Blogg

Kung-Johan grävde guld i USA, Sandell trea i ARX, vad menar Citroên, Vestlund vann Asfaltcup, föråkare snabbast(?) i Killingen, Engström stärkte BRC-grepp och dansk Supercar-förare billös efter krasch!

Att börja dagens Motorbloggen med något annat än Johan Kristofferssons andra raka VM-guld vore helt enkelt tjänstefel. Nu var det ingen direkt blixt från klar himmel, tvärtom har det varit klart åtminstone sedan Höljes i juni att han skulle bli världsmästare även i år men redan i USA var kanske inte helt tippat. Med nio raka segrar av tio möjliga, blir man dessutom inte förvånad om det blir vinst även i de två återstående tävlingarna i World RX 2018 och även om det inte blir så,  sitter Kungakronan fastlimmad på värmlänningens huvud.

Även om det inför finalen såg ut som att Johan skulle få nöja sig med att fira guld och istället låta kollegan i PSRX Volkswagen Sweden, Petter Solberg ta första segern för året. Petter tog också starten i finalen och verkade ha full kontroll med Johan som effektiv bromskloss tätt bakom. Men då gjorde norrmannen ett sådant misstag som Johan aldrig verkar göra, bromsade tiondelen för sent. Med detta gled Petter lite för långt ut framför en förvånad Johan som tackade och tog emot när dörren stod vidöppen och så blev det ändå seger.

Vilken otrolig känsla! 

Det var titeln jag kom hit för och det är så underbart att ha säkrat den trots press på träning och i kvalet, menade en överlycklig Johan

Med sina två VM-guld blir Johan historisk som förste svensk att lyckas med detta inom bilsporten.

Jag är så stolt över vad jag har presterat den här säsongen. Det var stort att vinna förra året, men att försvara titeln på det här sättet känns verkligen speciellt. Jag har många att tacka för det här, inklusive hela PSRX Volkswagen Sweden, summerar Johan.

Det var en märkbart tagen Solberg som rullade i mål som tvåa. Glad för Johans guld och utökad ledning i Teammästerskapet men besviken på att missa sin första seger för året.

Den gav jag istället till Johan, mitt misstag och jag ville verkligen ha den här segern, menade Solberg.

Det har varit en tuff säsong, men nu känner jag att jag är tillbaka, kommenterar Petter, uppenbarligen på bättringsvägen efter sin slitsamma sjukdomsperiod. Om Petter nu var besviken så var detta inget mot sonen Oliver som i tv med tårar i ögonen, försökte förstå vad som hände, pappa var ju så nära seger.

Johan toppar VM-tabellen på ointagliga 281 poäng före Mattias Ekström, femma i helgen på 204 poäng. Hade nu Petter lyckats få en seger hade han passerat från EKS:aren sin tredje plats, bara två poäng skiljer. Fyra är Andreas Bakkerud som tog sista pallplatsen i Austin, två poäng efter Petter och siste man med chans på VM-silver, Sebastien Loeb är nio poäng bak tvåan Ekström. Nästa tävling avgörs i mitten av oktober på Estering i tyska Buxtehude.

*

På banan ”COTA” i Texas körde även ARX Americas Rallycross sin fjärde och sista racehelg. Vann serien gjorde VW Beetle-föraren Scott Speed före teamkompisen i Volkswagen Andretti Rallycross, Tanner Foust, fem poäng skilde. Stark trea blev jämten Patrik Sandell som slutade femma i finalen igår. Dock långt hopp upp till toppen, 37 poäng skilde Subaru-föraren till Scott.

