Jonas/Jocke+Opel=vinnare i Karlshamnsspecialen, Kolbe byter till Opel och mer bråk hos Top Gear!

Blogg

BloggJonasDå är gruspremiären avklarad när Karlshamnsspecialen avslutades i eftermiddags. Vet inte om det är så men jag tar det som ett gott tecken, att säsongen inleddes med Opel-seger. Detta genom att Karlskronas Jonas Åkesson/Joakim Karlsson (bilden) tog den mörkblå Asconan allra fortast runt den krokiga sträckan som kördes två gånger. Inte så att det blev en jättemarginal till Nybros Volvoåkare Håkan Tagesson på andra plats, men lite mer än sex sekunder var ändå stabilt. Fast allra bäst inledde Jonas klubbkompis Tim Liljegren som gjorde sträckan 1,5 sekund snabbare än Asconan. En klen tröst när Tim sedan behövde runt 18 sekunder mer när sträckan kördes andra gången och för detta belönades med en fjärde plats. Placeringen före knep Ryds Escort-förare Peter Holgersson.
I den Otrimmade-klassen var det Osbys Olof Andersson och Södra Sunnerbos Thomas Karlson som det jäktade mest för. Båda körde i mål på exakt samma tid men när Olof var bäst i första omgången fick han äran att stå som vinnare. Trean var inte heller långt bak, tre tiondelar skilde mellan Arvid Tobiasson Ryd och ”vinnar-duon”.
I Ungdomsklassen var det inte lika hårt utan SMK Hörbys Victor Hansen var tämligen överlägsen med VOC-940:an. Tiden hade dessutom räckt till åttonde plats bland de ”store pågarna”…
Nu väntar närmast Anderslövsrallyt nästa helg och då blir det premiär för Bilsport Rallycup i Skåne. Dessutom minst 20 år sedan det senast kördes en onotad tävling i den här delen av landet.

*
Blev lite förvirrat i går när jag skrev om ”Energikontrollsprinten” på ”Himpan” och jag påstod att Tomas ”Lången” Pettersson var snabbaste 2WD-åkare. Läste listan lite slarvigt och reaktionerna uteblev inte heller från bloggläsarna. Visst var det så att B-föraren Uffe Eriksson, Oskarshamns i en Volvo 240 var snabbare än Långens Escort. Närmare bestämt 29 hundradelar skilde i Erikssons favör.

*
På andra sidan Öresund är Kolbe Racing med Kenneth Kolbe med ”internationella” co-drivern Jeanette Kvick en välkänd kombination ” i deres blå Peugeot 205”. Nu är det dock annat på gång och nästa helg den 9 april sätter sig paret i en Opel Astra i premiären av ”Danmarksmesterskabet”. Rallyt körs som en del av ett tyskt rally i staden Süder Brarup.
Promotorsport ved Hannibal Gersager har igennem længere tid været en utrolig støtte og har tilbudt teamet at låne sin potente Gr. E Opel, berättar Kvick.
Dette for att give muligheden for at være med hvor det brænder.
Även om den blå ”Peggan” är snabb så är den drygt 30 år gamla bilen inte längre konkurrenskraftig mot modernare pjäser.
Vi knokler i kulissen for at få råd til noget nyt men pengene hænger ikke på træerne og vores 205 er utrolig populær og konkurrencedygtig men primært til sprint, menar Kolbe Racing.

    *
    Även om det var bråkigt med gamla Top Gear-gänget verkar det som att komma ur askan i elden för BBC med nya konstellationen. Enligt uppgifter i brittisk media så ska nu frontfiguren Matt LeBlanc ligga i full fajt med sin side kick Chris Evans. På väg hem från inspelning i Italien vägrade Evans att åka med resten av gänget från flygplatsen utan tog egen taxi.BloggBlock
    Ken Blocks sladdande i Londons innerstad med sin svarta Mustang uppges vara det som är främsta orsaken till kylan mellan de ”Vänner-skådisen” och Evans. LeBlanc åkte med som passagerare när Block bland annat ritade ritade svarta streck runt ett gammalt krigsmonument. När LeBlancs sedan konfronterades med BBC och tyckte det var häftigt och mest skrattade uppges Evans ha gått i taket över ”buskörningen”. Vet inte, men uppriktigt sagt tror jag inte att Top Gear blir vad det en gång varit så ”R.I.P” från min sida.