Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Latvala i ett Walesdike, Ogier i topp, "Peta in en stock…", Ekström vill vinna Rallycross-VM men sågar rally...

Motorbloggen

Det gäller att prioritera och när det kommer till gåsmiddag hos mor eller WRC i Rally Wales GB är valet lätt, gåsen och mor vinner. Därför blir det lite avstämning med fyra sträckor kvar av lördagsetappen att köra.
Tipset gick åt h-e, Jari-Matti Latvala blev ett offer för de ”slippery conditions” som råder i Wales och redan på dagens inledningssträcka, Clocaenog East gick det överstyr 6,8 kilometer in. Då skilde bara 6,8 sekunder upp till Ogier.
En hal kurva och jag var lite sen i inbromsningen och fick motorstopp. Försökte svänga in och samtidigt starta motorn men misslyckades och vi åkte baklänges ner i ett djupt dike, förklarade han bedrövat.
Rally Great Britain (Wales) 2014Publiken fick dock upp Polon igen men då med skadad bakspoiler vilket orsakade dålig down force och på sträckan efter kunde Latvala endast klämma till med fjortonde tid. Ligger nu tia tre och en halv minut bak sin ledande stallkompis.
När jag såg Jari-Matti i diket ändrade jag direkt min körstil. Nu har jag råd att ”back off a bit” men där är fortfarande lång väg till mål, menade Ogier som nu har en bra bit över minuten ner till tvåan Mads Östberg. Mellan honom, trean Mikko Hirvonen och fyran Kris Meeke skiljer endast 1,4 sekunder. Femma är Thierry Neuville runt tjugo efter ”pallkrigarna”…
BloggHyundaiSexa är Elfyn Evans med Fiestan som ligger inom ”striking distance” till Neuvilles Hyundai. Nästa grupp är Henning Solberg och Ott Tänak som slåss om sjunde platsen.

*
I WRC 2 håller Nasser Al-Attiyah sjunde platsen som är exakt den position som krävs för att han ska lyckas köra hem WRC2-titeln. Så klart kommer han inte att ”push” för att komma högre och som det ser ut nu blir det en komfortabel seger för DMACK-piloten Jari Ketomaa, leder nästan minuten före Bernardo Sousa.

*
Har inte lyckats få reda på vad som hände på sträcka tolv där en funktionär skadades. Sträckan stoppades efter Ogier hade kört igenom och sedan fick resten av fältet samma tid. Verkar ändå inte som att någon tävlade var inblandad utan någon annan form av olycka eller sjukdom har drabbat funktionären.
BloggPetaEn som också råkade ila ut var f.d toppmodellen Peta Todd, gift med Tour de France-legendaren Mark Cavendish. Peta hade styr på sin Mitsubishi EVO lX till att börja med, men även hon upptäckte samma sak som Latvala, det var dj-ligt halt. En bastant walesisk trästock skojar man inte bort, i synnerhet om den sitter djupt inplanterad i fronten och därmed var Petas rallyäventyr över.

*
Igår var jag bjuden på lunch med Mattias Ekström i Stockholm men tvingades tacka nej, hade ju min lunchträff med älgarna i Näsum att tänka på. Men i Stockholm berättade Mattias att han väldigt gärna skulle vilja vinna Rallycross-VM och detta allra helst redan nästa år. Mattias planerar att köra DTM och Rallycross VM parallellt.
 Jag vet inte än om det praktiskt fungerar. Om tävlingarna krockar, men (Petter) Solberg vann ju VM med flera deltävlingar kvar i år. Så säg att tio VM-deltävlingar räcker, säger Mattias Ekström, som förutom segern i Höljes var tvåa i den tyska deltävlingen, då bara fem tusendelar efter Solberg.
Det handlar absolut inte om att trappa ner DTM och Audiåkandet där, tvärtom siktar han även där på seger. Efter två raka DTM-segrar på Zandvoort och Hockenheim och andraplatsen totalt i serien, samt VM-delsegern i somras har Mattias Ekström blivit ett än mer aktat namn inom Audi. Därför vågar han spänna bågen än mer till 2015.
 Jag vill inte sluta i DTM förrän jag åter har nummer 1 på bilen, säger han om äran som tillfaller en regerande mästare.
BloggMattiasDessutom sågar han rallysporten som han menar inte har någon större framtid, kan väl säga att jag där inte håller med Mattias. Handlar nog mer om att göra produkten bättre för visst lockar rally publik det kan man ändå hävda. Men Mattias tyckte så här enligt Aftonbladet.
Rally har ingen framtid. Ungdomarna kommer inte vilja stå ute i skogen med snö upp till knäna och grilla korv. Men att åka ut till Solvalla med polarna, ta en bärs och kolla på rallycross och sedan dra vidare ut i natten och parta – det är en grej. Samhället går efter underhållning på kort tid. Le Mans är Vasaloppet medan rallycross är skicross.
Han skickade även känga till SBF som han uppenbarligen inte var så imponerad av. Till skillnad från rallysnacket så delar jag här hans uppfattning.
– I den lilla ankdammen Sverige går alldeles för mycket energi åt att prata illa om konkurrerande motorsportserier. Man snackar gärna skit om andra och det är för mycket konkurrens, dessutom. Den stora frågan är hur många som tittar på ishockey, fotboll och längdskidåkning kontra motorsport. Jag tycker det är det svenska bilsportsförbundets ansvar att värna om hela sporten, men det gör man inte riktigt i dag, säger Mattias Ekström.

« »