Johan K. avslutade med seger i WTCR, Latvala väljer start i Rally Sweden, Tom K.jobbar på, skånske Björn åker Rally Sweden Historic och Motorloggen firar 10 år!

Blogg

Vilken avslutning på WTCR det blev för både Johan Kristoffersson och Volkswagen/Sebastien Loeb Racing. Verkar ha varit samma regissör som hade ett finger med i spelet som när Markus Rosenberg avslutade med Malmö FF och där avgjorde på övertid i sin sista match på hemmaplan. Nu var dock inte inramningen så värmländsk i helgen men när Johan gick i mål som vinnare i tredje racet var det extremt välregisserat, då detta var både hans och VW:s avsked i WTCR. Johan hade en makalös helg i Kuala Lumpur där han inledde i första racet genom att klättra från sin startposition som 22:a till femte plats. Vann gjorde Hyundais Norbert Michelisz som sedan även krönte helgen genom att bli årets WTCR-mästare. I andra racet slutade så ”Arvikas fines´t” trea för att sedan avsluta med seger i årets och för hans del även sista racet med Golf TCR inom överskådlig tid. 

Foto: Volkswagen Motorsport

Den här fantastiska avslutningen innebar även att Johan blir sexa i WTCR totalt, bara en enda poäng efter femman, PWR:s Mikel Azcona. Men bäste svensk totalt blir Thed Björk som hade en tung helg i Malaysia med placeringarna 27-23-9. Detta ger Björk med sin Lynk & Co (knasigaste bilmärkesnamnet i historien om ni frågar mig) fjärde platsen i sammandraget. Dock långt upp till trean, Yvan Muller där 34 poäng skilde mellan de båda Lynk & Co-förarna. Tvåa bak Michelisz kom Hondaåkaren Esteban Guerrieri, 21 poäng färre. Daniel Haglöf hade en bra ineldning med en tredje plats i första racet men bröt sedan i andra för att i sista racet för året köra in på 15:e plats. Detta ger ”kusinen från landet” i sammanhanget en slutlig 23:e plats av de 28 som kört under 2019.

    Champagnesprut blev det garanterat hos Cyan Racing Lynk & Co som körde hem teammästerskapet före BRC Hyundai N Squadre Corse och med All-inkl.com Munnich Motorsport som trea. Fyra blir Sebastien Loeb Racing Volkswagen elva poäng före Cyan Performance Lynk & Co. PWR racing  tar sjunde platsen av de totalt 13 team som kört WTCR 2019.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Verkar som att Rally Sweden dragit lite av vinstlott till helgen den 13-16 februari då Jari-Matti Latvala valt ut den värmländska stoltheten som en av de två tävlingar han planerar att köra till nästa år. Denna plus hemmatävlingen Rally Finland är vad hans ansträngda budget så här långt orkar med. Men i bakhuvudet finns hopp om ytterligare starter i en av Tommi Mäkinens Yaris WRC, främst efter de här två står start i Rally Wales GB på önskelistan.

    Foto: Tommy Svensson

    Detta avslöjar Latvala i en intervju med Helsinki Sanomaat och säger även att, om alla pusselbitar faller på plats då kan det bli max fem starter 2020. Nu har Mäkinen gett honom en bra deal vilket i den här världen innebär två-tre miljoner kronor per tävling. Det är ju bara att konstatera att det är helt sjuka pengar i Rally-VM nuför tiden och det som är allra mest sjukt är att det är deltagarna själva (Hyundai Toyota och M-Sport) som hela tiden skruvar upp kostnaderna. Därför känns det inte så trovärdigt när samma gäng sedan gråter krokodiltårar hos FIA över att det är för dyrt och jag bara undrar, vems fel är detta då?

