Blogg

KMS utökar med rallysatsning, R5 Polo för Taxis, Meeke vill göra ett bra jobb och Kopecky i tjeckiska färgerna!

Gårdagens stora snackis var så klart det faktum att Kristoffersson Motorsport KMS köpt en av de första 15 VW Polo GTI R5 och ska med denna nu även satsa på rally. Bara halvtimman efter att jag publicerat nyheten på Motorbloggen kom så det officiella pressmeddelandet från Volkswagen om de närmare detaljerna kring det oväntade köpet.
Polon kommer vi att behålla och driva i egen regi, men så snart det finns tillgång på bilar är målet att även sälja R5-bilar, kommenterar stallchefen i KMS, Tommy Kristoffersson.
Med detta skrivs ett nytt kapitel i KMS-historia som rallycross/STCC-aktör och i samarbete med Volkswagen.
Vi har varit i VW Group sedan 1992, i olika konstellationer och alltid varit flexibla och anpassat oss efter marknaden och det här går helt i linje med Volkswagen Motorsports två egna huvudspår, Golf GTI TCR och nu Polo GTI R5, berättar Kristoffersson
Målsättningen är att sköta rallysatsningen på samma sätt som vi har gjort med TCR för Skandinavien.
Som delägare i KMS ingår norska talangfabriken Even Management med Erik Veiby i ledningen och som nu flyttar över två heltidsmekaniker och delar av sin verksamhet från Kongsvinger till lokalerna i Arvika.
Sex stycken STCC-tävlingar är för lite för att vi ska kunna hålla oss med fast anställd personal. Vi behöver bredda för att kunna trygga verksamheten och behålla våra kompetenta mekaniker, säger Kristoffersson.
När vi utökar är det mycket lägligt för oss att slå våra påsar ihop. Det blir synergieffekter och lättare överhuvudtaget med infrastrukturen, med fordonspark och annat.
Med Andreas Mikkelsen hos Hyundai, Esapekka Lappi med Toyota, Pontus Tidemand och Ole Christian Veiby i Skoda har behovet av en verkstadsdel i Kongsvinger minskat enligt ägaren Erik Veiby. Därför tas det ut ny färdriktning även om det dröjer till senare delen av året innan R5-Polon kommer till Arvika är förberedelserna redan i full gång.
Vi har köpt en Skoda R5 för att tävla med och lära oss konceptet så att vi kan komma väl förberedda inför nästa år. Därmed följer vi samma mönster som Volkswagen Motorsport. De gjorde också ett testår med Skoda innan de lanserade sin Polo i WRC.
Enligt Kristoffersson blir det Ole Christian Veiby som kommer att få köra bilen (lite oklart om det menas Skodan eller nya Polon) som uppvärmning inför WRC2-körningarna.
Även om vi integrerar rutinerat manskap från Even Management blir rally en ny och spännande utmaning för KMS. Förhoppningsvis kan vi ta med oss något från både racing och rallycross in i den för oss nya disciplinen.
Med KMS inträde i rally känns det som att även ett nytt kapitel skrivs i för hela den svenska rallysporten. Utomlands är det mycket vanligt med att företag äger och driver rallybilar som sedan hyrs av privata team och förare. Något som varit högst ovanligt här men nu börjar det röra på sig och först ut var nog ändå GN Motorsport i Åhuskärr med R5-Fiesta. Redan i fjor startade Joachim Grahn och Rickard Nilsson med detta då osvenska koncept. Strax före jul intog så Pontus Tidemand och Jerker Axelsson scenen för hyrbilar genom att hämta hem en splitterny Skoda Fabia R5. En bil som Oscar Solberg tog till en strålande fjärdeplats i premiären Sigdalsrally och som nu Mattias Adielsson övertar till SM-premiären ”Rally Vännäs”.
Med KMS nya Polo blir där ytterligare en aktör på samma scen vilket måste ses som ett positiv nytt inlag i den svenska rallyskogen. Nu hade det varit kul om även något företag med Citroën och Hyundai-koppling såg till att även deras R5-bidrag kunde få smiska svenska specialsträckor. För att inte tala om Opel Sverige som har marknadens kanske vassaste R2-bil och dessutom med en svensk förare, Tom Kristensson siktande mot EM-titeln. Visst skulle det vara kul med en comeback för anrika och minst sagt segerrika Opel, eller?