*

När det obligatoriska infomejlet kom från Citroën Racing inför WRC Wales Rally GB kanske jag läser in lite fel grejor. Rubriken berättar att ”osäkra förhållanden framför” vilket så klart syftar på de tuffa walesiska vägarna och inte minst på det oberäkneliga vädret. Sedan en bild på Mads Østbeg/Torstein Eriksen men i texten under bilden andra jag ugglor i mossen. Här skriver Citroën lite slarvigt översatt av mig, ” Med Craig Breen-Scott Martin  och Mads Østberg-Torstein Eriksen som fortfarande representerar teamet Citroën Abu Dahbi WRT…”. Det är det där med ”fortfarande” som känns onekligen lite skakigt. Är jag lite för konspiratorisk om jag tycker det känns som att minst en eller båda två får lämna efter säsongen?

Jag spekulerade i förra veckan att Østberg torde ha bäst utgångsläge för en fortsättning hos Citroën med pappa Mortens dataföretag Adapta i ryggen. En fågel viskade då i mitt öra att detta egentligen är småpengar mot vad irländare Breen har bakom ryggen, nämligen oljelandet Abu Dhabi med stenrike Sheikh Kalid i spetsen Kan bli svårt för Morten och Mads att bjuda över. Dessutom ryktas det att det inte blir någon tävling i Spanien för Østberg utan där ska istället Sebastian Loeb vara side kick eller tvärtom till Craig Breen.

*

Det blev som jag egentligen trodde redan igår, Asfaltcup-vinnaren 2018 heter Peter Vestlund, Hässleholms MK. Han och klubbkompisen Björn Hansson slutade på samma poäng 114. Då var det särskiljning genom inbördes möte och där var Björns GruppE Mazda chanslös mot Peters mycket vassare Grupp F-BMW. Med detta är det bara att gratulera Peter och bilägare/kartläsare Magnus Larsson.

Trea med 13 poäng mindre slutade Rolf Grybb, även han Hässleholms MK. Efter detta två Lunda-åkare, Skavomir Bronk och Marcus Ekdahl. Bästa tjej blev även det en hässleholmare, Viktoria Lindh som körde in ”Dödskalle-Golfen” på sjunde plats av de totalt 41 deltagarna i årets cup.

*

Grusrally på en söndag tillhör absolut ovanligheterna  men värmlänningar i Kils MK tvekade inte att flytta sin på grund av torka flyttade Rally Killingen till i går. Deltävling i Supercupen, 1300 Rallycup och Västras DM stod på programmet för de 127 anmälda. Snabbast var Patrik Åkerman/Joakim Gevert som även säkrade segern i Supercupen med sin Mitsubishi. Tvåa totalt bästa 2WD-åkare blev en B-förare, Hampus Jakobsson/Pontus Jakobsson från Nyköping i en Toyota. Trea totalt och bästa Appendix K-bil (Mazdan) blev föga överraskande Mats Jonsson/Conny Sundquist.

För Nyköping-Joakobsson måste det vara en fjäder i hjälmen åka ifrån en så erkänd fortåkare som Tomas ”Lången” Pettersson som vann A2WD men fick ändå däng av Hampus med sju sekunder. En tröst för Lången som i helgen hade nyblivne silvermedaljören i J-WRC Dennis Rådström till höger var att han vann RWD-klassen med Escorten.

Allt detta förbleknar dock av att allra snabbast var föråkaren i Rally Killingen, Patrik Fredriksson med Tony Kirk som kartläsare i Volvo 940:an. Över halvminuten snabbare än Åkerman är absolut en prestation med en 940 dessutom. Men måste även säga att jag är både förvånad och kritisk över att föråkare presenteras i resultatlistan som man gjort i Killingen. Fryksdalingen står som som etta med tillägget ”Föråkare godkänd av tävlingsledningen” och sedan Åkerman som tvåa. Ingen skugga över Fredriksson men hans tider ska absolut inte finnas i en officiell resultatlista. Föråkare är inte tävlande utan funktionärer i tävlingen och vad jag vet, brukar inte sådana omnämnas i resultatlistor…

*

I Kil avslutades även Morgan Olssons Minnesfond där Morgans son Mattias till vänster delade ut stipendier till Emil Bergqvist, Mattias Adielsson, Dennis Rådström, Jari Liiten.  Tack för fina bilder från Killingen Lollo!

