Blogg

Kristoffersson fortsätter hos Solberg, rysk seger i Sigdalsrally, Solberg junior tvåa, BMW-åkare kört sitt "sidste sving" och Jonna behöver hjälp!

Fortfarande är där många veckor innan det är första tävlingen för World RX 2018 och det verkar som att alla toppteamen tar det med ro att presentera planerna för året. Hitintills är det i stort sett bara Peugeot som lättat på förlåten och gjort klart att Sebastien Loeb fortsätter. Även att man flyttar från svenska Hansen Motorsport hem till Peugeot Sport. För övrigt är det ganska tyst men idag kunde norska sajten Parc Ferme som alltid är alert publicera en intervju med Petter Solberg. Även om Petter just nu följer sonen Olivers framfart med sin nya R2-Peugeot i Lettland hann han mer eller mindre bekräfta att PSRX Volkswagen planerar att köra på enligt 2017 års succéformat. Med detta då också sagt att det blir Petter och Johan Kristoffersson i de bägge Supercar Polona.
Vi jobbar med att få på plats de sista sponsorerna, annars blir det nog som förut, säger Petter till Parc Ferme.
Planerna på att utvidga till tre bilar verkar dock inte bli verklighet.

*
Med bara ett dygn kvar av anmälningstiden till Rally Vännäs och SM-premiären börjar jag bli lite orolig vad gäller antalet SM-sugna. Bara 35 anmälda så här långt borde tråkigt nog ge arrangören lite gråa hår och med den här takten fem fler än i går, torde man knappast passera 60 bilar den 3-4 februari. Tråkigt är bara förnamnet och jag som trodde att utvecklingen gick mot ökat intresse…

*
Det blev rysk seger i första ”NM-runden” Sigdalsrally genom Nikolay Gryazin med Skoda Fabia R5. För mig ändå lite överraskande att snabbe hemmaföraren Anders Grøndal (bilden) var nästan exakt minuten långsammare efter att ha avverkat de åtta sträckorna som alla låg väster om Oslo. Trea och ytterligare halvminuten efter slutade Henning Solberg med sin Mitsubishi. Men att sonen Oscar skulle uppvakta så tufft i Jerker Axelsson/Pontus Tidemands ”Hyr-Skoda” imponerar onekligen. Nu klarade sig ”gubben” med sju sekunders marginal. Femma kom Mattias Jirveliius.
Snabbaste 2WD-åkare blev Anders Kjaer med sin äldre Golf i jämförelse med tvåan, Kinds Kristian Johansson/ Fredrik Livh. 21 sekunder skilde de båda åt.
Bäst tider satte som väntat Mads Østberg/Torstein Eriksen med 2017-Fiestan men på sträcka sex blev det något tekniskt fel och Mads avbröt ”träningspasset”.

*
För någon timma sedan avslutades första deltävlingen i Lettiska Mästerskapet, Rally Aluksne och där Oliver Solberg och Veronica Engan körde första tävlingen med den nya R2 Peugeot 208. Premiären kunde knappats gått mycket bättre då det bara vara förhandsfavoriten och hemmaföraren Sesks som var snabbare. Visserligen med ganska stor marginal, 1.22 var han före Oliver men som i gengäld har mycket mindre rutin i rallyskogen.
Ensam svensk (men precis som Oliver med lettisk licens) var Adam Vestlund med rutinerade Joakim Sjöberg vid nothäftet. Även dom körde en Peugeot från SRT-teamet men på sträcka sju slog dom sönder styrningen och fick bryta när man låg på en sjätte plats i samma klass som Oliver.
Totalsegrade med bred marginal gjorde WRC-rutinerade ukrainaren Valery Gorban med sin Mini-WRC och detta över tre minuter före Berks i en Fiesta R5.

*
I går förklarade för den sydsvenska RS-publiken välkände danske asfaltåkaren Johnny Pedersen att han kört sitt ”sidste sving” med den välljudande BMW M3:an.
Beslutningen har været undervejs noget tid og efter et par rigtig gode år i 2016 og 2017 er beslutningen truffet om at stoppe min aktive deltagelse i rally, berättar Johnny.
Andre interesser og oplevelser har længe trængt sig på og lysten til at bruge min tid 100% på rally er der ikke længere.
Han skriver också att det varit en fantastisk tid både vad gäller upplevelser och resultat. Han öser beröm över sin BMW och det stora intresse som publiken visat honom och bilen. Självklart riktar han också ett stor tack till alla som stöttat honom under sina 40 år som ”rallykjører”.
Kan bara säga att både jag, RS-åkarna och fansen i Sydsverige kommer att sakna dig Johnny och ”held og lykke” framöver.

