Johan K. kör Rally Sweden med Polo 8, ny bakvinge på WRC-Fiestan, F1-Bottas kör rally i "SM-premiären" och över max i I SM i Vintersprint!

Blogg

Ett fint bygge, men det är ju inte förvånande. Jag vet vad de kan!

Så kommenterade Johan Kristoffersson sin nya Volkswagen Polo GTI R5 efter en första inspektion hemma i Arvika. Kristoffersson Motorsport (KMS) har fått en av de femton först byggda bilarna och nu planeras det för en rallysatsning under namnet ”Volkswagen Dealer Team BAUHAUS”.

Allt sedan Volkswagen deklarerade att man skulle ta fram en Polo GTI R5 har det legat i vår planering. Det ligger i linje med det som Volkswagen gör. Det finns ett stort intresse för rally ute bland folk, i återförsäljarledet och hos våra övriga samarbetspartner, säger teamchefen och Johans pappa, Tommy Kristoffersson.

 Målsättningen är att komma till start i Rally Sweden i februari, Johans tredje start där de två första kördes med en Skoda R5. Den här gången hoppas han på bättre tid för förberedelser och är redan anmäld till norska Romjulsrally den 29 december. Men Johan hoppas även på några dagars vintertest plus start i tv-sända SM i Vintersprint innan det är dags för VM-rally på hemmaplan. Sedna är det mer oklart vad som händer enligt pappa Tommy.

Inget definitivt program är klart ännu, utan vi väntar på att först se hur Johans internationella åtaganden ser ut för 2019, men rallysatsningen är förankrad hos våra tunga partner, Volkswagen och BAUHAUS!

Tommy fortsätter.

 Vi har jobbat med rallycross, racing och ger oss nu in i rally, vilket blir en ny del av varumärket Kristoffersson Motorsport. Det är ju fantastiskt och unikt att jobba med samma biltillverkare och Johan inom tre olika discipliner som dessutom är en äkta VW-produkt ända sedan början av sin karriär.

Polo nummer två ( Johans bil är nummer 8 av de 15 byggda hitintills) väntas anlända under våren till KMS och båda bilarna ska rulla så mycket som möjligt, även om det inte alltid blir med Johan som chaufför. I ”rallyverkstaden” är entusiasmen på topp berättar Tommy då flera av mekanikerna kommer från just rallyvärlden.

Tycker absolut att vi kommer väl förberedda och har sniffat på den här världen tidigare i samarbete med Even Management. Mycket är nytt fortfarande, men vi har byggt upp en grundläggande infrastruktur, med bland annat en ny servicelastbil.

Att Volkswagen Sverige med chefen Sten Forsberg ser positivt på nysatsningen i Värmland är uppenbart. 

Efter framgångarna med Polo i rallycross och Golf i banracing har nu Volkswagen Motorsport byggt denna Polo GTI R5 något som väckt stort intresse bland många rallyfans i världen. Vi ser fram emot vad vår nyblivne världsmästare i rallycross, Johan Kristoffersson, kommer att prestera!

Den insatte i ämnet noterar att inget sägs om vem som eventuellt ska få möjlighet att köra den andra Polon när den väl dyker upp. Som jag skrev häromdagen, där finns fyra spelare på banan som jag inbillar mig är mer aktuella som teamkompis till Johan än andra. I tur och ordning, Pontus Tidemand, Petter Solberg, Henning Solberg och så från Skoda flyktade Ole Christian Veiby. Alla i den här kvartetten har sammanbindningar med varandra, Tidemand finns redan hos EVEN Management som delar verkstad med KMS i Arvika. Petter Solberg och Johans förhållande är välkänt och likaså Petter och Hennings. Att sedan Ole Christian är son till Erik Veiby som äger EVEN, gör spelplanen komplett i mina ögon.

I sammanhanget måste jag nämna ett redan nästan bevingat citat från Johan till Johan Hedlund VF-Sporten. Det var på en fråga hur han uppfattade den något beskänkte Kimi RäikkönenFIA:s prisgala i Sankt Petersburg. Johan konstaterade enkelt.

