Lappi fick kort en test, Covid-19 ökar i Rally Estonias Tartu, Gryazin segerladdade med hjälp av Richard Burns och stor skånsk rallyeldsjäl har lämnat oss!

Blogg

Esapekka Lappi har inget större flyt för närvarade för när konkurenterna hos Hyundai och Toyota är inne i en intensiv testperiod inför Rally Estonia då går det åt ”helvettiin” för Fordföraren. En liten chans att slipa bort rattrost skulle Lappi få när det fixades en start i JanPro Racings WRC-Fiesta i Jämsän Äijät Ralli det blev en kort pretest då turbon rasade redan efter 300 meter på fredagen. Någon rallystart är inte heller att tänka på, då det inte finns några reservdelar i Finland. Inför Lappis körning hade teamet monterat ny motor och turbo men det hjälpte alltså inte konstaterade Lappi besviket.

Foto: JanPro racing

Ett par kurvor och ett hopp, det går inte ens att kalla det körning, summerade Lappi dagen.

    Det enda som hjälper nu är att krypa in i bastun…

    Än tyngre då Lappi delvis själv pröjsat för den här möjligheten då M-Sport som bekant har lite skral ekonomi för tillfället. Nu undersöker man möjligheterna att få till någon ny tävling inför Estland om cirka fyra veckor. Lite märkligt sammanträffande, på samma sträcka avslutade Lappi sin sista test med Citroën i fjol. Dessutom med exakt samma resultat, ”technical problems”…

    *

    Den här helgen skulle Rally Finland körts om inte Corona fanns och istället blev det Rally Estonia som fick chansen att bli WRC-tävling. Stämningen i Finland är irriterad då det nu inträtt viss lättnad i Coronaläget men då i senaste laget för att WRC skulle kunna genomföras. Men frågan finländarna ställer sig är om Covid-19 läget är så mycket bättre några mil söderut och på den frågan svarar de flesta experter nej. Snarare tvärtom visar det sig, då startplatsen för nästa WRC-tävling Tartu rapporterat flera dussin nya smittade senaste dagarna. Här som på många andra ställen spåras smittan främst till nattklubbar och restauranger.

    När rallyarrangören släppte loss de 16 000 rallypassen brakade internetsajten ihop av trycket att få köpa. Men varken detta eller det försämrade smittläget påverkar kulturminister Tönis Lukas som är fast besluten att rally ska genomföras. När staten puttat in nästan 30 miljoner svenska kronor i rallyt är det förståeligt att man inte vill ställa in, även om trycket att göra så ökar. Men enligt ryktet ska det eventuellt köras utan publik men hur detta ska göras i praktiken är det nog ingen som riktigt har en lösning på. Som en estnisk rallyskribent uttryckte det.

    Om Finland är en galen rallynation så är detta ändå inget mot Estland efter Otts (Tänak) VM-seger i fjol!

    *

    Före Estland så är det ERC och Rally Liepaja där det fylls på med heta utmanare till bland annat Oliver Solberg. Senast att anmäla sig är ryssen Nikolay Gryazin som vann förra helgen i Samsonas Rally Rokiskis. Tidigare skötte Yaroslav Fedorov notläsandet men nu visar det sig att han får problem att ta sig in i Baltikum på grund av Covid-19. Istället hoppar återigen Konstantin Aleksandrov in i Gryazins nya Hyundai i20R5. Paret hade en lite annorlunda träning inför segern förra helgen.

    Foto: Hyundai motorsport

    Vi körde ”Richard Burns Rally” på datorn, jag läste noter och Nikolay körde efter dom, berättar Aleksandrov.

    Med två segrar i Rally Liepaja blir ryssen en tuff utmanare för Oliver sSlberg som ”bara” har en seger från 2019 att luta sig emot. Precis som för Oliver blir Liepaja uppvärmning inför Rally Estonia för ryssen.

    *

    Alltid väldigt sorglig och tråkigt när eldsjälar inom rallysporten lämnar för nya utmaningar hos vår himmelske chef. Igår nåddes jag av beskedet att SMK Örkelljungas stora profil och eldsjäl Lairon Ågren gått bort, nyss 70 år fyllda. Sekretären i klubben, Kjell-Åke Olsson berättar lite om Lairon. ”Efter sin aktiva karriär inom rallysporten var han under många år kassör i föreningen och styrde den med järnhand, med en stabil klubbkassa som följd. Han var en idéspruta med olika förslag, både genomförbara och ogenomförbara. Bland annat introducerade han folkrace i föreningen och var bland de första att arrangera tävling i södra Sverige vilket var succé, ur både medlems och ekonomisk synpunkt. Vidare var han även domare i denna gren. Hans sista stora skötebarn var målgången av Riks 1:an Rallyt som han organiserade till ett stort jubileumsevenemang 2020, som tyvärr blev inställt på grund av Covid-19.”

    Just i samband med ”Riks 1:an Rallyt” hade jag tyvärr visar det sig, min sista kontakt med Lairon. Han bad mig att att ”göra lite reklam” för detta på Motorbloggen och att neka en sådan sak fanns inte på min karta. Till skillnad från andra som ofta ber mig om hjälp i liknande ärenden, så hörde Lairon av sig efteråt och tackade för hjälpen. Sådant värmer ett blogghjärta mer än vad många kanske inte riktigt förstår när det är desto vanligare att hitta diverse negativa kommentarer i mejlkorgen.

    – Saknaden av Lairon kommer att bli stor i föreningen, berättar Kjell-Åke.

    Han var en medlem som vigt hela sitt liv åt föreningen och som alltid sett till klubbens bästa. Vi kommer att jobba vidare i Lairons anda och våra kondoleanser går till hustrun Birgitta i denna svåra stund. 

    Foto: Tommy Svensson

    Mitt första minne av Larion var som kartläsare i klubbkompisen Conny Månssons ljusblåmetallic BMC Cooper S i samband med en av klubbens vinterrallyn i slutet på 60-talet. Efter detta har vi träffats många gånger och aldrig att Lairon tog upp när han gav mig en ”hårtork” i samband med ”Semesterturen” i mitten av 70-talet. Minns inte detaljerna, men hade på något sätt missat i den handskrivna anmälningen och detta förklarade Lairon med bister min när jag skulle anmälan mig. Efter detta hade vi den bästa relation och drar mig även till minnes hur han var en av South Swedish Rallys stöttepelare i dess barndom. Bilden är från en gruppbild av SSR-eldsjälar där då i mina ögon i dag just Lairon i mitten lyser allra starkast av dom alla. Jag säger som engelsmännen när dom kommenterar gamla bilar från öriket.

    Such are no longer built!

    Samma sak med Lairon, sådana som han ”byggs inte längre”…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Blev en kortare Motorbloggen än vanligt men efter en skön dag på stranden vid fina Rigelje söder om Yngsjö med strikt Coronaavstånd mellan badarna hinns inte det inte mer. Nu  väntar nu lite social samvaro, nästan som för en vanligt människa…

    Trevlig helg!