*
En som anmält sig till Rally Sweden är som bekant Jonna Eson Brådhe men än är tråkigt nog inte budgeten i hamn. Nu börjar det jäkta med detta, bara lite drygt tre veckor kvar till start och nu vädjar Jonna om hjälp och skriver.
Jag har flertal gånger dragit mig ifrån att skriva detta inlägg på grund av olika orsaker. Jag har lärt mig att det krävs hårt arbete för att lyckas här i livet, man stöter på både med och motgångar längs vägen men jag tror också att man blir stark av det.
I snart 8 år har jag kört rally, det har inte varit lätt alla gånger. Ibland har man frågat sig själv varför man utsätter sig för det här, när man sitter i garaget och kämpar och gråter för att man inte vet hur man ska få ihop allt för att kunna åka tävling till helgen.
Jo, för att rallysporten var det som hjälpte mig när jag mådde som sämst i skolan, jag fick äntligen nånting att längta till. En del vänner tyckte inte man var riktigt klok som inte hängde med ut och festade på helgerna utan i stället var ute i rallyskogen, men jag älskade det och det var de som fick mig att må bra!
För drygt 3 år sedan öppnade sig en dörr i min rallykarriär. Jag bytte rallybil, inledde ett samarbete med ett företag som såg potentialen i mig och mitt team som jag hade börjat bygga upp. Det stärkte mig att ett stort företag ville satsa på lilla mig, en blyg tjej som har en stor dröm att komma långt inom motorsporten. Det blev ett lyckat samarbete i 3 år med mycket framgång!
Tyvärr kom den dagen som man inte vill tänka på, man stod utan den stöttning som tidigare funnits. Att möta det beskedet är inte lätt och det är klart att man kände att hela världen rasade samman för en sekund, men mitt motto ” när en dörr stängs öppnas kanske två nya” tog jag med mig. I höstas stod jag med ett stort frågetecken i pannan, vad ska jag göra nu? Vad vill jag åka för tävlingar osv…
En dröm som jag haft sen jag började köra rally är att få köra ”Svenska Rallyt”! Under hela hösten har det jobbats stenhårt för att kunna komma till start och för en vecka sen kunde jag skicka in anmälan till mitt första Rally Sweden.
Tyvärr har vi inte hela budgeten klar ännu, men det skulle kännas så tråkigt att snubbla på målsnöret nu. Det skulle betyda så mycket om du/ni ville hjälpa oss en bit på vägen.
HJÄLP OSS GENOM ATT KÖPA DEN LÄNGRE VERISONEN AV DOKUMENTÄRFILMEN OM JONNA SOM SÄNDES HÖSTEN 2016 PÅ SVT2. DVD FILM INKL. FRAKT 200:-
Finns det intresse av att hjälpa till med mer? För 2500:- kan du få ditt namn på rallybilen under Rally Sweden. Vi har även möjlighet att fakturera om så önskas.
SWISH 0703898704
Har du några frågor tveka inte att kontakta Jonna, jonna@rallyjonna.com eller på FB”.

*
I torsdags kunde äntligen SMK Hörbys Sune Larsson hämta sin nya WENG-byggda Mitsubishi R5 och börja testa inför Rally Sweden. Men det var inte utan problem då snömängden i Antilla gjorde att servicebil och släp inte kunde ta sig upp de sista metrarna. Det blev till att lasta av Mitsubishin och sedan gick det bättre.
Testet har gått bra förutom en fullfartssnurrning som kunde kostat, berättar Sune och kartläsare Håkan Oddshammar.
Men lite tur, både bil och besättning är hel. Som tur var, var inte heller snövallarna allt för hårda!

*
Avslutar med att gratulera Carlos Sainz och Lucas Cruz till segern i Dakarrallyt, bra kämpat säger Motorbloggen!