Johan toppar kvalen i Barcelona, FIA:s Matton är säker på att Ypres körs, regeringen vill titta på "skogssporter", Skoog chocksegrade, Jimmy åkte hem, Sainz kungligt prisad och Nova kräver si tid...

Blogg

Johan Kristofferson fortsatte på den inslagna vägen med att vinna, så här långt  två av tre kval när det kommer till World RX och tävlingen i Barcelona.

Foto: Qba Nitka.

Det är också svensk dominans än så länge i poängställningen med Timmy Hansen som tvåa, broder Kevin fyra och Mattias Ekström femma. Bara trean Anderas Bakkerud (vann Q2) och sexan Niclas Grönholm lyckades ta sig till topp-6 utan blågul flagga på bilen. Utanför dessa kom  Anton Marklund som åtta. Det blev dock ingen helt odramatisk resa för Johan i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS Polo då han i et av kvalen kom i allt för hård kontakt med Marklunds Renault. I kurvan direkt efter start rök de båda ihop vilket slutade i en tvåhjuls-uppvisning innan Polon gick ner på alla fyra.

    *

    Trots att Covid-19 snarare verkar på väg uppåt än neråt i  Belgien är FIA:s rallybas Yves Matton helt övertygad om att nästa WRC-tävling där kommer att kunna köras. En anledning till detta menar Matton, är det stora stöd som rallyt har från myndigheterna vilket kommer att göra rallystarten möjlig. Dessutom kördes förra helgen ett annat belgiskt rally, Aarova Rally Oudenaarde och detta utan några problem. Men helt hundra verkar ändå inte den f.d Citroën-bossen vara om jag tolkar intervjun i DirtFish rätt.

    Foto: Fia

    Naturligtvis i denna situation världen befinner sig i så är allt möjligt och beslut att ställa in, kan komma bara några dagar före start!

    Matton betonar vikten av ett gott samarbete med myndigheterna vilket var grund till att Rally Estonia kunde genomförare.

    När det gäller Ypres kan jag säga att vi kommer att göra vårt bästa för att undvika att regeringen fattar beslut som inte gör det möjligt att köra och inga andra alternativ övervägs ens för närvarande, betonar Matton.

    I går togs dock nya beslut av Folkhälsomyndigheten i landet som kommer ett presenteras nu på fredag. Det enda som sipprat ut av detta, är, ”det kommer att bli striktare än idag vad gäller folksamlingar”. Men även barer och restauranger får minskade öppettider.  Det faktum att Condroz Rally redan ställt in menar Matton inte går att jämföra då detta arrangeras av ”amatörer och frivilliga” medan han klassar Ypres Rally som proffesionellt. Här går jag dock vilse i hans belgiska våffla när han drar upp att Condroz inte arrangeras av ekonomiska skäl, vilket då enligt Mattons Ypres görs?Detta skulle därmed innebära att myndigheten skulle se annorlunda på saken.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Arrangemanget blir helt annorlunda när det drivs av personer som får betalt för detta, påpekar Matton.

    Min känsla är att jag känner mig mer som gänget i Condroz och tycker nog att Matton borde inta en mer ödmjuk attityd mot alla oss ”amatörer och frivilliga”. Trots allt vi i den här gruppen som ser till att det varje helg året runt, arrangeras hundratals rallyn runt om i världen…

    *

    Samtidigt ser det ut som att det kan bli en öppning här hemma då regeringen i tisdags formellt gav Folkhälsomyndigheten i uppdrag att ”se över allmänna råd och rekommendationer för att möjliggöra lopp och tävlingar på väg, och vatten och i skogen.”. Ett besked som RF:s ordförande Björn Eriksson hälsade välkommet.

    Äntligen. Det har gått två veckor sedan regeringen först nämnde att detta skulle ske. Idrotter, föreningar och arrangörer drabbas hårdare och hårdare för varje dag som går. Idag kan inte lopp eller tävlingar med fler än 50 deltagare arrangeras fast tävlingsområdet är 9 mil mellan Sälen och Mora eller 30 mil runt Vättern. 