    Foto: Tommy Svensson

     Ryktet säger att Hayden Paddon betalat runt fem miljoner kronor till M-Sport för de två tänkta starterna i Finland och Australien. Dessutom blev det inte kört något WRC alls för ”The Kiwi”, i Finland skrotades Fiestan redan på test medan Australien ställdes in. Som lite plåster på såren blev det en R5-start i Rally Wales GB för M-Sport men ändå, fem miljoner rätt ut för ingenting…  

    *

    I samma vinstlott kan man även skriva in att allt pekar på att Sebastian Loeb kommer att köra Hyundais tredje bil i ”Svenska”. Övriga rally som Loeb tänker köra under året är Monte Carlo, Safari, Finland, Nya Zeeland och så i Wales. Detta innebär att Dani Sordo tar över ratten i Mexico, Argentina, Portugal, Sardinien, Turkiet, Tyskland och finalen i Japan.

    Foto: Tommy Svensson

    Som det ser ut nu blir det alltså fem Toyota, tre Hyundai och minst en förare från M-Sport Ford i Värmland om två månader. Med lite tur kan det bli en Fiesta-åkare ytterligare men även någon som kör Citroën kan komma till. Så har vd Glenn Olsson lite medvind kan det bli både elva och tolv WRC-bilar som rullar ut på på Färjestad torsdagen den 13 februari. I så fall en eller två mer än vad som körde i år om man räknar bort Lorenzo Bertelli och Marcus Grönholm förstås… 

    *

    Än har inget hörts om det blir någon ersättning för inställda Rally Chile eller om WRC körs med ”bara” 13 tävlingar kommande säsong? Men för M-Sport Poland som driver Junior WRC måste där till en ersättningstävling, för en VM-serie med bara fyra tävlingar känns lite väl kort. Chile skulle ha varit deltävling två i serien där Rally Sweden är premiär. Mest naturligt känns en flytt till Rally Argentina i slutet av april och då är det ändå gott om tid till tredje stoppet på ”the J-WRC tour” på Sardinien.

    En som jobbar frenetiskt för att sy ihop J-WRC- säsongen 2020 är årets tvåa Tom Kristensson som med nya co-drivern Joakim Sjöberg har siktet inställt på ännu ett år i serien. Än så länge har dock Tom inte avslöjat så mycket om nästa år men att jakten på samarbetspartner är i full gång är uppenbart.

    Pusselbitarna faller på plats en efter en men det är ett stort pussel att lägga och det är fortfarande en lång väg att vandra, berättar Tom.
    Det jobbas hårt precis varje dag för att få ihop allt…

    På Facebook lägger han också ut att det finns stor möjlighet för intresserade att hänga på honom och Jocke och Tom skriver, ”Finns det intresse för ett samarbete i samband med en rallysatsning på hög nivå, tveka inte att kontakta mig.
    Event, marknadsföring, föreläsningar och ett kontaktnät som inte går att köpa för pengar. Det finns mycket möjligheter här!”.

    *

    Första tecknet på att det finns ett rallyliv efter jul är att anmälan till Rally Sweden Historic öppnat. I dag finns elva namn i ”entry list” och riktigt kul att se en skåning bland dessa. Det är dock inte som förare Björn Johnsson, Hässleholm gör sin andra start utan som kartläsare till hemmahoppet Andreas Israelsson med en Opel Kadett GSi. Förra gången Björn ”åkte Svenska” var 2017 då i högerstolen hos kombinerade svågern/arbetsgivaren Anders Åberg.

    Foto: Tommy Svensson

    En start som gick bra då paret slutade tvåa i med sin R2-Peugeot. Något som dock inte gått så bra är när fantastiska databasen för allt som rör rally, ”e-WRC-Results.com” har noterat Björns framgångar. Dessvärre är han här omdöpt till ”Johansson” istället för Johnsson.

    Den historiska delen består av åtta sträckor på totalt 128,7 kilometer medan hela banlängden mäter 433 kilometer. För detta vill arrangören ha 13 000 kronor plus mom som i det här fallet är sex procent vilket gör totalt 13 780 kronor, jämn och bra summa…

    *

    Foto: Lasse Ottosson

    Just denna  extremt grå och regntunga dag den 15 december 2009 skrevs alltså för tio år sedan den allra första Motorbloggen med rubriken ”Nu är det dags att motorblogga!”. Att det sedan skulle bli så många inlägg kunde jag i min allra vildaste fantasi inte ens kunnat drömma om. Det som du just nu läser är den 3054:e upplagan av Motorbloggen och om detta är något att fira avgör du och inte jag…

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.