Japan ut och Belgien in i WRC, klart att Turkiet blir publikfritt, Dala-comeback för Rally Sweden (?), Meeke testar, WRC-bilar tillåts fortsatt i SM, Joge gör SM-coemback, familjen Solberg har sorg och hur stor är nyttan med munskydd?

Blogg

Ryktet från igår talade sant, Rally Japan utgår ur WRC på grund av Corona och ersätts av Renties Ypres Rally i Belgien som ny final 19-22 november. En stor besvikelse i Japan som senast stod som värd för WRC 2010 och som verkligen såg framemot att få hylla (?) hemmafavoriterna Toyota när de förhoppningsvis säkrade dubbla VM-guld. Nu blir det inte så, men förstår jag rätt är Japan nu garanterade plats i kalendern redan 2021 och då får man ur deras synvinkel möjlighet att fira ännu mer.

Foto: Ypress Rallye

För belgarna blir det premiär i WRC även om Ypres Rally är en riktig klassiker som kördes första gången 1965. Med detta blir landet även det 34:e som stått som värd för WRC sedan starten 1973. Det som väntar är utan tvekan ett av Europas allra tuffaste asfalttävlingar, möjligtvis kan i år inställda Rallye Zlin i Tjeckien utmana. Lite överraskande verkar det inte bli i ”short format” utan planen är tre hela rallydagar som vi är vana vid numera. Ryktet med power stage på Spa-Franchorchamps i samband med World RX stämmer också, snacka om maxad motorsöndag. Samtidigt som FIA:s rallybas Yves Matton beklagar att Japan tvingas ställa in så är han glad över att få hälsa nya medlem i WRC-familjen välkommen.

    Belgien har både lång tradition och passion för rally och utgör en stor del av WRC-världen både som funktionärer, tävlande, mekaniker och inte minst genom alla rallyjournalister som följer oss, menar Matton.

    Att rallyt avslutas på rallycrossbanan är enbart postivt enligt Matton.

    En riktig indikation på sportens DNA, det förbinder både Ypres Rallye och Spa World RX of Benelux, avslutar Matton.

    *

    Samtidigt med detta bekräftas även att Rallye Turkey som körs efter omstarten Rally Estonia kommer att köras utan publik. SBF:s motsvarighet TOSFED meddelade detta i går och därmed blir man först med att köra rally-VM utan åskådare. Rallyt kommer även att köra kortare än Plan B och kommer bara att innehålla 12 specialsträckor på totalt 22 mil. Lördagen blir tuffast med tio mil special och på söndagen är det två sträckor som körs två gånger och power stage är precis utanför HQ i turistorten Marmaris. Nu sticker jag ut hakan men jag undrar om det blir samma ”facebook sürücüsü” som här hemma när Snapphanerallyt tvingades köras utan publik? Eller är det enbart svenska rallylovers som har så svårt att svälja det faktum att det råder en pandemi ”world wide” och som stökar till det för alla och som det ibland verkar, inte enbart för rallysporten…

    *

    I samt ämne så förbereda de Estländska Hälsomyndigheterna för att öppna upp landets hårda inreseregler för deltagare i olika sportevenemang. Nu planeras det att från gårdagens datum fram till den 31 augusti lätta upp för idrottsmän från högriskländer som då Sverige. Med detta ska svenskar slippa att sitta i 14-dagars karantän, kravet är dock att alla medicinska handlingar och tester ger grönt ljus från Corona. Just rallybesättningar nämns i pressmeddelandet från myndigheten och för alla blågula i Rally Estonia krävs nu att man kommer dit senast måndagen den 31 augusti. Fortsatt gäller dock att man inte kommer att få röra sig fritt, utan enbart i område kopplade till själva tävlingen.

    *

    Foto:Tommy Svensson

    Om man ska tro en artikel i Dalarnas Tidning och varför skulle man inte det, så verkar det bli comeback för Rally Sweden i ”Mas-land” 2021. Även om inget är helt klart har Malung-Sälens Kommun uttryckt sig positiva till planerna. Glenn Olsson Svenska Rallyt AB:s vd vill ännu inte kommentera något då det är först i början av oktober som bansträckningen offentliggörs. Enligt DT ska fyra sträckor kunna bli verklighet inom den aktuella kommunen som också säger sig villiga att gå in med ekonomiskt bidrag om rallyt infinner sig innanför kommungränsen.

    *

    Arbetslöse Kris Meeke sökte jobb hos Pirelli som testförare men fick se sig brädad av Andreas Mikkelsen. Nu har han istället hamnat på Michelins lönelista som införskaffat en R5-Skoda för att ”The Ulsterman” ska hjälpa till att utveckla asfaltdäck för rally. På vägar nära San Remo i Italien har Meeke under två dagar plågat det franska gummit till max för att framöver inte bli frånåkta av nya WRC-leverantören Pirelli. Anledningen är resultat från ERC-tävlingen i Rom där bästa Michelin-försedda bil slutade först på åttonde plats.

