Katsuta först ut i WRC2 med nya Fiestan, PG och Levin i storform i Säffle, 180 meter lång SS, Kvick är "het", sista Saaben säljs och in i skamvrån

Blogg

Förste att göra klart med start i nya R5-Fiestan i WRC2 blev japanen Takamoto Katsuta. Redan till Rally Finland ska Tommi Mäkinen Racing ha fått hem en bil till Puppola  som sedan ska användas i syfte att klippa fler poäng i WRC2 och därmed lyfta upp Katsuta från andra platsen till toppen. Framför sig har han bara mexikanaren Benito Guerra som knappast kommer att räknas bland favoriterna om han mot förmodan anmäls till ”Finlands GP”. Nu skiljer 22 poäng så det krävs seger (25 poäng) för Katsuta om han ska gå upp i ledning. Med nyreparerad Polo lär även Ole Christian Veiby, trea och med sju poäng färre vilja blanda sig i guldstriden.

*

Igår meddelade WRC2 Pro-trean Lukasz Pieniazek att han pausar och står över kommande Rally Sardegna. Men detta betyder inte att M-Sport-föraren gett upp hoppet att fullfölja säsongen. I ett pressmeddelande förklarar polacken att han för tillfället inte har ekonomi för Sardinien men med höga förväntningar att komma tillbaka längre fram. 

Hoppas hitta stöd genom nya samarbetspartners så att vi kan fortsätta vara en del av M-Sport, berättar Pieniazek.

När jag nu även sett nya R5-Fiestan kommer jag att jobba ännu hårdare för att få köra ”the new beauty”!  

*

När detta skrivs har de första ekipagen i Säffles ”LE Thorp Memorial”  rullat över mållinjen efter den spektakulära nionde sträckan mitt i city. PG Andersson har helt klart lyckats konservera formen under sitt tävlingsuppehåll och dominerade ihop med Andres Fredriksson och WRC-Skodan totalt. 47 sekunders marginal till tvåan Jerker Axelsson/Mattias Andersson med den något tamare R5-Skodan. Vid en snabb blick så var PG snabbast på åtta av de nio sträckorna medan Jerker tog SS5.

Värmländskt igen på tredje plats med Anders Karlsson/Björn Nilsson, Mitsubishi Mirage ytterligare halvminuten efter. Bäste ”SM-åkare” blev Anton Eriksson/Lars Andersson som tog Skodan till en fjärde plats före nästa man i SM-leken, Stig Andervang/Robin Eriksson.

Inte heller i Säffles bidrag till Svenska Rallycupen gjorde mig Andreas och Therese Levin mig besvikna. Lima-familjen tog den av mig förhandstippade segern i 2WD med sin Nissan Sunny. Men det blev tufft, bara 3,1 sekund efter rullade Stefan Alemalm/Calle Örbergs Toyota in och nästan lika tajt till trean, hemmahoppet Stefan och Emelie Axelsson i 940:an.

Länge ledde Nyköpingsbröderna Hampus och Pontus Jakobsson men något hade på SS5 som gjorde att man tappade både seger och 20 sekunder till ”The Levins”. I mål skilde bara 12,5 sekunder mellan femman Jakobsson och vinnaren. 

Ingen hemlighet att jag inte gör vågen för den Volvo 240-dominans som råder här hemma i Appendix K-klassen. Mer bränsle på den elden bjöds det på i Säffle där det var åtta (!) ”tvåförtier” i topp och där hemmastjärnan Mats Karlsson/Jan Svanström var allra snabbast. Inte bara snabba utan krossade allt motstånd och tvåan Göran ”Dynsväng” Fredriksson/Peter Johansson var hela 1.40,1 efter, dessutom med en på pappret vassare Turbo. De som bröt 240-raden i listan var nionde placerade Thommy Lundgren/Daniel Andersson, Kullings MS  som körde en i mina ögon betydligt trevligare och mer korrekt rallyklassiker, Saab V4.

*

Säffle MC bjöd på nio sträckor med lite över 50 kilometer SS och med en total körtid på runt halvtimman. För oss som är födda på den tiden när Olle Björklund läste nyheterna i Aktuellt känns detta lite kort i rallylandskapet nummer ett i mina ögon. Men nu är det ju åt detta håll utvecklingen går med allt färre grusvägar, knöliga boende och myndighetskrav som ibland är omöjliga att tillgodose. Så någon kritik mot arrangörerna finns absolut inte, inte en enda sekund  i denna lilla betraktelse, mer att man måste gilla läget.