    Eriksson menar att det måste till ett undantag från ”50-gränsen” för orientering, löpartävlingar, cykel, triathlon, segling, skidor, motorsport med flera som tävlar på stora ytor där avståndet mellan de aktiva är mycket stort och där antalet istället räknas på antal utövare. Om ett nytt eller vidgat undantag anses möjligt, ska myndigheten redovisa vilka riktlinjer som kan införas för att arrangemang ska kunna hållas på ett smittsäkert sätt. Detta ska utarbetas i nära dialog med företrädare för berörda sektorer.

    Foto: Tommy Svensson

    Om två veckor eller den 1 november ska resultatet redovisas och helt klart känns detta som att rally borde kunna köras om FHM bara visar lite god vilja. Dock kvarstår ”50-gränsen” och då förstår jag inte riktigt hur man ska kunna komma runt detta? Publiken på en rallytävling är trots allt väldigt svår att kontrollera vad gäller avstånd med mera. Väl på plats i i skogen så är man nog inte så pigg på att ”se sämre” för att undvika smittspridning. Likaså är det ganska mycket folk på start/mål-området, tänker till exempel på ”Elektrikerna Marknadssnatta” nästa helg (där skrev jag fel i går…) som med 200 ekipage utgör en folksamling om än delvis utspridd, på bortemot 900 potentiella ”superspridare”. Det är också här som jag ser en mycket större risk för att sprida Covid-19 än ute vid en specialsträcka…

    *

    Den 200:e racestarten för Jimmy Eriksson blev inget bra för honom och teamkamraten Daniel Keilwitz. Duon fick ge upp redan på träningen efter en chassiskada på Zakspeeds Mercedes-AMG GT3.

    Det här är naturligtvis en mycket tråkig situation, konstaterade en bedrövad  Jimmy.

    Jag hade verkligen sett fram emot helgens tävlingar, men det är som det är och allt vi kan göra nu är att försöka komma tillbaka starkare i nästa race.

    Foto: Alexander Trienitz & Gruppe C Photography.

    Då gick det bättre för Henric Skoog som inkasserade första segern i ADAC GT Masters ihop med Nick Yelloy. Yelloy tog starten och när sedan Skoog klev in i BMW:n drog han sedan bara ifrån resten av fältet.  Även för Eric Johansson blev det en lyckad lördag på Red Bull Ring med en tredje plats medan Tomelillas Joel Eriksson slutade elva. För hans del var sett mindre lyckat depåstopp som gjorde att han föll tillbaka.

    *

    Alltid lika trevligt när rallyförare uppmärksammas utanför den innersta kretsen och igår var det Carlos Sainz tur att hedras. Den spanske världsmästaren fick ta emot den kungliga Premios Princesa de Asturias. Ett pris som instiftades 1981 delas ut i flera kategorier till personer, grupper, organisationer eller andra från hela världen vilka har gjort anmärkningsvärda insatser inom vetenskap, humaniora eller samhället. Sainz fick ta emot priset av kronprinsessan Leonor som passande nog är prinsessa av Asturien. Sainz är den första rallyförare att ta mot utmärkelsen och dessförinnan är det enbart Formel-1 föraren Fernando Alonso som uppmärksammats från våra led och detta 2005.  I fjol var det skidåkare Lindsay Vonn som fick ta emot samma pris.

    En stor ära att få ta emot denna utmärkelse efter så många år i min sport. En dag jag aldrig kommer att glömma, var några av orden ur Sainz tacktal. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Hinner inte vänta på avslutningen av rallycrossen i Barcelona, en snart elva veckors Lagotto-valp kräver sin tid. Just nu är det rengöring av Nova efter dagens grävjobb som gäller och sedan ”fullt ös medvetslös”…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se