta från WRC-guldet, Grybb bann i Gurlitta, Stoffe i Millebygden och tankar kring "Öppen Klass".

BloggLtvalDet blev inte helt överraskande ”Ouninpohja 2” som kom (tror jag) att avgöra årets WRC Neste Rally Finland sedan ledande Jari-Matti Latvala fått stopp på in Yaris efter elva av de 24 kilometerna. Han fick igång bilen igen men redan efter några hundra meter var det stopp igen och åskådarna fick föra bilen åt sidan med tekniskt fel. BlogggAnttillaMed fem raka sträcksegrar såg allt ut att gå Latvala och Miikka Anttilas väg (han fick förresten i torsdags ta emot en utmärkelse för WRC:s meste tävlande med  189 starter) innan katastrofen inträffade. Istället klev Toyota-kompisen Esapekka Lappi fram som ny ledare och detta inte helt oförtjänt med åtta sträcksegrar och leder nu 54,1 sekunder före Juho Hänninen även han i Toyota.
Tråkigt nog såg jag Jari-Matti på sträckano ch det var inte så här jag ville leda rallyt, förklarade Lappi vid målet på SS19 och med två sträckor kvar för dagen.
Riktigt trist och inte alls ”nice”!
Uppfattningen delades av tvåan Hänninen som är på väg mot sitt livs allra bästa WRC-placering. Detta för att inte tala om Lappi som gjorde debut för bra några tävlingar sedan och aldrig ens varit på pallen. Hänninen märkbart pressad av att vara nära succé försöker nu undvika något av sina vanliga ”stupid mistakes”.
Försöker köra med ”clean line”och inte sladda så mycket, sedan får vi se…
Teemu Sunninen är fortsatt bästa M-Sport förare och är bara någon sekund efter Hänninen som trea, även han beklagade Jari-Mattis öde.
Så ledsen för honom som gjort ett sådant fanatiskt jobb här!
Vad som hände med Latvalas Toyota är oklart men teamet har bara förklarat det som ”unidentified technical problem” och att han är borta för dagen. Kanske kan han starta om och hoppas på bonuspoäng?
Fyra är DMACK:s Elfyn Evans och även han har chans på pallen bara sex sekunder bak trean. Siste med realistisk chans att nå samma mål är irländaren Craig Breen i C3 WRC #9 och han har runt 20 sekunder upp till Sunninen.
Som sexa och vågar jag nästan utlova WRC-vinnare 2017, Thierry Neuville då den här placeringen innebär åtta VM- poäng vilket skulle ge ett gap på bara tre poäng upp till ledaren Ogier. Skulle dessutom belgaren lyckas på ”power stage”, så kan han även passera och gå upp i ledning.

*
BloggOigerSebastien Ogier kraschade ju redan ut sig på sträcka fyra och precis där stod göteborgaren Janne Lorentzon som skickade en bild direkt. Nu var det ingen ”rock” som Ogier träffade utan riktigt finskt virke och detta så hårt att co-driver Julien Ingrassia fått tävlingsförbud av läkarna i två veckor. Ingrassi klagade över huvudvärk, yrsel och illamående på sjukhuset vilket läkaren Timo Kaukonen efter CT-scanning tog som intäkt för sitt beslut.
Han har fått en mild hjärnskakning för övrigt är han oskadd!
Detta betyder att Ingrassia blir tävlingsklar precis lagom till ADAC Rallye Deutschland och då är det nog sista chansen om det ska bli ett femte rakt VM-guld för honom och Ogier…

*
BlogÖstbergFör övrigt så har Mads Østberg och Torstein Eriksen haft det motigt med många tekniska problem och då allra mest med bromsarna. Efter 19 sträckor ligger OneBet-Fiestan tia och över fyra minuter efter Lappi.

*
Ett tag såg det i Finland ut som att man skulle kunna upprepa det nästan osannolika resultatet från 1997 med fyra hemmaförare i topp men så sabbade ju Latvala (eller Toyota-mekaniken?) det hela. Då vann Tommi Mäkinen före Juha Kankkunen och med Jarmo Kytolteho som trea (vem minns honom, men han var faktiskt på pallen tre gånger i Rally Finland) och på fjärde plats Sebastian Lindholm (nu hos Toyota).

*
BloggVeibyDet blev ingen ny succé för Ole Christian Veiby i ”R5-klassen” efter att norrmannen ”left road” och vet inte om jag tror så mycket på det här med omstart efter att ha sett bilder på Skodan…BloggVeiby2
Nu leder Jari Huttunen hela kopplet hungriga vargar och har Eric Camilli bara sju sekunder efter men han är utanför WRC2 och där istället är det fjärde placerade Quentin Glbert som är tvåa.BloggStugemo I samma klass RC2 har Lars Stugemo/Kalle Lexe haft problem men vilka är för mig okänt och ligger efter SS19 45:a totalt.BloggDennis
Den andre svensken Dennis Rådström/Johan Johansson knäckte bakaxeln tidigt i dag och trillade så klart bak i resultatlistan för J-WRC. Ligger nu femma och en klen tröst är att när ledaren Ciamin intervjuades gjordes detta framför Dennis Fiesta…