    Foto: MRF Tires/Pro One Media

    Vinnaren Alexey Lukyanuk och fyra andra körde på Pirelli och när även indiske nykomlingen MRF:s bägge förare Emil Lindholm och Craig Breen var snabbare än Filip Mares blev det för lite mycket för fransmännen att tugga i sig.

    *

     Mer WRC men nu på hemmaplan och det blir en fortsättning för WRC-bilar i SM även efter årets slut. Tidigare var det annars bestämt att 2020 var ”bäst före” för dom här bilarna men nu har SBF/Rallyutskottet ändrat sig.

    Foto:Tommy Svensson

    Nya SM-promotorn SRM ville gärna ha med bilarna i nysatsningen till nästa år och önskemålet hörsammades vilket inte minst ägarna av dessa bilar uppskattade.  Men någon öppning för bilar enligt 2017-reglementet är ännu inte i sikte utan är fortsatt förbjudna i Sverige.

    *

    Nu kan Lasse Mattsson och Rally Österlen pusta ut eftersom antalet anmälda till Minnesbergs Sprinten passerat minimigränsen på 30 bilar för att inte riskeras att ställas in. Men det är precis just nu 31 anmälda, men än är det gott om tid att anmäla sig då man inte stänger förrän på söndag.

    *

    Samma dag stänger även anmälan till nästa deltävling i Rally-SM, East Sweden Rally i Linköping. Idag finns 60 anmälda i  SM-klasserna medan R1 och Östgötaklasserna ökar på det hela till 105 anmälda totalt. Precis som i Hässleholm är det Trimmat 2WD som är hetast och där självklart både suveräne Patrik Flodin och numera kanske största utmanaren Johan Green, Hässleholm är anmälda. Men ändå blev jag ännu gladare när jag såg två välbekanta namn bland de 33, Jimmy Joge med Bosse Holmstrand i högerstolen. Paret sitter  ien Volvo 940 och kan man utgå ifrån, samma bil som Joge körde till en fjärde plats i Falllerumsbacken. 

    Foto: Tommy Svensson

    Tänker tillbaka på de gamla goda tiden (alltså mitten av 2000-talet) när Joge körde både Peugeot 206 S1600 och 206 WRC . Dessutom med i dag nästan helt otänkbara Peugeot som anmälare genom ”Peugeot Dealer Team Sweden” där smålänningen Gert Blomquist var framgångsrik teamchef.  Efter Peugeot-åren blev det Mitsubishi för Joge innan han 2013 mer eller mindre tog time out.

    Foto:Tommy Svensson

    Då kunde dagens 41-åring summera till ett J-SM-guld och tre i stora SM, men även nionde platsen totalt i Rally Sweden 2009 är något som Finspångs MS-föraren fortfarande kan glädjas åt. 

    *

    Foto: Privat

    Idag vet jag exakt hur Petter, Pernilla och Oliver Solberg känner sig när jag läser att deras älskade hund Joseph somnat in efter en tids sjukdom.

    Så många minnen efter elva fina år tillsammans. Joseph var även nett stort stöd för mig under min sjukdom för några år sedan och vi saknar honom jättemycket, skriver Petter. 

    – Rest in peace my old friend! 

    *

    Just nu råder delade meningar om användande av munskydd på grund av Covid-19 och jag kan erkänna att jag är skeptisk till att dessa är den mirakelkur som hävdas av vissa ”experter”. En som har bättre koll än jag är den sjuksköterska som skrev följande på Facebook och som jag vet att många andra inom sjukvården instämmer i. Hon skriver, ”Nu ska jag säga vad jag tycker om ansiktsmask i offentliga miljöer: skitäckligt. Masken blir snabbt full av bakterier och virus som vi andas in  i den. På sjukhus är vi tränade att ta av och på  och hur vi tar i den utan att få smitta på händerna. ( När jag gick utbildningen ägnade vi en dag åt att ta på och av. Det är INTE enkelt) Den läggs i en soppåse, Finns det infektionsrisk knyts den genast ihop och kastas. Tänk er nån gång när ni dragit upp en halsduk över näsa och mun och vad som händer då. Snor och väta överallt!  Då fattar ni varför jag aldrig i livet skulle vilja åka kommunalt med folk i mask., än mindre ta hand om dem sen. Folk rättar till masken hela tiden med händerna och tar sen på allt möjligt. Munskydd är bra vid rätt tillfälle och det är inte ute i samhället.”

    Foto: FIA

    Tänker på alla inom motorsporten som bär mask speciellt i USA, men är detta kanske mer en symbol eller fyller den någon funktion överhuvudtaget ute i friska luften. Jag vet inte, utan ställer bara frågan?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.s