Blogg

Lappi med för många misstag, "nya" oväntade WRC-bilar, Elias siktar ut, Renault till World RX, Millel femma i avslut och Robert "vlogggar" om däcken...

Trots att han vann sitt eget WRC-rally, Neste Rally Finland är inte Esapekka Lappi nöjd med sitt första år i WRC. Han skyller mest på sig själv och att han gjort allt för många misstag under året. Regerande WRC2-mästaren klev in i WRC efter fem körda omgångar och gjorde debut med en tionde plats i Portugal. Efter detta har det enligt Lappi själv blivit för många misstag (läs krascher). Både i Polen, Tyskland och Spanien träffade hans Yaris hårdare grejor.
Nu vill han i Rally Australia försöka få till ett ”clean race” att ha i ryggen inför 2018. I år var planen att visa snabbhet men även lära sig bilens begränsningar, något som inte alltid fallit så väl ut för Lappi. Nästa säsong blir det ännu tuffare när Ott Tänak tar över Juho Hänninens plats och målet för ”The Mäkinen crew” är så klart VM-guld.
I vårt team blir ”the raw speed” riktigt bra till nästa år, förklarar Lappi för Autosport.
Detta motiverar mig ännu mer och sådana här snabba team-kompisar är enbart bra för mig!
Fjolårets final i Australien minns Lappi mest som lite tråkig då han bara behövde ta sig i mål för att säkra WRC2-segern totalt.
I år blir det säkert mer njutbart och jag gillar både underlaget och sträckorna!

*
På tal om WRC2 så är det faktiskt rena parodin på ett VM som bjuds i helgen, en enda förare är anmäld och detta är Kalle Roivanperä i en R5-Fiesta. Likaså har WRC -Trophy där det tävlas med WRC-bilar av 2016 års modell och äldre blivit en gigantisk flopp. De värsta olyckskorparna kraxade om att nya klassen skulle bli döden för WRC2 då alla privatteam  enligt dessa, skulle välja att köra med gamlaWRC-bilar. Nu med facit i hand är det nästan enbart greken Jourdan Serderidis som kört regelbundet med sin Citroën C3 WRC. Att han verkligen gillar att köra rally är uppenbart med tanke på hur lång tid han spenderar på sträckorna. Senast i Rally Wales GB (bilden) slutade han som 43:a av de 66 som kom i mål…

*
På tal om WRC-bilar så dök där upp ett par nya sådana i mitt flöde häromdagen. Tuffast är ändå en Citroën CV2 i WRC-utförande och tänk att få se till exempel Sebastien Loeb i en sådan i Rally Sweden.
Inte heller bröderna Draculas WRC-Dacia Sandero behöver skämmas för sig. Den ser faktiskt ut som att den skulle finnas även i verkligheten…

*
Då ser vi till att få allt rätt vad gäller Elias Lundbergs planer för 2018 och till min glädje ser jag då att Grupp H-940:an inte var huvudspåret. Istället mer som en träningsmaskin mellan internationella starter för honom och nya kartisen David Arhusiander.
Tillsammans är det stora målet att åka en serie utomlands nästa år, avslöjar Elias.
Detta jämte utomlands satsningen att få tävla även på hemmaplan i SM för att få så mycket erfarenhet som möjligt under säsongen.
Nu går inte Elias in på vilken utlandsserie som är huvudspåret men för mig känns det naturligast att följa i Emil Bergkvist och Tom Kristensson spår och köra Opel Adam i Tyskland. Inte direkt billigt men ändå det alternativ som de flesta är överens om, ger ”mest rally per insatt kapital”. Nu har ju Emil och Tom (ska inte glömma Pontus Åhman som körde här i fjor) banat lite väg och visat vad ”Der Schweden” kan göra med en Adam. Därmed har man krattat lite i manegen för 19-åringen från Sala som i mina ögon är fullt kapabel att se till att det även 2018 blir svensk flagga på vinnarbilen i ADAC Opel Rallye Cup…

