Blogg

Kristoffersson i Rally Sweden, Østberg kör Escort på NZ, 29 bilar till SM-sprinten, hemmaförare utmanar i Vännäs och gruset närmar sig!

I helgen knallade det i Rally Sweden Historic när Petter Solberg kom med sin anmälan. Idag knallade det om möjligt ännu värre när Johan Kristoffersson trillade in som absolut sista namn i startlistan till Rally Sweden. Kan inte säga att jag blev enormt överraskad för ända sedan pappa Tommy avslöjade att KMS är på väg in i rally och redan köpt en Skoda Fabia R5 kändes det som upplagt för ännu en start hemma i Värmland för Johan.
Redan i början av året aviserades att han önskade köra Rally Sweden men fick i sista stund tacka nej, budget fanns inte. Tommy förklarar den överraskande vändningen.
Johans åtagande, kopplat till vår huvuduppgift med Volkswagen och rallycross, blev framflyttat. Därmed öppnade sig möjligheten.
Anmälan till rallyt hade ju stängt, men vi fick hjälp av FIA och Rally Sweden och vi är väldigt väldigt tacksamma för ett snabbt klartecken.
Skoda har Johan testat tidigare både i Rally Sweden (bilden) och vid andra tillfällen.
En verkligt potent bil. Pontus Tidemand får se upp, säger Johan med glimten i ögat och fortsätter dock betydligt  mer ödmjukt.
Jag har alldeles för lite erfarenhet för att kunna vara med och slåss i absoluta toppen totalt sett. Oavsett vad man håller på med så är det jämnheten som kommer med erfarenhet, men jag hoppas ändå kunna göra något topp tre-resultat på enstaka sträckor.
Mest bekymrad är Johan över noterna och då att göra egna sådana.
Efter mina tidigare starter i rally har jag kommit så pass långt att det går okej med att ta in noter. Jag klarar kanske att få in 70 procent av informationen jämfört med de mest erfarna.
I Skodan kommer Patrik Barth att sköta notläsandet vilket han så klart ställde upp på med glädje. En känsla som delas av Johan.
När den här möjligheten dök upp, ja, då kände jag mig som en 15-åring som får sin första moped.
Senast Johan körde Sveriges VM-rally var 2016 men med stor skillnad, då rådde mildväder  och knappt någon snö alls. Nu är det dock riktig vinter i Värmland
Det var nog ett av de tuffaste rallyna, när man skar ner en tredjedel av distansen och det fanns inga livförsäkringar vid sidan av vägen i form av snövallar. Nu ser det däremot ut att kunna bli ”Blå Extra-före” som vi säger i längdskidvärlden.

*
Är Ken Block på väg tillbaka till WRC? Omöjligt verkar det inte vara sedan ”gymkhana-specialisten” lämnat World RX och därmed verkar ha svårt att få tiden att gå. Ett rykte surrar att Block ska vara på väg att anmäla sig till Rally Mexiko där anmälan stänger den 6 februari. Man kan nog utgå från att hans goda kontakter med M-Sport innebär att det blir med en WRC eller R5-Fiesta Block i så fall gör comeback.

*

Har inte riktig koll på hur Mads Østbergs rallyhistoria ser ut i detalj, vill ändå minnas att han körde VOC 240 till att börja med och detta även i South Swedhs Rally. Sedan blev det Subaru (bilden från 2008 på Colins Crest) och Ford efter detta innan han hopade in hos Citroën. Däremot tvivlar jag på Mads någon gång tävlar med Ford Escort RS 1800 vilket blir hans uppgift i Otago Classic RallyNya Zeeland. Den 14-15 april går det välkända rallyt i ”Paddon-land”. Vid sin sida får Mads rutinerade belgaren Stéphane Prévot som tidigare lotsat Markko Märtin till två raka segrar i samma rally.
I likhet med många andra europeiska rallyförare har jag hört hur häftigt Otago Rally är och nu ser jag framemot att göra debut, förklarar Mads som tar med sig hela familjen till Dunedin där rallyt startar.
Sträckorna på Nya Zeeland är ”world famous” och i Otago Rally finns de allra bästa!
Bakom Mads start står Hayden Paddons f.d co-driver John Kennard som genom sitt team Rossendale Wines Rally Team kommer att sköta Escorten under rallyt.
Nu skriver Mads in sig i rallyts historiebok med många kända namn före honom eller vad sägs om, Björn Waldegård, Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Miki Biasion, Didier Auriol, Michèle Mouton, Alex Fiorio, Russell Brookes, Jimmy McRae och Elfyn Evans pappa Gwyndaf Evans.

