Katsuta vann i WRC-debuten, Lindholm tog andra raka "SM-segern", inget nytt med "Kulturvägar", proffsig rallyskola och ännu en i den lyckliga Opel-familjen!

Blogg

Tack vara en jätteurladdning på den sista 1700 meter långa sträckan i SM Itäralli lyckades ändå Takamoto Katsuta vinna i allra första tävlingen med Yaris WRC. Japanen hade nackdelen att gå ut först i startfältet som bitvis drabbades av ymnigt snöfall och hårda vindar. Men trots detta knöt Katsuta i hop säcken och satte bästa tid på sista sträckan samtidigt som då ledande Emil Lindholm inte fick till bättre än en femte tid. 3,3 sekunder skilde mellan honom R5 Polo och Tommi Mäkinens talang på sträckan och i slutställningen blev det 0,8 upp till värsting Toyotan.

Istället kunde Lindholm och co-driver Mikael Korhonen glädja sig åt andra raka segern i Finska Mästerskapet. 50,8 sekunder efter kom Juha Salo och som fyra Jari Ketomaa. På sista sträckan fick Lars Stugemo och Miriam Walfridsson till det med R5 Polon och klockades för elfte tid. Till slut blev det 19:e totalt och en sjunde plats i R5-klassen för den svenska Polo-duon.

*

Veckans stora snackis var detta med att Trafikverket satte stopp för tre av fem sökta sträckor till Rally-SM:s gruspremiär South Swedish Rally. Ett problem som till och med uppmärksammades i såväl de småländska lokaltidningarna som SVT och P4 Kronoberg. Här gav tävlingsledare Anders Martinsson sin syn på saken och förklarade att man tänkte överklaga beslutet. Oavsett lovade Älmhults ”starke man”, det blir SM-rally den 31 maj i Älmhult med omnejd. Den nu riksbekanta ”fejden” fick Hässleholms MK:s ordförande och tillika kanske landets meste tävlingsledare vad gäller SM-rallyn, CG Wilke att reagera.

För oss i Skåne är detta med kulturvägar inget nytt, redan i början av 90-talet fick vi stopp på att använda en sådan väg vid Bjärnum i Snapphanerallyt, berättar Wilke.

Inte heller så många år sedan som vi fick avslag på ”Myrarp-sträckan” trots att vi kört här två gånger tidigare.

Anledningen till stoppet på Myrarp var enligt Wilke inget märkvärdigt alls.

Trafikverket hade inte riktig koll på att en kort bit av sträckan var kulturklassad. När detta upptäcktes blev det avslag direkt.

Trafikverket i den södra regionen har till och med ett ut en bok i ämnet med titeln ”Vägen-ett kulturarv”.

Här finns alla kulturklassade vägar uppräknade med bilder och noggrann information varför man värnar om just dessa vägbitar, berättar Wilke.

Faktiskt en riktigt trevlig bok om man gillar kartor och gamla vägar…

Jag undrar vad Wilke tror om överklagandet från SSR kan gå igenom?

Ingen aning, men saken är väl den att Trafikverket vill tillämpa sina regler lika oavsett var i landet man söker tillstånd, svarar han.

Blir onekligen spännande att se hur den här knuten kommer att lösas upp som i första hand enbart drabbar SM-arrangörer och så klart VM och Rally Sweden. Detta då det enligt regelverket hos Trafikverket enbart ges tillstånd på allmänna vägar för rallyn med denna status. Enskilda vägar som används nästan uteslutande på DM-nivå berörs inte, här är det väghållaren som avgör om det ska köras rally eller ej på vägen.  

*

Känns fortfarande lite oklart om World RX 2019 ska bli fågel eller fisk. Flera kända namn har sökt sig till nya europeiska varianten av Global Rallycross medan andra söker lyckan borta i USA. I dag kom dock lite ljus i mörkret, EKS fortsätter i Rallycross-VM med Audi S1 och har skrivit kontrakt med ungraren Krisztian Szabo för tio tävlingar. Men det krävdes viss övertalning av Mattias Ekström innan kontraktet skrevs under då Szabo själv tänkt sig Euro RX. Nu är anmälan stängd och inom kort ska FIA presentera ”full entry list” för både World och Euro RX 2019. Blir där några svenska förare överhuvdtaget i år …

*

För oss som djupt nersjunken i rallysörjan är detta med rally precis som i Comvic-reklamen på tv, ”Enkelt, det ska vara enkelt”. Men om man kommer utifrån så är det så klart inte enkelt att komma igång och ”sprätta grus” eller ”sladda runt på asfalt”. Detta har Robert ”Rallyvloggen” Johansson tagit fasta på och spelat in en enkel men samtidigt ändå proffsig instruktionsfilm.

Jag gör ett försök att locka nya utövare att börja med Rally, både unga som gamla, förklarar Robert. 

– Filmklippet gör jag i samarbete med Göteborgs Bilsportförbund och tittarna får tips från bland andra Mattias Adielsson och Martin Berglund.

Att detta är ett lovvärt initiativ skriver jag under på direkt. Kan bara tycka att det är lite märkligt att det kommer från en privatperson och inte från någon på Svenska Bilsportförbundet? Borde faktiskt vara en självklar sak för förbundet att plocka fram sådant här material och då inte enbart till rally utan till alla olika grenar av bilsportträdet.

Om konceptet med ”Rallyskola” tas emot väl är det något man skulle kunna fördjupa sig i och jag hoppas Youtube kan vara ett sätt att hitta nya medlemmar, förare och kartläsare till våran grymma sport Rally, avslutar Robert.

Här är länken till Rallyskolan: https://youtu.be/g1dDzcOFj2o

*

Alltid trevlig när ”folk kommer ut” oavsett om man som Volvo-oraklet Lars Servin eller hans kamrat, den nybakade 60-åringen Carsten Magnusson försöker dölja sin enorma kärlek till Lasse Stefanz. En som kommit ut är Hässleholms Clint Jeffman som lidit i det tysta i flera år genom att sladda runt med några olika VOC-940:er. Nu är detta historia berättar Clint.Här kommer en Opel spaning. Denna Opel står i ett nytt garage utanför Eslöv och kommer att representera en ny klubb, Hässleholms MK. Jag har lämnat VOC och efter 30 år återvänder till GM-familjen och Grupp H . Senast var det i en Vauxhall Chevette HSR. Föraren har inte kört en meter med Opeln så det ska bli spännande…”.

Bilen det handlar om är den Opel Ascona B som en gång byggdes av Christer ”Krabba” Håkansson. SMK Hörby-föraren körde bland annat i Rally-SM 1996 med Asconan. Efter detta har den passerat flera olika förarhänder och senast var det SMK Hörbys asfaltspecialist Tommy ”Krull” Andersson som hade bilen i sin ägo.  Nu går stafettpinnen vidare till Clint och jag säger bara välkommen in i Opel-familjen och lycka till.