Blogg

Katsuta mot WRC, vädret opålitligt i Rally Australia, Paddon går "all in", SSRC-Anders irriterad och Seel kör VW i Mexiko!

 

I dag berättar Autosport om ”a massive program” från Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing i syfte att utveckla en japansk rallyvärldsmästare. Ämnet till detta menar Mäkinen är Takamoto Katsuta som beskrivs som ”a rising Japanese star”. Än så länge om jag får tycka något, har Katsuta haft svårt att lyfta och WRC2-segern i Rally Sweden är än så länge enda avtrycken som gjorts i större sammanhang. På sin väg mot ”fas två” har Katsuta passerat Hiroki Arai som ändå har stolta rallygener i blodet från sin pappa Toshi Arai, som fortfarande klassas som landets hittills största rallyförare.

Att planen är att sätta Katsuta i en fjärde Yaris WRC till Rally Japan 2019 är ingen hemlighet (om det nu blir något sådant i WRC?)  men frågan är vad som händer före detta. Mäkinen säger i intervjun att man vill ge honom fler chanser att köra bilen före detta och då är nästa fråga, orkar TGR med att driva fyra bilar? Blir det kanske så att någon får dela bil med ”den uppåtgående stjärnan” under året? Om svaret på detta blir ett ja, är jag ganska säker på att det blir Jari-Matti Latvala som får kliva åt sidan. Räddningen skulle kunna vara att han får till en ”Ogier/Loeb-öppning” på 2019 och då lär istället Kris Meeke få flytta på sig för några tävlingar. Fast detta är ren spekulation, Mäkinens grabbar/tjejer har kanske mer resurser än vad man anar och att köra fyra bilar är kanske inga problem alls? 

Mäkinen förklarar att han och teamet nu vill ge Katsuta bästa möjliga coachning och förutsättningar för att kunna bli en vinnare i WRC. Samtidigt är man bestämd i Puppola och hävdar att WRC2 med Fiestan fortfarande blir huvudmålet under 2019. Känns lite som svensk politik lite rörigt,  att båd satsa på WRC2 men även sikta mot WRC under ett och samma år…

*

Även om Ott Tänak är uträknad från WRC-guld så vill han säkert förbättra sig i Rally Australia mot 2017 då han tack vare blundern från Jari-Matti Latvala lyckades bli tvåa. Blundern på power stage som gjorde att finnen hamnade i skogen vilket gav segern till Thierry Neuville.

Nu vill säkerligen Tänak vara med i de riktiga toppstriden och med sin startposition som tredje bil har han ett litet övertag på Sebastien Ogier, först ut och Neuville som tvåa. 

Reken är i full gång utanför Coffs Harbour och som vanligt är vädret riskabelt inför helgen. Än så länge ser det bra ut konstaterar Tänak med en brasklapp.

 – Nice and dry… for now!

Han i likhet med de allra flesta, gillar sträckorna som Toyota-föraren betraktar som ”mycket njutbara”, men.

Den stora frågan den här veckan är det opålitliga vädret men hur som helst, vi är redo för vilket väder som!

*

Trots att han egentligen är från Nya Zeeland är ändå Hayden Paddon den stora favoriten i helgen. Sedan Chris Atko” Atkinson lämnade Subaru och WRC för rallycross och USA,  har det varit klent med förare i ”högsta serien” från andra sidan klotet. Därför grabbar alla rallytokiga ”Aussies” varje halmstrå och detta heter för närvarande Hayden Paddon. Förväntningarna är stora efter tredje platsen 2017 medger Paddon.

Ett minimimål är så klart att uppnå samma resultat i år men med det stora slaget om guld som väntar kan det bli svårt.

Han utvecklar sitt resonemang och menar att alla kommer att skruva upp tempot ytterligare ett steg mot tidigare. Därför kommer varje vunnen sekund att vara viktig. I Spanien fanns inte Paddon och Seb Marshall med utan där var det Dani Sordos tur att köra #6 Hyundai i20 Coupé WRC. Dessutom har där inte varit några officiella tester inför VM-finalen, varken för honom eller de andra. Istället är det enbart erfarenheter från tidigare Rally Australia som ingenjörerna har att förlita sig på när man gör bilarnas ”set up”. Svårt då vädret på ett ögonblick kan förändra de ojämna men samtidigt snabba svepande sträckorna. Detta gör torsdagens shake down viktigare än normalt menar Paddon.

Att där få in rätta känslan både för bil och underlag kan komma att bli avgörande…

The Kiwi” går ut som nionde bil av de tolv i WRC-klassen och med regn väntande är det svårt menar Paddon, att sia om detta är bra eller dåligt. Helst vill han behålla de torra vägarna.

Regn tror jag kan göra det svårare för oss men oavsett vilket kommer vi att ”push hard”! 

Med sig till till Coffs Harbour har han egna  influgna NZ-fans, ”The Paddon Pack” och dom vill så klart lyfta fram honom så mycket det bara går och för honom precis som för de flesta andra är helgen superviktig. Ska Paddon få till mer tävlingsmil i Hyundaien 2019 vill det nog till att han går ”all in” för pallen. En taktik som även Andreas Mikkelsen, Craig Breen, Mads Østberg och Elfyn Evans lär behöva tänka på om det ska finnas ett WRC-liv efter helgen!

I dag återkopplade SSRC-ingenjören/eldsjälen/rallyvisionären Anders Martinsson till nästa års tävlingsupplägg för Sydsvenska Rallycupen – Sydsvenska Mästerskapet och DM. Kan väl också konstatera att han inte var helt nöjd med hur jag i bloggen framställt 2019 ur denna synpunkt. Anders skriver:  

SSRC har funnits och administrerats av mig alla åren, nog borde Jag fått en förfrågan hur statusen var med cup och mästerskap för nästkommande år? Jag bör ju vara den som vet mest.

Höstens arbete med att få till bra utslagsgivande serier för våra rallytävlande är ett digert och tidskrävande arbete som i flera fall behöver ha sin tid. Jag förstår att många satte morgonkaffet i fel strupe när man såg att Silverratten i Älmhult och i Dackefejden i Växjö inte skulle innehålla alla klasser. Varför nu detta? Älmhult är en liten klubb och med SSR i släptåg har klubben tagit ett beslut att hitta en lösning där den egna tävlingen Silverratten skall kunna köras parallellt med SSR.

Sydsvenska Mästerskapet instiftades 2018 med ett tävlingsupplägg likt SM och antalet startande likaså, detta  skulle vara ett tävlingsupplägg som säkert fungerat för klubbens del. Som ordförande har Jag tillsammans med viktiga personer i klubben som har en stor arbetsbörda i samband med tävlingar beslutat detta. Älmhults MK:s medlemmar växer i antal och vår förhoppning är kanske ett annorlunda upplägg i framtiden.

För Växjö:s del är del är det samma problem, fast ändå inte.

Växjö är en av Smålands största motorklubbar, svårigheten här är funktionärsbrist vilket beror på att man inte får hela klubben att stå bakom Dackefejden, utan får låna in en stor mängd funktionärer från klubbar i närområdet. 

Min vision av detta är att vi måste hitta nya vägar för att få en möjlighet att  genomföra våra tävlingar. Kanske måste man som aktiv inom rallysporten vara mer delaktig till tävlingsledningen i hjälpen att genomföra tävlingen.

Jag är i slutfasen av planeringen av SSRC, som nog inte alls blir som Du beskrivit, det kommer  till en hel del förändringar.

SSM-serien är helt klar, men inte heller den är som Du beskriver.

Säkert Tommy är det viktigt att nyheter stämmer med verkligheten, oklarheter eller felaktiga påståenden skapar otroligt mycket merarbete för oss ansvariga.

Jag kommer återkoppla med nyheten när allt är färdigt men inte innan. Återigen sanning varar längst.

Med vänlig hälsning Anders Martinsson”.

Nu har jag åter läst vad jag skrivit i frågan den 9 november och faktiskt inte hittat något som inte stämmer med det Anders ovan beskriver. Har inte på något sätt lagt några värderingar i de beslut som fattats varken av honom eller av de nämnda klubbarna, jag har bara berättat rakt av från den prelimniära kalender jag fick i min hand. Den akuta funktionärsbristen har jag påtalat i flera år och tyvärr har inte situationen förbättrats, snarare tvärtom. Att detta innebär stora problem är ingen nyhet för mig, inte heller att den får konsekvenser. Till exempel, bara för att det körs tävlingar innebär detta med automatik inte att alla som vill, får lov att starta.

Berättade också att kalendern inte var huggen i sten, utan ett tidigt  förslag och att där kund bli förändringar innan allt var spikat. Därför köper jag inte slutklämmen, att ”sanning varar längst” då inget osant i blogginlägget kan beläggas. Kanske jag  uttryckt mig lite oklart, okej men därifrån till osanning det köper jag inte.

Har även pratat med Anders om detta i telefon, i mycket vänlig ton från båda håll ska tilläggas, ”no hard feelings”. Att vi i de allra flesta fall har samma tankar och haft så genom åren kring framtiden för sporten, framgick också med all önskvärd tydlighet. Med spänning ser jag därför framemot hur nytänket spikas, ett nytänk som jag inte  alls är negativ till. Nu lägger jag locket på i frågan och avvaktar tills det kommer ”officiellt besked” om hur 2019 kommer att se ut. Skulle jag önska något litet så vore det en Appendix K-klass i SSRC så att även Nisse Schön kunde få starta med sin skönsjungande Mercedes, det borde kunna gå att fixa… 

*

För någon vecka sedan läste Annie Seel kartan hos Stefan Helin i den svarta Opel Asconan till seger i tyska Lausitz Rallye och nu väntar än större uppgifter. Annie är nämligen anmäld till Nordamerikas största och mest klassiska Off road-tävling, ”Baja 1000” i Mexico. En tävling hon kört tidigare för 16 år sedan, men då med motorcykel i elitklassen ”Pro Moto”. Med starten blir Annie historisk som enda kvinna att ha kört de båda legendariska rallytävlingarna Dakarrallyt och Baja 1000 – med såväl som motorcykel och bil. I helgen kommer hon att köra en klassisk Volkswagen ”Bubbla” i Michael Kays team.

 Det känns helt fantastiskt att Mike bjuder in mig att ställa upp i den här anrika tävlingen igen. En ny utmaning att köra den här sortens bil, och det gillar äventyraren i mig, konstaterar Annie.

Totalt är det 288 anmälda från arton länder som ger sig iväg på fredag för att köra de 140 ökenmilen. Max 36 timmar får man på sig för att ta sig i mål…