Blogg

Katastroföppning för Hyundai, Ogier tog femte raka Monte-segern, tufft i Ludvika, Flodin BMW-segrade, Grönholm med Hyundai och prisregn hos Södra BF!

Den som före Rally Monte Carlo hade tippat Hyundai som ”first looser” hade nog haft lite svårt att bli trodd. Detta då xperter är tämligen överens om att 2018 ska bli både Thierry Neuvilles och Hyundais stora år men i premiären gick det mesta år h-e för Michele Nandans gäng.

Redan på första sträckan kanade Neuville av,  blev sittande i dikeskanten och tappade massor av tid. Andreas Mikkelsen höll sig på vägen men i hans i20 WRC var det generatorn som gav upp. Tredjeföraren Dani Sordo såg länge ut att bli den som skulle rädda ansiktet hos Hyundai men även han kanade i slow motion av vägen och minikatastrofen var ett faktum. Nu blev Neuville till slut ändå femma och fick ihop 14 poäng medan Hyundai Shell Mobis World Rally Team ligger sist i Märkes-VM på 14 poäng. Nandan håller med mig och säger.
Vi hade visserligen bra sträcktider i dag men vi kan bara se tillbaka på en helg fylld av besvikelser. Planen är att slåss om mästerskapet genom att ta massor av poäng här men av olika orsaker blev det inte så…
Nandan summerar läget inför Värmland.
Nu måste vi ”regroup” till Rally Sweden och se till att där starta 2018 på ett bättre sätt!
Neuville däremot ville inte riktigt hålla med om att det blev ”disaster”.
Menar att vi hade ett bra rally bortsett från vissa besvikelser under resans gång och störst var att jag fastnade på sträcka ett. Helt och hållet mitt eget fel!
Utan punktering och de tuffa snöiga partierna i lördags hade en pallplats trots allt varit möjlig.
Mötet med de två ikonerna Jacky Ickx och Jean Ragnotti verkade ha piggat upp belgaren?

*
Leder Märkes VM gör M-Sport Ford World Rally Team som tog 33 poäng i första anhalten av WRC-cirkusen genom att Sebastien Ogier vann Rally Monte Carlo och Elfyn Evans körde sin som sexa. Dock leder man delat med Toyota Gazoo Racing World Rally Team där glädjen måste vara stor med två förare på pallen, Ott Tänak, tvåa och Jari-Matti Latvala trea.
Ett perfekt sätt att starta säsongen, konstaterade Sebastien Ogier efter att ha kört hem femte raka segern i sin ”hemmatävling”. Mycket mer behövdes inte heller tilläggas efter ett rally där han lett från första till sista sträckan.

*
Allra gladast var nog ändå Ott Tänak som fick en flygande start i Yaris-premiären.
Jag är väldigt glad och det är en stor lättnad att börja året så här. Alltid en spänning i nytt team och visste inte alls vad jag hade att förvänta mig, menade Tänak.
Kris Meeke klantade sig även han på första sträckan men var sedan relativt stabil och satte pricken över i genom att vinna avslutande power stage. På något vis tror jag inte att Citroën var alltför missbelåten efter helgen och den uppfattningen delas av Meeke.
Att sluta fyra och vinna power stage är efter torsdagens ”big mistake” ändå ett bra sätt att börja säsongen, menade Kris.

*
I WRC2 var det Jan Kopecky show all the way och som även passade på att ge sig själva årets första seger som 36-års present. Unge Kalle Rovanperä skötte sig helt perfekt i sitt livs första Monte-start och rullade in som tvåa och på tredje plats Guillaume de Mevius.
Ole Christian Veiby var med i toppstriden bakom Kopecky fram till sträcka elva där snömodden tog revansch på Even-åkaren.

