Blogg

Kanada vill ha WRC, mycket upp till bevis i Värmland, Fredrik har "Vinkel-hjärta", Björk kör Hyundai och en bild jag glömt bort...

Nu sällar sig även Kanada till skaran som önskar att få en WRC-tävling inom landets gränser. ” The Rally Promoter Association of Canada” har dragit igång en kampanj för att inom fem år få tillbaka Rally-VM, senast detta begav sig var 1979.
Redan 2011 började människorna bakom idén att jobba med en comeback och nu menar man att tiden är inne. Man är dock realistisk och vet att det krävs jättemycket innan WRC kan bli verklighet i ett land utan några större rallytraditioner. Trots detta har faktiskt VM avgjorts i Kanada fyra gånger och allra först 1974 då Lanciaföraren Sandro Munari vann The Rally of the Rideau Lakes. En tävling som kördes i Quebecs djupa skogar och där även Björn Waldegård var senaste VM-vinnaren 1979.
Framgår inte om man tänker sig en vinter eller sommartävling och min bedömning är att ”kanadickerna” kan få svårt att blidka WRC-promotorn. Enda pluset dom har är bristen på VM-rally i Nordamerika. Frågan är om detta räcker i konkurrens med  Japan eller Polen som är angelägna att göra comeback för att inte tala om klassikern Safarirallyt

*
Det blir mycket ”upp till bevis” i årets Rally Sweden till exempel Citroën som ska visa att nya C3 WRC nu är en fullfjädrad vinterbil. Eller Toyota för att visa att de dubbla pallplatserna i Monte Carlo inte var någon tillfällighet. Samma sak för Hyundai som absolut måste komma på pallen om inte 2018 ska bli ännu en förlorad säsong för de hårdsatsande koreanerna.

Egentligen är det bara Ford/M-Sport som inte behöver känna något direkt ”bevistryck”. Med dubbla VM-guld 2017 och seger i premiären finns inte så mycket kvar att bevisa eller?
Även i WRC2 ska det bevisas mycket dock inte något som lär behöva tynga favoriten Pontus Tidemands axlar. Han och Skoda är ungefär i samma läge som Ford/M-Sport, dubbla WRC2-guld och seger i Monte med Jan Koepcky är ett utgångsläge som lugnar även de mest stressade tjeckiska nerverna.

*

Lite annorlunda är det nog hos Hyundai som i Värmland gör första officiella starten i WRC2 med nya i20-R5 och med Jari Huttunen/Antti Linnaketo som besättning. Nu blir det inte under Hyundai Motorspors egen fana starten sker utan WRC2-satsningen är överlämnad till franska Sarrazin Racing.
Målet är så klart att visa att R5-Hyundaien är en riktig vinnarbil och väl rustad att utmana ” král z R5-třída” (tjeckiska för kungen av R5-klassen) Skoda Fabia R5. Alltså et tungt ansvar som den av Hyundai i höstas utvalda talangen Huttunen har att ta sig an. Han verkar dock inte allt för nervös in för starten på torsdag.
– Jag kan knappt hålla mig innan det är tid att starta här i Sverige, en miljö där jag verkligen känner mig hemma, menar Huttunen.
Finnen som i fjor körde samma Opel Adam R2 i ERC som Tom Kristensson ska köra i år, berättar att han haft två dagar med lyckade tester inför kommande helg.
Det är här som jag har allra bäst chans att visa vad jag lärt mig hittills. I år blir det mest att lära för oss men vill absolut ha en stabil start på snö!
Att han har respekt för konkurenterna och allra mest för Tidemand är solklart.
Allt vi kan göra är vårt allra bästa och förstås sikta på att komma i mål!

