Lappi i en första Fiesta-test, Fløene tia i Dakarpremiären, ny seger för Grøndal, vinter i Hassela, Evjen kör vidare hos Kristoffersson, Westlund siktar på comeback och "Mulle"/Kvick fick ge upp på grund av sjukdom!

Blogg

Den här helgen har M-Sport Ford tagit i anspråk för första testerna för deras ”new Finnish crew”, Esapekka Lappi och Teemu Sunninen. Att målet är att förbereda inför Rallye Monte Carlo är uppenbart då testerna skett någonstans som ska efterlikna förhållandena duon möter i WRC-premiären. En gissning från mig när jag sett vem som varit på plats för att följa testerna, är att de skett i de franska delen av Alperna. Någon information från teamet om utfallet av testerna har inte nått mina öron. Annars hade det säkert som vanligt varit förarnas standardfraser som, ”känslan i bilen är bra” eller ”väldigt lättkörd och en bra bil” vilket gör varken till eller ifrån i det här läget. 

*

Inte hänt mycket på anmälningslistan till WRC-delen för Rally Sweden eller mer korrekt fortfarande samma nio namn som senast jag kollade. Däremot har det fyllts på med två finska namn i Rally Sweden Historic dock inga för mig kända sådana. Ville Jauhainen och Visa Rissanen kör båda Ford Escort men i olika klasser. Med detta är där nu totalt 21 anmälda. 

    *

    Det blev ingen Co-driver sits för Kris Meeke i Dakarrallyt som startade i dag. Michael Horn hann fram i tid för att sätta sig i amerikanen Cyril Despres ”SSV”. Efter första sträckan med en körtid på strax över fyra timmar är paret 24:a i klassen. Bättre gick det för Ola Fløene i sin Dakar-debut även om det inte gick helt perfekt för honom och Mitchell Guthrie. Tia i klassen och knappt 22 minuter efter ledande Aron Domzala. 

    Foto: Tommy Svensson

    I bilklassen leder överraskande Mini-föraren Vaidotas Zala, två minuter före Stéphane Peterhansel och med Carlos Sainz som trea. På fjärde plats en annan med WRC-erfarenhet, Nasser Al-Attiyah som är före nästa f.d WRC-förare Yazeed Al Rajhi. Bör väl även nämna F1-föraren Fernando Alonso som är elva i sin ökendebut men bara tio sekunder före mer sandrutinerade  Martin Prokop. Sist av de namn jag känner igen av de 70 som kom i mål på sträckan är Sheikh Khalid Al Quassimi på 13:e plats. I motorcykel-klassen finns rallyts ende svensk, Carl Johan Bjerkert på en Husqvarna. Placeringen 36 är inte alls illa med tanke på att 139 fullföljde sträckan som var 75 kilometer lång.  

    *

    Anders Grøndal och Marius Fuglerud har fått en flygande start på säsongen och inkasserade i lördags andra raka segern på lika många helger. Den här gången var det tajt mot Frank Tore Larsen som i ”Smådølasprinten” bara var 1,4 sekunder efter Grøndal. Bästa 2WD-bil kördes av Ole Nore Jr i par med Veronica Engan och slutade även trea totalt.  Deras orange Opel Adam R2 var runt sex sekunder före Atle Redalens udda Mercedes 190.

    *

    Foto: Kjell Mattsson

    Smådølaprintens sträcka på 6,7 kilometer gånger tre kördes på riktig vinterväg. Samma sak möter även de som kommande helg tar sig till Hassela och ”Hälsingerallyt”. Detta bevisar Kjell Mattsson med den här bilden.

    En vinterbild från igår av SS 3, vi har vinter Hassela som ni ser!

    Runt 90 bilar är anmälda hit och där merparten som åker till SMK Hälsinges tävling är klassiker för att köra premiären av Klassiska Rallycupen. Bland de senaste att anmäla sig är Stig Andervang som kommer med R5-Skodan och blir lite av favorit. Dock kan mycket väl Jari Liiten, Mitsubishi och Christoffer Haglund R5-Fiesta vilja ha ett ord med i segersnacket. Intressant blir också att se vem av de två R2-förarna Pontus Lönnström och William Binbach som lyckas bäst. Lönnström laddar för Junior-VM medan Binbach gör samma sak men för Junior-SM.