*
I helgen avslutades World RX med tävlingen i Kapstaden och idag skeppade Hoonigan Racing tillbaka sina två Ford Focus Supercars. Något jag uppfattar som att Ken Blocks-teams tid är avslutad på rallycrossens toppnivå. För Block själv är det nog inga problem att fylla fritiden med alla Gymkhana-projekt han sjösätter med olika mellanrum. Skulle inte heller bli förvånad om han dyker upp som utmanare till Patrik Sandel & Co i USA:s svar på World RX, Red Bull Global Rallycross.
Tuffare kan det bli för teamkompisen Andreas Bakkerud som haft en tung säsong i Focusen, var hamnar han till nästa år? Hos Petter Solberg lär inte finnas någon plats och även hos Team Peugeot Hansen är det välbefolkat. Att peta eget kött och blod är så klart svårt, likaså att kicka en ikon som Sebastien Loeb.
Mattias Ekström och EKS skulle ju kunna vara ett alternativ. Detta då inte Toomas Heikkinen visat sig vara så stabil som kanske hade krävts för att hjälpa fram Mattias till VM-guld. Men då masen ännu inte lämnat något besked om framtiden ens för sig själv än mindre EKS känns den hästen lite för osäker att satsa på.
Återstår gör lite privatteam som i och för sig alla kört med Ford under året men ändå tveksamt om Bakkerrud tycker att dom håller måttet. För honom är det VM-guld som gäller och att bara ha rallycross som tidsfördriv lär inte vara hans ”cup of tea”.

*
Kanske kan franske freeski-stjärnan Guerlain Chicherit med flera VM-guld i bagaget öppna en dörr för ”Baby Blue-norrmannen”. Skidstjärnan planerar nämligen att starta ett helt nytt team med sikte på World RX och detta med i sammanhanget udda bilen Renault Clio RS RX. I teamet G-FORS byggs det nu för fullt. Målsättningen är hög, förutom VM ska teamet även köra Euro RX och det nationella mästerskapet. En av frontfigurerna i teamet är Atte Varsta som tidigare jobbat både med Albatec Racing och svenska Marklund Motorsport. Nu byggs bilarna i södra Frankrike och med toppstrid som mål, berättar meriterade Stephané Orre.
Vi siktar på att bygga ett av de mest framgångsrika teamen i rallycross och jobbar hårt för att utveckla konkurrenskraftiga Renault Clios…
Kan detta kanske vara något Andreas?

*
Inte riktigt lika häftiga är de WRC-kopior som polska Dytko bygger med drivlina från Mitsubishi EVOX. I dag berättar Ericsson Motorsport att f.d Subaru-profilen Hasse Gustavsson beställ tre bilar från Polen, Ford Fiesta Proto WRC, Citroen C3 Proto WRC och Volkswagen Polo Proto WRC. Bilarna kan tråkigt nog inte användas i vanliga tävlingar här utan Hasse ska använda dom i företaget Professional Motors AB och deras förarutbildning, rallyskola och eventverksamhet i Dalarna, skriver Ericsson Motorsport.
Som sagt här får man inte tävla med de här häftiga R5-liknande bilarna som då har tvålitersmotor, turbo och sex växlar. Att hjulen håller sig på marken ser Öhlins till. Däremot är de tillåtna både Finland och de baltiska länderna samt så klart i Polen. Kanske kunde varit en nisch i ”Nya Grupp H”…

*
Kristianstad Karting Klubbs Noah Milell har de senaste dagarna befunnit sig i Abu Dhabi för ett fyra dagars test inför säsongsavslutningen i Italien. Från 34 graders värme under test till ett betydligt svalare Italien tog sig Noah för att i första kvalet sluta trea.
Jag började riktigt bra och när alla heat och förfinal var klara fick jag starta som åtta i den stora finalen, berättar Noah.
Här körde jag upp mig till en slutlig femte plats.
Detta var avslut i Europa och nästa stopp för Färlövs-föraren blir i Singapore i början december. Hur 2018 blir är ännu inte klart men det jobbas för fullt lovar Noah.

*
Debatten om standarddäck eller ej i rally rullar vidare och tråkigt nog känns det inte som att kärnfrågan kommer fram, varför vissa vill införa ”snällare” däck i rallyskogen. Detta handlar inte om att dj-las med alla aktiva rallyförare utan det handlar i min värld i all fall, om två helt andra saker. Att försöka minska vägskadorna så att vi även i framtiden får lov att använda enskilda grusvägar och dessutom som en liten bonus, få ner de bitvis hiskeliga farterna.
I Kullings stora däcktest i Z-Räjset deltog numera välkände ”rallyvloggaren” Robert Johansson och nu finns en summering på hans vlogg.
Jag gjorde i helgen ett avsnitt från tester som har väckt många känslor både positiva och negativa på olika Facebook trådar. Kolla gärna in filmen min åsikt tar jag också upp i slutet, berättar Robert.
Filmen som redan fått 3000 klick, hittar du på: https://youtu.be/LtwM589QrIo