Blogg

Kan ny WRC-regel öppna för Polo 2017, ingen Loeb hos Citroën förrän i Mexiko och stannar Audi hos EKS?

I går skrev jag lite om planerad nyheter i WRC till nästa år och då bland annat att man ville öppna upp för privatteam att anmäla sig med nya generationens WRC-bilar. I år försökte som bekant Mads Østberg och Martin Prokop med ”Jipo-Car-teamet” att få till det men stoppades av Hyundai, M-Sport och Citroën  medan Toyota inte såg några problem med privatteam men ”de tres nej” vägde tyngre hos FIA. Därför blev det så att Mads fick anmäla sig genom M-Sport men drev tävlandet mer eller mindre i egen regi, vilket med facit i hand inte visade sig så enkelt…
Nu vill alltså WRC-promotorn ändra på detta och det verkar inte heller som att något av de fyra fabriksteamen har något att erinra. Kanske kan det ha att göra med att man nu står med ett antal bilar av 2017-års modell som med en regeländring plötsligt skulle kunna bli attraktiva som begagnade. I fjor hade heller ingen utom M-Sport tillräckligt med bilar i början av säsongen ens för de egna förarna. Esapekka Lappi fick till exempel inte sin WRC-Yaris förrän till deltävlingen i Portugal.
Med regeländringen kan onekligen WRC 2018 bli ännu tuffare och med fler bilar anmälda än vad som varit fallet i år. Klart för 2018 är att Toyota och Hyundai kommer med tre bilar och troligtvis även Citroën. Hur Malcom Wilson och M-Sport tänker är helt beroende på vilket besked som Sebastien Ogier lämnar. Stannar han kvar blir det med all sannolikhet han och Elfyn Evans medan en tredje bil hänger i luften. Om Ogier däremot väljer att ta time out så är Wilsons line up för nästa år extremt oviss, bara Evans känns självskriven.
Utan att ha full koll så borde det finnas åtminstone ett halvdussin WRC-bilar av 2017 års modell som skulle kunna få en ”Till Salu-skylt” i vindrutan nu när säsongen är avslutad. Först ut är Adapta Motorsport som säljer Mads Østbergs Ford Fiesta för en dryg halvmiljon pund. En som redan köpt en WRC 2017 är årets vinnare av WRC Trophy, Belgien-boende greken Jourdan Serderidis som numera har en Citroën C3 WRC 2017 hemma i garaget.
Hur Hyundai och Toyota ställer sig till försäljning av årets bilar är lite tveksamt, Hyundai vill kanske hellre prångla ut R5-bilar än begagnade WRC-i20. Toyota i sin tur verkar vara det team som har minst bilar ”på lager”. Att få se en Yaris-WRC i privata händer lär knappast bli aktuellt, åtminstone inte under 2018.

*
WRC-promotorns inspel för 2018 öppnar dessutom upp för att även Volkswagens ”hyllvärmare” Polo R WRC 2017 ändå kan få se dagsljus. Bilen var tävlingsklar i fjor höstas efter massor av nerlagda euro och testmil när VW kom med chockbeskedet att lägga ner rallyverksamheten. Då var redan Polon av experter som Marcus Grönholm utnämnd till fortsatt vinnarbil även i nya skepnaden. Om detta sedan verkligen stämde fick vi tråkigt nog aldrig se. Istället backades bilarna ner i garaget till Volkswagen Motorsport i Hannover där de nu står och samlar damm.
Den minnesgode minns säkert också att det redan då fanns penningstarka rallyintresserade som önskade få köpa loss en Polo och köra i privat regi. Speciellt Red Bull pekades ut som en sådan intressent och här fanns också muskler för att driva ett VW-team i egen regi. Om det var att Toyota satte sig på tvären för privata WRC-team eller om det var något annat som stoppade köpet är fortfarande oklart.
Enligt mina tyska källor kan nu en regeländring 2018 innebära att garageportarna i Hannover öppnas och att Polon trots allt kommer att få känna på de specialsträckor den en gång byggdes för. Min källa menar även att det redan nu finns förare med rutin och erfarenhet från WRC som är intresserade av att köra det som varken Ogier, Latvala eller Mikkelsen fick lov att känna på. Dock nämns inte Red Bull i sammanhanget, men det finns ju andra tillverkare av energidrycker med hyfsad ekonomi…

*

Yves Mattons förare uppfyllde ju knappat förväntningarna i WRC-finalen vilket gav den luttrade Citroën-bossen ytterligare gråa hår. Kris Meeke är ju ”confirmd” som förare 2018 medan Stephane Lefevbre (bilden) och Craig Breens framtid är mer oviss. Inte blev det bättre när Matton i dag skickade ut ett pressmeddelande där det bland mycket annat berättades att Sebastien Loeb inte kommer att köra för teamet i premiären Rally Monte Carlo. Anledningen till detta är att målgången i Dakar-rallyt sker dagen före Monte-starten och att det bli för tajt även för en niofaldig världsmästare. Dessutom har Loeb deklarerat att till nästa år blir det fortsatt World RX och Peugeot som han fokuserar på och här börjar testerna samtidigt som Rally Sweden körs.
Därmed är det först till Rally Mexico som Loeb kan bli aktuell i en C3 WRC, ytterligare detaljer är inte Matton beredd att ge.
Vi för diskussioner, var allt teamchefen ville kommentera saken med.
Att starta upp i Mexiko vore nästan perfekt för Loeb med sex tidigare segrar dessutom i rad. Men vad betyder då hans ”inhopp” för resten av gänget? Matton är så klart medveten om att ett beslut måste komma inom kort vem som ska besätta bilarna. Förberedelserna för Monte Carlo börjar i december så nog jäktar det lite. Trots detta vill han inte ens ge några ledtrådar hur det kommer att se ut till nästa år. En liten försmak på vad som komma skall får Loeb redan kommande helg då han ska köra en Peugeot 306 Maxi i Rallye du Var.

*
I samband med WRC Rally Australia hölls även en stor WRC-gala och där olika utmärkelser delades ut av tv-stjärnan Shane Jacobson. De som fick ta emot utmärkelser var:
WRC Driver of the Year – Ott Tänak
WRC Co-driver of the Year – Martin Järveoja
Team of the Year – M-Sport World Rally Team
DJI Aerial Award – Elfyn Evans
WRC 7 Livery of the Year – M-Sport World Rally Team (Ott Tänak)
Michelin Magic Moment – Kris Meeke
OneBet Jump of the Year – Esapekka Lappi
Certina Timing Feat – Thierry Neuville
Most Stage Wins – Thierry Neuville
Lexar Photograph of the Year – François Baudin
News Item of the Year – Eric Bellegarde
Wrc.com Social Media Star of the Year – Hayden Paddon

*
Samtidigt med detta körs även sista deltävlingen i FIA Asia Pacific Rally Championship där det ska avgöras vem av Ole Christian Veiby med Stig-Rune Skjaermoen i högerstolen eller Gaurav Gill som vinner mästerskapet. Båda kör i samma team, samma bilar Skoda R5 och likadana MRF-däck så enda favören är att Gill kör på hemmaplan i Indien. Dessutom leder han med några få poäng men så få, att de enkelt äts upp av ett litet misstag. Nu är inte motståndet så tufft för de båda, totalt sex bilar är anmälda till APRC-klassen. De bägge svenskbyggda Mitsubishi R5-bilarna som körts av Jari Kettomaa och så Trollhättans Robert Blomberg, hoppar över Indien-resan.

*
Vad som ska hända med Mattias Ekström och EKS-teamet 2018 är även detta ovisst. Med ett silver i World RX vill så klart Mattias gärna fortsätta med Audi som samarbetspartner. Det faktum att teamet annonserade ut alla sin fyra S1-bilar för en tid sedan har satt ryktena i svang att det inte blir något EKS i World RX till nästa år. Andra tyder det som att teamet redan håller på att bygga helt nya bilar för att ta tillbaka kungakronan från Johan Kristoffersson och Volkswagen. Här har faktiskt Ekström bekräftat att nya bilar byggs och att det ser bra ut men att det fortfarande saknas ”green light” från Audi.
Mattias är förtegen men tycker det är kul att de gamla bilarna hittat nya hem och att han hoppas kunna ge klart besked före julafton. En sak är han dock glasklar med, utan support från Audi blir det inget.
Detta har jag sagt för länge sedan så det är ganska klart!
Han vill inte heller avslöja vilken Audi-modell som är aktuell för nybygget. Inte mer än att S1:an passar mycket bra i sammanhanget men att det till syvende och sista är marknadsavdelningen som bestämmer