*

Kullings Lars Engström/Kurt Vilson kopplade ett än fastare grepp om slutsegern i Bilsport Rallycup när han i lördags vann JR MotorsportpokalenGotland. Volvo 940-åkaren inledde med tre raka sträcksegrar och sedan lyckades aldrig Håkan och Anders Tagesson, Nybro komma i kapp. I mål skilde 10,1 sekund och trea slutade hemmaföraren Lars-Åke Hägglund/Ann-Louise Hansson, ytterligare elva bak.  Bäste B-förare blev gotlänningen Jonny Hederstedt/Emma Söderstrand.

Gotlandsbesöket blev inte så lyckat för far och son Kastenman från Kristianstad. Johan bröt direkt efter avåkning på sträcka ett och här passade även pappa Jan på att njuta av  landskapet. Tillbringade runt elva minuter mer på sträckan än övriga…

*

Jag må vara gammal och tycka att det mesta var bättre förr, men att någon ska kunna övertyga mig om att trenden med allt snabbare rallysträckor är rätt väg att gå, det köper jag aldrig, no way. Blev mörkrädd när man euforiskt på Twitter berättade att ryssen Nikolay Gryazin i helgens finska mästerskapstävling på sträcka sju, hade en snittfart på 139,7 km/t. Vi snackar om en sträcka på 24,7 kilometer som Skodaåkaren körde på lite mer än tio och en halv minut. Skrämmande, hårresande och inget som jag menar har med  rally att göra, racing i skogen är en mer passande beskrivning. Vad händer när en bärarm lossnar i den farten…

*

Säga vad man vill om norrmannen Anders Grøndal men visst är det en dj-la kille att köra bil. Förra helgen skrotade han sin R5-Fiesta och i helgen lånade han en likadan bil för att säkra årets andra ”NM-gull”. Första i rally och nu var det ”bakkeløp” i Hof som gällde. Därmed har Anders totalt 14 NM-guld något som gör honom historisk ingen annan har tidigare lyckats med detta i Norge. Bevis nog för vad ”gutten” kan göra bakom en bilratt.

I samma backe gjorde äkta hälften, WRC-profilen Molly Petit Grøndal rallydebut med Anders R2-Fiesta. Något som slutade på femte plats. Debut gjorde även Mads Østbergs co-driver Torstein Eriksen, även han ien Fiesta 2WD.

*

I helgen kördes det rallycross borta i Esbjerg på Korskro banan och detta blev inte så lyckat för Dennis Rømer. En rejäl krasch förvandlade hans egenhändigt nybyggda VW Polo 6R RX Supercar till skrot och så sent som i augusti gjorde Rømer debut i Rally X Nordic på hemmabanan i Nysum. Nu är detta historia och Dennis står med en skrotbil vilket gjort att hans fans dragit igång en insamling för att hjälpa honom tillbaka till banan.

Om alla bara ger en liten bit kommer vi långt och Dennis kan snart få sin Polo på banan igen, menar initiativtagarna.

Dennis själv är rörd över detta och berättar.

Jeg nåede desværre kun og køre 2 løb i den inden den endte på taget i finale løbet i Esbjerg. Dette var dog ikke en del af planen med bilen…

Dennis mår efter omständigheterna bra, öm i skuldran plus ett finger och en fot som är lite svullna. När han åter står på startlinjen är skrivet i stjärnorna, men en sak vet Dennis.

Der går rigtig mange timer og penge med og bygge en ny Polo!

*

Avslutar med att säga stort grattis till Kalle Rovanperä som i dag fyller körkort, alltså 18 år. På väg in till service vid träningen inför Wales fick han med sig en födelsedagstårta som sedan fick transporteras lite försiktigt i Skodan. Grattis Kalle!