    *

    Vid den här tiden är varken racing eller rallycross superhett men detta hindrar inte Tommy Kristoffersson och KMS/Volkswagen Dealer Team BAUHAUS. I går gick man ut och berättade att 21-årige Sondre Evjen fortsätter ännu ett år med teamet och med målet Euro RX i en Volkswagen Polo GTI RX.

    Jag har väldigt stor tro på vårt upplägg inför året, säger en förhoppningsfull Evjen.

    I fjol blev allt klart i sista minnen medan man i år är bättre förberedda.

    Foto: KMS

    Det har varit mitt mål att ha allt klart till nyår. Totalt sett ska vi komma mycket bättre förberedda i år och förhoppningsvis kunna kämpa om de översta platserna i varje tävling, säger 21-åringen från Ål och fortsätter:

    Vi vill få till en mer stabil bil och som förare behöver jag nå en högre lägstanivå.

    Teamchef Kristoffersson instämmer i de höga ambitionerna.

    – Förra året hann vi inte förbereda oss så som vi skulle ha velat. Nu är det dags att göra det på rätt sätt. Vårt mål är att ge Sondre den bästa bilen i EM-serien, och med rätt förutsättningar vet vi att han är snabb.

    Han är även mån om att inte sätta press på sin unge förare utan allt handlar om att jobba mot ännu högre mål 

    I det paketet ligger en hel del tester under året och Sondre kommer under 2020 att avstå från Lites-serien för att helt fokusera på EM i Supercar. Det innebär endast fem deltävlingar under året, vilket ger gott om tid för tester. 

    När Johan Kristoffersson verkar grå ”all in” med rally i år blir där tid över för att vara mentor åt Evjen något som han är otroligt tacksam för.

    *

    Bara att gratulera MAS/Rally-SM åt att man gett Sebastian Bourghardt förtroendet att sköta mediabiten 2020. Redan har Sebastian levererat mer nyheter via hemsidan än vad som brukar komma under flera månader. Till exempel berättar han att 18-årige supertalangen Adam Westlund är på väg tillbaka efter den våldsamma kraschen i SM-tävlingen i Köping. Både han och tillfällige kartläsaren hemifrån Torsåker, Emil Bergkvist fick föras till sjukhus där Adam konstaterades vara svårt skadad. Emil däremot fick snabbt åka hem och nu kommer där dock positiva noter från Westlund som otroligt nog siktar på start i SM-premiären i Sandviken sista helgen i januari. Än är han inte helt återställd utan jobbar på med träning och rehabilitering. Helt klart för start är det ännu inte då Adam väntar på läkarbesked om han anses friskt tillräckligt för en rallycomeback.

    *

    Det blev ingen omstart för Daniel Ernstedt och Jeannete Kvick i österrikiska Jännerrallye. Mekanikerna lyckades fixa  problemet med oljeläckaget som gjorde att ”Mulle” fick ge upp redan efter en körd sträcka. Men istället var det chauffören själv som gjorde att man fick sälla sig till gruppen ” Retired”.

    Foto: Jeanette Kvick

    Daniel har lunginflammation och måste i morse söka akut läkarvård, berättar Kvick och tillägger.

    – Vi ser frem til et nyt rally sammen så snart det kan lade sig gøre!

    Med en sträcka var av rallyt leder Fiesta-föraren Herman Neubauer komfortabelt med 51,5 sekunder före Simon Wagner, Skoda. Tidigare ledaren Julius Wagner fick problem i början av dagen och tappade tolv minuter.

    *

    Därmed avslutas dagens Motorbloggen och jag gör det med en liten ”klipphängare” inför morgondagen. Då kommer  jag (förhoppningsvis) att kunna presentera en verkligt positiv svensk rallynyhet. Stay tuned… 

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.