Kullings och Laxå ställer in, SRC flyttar helt till 2021, en"lätt Slottssprint" körs, Adamo kollar film, Veiby till Alba, syskonen Bäckmans fortsätter hos Hyundai och en rallyikon har gått bort!

Blogg

Då sällade sig Kulings MS till den långa raden av arrangörer som väljer att lägga ner på grund av Corona-pandemin. Det som var tänkt som nypremiär för Svenska Rallycupen den 1 augusti, ”Meca Kullingstrofén” ställs in meddelar klubbens arbetsmyra Conny Hansson.

Vi ser ingen möjlighet att köra som vi vill med restriktionerna från myndigheterna just nu.

Foto: Tommy Svensson

    Anledningen till beslutet är ett klart ansvarstagande från klubben att inte vilja bidra till att sprida smitta och öka risken för att än fler kan drabbas av rådande pandemi. 

    Vi vill heller inte göra en ”konstlad” rallytävling och finns inte förutsättningar att göra Meca Kullingstrofén till den rallyfest det brukar vara så ser vi oss tyvärr tvingade att  ställa in, fortsätter Hansson.

    Vår ambition är att det ska vara en rallyfest för boende, våra gäster, aktiva, publiken och för oss själva. Det är så det måste vara! 

    Inte svårt att förstå Kullings MS beslut med ett förväntat antal startade på bortemot 200 bilar och med garanterad tillströmning av flera tusen åskådare. Att hantera allt detta inom FHM:s restriktioner bedömde Conny och hans ambitiösa kompisar som helt omöjligt.

    Vi satsar istället vidare mot 31 juli 2021 då är alla välkomna!

    Finns också en liten chans att det blir en ”träning” istället den 1 augusti men till  detta återkommer Conny. 

    Nu stannar det tråkigt nog inte här utan under dagen kom så nytt besked att hela Svenska Rallycupen ställer in 2020. Efter Kullings var det tänkt att ”Laxå Rallyt” skulle ha körts i slutet av augusti men när även dom valde att lägga ner, blev där inte mycket kvar av cupen bara tre tävlingar. 

    Det blir ingen riktig cup med bara tre deltävlingar och att plocka in fler under hösten är omöjligt, vi får helt enkelt ställa in hela året och flytta än mer fokus på 2021, hälsar Jeremias Ericsson i arrangörsgänget.

    Crister Nystrand som är en av förgrundsfigurerna i SRC lägger till.

    Det är ett trist beslut, ett otroligt stort arbete är lagt hos våra arrangörer som gjort allt för att som vanligt leverera något utöver det vanliga och så får de inte chansen.

    De tre SRC- tävlingarna, EMK Kannan, Gästabudstrofén och Marknadsnatta kommer dock fortsatt att köras på sina planerade datum tills annat meddelas, men detta sker då utanför cupen.

    Men ändå lär inte Crister Nystrand kunna spendera sommaren med att ”peta naveludd” då han även är verksam i Katrineholms MK som brukar köra populära ”Slottssprinten”Ericsbergs Slotts domäner. Även denna har som känt är, ställts in sedan en tid tillbak, men nu öppnar dock klubben eventuellt upp för ”Slottssprinten Rally-Light 2020”.

    Under rådande omständigheter kan det bara bli en Light-variant om det skall köras alls, berättar Crister.

    Att en stor tävling var omöjlig stod rätt klart för ett tag sedan, men om det skulle finnas öppning för att på ett säkert och seriöst sätt kunna köra en mindre variant, det skulle framtiden utvisa.

    Nu ser klubben att det kanske kan gå att lösa den 11 juli med stor tanke, säkerhet och respekt avseende hälsoaspekterna.Detta innebär i klartext, ”Publikfri tävling – inga obehöriga vid Ericsbergs Slott – inget tävlingsprogram/karta säljs – ingen publik släpps in på sträckan av arrangören-max 70 deltagare/5 personer – endast en kort sträcka på 2,5 km körs tre gånger med mål vid Slottet – B-besiktning utomhus i depå/servicearean”.

    Dessutom enkel sign-on med att visa upp körkort i anmälan, licens kollas digitalt och  inget fysiskt tidkort så slipper vi social hantering av dessa, förklarar Crister som fortsätter

    Vi har såklart egen ambulans och Rescuebil på plats plus att det blir Webb-TV live från sträckans avslutningsdel med tre stycken kameror och rallyradio såklart!

    Än är inte allt helt klart för rally den 11 juli, fortfarande kan restriktionerna från FHM/RF innebära ett hinder trots alla åtgärder.

    Inte enkelt att försöka hitta de rätta lösningarna, menar Crister.

    Solklart är det fortfarande inte att köra även om vi fått klartecken från Sörmland så finns luddiga skrivningar från RF (och FHM), vilket gör att distrikten nu hanterar tillstånden olika.

    Han delar även samma uppfattning som många andra, att rådande luddighet från såväl SBF som myndigheter inte är bra.

    Det är ju oklarheter som fortfarande finns framför allt inom rally. Tar nu dessutom distrikten olika beslut med olika tolkning av reglerna, så är det inte alls bra och skapar en viss irritation mellan klubbarna…

    Foto: Tommy Svensson

    Hällefors folkraceprofil Totto Höök spär på kritiken mot  SBF:s luddiga Corona-regler.

    Västra BF:s folkracekommitté bestämde igår att de avvaktar ännu en månad och gissar att bl.a det har med Coronautbrottet i Skaraborg att göra…

    Höök berättar även att en enkät lagts ut till Västras ”folkräjsare om hur stort suget var efter tävling.