*
Fick även i går ett tips om vem som ska köra den ena av Raimund Baumschlagers tre nya Polo. Enligt uppgift ska det vara tyske mångmiljardären med rallysportens tuffaste namn Albert von Thurn und Taxis som byter ut Skodan mot Polon i jakt på ERC-guld. Några problem att hitta budget för detta lär det inte vara för 35-årige Albert då han redan för tio år sedan av ekonomitidskriften Forbes, rankandes som världens yngste miljardär…

*
I morgon drar WRC-året i gång med Rally Monte Carlo och jag har sagt det tidigare, har en konstig känsla av att Citroën kommer att göra comeback som vinnare i år. En känsla av att fransmännen går omkring med nävarna knutna i fickorna och tänker, bara vänta så ska ni få se.

Nu är ju Monte inte det allra lättaste rallyt att bevisa någonting i även om just Citroën här har ett ganska svårslaget CW med sju segrar sedan 2003 samtliga med Sebastien Loeb (bilden) bakom ratten och Daniel Elena vid nothäftet. Inte för att jag väntar mig att Kris Meeke/Paul Nagle kommer att få ta emot den gigantiska prisbucklan ur furstens hand på söndag, men en pallplats tror jag definitivt på. Bästa resultat med en WRC-bil för ”The Ulsterman” är en tredje plats 2014. Fast ännu bättre gick det 2005 när han vann Junior-klassen.
Vi slogs om seger 2016 så nog tror jag att vi kan göra ett bra jobb här, konstaterar Meeke i en paus i reccen.
Citroëns ambitiösa testprogram har körts på sträckor väldigt lika dom som körs i helgen och detta med bra resultat. Ett faktum som nu Meeke tar med sig när han i morgonkväll startar på klassiska Thoard-Sisteron. med svårkörda passagen Col de Fontbelle och i år dessutom i mörker.
Teamkompisen Craig Breen förklarar samtidigt att han äskar Monte med sina unika utmaningar. I fjol körde Breen med den gamla WRC-Cittran och lyckades trots detta faktiskt bäst av teamets tre förare.
Med lite mer power kunde vi nått pallen, slår Bren fast som samtidigt erkänner att han är kanske den föraren i toppen med minst erfarenhet av Monte.
Nu kommer jag bättre förberedd och med en C3 WRC som är ännu mer användbar under tricky conditions”.
Monte Carlo blir också premiär för nya Citroën-basen Pierre Budar som kommer från Peugeot.
– Jag kommer att fortsätta det arbete som Yves Matton påbörjade och där teamet tar med sig de positiva avslutningen 2017 in på den här säsongen, menar Budar.
Fransmännen har inte bara vässat C3:an, förarna och mekanikerna utan även hängt på samma tåg som Hyundai med en minst sagt imponerande serviceanläggning, långt från fladdrande tält och lervälling…

*
WRC2 har i premiären lite lägre intresse ur svensk synvinkel eftersom Pontus Tidemand går in i leken först i Rally Sweden. Istället är det Skoda-kompisarna Ole Christian Veiby och Jan Kopecky som i egenskap av teamkompisar till Pontus för vilka de svenska tummarna hålls. Kopecky kommer den här gången i nydesignad Fabia R5 med färgerna hämtade från den tjeckiska flaggan. För mig som inte är så glad i grönt på rallybilar så är detta ett klart lyft.
Veiby ska ju både jaga och utmana Pontus under säsongen med full satsning i WRC2 och börjar i helgen. Målsättningen är dock ödmjuk inför den tuffa utmaningen mellan Gap och Monte Carlo.
För oss handlar det om att lära så mycket som möjligt och framförallt, att nå målet i rallyt, menar den unge Even Management-talangen.
Rally Monte Carlo inleds med ”shake down” i eftermiddag klockan 16.00 innan bilarna transporteras ner till Monte Carlo för start torsdag klockan 17.50. Första sträckan startar så 21.43 på kvällen.