*
När favorittippade hemmaföraren Tobias Johansson bjöd co-driver Bosse Holmstrand på uppfriskande snöskottning istället för notläsning i Bergslagsrallyt blev tävlingen en öppen affär. Det var redan i början av rallyt som Tobias missade en vänsterkurva och överlät till Mattias Jirvelius, Patrik Åkerman, Martin Lundquist och Stig Andervang att göra upp om segern. I mål blev också samma ordning, 12 sekunder skilde mellan vinnaren Jirvelius, Skoda och Åkerman, Mitsubishi som i sin tur bara hade 1,2 sekunder ner till Lundquist även han i en Mitsubishi.
Bästa 2WD blev ingen ”FWD” utan Tomas ”Lången” Pettersson i sin bakhjulsladdade MK2 Escort. Tvåa slutade ”min vinnare” Emil Karlsson, Volvo 940.
Bästa FWD blev Andreas Levin med den udda Nissan Sunny precis som jag förutspådde men bara drygt två sekunder snabbare än premiärvinnaren i Supercupen, Andreas Persson, Renault. Trea slutade Oskar Sundell, Toyota.
Måste också nämna Arne Rådström som tog sin Appendix K-Volvo 242 till klasseger men även med tid som hade räckt till 14:e plats totalt. I Grupp H -klassen RWD hade Arne kört in som femma. Inte illa med en bil med tekniska specifikationer från början av 80-talet…
1300 Rallycup eller ”Sukka-Cupen” inledde säsongen i Ludvika och Robert Andersson tog sig till slut förbi Joacim Rydin på fjärde och sista sträckan och vann med 4,2 sekunder. Jan Erik Eriksson slutade trea och Mr Sukka själv Ola Strömberg körde in som femma
I Supercupen leder nu efter två tävlingar Patrik Åkerman 4WD-klassen på 50 poäng. Tvåa är Martin Lundquist, 44 poäng och trea, Stig Andervang 38 poäng.
Klassen för framhjulsdrivna bilar ”FWD” ser Andreas Persson leda med 55 poäng. Tvåa är Oscar Sundell på 40 poäng och så helgens vinnare Andreas Levin som trea på 36 poäng.
I RWD är det dött lopp mellan Emil Karlsson och ”Lången” båda med 55 poäng medan trean Tommy Eliasson har fått ihop 36 poäng.

*
Sedan smidde Mattias Jirvelius medan järnet fortfarande var varmt genom att i dag även vinna SMK Hälsinges Rally Näsviken och detta före Stig Andervang.
I Grupp H var förväntningarna stora på Patrik Flodin inför sin SM-comeback nästa helg i Rally Vännäs. På hemmaplan gick genrepet i Johan Andersers nybyggda BMW helt perfekt och det blev sex raka sträcksegrar för ”Ilsbo-Expressen”.
Faktiskt både bättre och roligare än vad jag trodde, säger Patrik.
Det var verkligen en enormt bra feeling i bilen. Nu ska vi bara serva igenom den så är vi redo för nästa helg.

*
Finska ”SM-premiären” Arctic Lapland Rally blev inget bra för de två svenskar som var anmälda, Lars Stugemo/Kalle Lexe och så regerande svenske mästaren Jacob Jansson/Stefan Gustavsson. Stugemo kom i mål med sin Printsport Skoda Fabia R5 men på en blygsam 16:e plats efter en problemfylld helg i smällkalla Rovaniemi.
Dimma. Snö. Mörkt. Snabba vägar. Hoppar. Böjda vägar, händelserik sista slinga, summerade Stugemo och lägger till.
Vilket äventyr.
Än sämre gick det för Jansson som fick ge upp efter att oljekylaren till hans Mitsubishi eller en slang till denna, gav upp i målet på sträcka åtta.
Snabbast i Rovaniemi var Eerik Pietarinen och när Teemu Asunmaa fick problem var premiärsegern klar. Teemu fick bryta och som tvåa gick nu Emil Lindholm in vilket måste kännas bra efter fadäsen på shake down. Här rullade Sebastian Lindholms påg nya Skodan men fick lappat ihop och kunde starta ändå. Japanen Takamoto Katsuta slutade trea, bara 11 sekunder efter Emil.
Nästa deltävling i mästerskapet Vaakuna Ralli körs den16-17 februari.