– Jag är ju från Arvika, sånt där är vardagsmat…

*

I dag anslöt Toyota till M-Sport Ford utanför franska Gap och inledd testerna med uppdaterade Yaris WRC inför Rallye Monte Carlo. Först ut av Toyota-åkarna var Ott Tänak.  Vad som är nytt på Yarisen är för mig okänt men på Teemu Sunninens WRC-Fiesta sågs en ny gigantisk bakvinge plus förändrad design på bakdelen under vingen. Även Citroën lär ha gjort utseendemässiga modifieringar på C3 WRC men vilka och hur stora har inte nått mina ögon ännu.

*

Arctic Lapland Rally i slutet av januari är första deltävlingen i Finska Mästerskapet och hit kommer storfrämmande i form av  femman i årets Formel 1 VM, finländaren Valtteri Bottas. Med Marcus Grönholms gamle kartis med två VM-titlar i bagaget, Timo Rautiainen är Bottas anmäld för att göra rallydebut med en WRC-Fiesta av senaste utgåva från M-Sport.

En unik möjlighet för mig att få en inblick i rallysporten, en helt ny värld, menar Bottas.

Lite illavarslande för mig verkar dock Bottas inställning till ett snörally i Lapland vara.

Som racerförare går jag alltid ”flat out” oavsett vad än för fordon jag kör… 

Verkar också som Rautiainen är lite bekymrad då han tidigare bara suttit i högerstolen hos två förare förutom Grönholm (Sebastian Lindholm och Mikko Kalliomaaa).

Detta verkade dock så intressant att jag måste anta utmaningen, kommenterade den tvåfaldige kartläsare världsmästaren.

Han utvecklar detta genom att förklara att han i Bottas ser en stor talang som säkert lär sig snabbt. 

– Största utmaningen för honom blir att ta till sig noterna, menar Rautianinen

 Bottas start är ett led i Finska Bilsportförbundet AKK:s strävan att etablera varumärket ”Flying Finn” och detta genom ”Mission Lapland”. Därför kommer Fiestan att få en vit/blå design med ”AKK Flying Finn” på sidorna. Loggan med ”Flying Finn” kommer sedan att synas på alla stora motorsportevent inklusive Rally Finland under 2019.

*

I går blev det klart att åklagaren lägger förundersökningen gällande olyckan på Gelleråsen i somras i samband med STCC-tävlingen där och en funktionär omkom efter att ha blivit påkörd av en tävlande. Efter att ha läst rapporten från Arbetsmiljöverket finner åklagaren att det inte längre finns skäl att driva ärendet vidare till åtal.

Det är skönt att frågan utretts. Nu kan både vi och familjen gå vidare, säger banägaren Richard Göransson i en kommentar.

*

Om nästan exakt en månad eller den 12 januari drar vintersäsongen igång på allvar för rallyåkarna och första ”stortävling” är MK Rattens ”Finnskogsvalsen, ingående i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Torsby-klubben bjuder på fem sträckor där två körs i mörker som totalt mäter åtta mil. 

Kul är att bland de först anmälda är två skåningar, i VOC kör SMK Hörbys numera äkta par Henrik och Ida Levin. I klassen ”FWD” är det Hässleholmarna Johannes Haraldsson/Kenny Andersson än så länge är ensamma i klassen med sin Grupp H Toyota.

*

I SM i Vintersprint har nu ”60-vallen” sprängts och i dag är där totalt 62 anmälda till tävlingen på Bergsåkers Travbana i Sundsvall den 1 februari. Med tanke på att maxantalet startade är satt till 40 bilar får SMK Sundsvall och Rallyutskottet ett tufft jobb med att gallra. I 4WD är det inte så farligt med 23 anmälda men värre i 2WD med 39 namn i listan. Med andra ord ska hälften bort och i det sammanhanget lär B och C-förare ( nio stycken i dag) få det svårt att hävda sitt medverkande. Men kanske tänker RU annorlunda, vad vet jag…

Inga skåningar listan däremot en högintressant smålänning i form av Team NYBES Robin Sandberg och Mathias Bengtsson i Toyotan. Snäppet under hamnar Karlskronas NYBE-medlem Jonas Åkesson/Martin Holmdal, Toyota även för dom. Anmälan stänger den 18 december.

*

I dag blev det en lite tidigare Motorbloggen än vanligt och anledningen är att det ska fixas lite inför kvällens luciafirande och prisutdelning i SMK Hörby. Runt 100 glada SMK:are ska käka lussekatter, pepparkakor, lyssna på skönsång från Hörbys Lucia och så klart applådera alla förtjänta pristagare…