Jämför man sedan med andra rallyn runt om i världen så har det körts betydligt kortare sträckor än de som bjöds i helgen. Rekordet har årets amerikanska ”Missouri Ozark Rally” där en sträcka var 180 meter lång. Du läser rätt 180 meter och sedan ett rejält hopp till nästkortaste borta i Japan och ”Rally Monter”. Både i år och ifjol fanns där en sträcka som var runt 300 meter lång.

På listan över de 20 kortaste sträckorna är det Japan och USA som befäster de flesta placeringarna. Där finns dock undantag och på placering 18 syns svenska ”Treskerundan” som 2018 hade en sträcka på 670 meter. Mindre smickrande placeringen framför innehas av ERC-tävlingen ”Rally Di Roma Capitale 2018” med en 20 meter kortare sträcka. Undrar om där finns inlagt service efter dessa utmaningar…  

*

I Kroatien kämpar danska Jeanette Kvick på i ”45 INA Delta Rally” med unge österrikaren Alfred Kramer Jr. bakom ratten på en R2 Opel Adam. Med två sträckor kvar att köra ligger paret femma i klass 3. Med nästan halvminuten upp till fyran (dessutom men R3-bil) är chansen liten att klättra i listan. Nu har paret även haft en jobbig dag med bland annat överhettad motor. Ett problem som gjort att man fåt köra med max värme i kupén vilket inte varit så behagligt då yttertemperaturen i Zagreb är 30 grader.

Dessutom körde vi på en betongkant riktigt hårt på en sträcka som vi ändå vann, berättar Kvick.

Mekanikerna fick jobba för att vi skulle kunna fortsätta, men ”this is rally”! 

Ett glädjeämne med sträckseger annars är det Opel-profilen Tim Novak som håller i taktpinnen och vunnit de flesta sträckor med sin R2-Opel. Totalt leder hemmaföraren Rok Turk med en R5-Hyundai. 

*

Ett unikt tillfälle för folk med Saab-fantasier erbjuder nu NEVS när man auktionerar ut den allra sista Saaben tillverkad i Trollhättan. Fem år gamal och helt oanvänd säljs  en silverfärgad Saab 9 3 Aero Sedan Turbo med angiven  årsmodell 2014. I helgen visas bilen upp i samband med Saab-Festivalen i Trollhättan medan datum för auktion ännu inte spikats. Bilen är extra exklusiv då den är den allra sista av totalt 420 byggda bilar åren 2013-14. Bilar som sattes ihop med hjälp av redan producerade delar hos de 400 underleverantörerna.

*

Till sist så har det varit en dag i skamvrån för Motorbloggaren men inte för något jag skrivit här utan i dagens Kristianstadsbladet. I min ”Motorlista” som är en del av ”Motorlördag” listade jag som vanligt tre heta, ”Marcus Ericsson, Victor Hansen och Kristianstad Karting Klubb”. Skrev så här om Victor, ”Victor Hansen. Som en blixt från klar himmel, ungefär så kan man beskriva 19-åringen från SMK Hörbys klasseger i ”Otrimmat 2WD” när det 44:e South Swedish Rally avslutades.  Victor jobbade sig från en nionde plats upp genom det över 20 bilar stora startfältet för att starta sista sträckan som tvåa. Här svek ledaren Adam Westlunds nerver och till ”The two Victors” (kartläsaren heter också Victor, men Johansson i efternamn) stora förvåning blev det vinst istället. Adam åkte här  av lite lätt men tillräckligt för att Hörbyföraren lite förvånad kunde passera upp till översta steget på pallen. I fjol tog klubbkompisen Tom Kristensson två SM-segrar och dessförinnan hade ingen skåning gjort detta på många, många år. Men bara ett halvår senare är det dags igen och ännu en gång med en förare från Hörby bakom ratten, går bra i mellanskåne nu. Med segern gick Victor även upp i SM-ledning både i Junior-klassen där han rätteligen hör hemma, men även totalt i Otrimmat 2WD.”.

”Finn fem fel” är kanske svårare men att hitta ett megafel är tämligen enkelt. Jag skriver att senast en skåning vann en SM-tävling, var genom Tom Kristensson och vidare ”dessförinnan hade ingen skåning gjort detta på många, många år.”. Hål i huvudet vilket jag också fick påtalat.

Anders Åberg och Björn Johnsson från Hässleholm blev Svenska Mästare i Otrimmat 2WD 2017 och då vann Peugeot-paret faktiskt två deltävlingar. Bara att rulla sig i tjära och fjädrar och vänta på folkets dom, för jag kan väl inte till mitt försvar andra att Åberg faktiskt är från Gualöv, bara några kilometer från Blekinge-gränsen…