    De som vill att det sk bli tävling  var få och i de flesta fall förare!

    Folkrace precis som all annan motorsport, har funktionärer som till stor del befinner sig i det som FHM betraktar som riskgrupp vilket Höök trycker lite extra på. 

    Vi har ju vår Bridgestone Fair Race Cup och vi har ännu inte haft möte om framtiden men jag har redan nu räknat bort 2020 med omtanke för ”funkisarna” och sist men inte minst, våra sponsorer. Känner att de kanske har det nog struligt ändå med ekonomi m.m i dessa Coronatider. Fast det är oerhört ledsamt för alla…

    I avsaknad av tävling har Höök även roat sig med titta  lite på SBF:s förluster relaterat till Corona.

    Total nedgång är 8915 licenser men det är ju en sanning med modifikation eftersom många har flera licenser. En förlust på totalt 9,8 miljoner!

    *

    När vi ändå är inne och klafsar i Corona-träsket vill jag citera Hyundais Andrea Adamo.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Jag är passionerad filmälskare. Jag är helt övertygad om att det vi sett hitintills enbart för förspelet till ”The Covid movie” som snart har premiär. Vi måste planera mycket försiktigt för de kommande åren och hitta vägar som sänka kostnaderna.

    I samma område så höjs nu i Coronas spår allt fler tunga internationella rallyröster för R5-tänk. Alltså skippa de exklusiva WRC-bilarna och låt istället ”R5+” bli ny huvudklass.

    *

    Hyundai Motorsport är sugna på att komma igång och har redan aviserat start i italienska Rally di Alba i nordvästra hörnet av landet för Craig Breen och Jari Huttunen. Nu fyller man på med såväl Ole Christian Veiby och belgaren Gregoire Munster som båda kör i20 R5. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    I väntan på att WRC2 ska komma igång så är jag jätteglad över att kunna berätta att jag kör asfaltrallyt i Alba, svårt att vänta på att åter få komma in i ”competion mode”, berättar den norske WRC2-fyran.

    *

    För andra året i rad får Boden-syskonen Jessica och Andreas Bäckman förtroendet av  Hyundai Motorsport Customer Racing och platser i deras Junior Driver-initiativ. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Det känns jättespännande att återigen vara en av de få utvalda förarna i Hyundai Motorsport juniorsatsning på unga förare. Vi är verkligen hedrade , menar Andreas.

    Hyundai Motorsport Customer Racing kommer under 2020 att stödja fyra unga begåvade förare, däribland då Andreas och Jessica.  Alla fyra förare kommer att få ingenjörsstöd från Customer Racing-avdelningen på Hyundai såväl som att få mentorskap från nuvarande WTCR-förare. Programmet inkluderar också support utanför banan, inklusive individuell feedback för att bygga en professionell profil som behövs för en övergång till en professionell framtida motorsportkarriär i FIA WTCR.

    *

    Snart är det tid för RallyX Nordic i Höljes och idag kom ett nytt världsnamn för Johan Kristoffersson att mäta sig emot. Niclas Grönholm tar sin Hyundai till Värmland och ”All-Star Magic Weekend 2-5 juli”.

    Foto Grönholm GRX

    Blir härligt att äntligen komma tillbaka till rallycross, det har varit ett långt uppehåll för alla sport men nu är detta bakom oss, menar Grönholm.

    Förväntar mig att motståndet blir tufft i Höljes och detta ger mig en perfekt möjlighet att värma upp inför World RX-säsongen med vår uppdaterade Hyundai.

    *

    Idag nåddes jag av det tragiska beskedet att rallyvärldens nestor vad gäller media engelsmannen, Martin Holmes gått bort. 80-åriga Holmes avled efter att ha gått en tuff match mot sin cancer vilket satt synliga spår på engelsmannen mot slutet. Finns ingen i hela världen som varit på lika många rallytävlingar med sin kamera och anteckningsblock som han, stora som små så var alla  lika intressanta för Mr Holmes. Med 500 VM-tävlingar bakom sig är där ingen nu levande som var lika påläst och som kunde rabbla rallyplaceringar många år tillbaka. Men det var inte bara som rallyjournalist/fotograf Holmes var välkänd han skrev även massor av böcker med utgångspunkt i Rally-VM. Ej att förglömma att han även hade en egen co-driver karriär i ryggen som började redan 1959 och som avslutades i favorittävlingen ”Lombard RAC Rally” 1981. Då satt han i högerstolen på Jean Ragnottis Renault 5 Turbo vilket gav en femte plats VM-klassen. Dessförinnan hann Holmes även med ett gästspel i Ove ”Påven” Anderssons Toyota 1976 även då på hemmaplan i ”RAC”. Andra kända nordiska förare som anlitat honom är John Haugland, Jussi Kinsiletho, Pentti Airikkala, Erik Aaby och sist i raden Timo Mäkinen. Holmes var en ständig gäst i Värmland och Rally Sweden där jag stött på honom massor av gånger. Alltid lika artig och även om vi aldrig hade några djupare samtal så hälsade han ändå med ett leende som visade att han kände igen mig. I en intervju i RallySport Magazine inför sin 80-årsdag i april konstaterade Holmes.

    – Jag vill fira min 80-årsdag men ännu mer än detta, så önskar jag att allt kunde starta om så att jag kunde vara där de unga förarna är idag!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se