Latvala hoppas, Camillis nionde grusrally, gult kort för Argentina, lite RU-tänk och rätt fälg är pricken över i!

Blogg

BloggLatvalaMed andan i halsen och lätt blodsmak i munnen lyckades jag även få ihop en Motorbloggen idag mellan fotojobben, denna dag före starten av WRC Rally Guanajuato Mexico. Den stora snackisen är rekordlånga SS20 Guanajuato som troligen blir den som kommer att avgöra vem som vinner årets tredje deltävling i Rally-VM.
För att klara av sträckan räknar man med att behöva strax över 60 liter bensin i tanken och i mål har Latvalas co-driver Miikka Antilla läst 88 sidor ”pace notes” . Här finns noterat 20 vägkorsningar innan man runt 53 minuter efter start når målet. Kan man gissa på en och annan svettdroppe i pannan?
Den här gången ökar Latvala och Antillas chanser att få ihop paketet då man har fördelen att starta längre bak i fältet, bonus när man misslyckats så som finnen gjort i årets WRCöppning. Bonus så länge det är torrt blir det regn däremot, då är det tvärtom.
Jag är optimistisk och är övertygad att det kommer att gå bättre för oss framöver, menar föraren av Polo#2 och utgår jag ifrån, vänder sig mot himlen och säger.
Hoppas att ”the weekend goes smoothly in Mexico”!
Vi är nog många som instämmer i den förhoppningen…

*
Från en ”oturspåse” till en annan, M-Sports nya namn Eric Camilli som har mycket att bevisa framöver. Två tunga smällar så här långt imponerar inte och när det nu är dags för grusrally i Mexiko väntar en än större utmaning för fransmannen. I sin karriär har Camilli bara kört åtta tävlingar på grus, hälften i en R2-Peugeot och resten med R5-Fiestan 2015. Inför starten i morgon tackar han nu bossen Malcolm Wilson som supportat 28-åringen genom kraschorgien, till wrc.com säger han.
Detta har hjälpt mig att glömma nervpressen vilket är mycket viktigt.
Camilli menar också att det enda viktiga är att komma i mål och att tiderna är oviktiga, en målsättning han delar med Wilson. Han erkänner också att hans erfarenhet från rally inte är så stor och att det varit svårare än förväntat att anpassa sig till WRC-bilen.
Har inte varit enkelt att inleda säsongen så här men det är som det är och nu måste jag tänka framåt ”and bounce back”…

*
BloggMoutonWRC har satt ögonen på att höja säkerheten ytterligare vilket nästan höll på att ödelägga Rally Sweden FIA:s ”safety delegate” Michel Mouton (på bilden väldigt bister medan Bruno Berglund verkar piggare) inte alls gillade ”gruset” i början av rallyveckan och var en av de som var beredda på att blåsa av.
Nu är den en gång så snabba fransyskan som körde Audi quattro i början av 80-talet i gång med att höja säkerheten i Argentina som haft ”vissa brister”. Rally Argentina kör under ”gult kort” sedan man i fjor inte lyckades hålla kontroll på publiken. Bland annat rullade Hayden Paddon ut bland åskådarna. Även Andreas Mikkelsen och Thierry Neuvilles krascher på den avslutande sträckan satte säkerheten under lupp.BloggArgentina
Till Autosport säger FIA rally director Jarmo Mahonen att det är hårda bud som gäller framöver.
Händer återigen samma sak i Argentina blir det rött kort och rallyt är bort från WRC-kalendern i framtiden!
Något som var lite av skandal var att man lät förare starta på sträckan där det redan inträffat en olycka. Här skyllde arrangören på att det var TV-teamen som krävde att sträckan skulle rulla på som vanligt då man sände live. Något som aldrig kommer att upprepas enligt Mahonen.
Detta är nummer ett, om en olycka händer stoppas sträckan!
Mahonen understryker också att Argentina är en tävling han vill se kvar i WRC-kalendern, sportens enda skyltfönster i Sydamerika. Han berömmer också arrangören för att man verkligen tagit tag i problemen. Men ser också att nedskrivna säkerhetsplaner på ett papper egentligen är utan värde, det är först när det är skarpt läge som det avgörs om rallyt är säkert eller inte.
Hans bud till arrangören är enkelt.
Visa upp tillräckligt med polis och funktionärer ute på sträckorna, det är vad som krävs!
Rally Argentina körs som deltävling fyra, efter Mexiko 21-24 april.

    *
    BloggAbarthJust nu pågår Bilsalongen i Geneve och där visades upp en riktig läckerbit, Abarth 124 Spider. Man ser tydligt arvet från föregångaren Fiat 124 Abarth som användes flitigt i Rally-VM och i Svenska Rallyt kördes av (om inte minnet sviker) Sandro Munari, Ingvar Carlsson och Håkan Lindberg. Samma färgkombination dessutom mattlackerad, då som nu lika fult.
    Bilen är i rallymode, ämnad för FIA:s RGT-reglemente och lär kunna bli en riktig ”940-killer” med sin 300 hästar som driver på bakhjulen. Sugen, då får du vänta lite först 2017 räknar man med att sätta igång produktionen.

