Kan Rally Finland klara sig tack vare datumflytt, Pirelli+VW=sant, Volov Euro Cup kämpar på trots Corona, SM-veckan ställs in och nya avslöjanden kring SBF!

Blogg

När Safarirallyt i sin WRC-comeback fick datum i mitten av juli vållade detta irritation i Finland. Irritation byggd på att Rally Finland fick flyttas fram till början av augusti men något som nu kan visa sig vara rena lyckokastet. Idag tog finska regeringen nämligen beslut att inga event/tävlingar tillåts för över 500 personer fram till den 1 augusti vilket innebär en knapp veckas marginal till rallystarten. Nu är det dock inget som med automatik säger att restriktionerna släpps då, utan kan mycket väl förlängas om Corona-läget inte förbättrats. Dessutom är där ännu ett hinder för WRC i Finland i augusti, alltså inte bara 500-gränsen som måste släppas utan även det faktum att landet har stängt gränserna för utlänningar.

Foto: Tommy Svensson

Om inte även detta slopas så blir det WRC-rally med enbart Toyota Gazoo Racing och Kalle Rovanperä som chaufför. Kanske även livets chans för Jari-Matti Latvala att återigen få status som WRC-förare om Tommi Mäkinen vill öka sina segerchanser. Kanske också fullt möjligt att M-Sport Ford kan få dit två WRC-Fiestor för Esapekka Lappi och Teemu Suninen. Däremot ser det helmörkt ut för Hyundai som inte har några finnar i sin line up i WRC, däremot i WRC3 där Jari Huttunen kör för det Alzenau-baserade teamet.

    Foto: Tommy Svensson

    Så klart är detta bara på skoj, FIA skulle aldrig låta det gå så långt med ett VM. Om nu inte heller Finland kommer att köras, då vet jag inte om det ens blir någon avslutning på WRC 2020. Detta med tanke på att bara fem deltävlingar återstår varav två ”overseas”, Nya Zeeland och Japan

    *

    Vet inte om Volkswagen Motorsport vill ligga ett steg före konkurrenterna och det är därför man redan nu skräddarsyr Polo R5 GTI för att köras på Pirelli-däck. Man berättar även att den italienska däcktillverkaren får status som ”official supplier and partner of Volkswagen in motorsport”. Som bekant tar Pirelli över från Michelin som ensam leverantör till WRC 2021.

    *

    Ted ”Duracellkaninen” Malm har inte på något sätt gett upp hoppet att genomföra nya ”Volvo Euro Cup” trots Corona och inte minst hans egen cancersjukdom. Idag konstaterar han att ”VOLVO EURO CUP KAN BLI DEN ENDA CUPEN SOM FAKTISKT TILLFULLO GENOMFÖRS 2020”. 

    Foto: Tommy Svensson

    Nu skrev Ted detta innan dagens finska beslut vilket torde sätta stopp för deltävling två som delvis körs på fel sida datumgränsen, ”Ikaalinen Ralli” med tävlingsdatum 31 juli-1 augusti. I mina ögon lever även den svenska premiären ”Slottssprinten” i Katrineholm extremt farligt då den är tänkt att köras redan den 11 juli. Men Ted kämpar på.  

    Jag har inte för vana att ge upp för det negativa och har inte för avsikt att göra det nu heller. Efter jag pratat med flera av de aktiva så har jag laddats med positiv energi att försöka lösa detta bra. 

    Han menar ändå trots bakslag att det ser positivt ut för att cupen ska kunna genomföras.

    Viktigt är att vi har ett mellanrum tidsmässigt mellan tävlingarna så att det inte blir för nära inpå. Dessutom är det fortfarande viktigt med att VOLVO EURO CUP 2020 ingår i bra kvalitets deltävlingar såsom stora mästerskapstävlingar eller event i respektive land.

    Att flera av de anmälda till cupen satsat hårt på just denna menar Ted, inenbär att han har ansvar för att göra allt för att den också körs. Han är därför inte främmande för ytterligare förändringar i höst om fler tävlingar riskerar att få ställas in.

    Cupen hyser all respekt och förståelse för de restriktioner och regler som finnes så därom råder inga tvivel. Det jag pratar är när saker och ting är lämpligt genomförbart i respektive land.

    Förutom Katrineholm och Finland hoppas Ted kunna köra den 21-22 augusti med norska asfaltrallyt ”Rally Grimsta”. Därefter är det grus med ”Vänern Rally” den 18-20 september. I oktober har han två olika danska alternativ, ”Danskt Super Rally” i Ikast den 3 oktober eller motsvarande i Kolding den 24 oktober. Även som avslutning fins två alternativ i Tyskland, grus eller asfalt och då med ”Lausitz Rallye” den 5-7 november eller ”Rally Sulingen” den 20-21 november.

    *

    Idag kom också ännu ett bakslag för såväl rallyfolket som de 36 andra sporterna som skulle gjort upp i tv-sända ”SM-Veckan i Halmstad”. Denna skulle arrangerats 24-30 juni och där Hässleholms MK genom CG Wilke skulle varit ansvarig för rallydelen. Nu blir det precis som med vinterns motsvarighet inget av denna sportsamling. Att flytta veckan var inte aktuellt men ändå flaggar Halmstad Kommun för att några av tävlingarna kan komma att genomföras i augusti. Vilka är dock oklart och med tanke på höstens tänkta SM-program för rallyåkarna, lär inte dom vara aktuella för en resa till Halland. Ann JohanssonDestination Halmstad, som har varit delaktiga i planeringen av evenemanget kommenterade via SVT beslutet.

    Vi har verkligen undersökt alla möjligheter men kommit fram till att man inte kan hålla ett bra evenemang och samtidigt hålla sig till riktlinjerna. Man vill ju att det ska vara en produkt att vara stolt över och det känner vi att det inte riktigt blir då.

    *

    Turerna kring Svenska Bilsportförbundet inför Förbundsmötet blir alltmer invecklade. I går avslöjade SVT Sport (nu var man verkligen först…) att förbundets egen jurist Mikael von Schedvin försökte förmå revisorn från BDO Stockholm att ändra revisionsberättelsen. Von Schedvin vill till SVT Sport varken bekräfta eller dementera påståendet. To be continued…

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson