Kan Kroatien ta plats i WRC 2020, 2017 WRC-bilar bannlyses när hybriderna kommer, sex av 36 planerade rallytävlingar har körts i Södra och allt är inte nattsvart!

Blogg

Plötsligt händer det och nu aviseras Kroatien som ny destination för WRC 2020 om man ska tro tysk motorsportmedia. Det som kan sätta stopp, är att vissa delar av landet är hårt pressat av Covid-19 men det hindrar inte FIA:s Yves Matton att hålla tummarna.

Vi är nära ett avtal med Kroatien, men allt är fortfarande öppet, berättar Matton för tyskarna och lägger till.

– Att omorganisera Rally-VM på bara två månader är en enorm uppgift!

    Detta är där ingen som betvivlar, men att kasta in Rally Croatia med VM-status verkar ändå snudd på desperat. Senast det kördes rally på asfaltvägarna kring Porec´ var 2017 eftersom rallyt året efter ställdes in, av för mig okänd anledning. Dessförinnan var det deltävling i ERC 2010-13 och då bland annat med Juho Hänninen som segrare i en Skoda S2000. Efter EM-åren har tävlingen enbart körts som deltävling i mästerskap för länder i forna Jugoslavien. Att så här direkt ge dom WRC-status känns som jag sa tidigare, lite desperat. Dessutom har jag inte lyckats hitta någon planerad datum för rallyt som normalt brukar köras i månadsskiftet september-oktober. Om så är tanken även i år är alltså oklart. Ett nytt orosmoln för Matton har också dykt upp, till Turkiet har nu börjat utfärdas resevarning men än så länge sitter han still i båten.

    Vi hyser inga större farhågor än så länge och förberedelserna fortsätter som planerat och är väl informerade om pandemin eftersom FIA:s medicinska delegat är Cem Boneval som kommer från Turkiet.

    *

    2021 är sista året med nuvarande bilar i WRC och året därpå är det dags för de nya hybridbilarna. Något som är omdiskuterat men som är beslutat fast nu verkar det som att FIA inte är helt övertygade att det blir den succé som hävdats. Det aviseras nämligen att nuvarande WRC-bilar inte kommer att få lov att köras i samma tävlingar och där vissa då påstår att detta beror på en enda sak.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Publiken skulle märka skillnaden direkt och den skillnaden hade inte varit till förmån för hybriderna, menar en anonym WRC-källa.

    Denne berättar att det krävs en radikal ändring av reglementet och om inte detta görs blir de nya ”Rally1-bilarna” märkbart långsammare än dagens. Boven i det hela är vikten som blir över 100 kilo mer än dagens bilar då batterierna tynger ner. Dessutom ska bilarna få mindre avancerad fjädring och spoilerpaket som allt tillsammans gör dom ”tröttare”, kanske mer lika förra generationens bilar fram till 2016. 

    Foto: Tommy Svensson

    Då hjälper det inte att föraren kan få 150 extra hästkrafter under korta stunder, de nya bilarna lär visa upp sämre sträcktider än dagens. Nu är detta inget nytt för FIA där en av målsättningarna med nya reglementet var just att få ner hastigheterna. Men inte till priset av att få dom att inför publiken upplevas som som långsamma. Har man då inget att jämföra med så blir det genast enklare att visa upp och imponeras av  ”de nya sherifferna i stan”. Dagens WRC-bilar hänvisas istället till nationella mästerskap i länder där man fortsatt tillåter dom att tävla och där Sverige inte är något sådant… 

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    När det sydsvenska rallyåret planerades var där 36 tävlingar inplanerade i Skåne, Blekinge och södra Småland. Fram till dags dato har bara två av dessa körts, ”Svampasprinten” och ”EC Snapphanerally” och i morgon körs den tredje ”Minnesberg Sprinten” med Rally Österlen som arrangör. Drygt 30 anmälda till den här publikfria tävlingen som avgörs på asfalt inne på gamla tegelbruket i Minnesberg på Söderslätt. Efter detta är det ännu tunnare och i går kom ett nytt bakslag när ungdomarna i Älmhults MK meddelade att säsongsavslutningen ”Silversprinten” ställs in. 

    Tyvärr så har vi fått ta beslutet att ställa in Silversprinten 2020 pga rådande restriktioner.

    Ungdomsteamet hänger inte läpp för detta utan är igång med planeringen till framtida tävlingar.

    Med detta är där bara tre möjligheter kvar för rallyåkare i södern att få lufta sina bilar innan 2020 stängs igen. Närmast är det RS-tävlingen ”Sturups-Sprinten” den 20 oktober och lördagen efter kör Hässleholms MK det som skulle ingått i Södras ”Sprint-DM”, ”Temahallen Grus Sprint”.

    Foto: Tommy Svensson

    En arbetsvecka senare innebär så klassiska ”Falsterbo Rallysprint” tack och adjö för detta mycket märkliga rallyår. Bara att hoppas att 2021 blir helt annorlunda men handen på hjärtat, så här långt verkar det tveksamt…

    *

    Nu är inte allt nattsvart utan det finns klubbar som lyckas hitta områden som kan utestänga publik och i helgen är det flera tävlingar som körs förutom ”Minnesbergs Sprinten”.Gotland är det i morgon ”SMA-Sprinten” med totalt 7,5 kilometer sträcka på grus. På söndag är det ”pre event” inför SM och East Sweden Rally med ”Sviestaträffen”. Mer rallylikt är MSK Hammarens ”Brukssvängen” med två sträckor som körs två gånger vilket ger nästan 18 kilometer SS. Exakt hur man tänker sig att utestänga publik  framgår inte…

    Foto: Anders Helgesson

    Utanför landets gränser är det även STCC och V8 Thunder Cars i Skellefteå och så World RX i Finland och Kouvula.

    *

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se