*
Det jag tidigare berättat är nu officiellt, Marcus Grönholm kommer att bygga en Supercar Hyundai i20 för att köras i World RX. Den finländske rallyvärldsmästaren är fri att hämta två WRC-karosser plus reservdelar i Alzenau men där slutar i princip också Hyundai Motorsports engagemang. Lite märkligt att det blir Hyundai när Grönholm själv får välja. Man kan annars tycka att hans intima kontakter med Volkswagen Motorsport skulle innebära att en bil med VW-märke i fronten skulle vara naturligare. Till exempel är VW Beetle-byggda Supercars heta i Global Rallycross men finns inte alls i World RX. Men nu blev det inte så utan Hyundai för Marcus och där troligen sonen Niclas blir den som kommer att köra bilen.

*
När Volkswagen Motorsport tog till Kall för att vintertesta nya Polo GTI R5 fanns det förutom Petter Solberg och Marcus Grönholm ytterligare en testpilot. Denne pilot var Pontus Tidemand som under det fyra dagar långa testet fick känna på Polon i rikligt vinterföre, mycket snö och ner mot 15 minusgrader. Lite varmare hade den Polo GTI R5 som stod uppställd i hamnen i Monaco som publikmagnet i samband med Rally Monte Carlo.

*

Blir en viss skillnad när Petter nästa helg tar till Ryadh för att köra Race of Champions i hop med Johan Kristoffersson. För Petter är detta inte första gången i ROC vilket det däremot är för Johan. Samma sak för Joel Eriksson, Tomelilla som även han kommer att köra ROC.

*
I går var det premiär med Södra BF:s nya upplägg av klassikern ”Konferens Syd” nu i Malmö och där man gått ifrån ”två-dagars” med fest på lördagskvällen. Istället körs nu en enda dag, först konferens och så galafest med prisutdelning på kvällen. Ett upplägg som verkar ha fallit de flesta på läppen och som nu kommer att få en fortsättning.
Förutom alla DM-priser så var det som vanligt även utdelning av några ”Årets” till personer som utmärkt sig lite extra. Må vara partisk men att SMK Hörbys och min co-driver Roland Brorsson fick ta emot ”Årets Veteran” känns bara klockrent. Samma sak med eldsjälen nummer ett i Hässleholms MK, Claes-Göran Wilke som fick ta emot just ”Årets Eldsjäl”.
Om jag är rätt informerad så kandiderar inte ordförande i Södra BF, Claes G Elofsson för omval vid årsmötet i februari och fick nu ”Special Award” för lång och trogen tjänst. Hela listan hittar du här.
Utmärkelser 2017 – Södra Bilsportförbundet
Årets unga ledare: JIMMY HANSSON, Hässleholms Dragracingklubb
Årets Ungdom: JOACIM ROLLVING, Tomelilla MK
Årets ledare: JANNE OLSSON, Klippan RC-klubb
Årets funktionär: MICAELA PETERSSON, SMK Helsingborg
Årets klubb: TOMELILLA MK
Årets komet: EMIL BONDESSON, Tomelilla MK
Årets veteran: ROLAND BRORSSON, SMK Hörby
Årets eldsjäl: CLAES-GÖRAN WILKE, Hässleholms MK
Årets bilsporttjej: JESSICA ÅBERG, Karlskrona AK
Årets bilsportman: JOEL ERIKSSON, Kristianstads KK
Södra Bf Special Award: CLAES G ELOFSSON, Hyllinge MS
HEDERSOMNÄMNANDEN 2017: MAGDA ANDERSSON, SMK Hörby – TINDRA CHRISTENSEN, SRIF – HUGO NERMAN, Helsingborgs KK – TOM KRISTENSSON, SMK Hörby/HENRIK APPELSKOG, Östergyllens RC – ANDERS ÅBERG, Hässleholms MK/BJÖRN JOHNSSON, Hässleholms MK – MATTIAS LINDBERG, Hässleholms MK (bilden) – JIMMY ERIKSSON, Kristianstads KK – WILLIAM NILSSON, KAK/S Motorsport – ROBIN JONASSON, Hyllinge MS