*
Ni minns kanske att jag skrev lite om enda amerikanen i årets Rally Monte Carlo, utflyttade irländaren Enda McCormack som körde en Ford Fiesta R5. Enda kämpade tappert och tog sig i mål med en sluttid på 5.49.24,1. För att få lite perspektiv på insatsen så var #83 Fiestan exakt 1.30.28,6 efter vinnare Ogier efter de 17 sträckorna. Alltså var han en och en halv timma bak och Enda tackade efteråt mekanikerna som skött bilen så perfekt att han inte haft några som helst problem under rallyt. Han gör som jag och hyllar skaparen av det moderna OS, fransmannen Pierre de Coubertine och hans motto ”Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl.” tänk om fler vore som oss två i rallyskogen…

*
Blev lite förvånad över att inte Skellefteå MS lyckades fylla startfältet i SM-Sprinten den 25 mars. I hop med SM-Veckan och SVT hade man maximerat till 36 bilar, 18 stycken i vardera klass 2WD och 4WD. Nu blev det till slut bara 29 förare som kände sig manade och med fördelningen, 16 i 2WD och 13 i 4WD.
Att den geografiska belägenheten med tävlingsplatsen så långt norrut ( mellan Hörby och Skellefteå är det 132 mil enkel resa) spelar så klart in. Ende sydlänningen är Ydres Albin Nordh med Renault Twingo R2 som ”bara ” har runt 82 mil att åka. Här bjuds han på en sträcka som är fyra kilometer och som ska avverkas fyra gånger.
Den börjar på riktig rallyväg och avslutas på Skellefteå MS rallycrossbana, berättar arrangören.
Av de startande går åtta bilar per klass till final enligt inbjudan, två kvalåk och två åk också för final.
I 2WD har kvartetten Andreas Levin, Daniel Wall, Daniel Röjsel och Oskar Sundell mest att bevisa.
4WD-klassen är klart Norrlandsdominerad och med Bodens Michael Wikström i WRC-Focusen som favorit. Samma tryck har inte Adrian Ring på sig som så sent som 2017 körde Ungdomsrally. Nu sätter han sig i en Ford Escort WRC istället för Grupp F-940:an.

*
Men innan detta är det SM-premiär nu på fredag med Rally Vännäs, där många förväntar sig att ”homecoming” BRC-tvåan Fredrik Åhlin ska köra skjortan av sina konkurrenter. Jag är inte helt säker på att det blir så, inte för att Fredrik inte är tillräckligt snabb utan mer för att där finns andra också andra snabba i startfältet. Förste utmanare och nog den som värmlänningen får mest problem med, blir troligen hemmaföraren Jörgen Jonasson. Vännäs egen storåkare jagade SM-medaljer i slutet av 1980-talet och fram till 1993 men lyckades aldrig knyta ihop säcken. Via Golf, Seat och Mitsubishi är det nu med en Skoda Fabia R5 som ska ta Jörgen till SM-medalj.
När han köpte bilen var det inte tal om comeback, mer om ett stort intresse för rally och att vilja tävla igen.
Jag och Nicklas (kusin och kartläsare), och de andra som följer med på tävlingar är samma ena som var med när allt tävlandet började för snart 30 år sedan. Det är det som är det viktiga – att göra något man tycker är roligt tillsammans med sina vänner, säger Jörgen.
Roligt ska han ha på hemma plan även om han ser det tuffa motstånd som väntar.
Mattias Adielsson blir så klart svår liksom Fredrik Åhlin, tippar Jörgen, som föga överraskande valt Rally Vännäs som sin jokertävling. Går allt vägen ger detta 1,5 gånger i SM-poäng.
Så klart!
Vi känner till vägkaraktären och ska försöka dra nytta av det, avslutar Jörgen.

*
Lite märkligt känns det att i nästan samma andetag som detta berätta om att anmälan har öppnat för gruspremiären på Söderslätt, Anderslövsrallyt i regi av Trelleborgs MK. Som tidigare år öppnar tävlingsledare Lasse Mattson med detta upp 2018 Bilsport Rally Cup och bjuder på tre sträckor som alla körs två gånger.
Än så länge ingen anstormning men redan elva anmälda är ett gott tecken. Bland de första att anmäla sig var föraren med starka Fiatgener i blodet och tveksamt färgseende (kolla bara det gröna på bilen), Lars Mårtensson med Grupp H-940:an.