*
Det finns många vingelpellar, vindflöjlar och kappvändare bland oss människor. Människor som alltid väljer dom lätta vägarna men dit kan inte räkna till exempel min bror Håkan. Fortfarande efter snart 50 år håller han på Växjölaget Öster trots alla djupdykningar efter glansperioden i början av 70-talet.
En annan som aldrig viker en tum från det hjärtat säger är rätt är värmländska golfaren och store rallyentusiasten Fredrik Gustavsson. Han älskar inte bara rally utan har även en stor och besvarad kärlek till Citroën och allra mest älskar han de som tävlar i ”Vinkel-teamet”. När nu Kris Meeke och Paul Nagle äntligen landat på svensk mark och börjat köra de första testrundorna finns så klart Fredrik vid ringside. På Twitter lägger han ut bilder hela tiden som i går när Magnus Säfström delade högerstol med Nagle och Meeke vid ratten.
Det är ungefär hit jag vill komma med att blanda in min brors Öster-kärlek, Fredrik har heller aldrig vikt en tum från Citroëns sida ens när resultaten varit som minst positiva. Finns säkert även personer i min närhet som säger samma sak om mig och min ändå tämligen väl dolda kärlek till Opel, folk som tänker när ska han ge sig. Men precis som min bror och Fredrik, det som bor längst in i hjärtat byter man inte ut, svårare än så är det faktiskt inte…

*
Nu har det trillat in lite fler namn till Östersund Winter Rally där anmälningstiden går ut på söndag. Idag 31 anmälda och däribland de bägge skånska juniorerna Oscar Ljung/Steinar Bakkland i den Otrimmade klassen medan Johannes Haraldsson och Danny Holgersson kör i den trimmade delen av Junior-SM.

Noterbart är också att Hässleholmaren och SM-vinnaren 2017, Björn Johnsson då som kartläsare åt Anders Åberg, sätter sig i erkänt snabbe Vansbro-åkaren Anders Israelssons Golf för att ta hand om noterna.

*
Fortfarande en bit upp till Anderslövsrallyt, idag med 127 anmälda. Här är det extremt noterbart att gamle Opel-åkaren från Revinge, tävlande för SMK Hörby Anders Sörensson gör comeback efter runt 35 år i ide. På 80-talet var Anders en av Skånes vassaste chaufförer med sin brandkårsröda Opel Ascona men sedan har det varit tystare. Detta fram till i höstas när han lånade dotter Sofias Mitsubishi och körde Falsterbosprinten. Nu däremot är det den Opel Manta Grupp H som han jobbat på i stort sett sedan sedan han la hjälmen på hyllan. Med andra ord bör Mantan vara extremt välbyggd…

*
Från WTCC och Volvo till WTCR och Hyundai bär Thed Björks väg för en fortsättning av karriären som kröntes med ett VM-guld 2017. Nu lånar Cyan Racing ut sin stjärna till Yvan Muller med ett minst sagt gediget racingförflutet.
Det första målet är att få hålla igång på högsta nivån så att jag kan hålla farten upp. Men jag skulle aldrig sätta mig i en bil om det inte var för att försöka vinna, säger Thed Björk.
WTCR-satsningen utesluter inte att Thed Björk kan dyka upp på svenska racingbanor som en andreförare till prins Carl Philip, som han gjorde förra året.
Absolut inte. Det gör jag jättegärna. Utan att ännu veta något om prinsens och Polestars planer så säger jag att jag jättegärna tävlar tillsammans med prinsen om han vill ha mig.

*

I går summerade jag lite från Björn ”Over there” och visade bland annat en ”Zebra-bil” som jag spekulerade i att vara en Jaguar. Helt fel istället var det både ett scoop och en BMW som Björn hittade och tog bild på. En bild han skickade vidare även till Auto Motor &Sport. Björn berättar, ”Testbilen i förra veckan var ett scoop utan att jag visste om det. Skickade bilden till Auto Motor & Sport och fick som svar någon dag senare.. Det var tydligen en BMW 3-serie som inte var släppt än och antagligen var i Death Valley för värmetest.”.

*
Avslutar med en sommrbild från South Swedish Rally, tror 1982. Har väldigt gott minne från bilder som jag har tagit genom mina i år 50 år som fotograf.  Kommer så klart inte i håg alla men ändå en hygglig del. Däremot hade jag helt glömt bort den här bilden på Clemens Andersson som han skickat till mig, när han brottas med sin Standard B-Saab bakom Minnesbergs TegelbrukSöderslätt. Han klarade dock av att hålla Saaben kvar på hjulen i den lömska högerkurvan. Värre gick det för Ingvar Carlsson som med sin BMW 323 gjorde en fullfjädrad avåkning även om han kom vidare i tävlingen. Bilden passar också väldigt bra då det idag är ganska exakt tre månader till årets South Swedish Rally startar från Älmhult.

*

Trevlig helg!