*
BloggGrybb kopia 2Med hjälp av inhemska kartläsare i form av Jörgen Ärlandsbäck tog Rolf Grybb, Hässleholm hand om segern i värmländska Gurlitta/Sunneracet. Men det var stenhårt för bara 0.2 sekunder efter den orangea Opel Ascona kom så en röd Ford Escort med Bjarne Rutgersson, Stenungsund bakom ratten.
Större marginal till trean som även detta en skåning, Lunds Jörgen Lundgren i sin blå Opel Ascona, hit skilde 7,9 sekunder. För den tredje skåningen på besök i Gurlitta, Håkan och Pamela Oddsahmmar, Lunds AC blev det ”Brutit: drivaxel/lyktstolpe” vilket knappast behöver någon närmare förklaring …

*
BloggStoffeIgår kördes SSRC Mästarmöte i Milebygden och att Stoffe Nilsson om än i sin gamla men nyare Grupp N-Subaru skulle vinna här var ganska väntat. Att ende utmanare i 4WD, Kinds Kristian Johansson som testade en R5-Mitsubishi inte kunde mäta sig med ”Kungen” var inget att säga om. Dock lite imponerande att bara vara sju sekunder efter…BloggRobin
I 2WD var det SM-topparen Robin Sandberg som till slut lyckades passera Hässleholms Johan ”Kalle” Green som var 1,9 sekunder bakom ”NYBE-Toyotan”.Trea slutade Mattis Olsson som då även kompletterade Toyota-dominansen på pallen. Ska det drivas där bak brukar Daniel Wall visa hur detta ska gå till och så även i fredags, men bättre än fyra i finalen blev han inte.
Oskarshamns Thomas Grönberg var bäst i VOC/Grupp F och slog ”oslagbare” Hörbyföraren Henrik Levin med en annan Hörbykille som trea Jim Nilsson.BloggJesper
Kristianstads Jesper Larsson spurtade förbi min ”Föråkar-kompis från MSR” Stefan Ottosson med 1.3 sekund i Grupp E. När treans växel försvann för SMK Hörbys Victor Hansen försvann också chansen på seger i Ungdomsrally som istället kneps av Emil Friman med Tim Lagerstam som trea.BloggEmil
En som inte alls nådde dessa framgångar var Ljungbys Emil Karlsson som istället ägnade sig åt ”trädkramning”. Bilder från Henrik Åkeson, Bengt Johansson och Kurt Andersson.

*
Häromdagen skrev jag lite om Rally Blekinges positiva nytänk med ”Öppen klass” i sin tävling i september. Jag menade också att Rallyutskottet borde göra det obligatoriskt med en sådan klass i alla tävlingar. Tog inte lång stund för RU-ordförande Janne Rydh att koppla på tråden. Rydh skriver: ”Helt rätt tänk med öppen klass. Har tänkt vidare på förutsättningar för sådan. Det får nämligen inte bli en klass där ordet ”Öppen” tolkas som ”Öppet för egna regler”. Så låt oss testa ”Öppen klass”!
Du har i en annan tråd tagit upp en bra fråga om just bestraffningar vid ojustheter. Vårt regelverk hanterar ”Tävling” och hur man styr och beivrar ojustheter här. Hur beivrar man ojustheter om man inte tävlar? Att utesluta någon eller ha tidstillägg om inte resultat och placering ingår i paketet blir väldigt tandlöst.
Jag ser i förlängningen, om det blir intressant ett behov av kompletterat reglemente som hanterar regelbrott som normalt sett ger tidstillägg och även uteslutning.”.
I samma ämne skriver signaturen ”Pelle”.
”Hej. Tack för detta med ”Öppen Klass” detta har jag med min bakgrund som gammal rallyförare efterlyst länge. I början av 90-talet byggde jag en Golf för ”Nationella klassen” som jag tror det hette då. Körde sedan lite sporadiskt under några år när tid, familj och pengar tillät. Så småningom sprang tiden och utvecklingen ifrån min Golf så den luftades allt mer sällan för att till slut bli stående i garaget. Försökte sälja men fick bara skambud så av detta blev det inget.
Så för tre-fyra år sedan minns inte exakt, besiktigades Golfen och jag anmälde mig till en mindre tävling här i Mellansverige. Problemet uppstod när jag som A-förare kom rätt in i ett getingbo med potenta bilar och häftiga förare. Redan på andra sträckan blev jag ifattkörd och vid målet kom där en rejäl utskällning från den som körde om.
Plötsligt var rallylusten borta och de två sista sträckorna kördes med blicken mer i backspegelen än på vägen. Sedan har bilen stått stilla fram tills nu när jag läser om idén med en klass där man enbart kör för att det är kul.
Tyvärr fungerar inte datumen i Blekinge men jag hoppas att klassen kommer med i tävlingar även här uppe. Då finns där åtminstone en röd/vit Golf med en förare som bara vill sladda lite men utan segerambiton!!!!!”.
Vad säger man mer än att det är klart att det måste finnas plats även för ”Pelle” i tävlingarna. Sedan kan jag hålla med Rydh om att namnet ”Öppen Klass” kanske inte är det bästa. Så klart måste man trycka på att alla regler och annat är exakt lika med de som ”tävlar”, bara att inga resultat redovisas. Dessutom som ”Pelle” skrev (har kortat hans inlägg) ”måste man acceptera att det kan bli så att man hinner upp en långsammare ”klasskamrat” och då är det bara att tugga i sig detta”.

*
Hade tänk avsluta dagen Motorbloggen med en hel flock bilder Opel-Spotting men det får inte plats/hinns med. Ni får hålla er till tåls…