    *

    Tom Kristensson och Timmy Berntsson, SMK Hörby leder både Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen

    I helgen är det dags för det första stora steget ut i den internationella rallyvärlden (räknar inte Finland och Tyskland med VOC-940:an) för Tom Kristensson och Timmy Berntsson. ADAC Opel Adam Cup kör då första deltävlingen i Saarland-Pfalz Rallye och där Hörbyföraren får sitt eldop i hop med en flock andra segersugna Adam-åkare. En sak är säker Tom och Timmys satsning i Tyskland är inte vad engelsmannen kallar ” a free lunch” och nu vädjar bästa kompisen Robin Svensson om stöd åt grabbarna. På Facebook skriver Robin, ”Tom Kristensson, min bästa vän sedan vaggan, och min käre vän Timmy Berntsson gör i år kanske en av deras livs största satsningar. Som vi alla vet och förstår är rally både dyrt och framförallt…dyrt. Tom kämpar mer eller mindre dygnet runt för att jaga sponsorer och inkomster för att ro detta i hamn och jag ser på honom hur trött han är.

    Jag bestämde mig tidigt för att på något sätt försöka bidra till deras satsning. Som det ser ut idag hjälper jag till med hemsida, Facebook och en del andra administrativa delar. Inte minst försöker jag följa med dem till Tyskland som stöd/hjälpreda efter bästa förmåga. Eftersom jag själv tävlar aktivt och nyligen med min sambo köpt en gård, förstår ni ju själv var mina pengar hamnar någonstans, trots detta ska jag stötta med minst 500kr.
    Det hade varit en fantastisk känsla att med hjälp av alla som kan och vill, skramla ihop en summa och på så vis hjälpa de båda med deras säsong i Opel Adam Cup. Efter att ha varit med vid testerna, syns det tydligt att de har god potential att komma långt i denna cupen!!!
    Ni som vill vara med och stötta dessa två helt underbara människor, ”Swishar” frivillig summa (inget är för lite!) till 0709608817 och MÄRKER betalningen med ”Ditt namn+OPEL”. Slutdatum är den 31/3-16. Om ni inte har Swish, kan ni självklart ändå bidra. Kontakta mig via PM så får ni kontonummer till det konto som är märkt för grabbarna.”.

    *
    Upplever som att det är mer drag i rallysporten idag än på ett bra tag, tyvärr märks draget kanske inte fult ut här hemma men utanför våra gränser satsas det. I massor av länder har olika återförsäljare förstått att där finn PR-potential att visa upp sina modeller i en modern, snabb sport som rally.BloggAdam Att räkna upp alla som har egna team utomlands vore att göra en väldigt lång lista, men i dag såg jag till exempel Opel Spains nya R2-Opel Adam som kommer att köras både nationellt och internationellt. Frågan är när svenska importörer ska börja leka ”Följa John”? Än så länge verkar det bara vara Ford Sverige som fattat grejen och gett Daniel Röjsel förtroendet med R2-Fiestan.

    *
    Den stora snackisen i de svenska rallyleden måste ha varit att nye ordföranden i Rallyutskottet Lars Servin numera kan sätta f.d framför titeln, då han i söndags meddelade sin omedelbara avgång. På olika sociala medier har ämnet dryftats, plus att även min mejlkorg har varit föremål för ”inside information” från olika människor. Då jag inte har någon som helst insyn i varken RU eller turerna kring det dramatiska beslutet väljer jag att inte närmare kommentera dessa. Tycker ändå jag kan dra slutsatsen att den absoluta majoriteten menar, att det är en stor förlust för det redan tidigare skadeskjutna utskottet att nu Servin, efter futtiga fyra månader ställde sin plats till förfogande. I avvaktan på att någon ny ordförande tillsätts är det RU:s fadder från Förbundsstyrelsen Urban Wahlberg som går in som t.f ordförande.

    Jag menade igår att det nog inte blir så lätt för valberedningen att hitta någon ny kandidat som är villig att ”stoppa huvudet i snaran”. Där kan jag ha tokfel för Hässleholms MK:s röst i motorvärlden Anders Åberg skriver på Facebook.
    Jag ställer upp. Men ingen vågar fråga….
    Nu är bara frågan, vem är så modig?

    *
    BloggSaab1Var på jobb idag inget konstigt alls, skulle bara fotografera en 75- årig präst som kör Mazda Miata. Inget ovanligt i Kristianstad men på väg därifrån passerar jag ett hyreshus med en parkerad Saab 96:a från 1965-66, malmgrå tror jag färgen heter. Inte i toppskick men fullt renoverbar för en händig rostlagare. Det som stack ut var fälgarna och nu är jag ute på tunn is, äkta Sonett-fälgar som jag inbillar mig är tämligen värdefulla idag. BloggSaab2
    Som ni vet hänger jag ibland upp mig på bagateller när det handlar om klassiska rallybilar. Alltifrån till att en kromlist saknas till att klenoden har fel färg. Stör mig också på när 60- och tidiga 70-tals bilar har ”modernare” aluminumfälgar som aldrig användes under bilens aktiva tidsperiod. Saab är ett typexempel där det dräller av ”svarvade fotbollsfälgar” eller nyare ”Ronal-ekerfälgar” och det finns säkert många goda skäl till att det är så. Men tänk en röd Saab V4 av årsmodell 70-71 i fullt rallyskick och istället med ljusgrå Sonett-fälgarna från den malmgrå i Kristianstad. Pricken över i, russinet i kakan, pärlan bland svinen, ja listan kan bli hur lång som helst för att beskriva något som blivit perfekt…