Johan vann dagens RX-final, Team Hansen 1-3 på lördagen, Evans tror WRC är helt öppet in till sista sträckan, svensk dubbel i YM Øst och Mattis får nytt i högerstolen!

Blogg

Det blev väldigt hett när World RX intog Barcelona och i dagens final var det över kokpunkten efter att Johan Kristoffersson, Andreas Bakkerud och Robin Larsson blivit allt för intima. Redan innan tävlingen förklarades det hur knepig första kurvan efter start är på den här banan och det fick Bakkerud handgripligt erfarna. Han och Johan tog starten och i vänsterkurvan hamnade norrmanens Renault i däcktraven på insidan. Den kraftiga smällen kastade ut bilen på banan igen exakt när Robin Larsson skulle passera och med detta blev det ”game over” för de bägge. Kristofferson kunde dock fotsätta och även vinna finalen med Timmy Hansen som tvåa. Som glädjande trea slutade Anton Marklund och sist av de med körduglig bil kom Mattias Ekström. Detta innebär fortsatt VM-ledning för honom med 27 poäng före Mattias Ekström och som trea Timmy Hansen.

Foto: Red Bull Content Pool

För hans del var lördagen mest lyckosam då han tog årets första seger med Kristofferson i hasorna på sin Peugeot. Familjelyckan var total då lillebror Kevin la beslag på tredjeplatsen före Niclas Grönholm. Femma guldjagande Mattias Ekström och sist i finalen dagens olycksdrabbade Bakkerud.  

    Foto: Tommy Svensson

    Med två asfaltrallyn kvar i WRC (förhoppningsvis) menar ledande Elfyn Evans att detta talar till hans fördel.

    När vi slipper agera ”road sweeper” blir det mer rättvisa förhållanden vilket gynnar oss  mer än konkurenterna, förklarar Evans.

    Ända sedan man lämnade Mexiko med Coronan hack i häl har den walesiske Toyota-föraren levt under ovisshet med hur resten av säsongen skulle utvecklas.

    Vi har förstått att mästerskapet skulle vara helt öppet in till sista tävlingen med alla inställda och sedan nya tillagda rallyn, att det skulle bli extremt ovisst. 

    Sardinen slutade han och Scott Martin fyra med Toyotan vilket gjorde att tvåan Thierry Neuville och trean Sebastien Ogier kunde knappa in lite på poängavståndet. Fortfarande skiljer det dock 14 poäng till Ogier och 24 ner till Neuville med 60 poäng kvar att köra om. Med andra ord är inte loppet ens helt kört för Ott Tänak på fjärde plats och 28 poäng upp till Evans. När så Ypres Rally Belgium väntar om en månad med sina väldigt svårkörda asfaltvägar kan allt hända.I fjol vann Craig Breen/Paul Nagle tävlingen med en R5-Polo som då ingick i både Belgiska och Brittiska Mästerskapet och innehöll 23 specialsträckor. Då hade irländaren 86 andra att fajtas med och av dessa tvingades 28 bryta, många efter mer eller mindre brutala besök i den flamländska naturen. Det jag vill komma fram till, är att Ypres kan bli årets tuffaste tävling och därmed kasta om rejält i WRC-toppen…

    Att Covid-19 ökat i Belgien har tvingat arrangören till att specialavtala med sjukhuset Jan Yperman om att de ska tillhandahålla 2 500 Covid-19 tester inför och under den publikfria WRC-tävlingen. Samtliga deltagare, mekaniker och funktionärer kommer att testas innan man får tillträde till serviceplatsen i Ypres.

    *

    Det blev tung svensk seger i ”John Frederiksen Rally Show/Yokohamamesterskabet Øst 2” när Håkan och Pamela Oddshammar, Lunds AC tog sin R5-Fiesta allra snabbast över de fyra sträckorna på ”Dyrskuepladsen” utanför Roskilde. Hårdast uppvaktade hemmafavoriten Michael Ted McBride, Peugeot R5 men efter de två första heaten var det svensk fördel med runt sex sekunder. I heat tre var det dock McBrides tur att vinna heatet men bara med fyra sekunder och när han så fick tidstillägg med 30 sekunder i det sista så var saken klar. Även utan tidstillägget hade det blivit svensk seger med knappt två sekunder.

    Foto: Carsten Mangusson

    Riktigt klang och jubelfest för dom blågule då Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft ”utklassade” hemmaåkarna med sin röda Opel Corsa. SMK Hörby-föraren inledde med två riktigt tunga tider och sedan hjälpte det inte att  John Benn Frededriksen/Thoma Holm Hansen stod upp och körde i de två sista med BMW:n.

    Foto: Carsten Mangusson

    Marginalen upp till Jocke och Mayas fördel blev 2,5 sekunder vilket även innebär andra plats totalt för Corsan. På tredje plats kom Jacob Madsen/Line Nedergaard. För Bjarne Rutgersson/Heidi Ryrlén i BMW M3:an var en klen första tider asfalten fortfarande var blöt och hal anledningen till en placering långt (22:a) ner bland de 49 som kom runt. Här var Bjarne över halvminuten bak Jocke i Corsan, istället fick han glädjas åt andra platsen bakom vinnaren i Klass 3 John Benn Frederiksen. Med detta återstår bara finalen i mästerskapet den 7 november i Vojens.

    *

    Efter den trista rullningen i Vännäs SM-tävling vintras och Coronans intåg tog Mattis Olsson beslut att göra en ”lockdown” gällande rally för 2020. I dag kom så ett livstecken från Mattis där han berättar att hans mångårige kartläsare Marcus Sundh lämnar plats R5-Fiestan för Timmy Berntsson. 

    Foto: Joakim Strand

    Timmy har en lång meritlista med en av de stora höjdpunkterna i karriären som tävlande utomlands tillsammans med Tom Kristensson i Opel Adam Cup, berättar Gullabo-föraren.

    Nu lämnar inte Sundh teamet utan kommer att stötta upp när tid och möjlighet finns.

    Marcus meddelade tidigt i somras att han inte kommer kunna fullfölja samtliga tävlingar 2021 och då känns det bättre att lämna plats åt någon som kan vara med hela vägen, förklarar Mattis.

     Vägen till framgång är genom ett fast förar- och kartläsarförhållande enligt honom och vi tackar Marcus för de hittills fem oförglömliga år i vårt härliga gäng som co-driver! 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se