Jag gör vågen för Skoda Sverige och WRC-Östberg till SSR!

Blogg

Det ljusnar för PG Andersson! I Motorbloggen har jag vid flertalet tillfällen, med rätta om ni frågar mig,kritiserat våra svenska storföretag för deras bristande engagemang i svensk motorsport. Likaså har jag efterlyst engagemang från återförsäljarna så att fler ”fabriksteam” återfanns i t.ex Rally-SM. Nu har jag åtminstone blivit lite bönhörd av Skoda Sverige, som beslutat att gå in och stötta PG Anderssons satsning för att nå VM-titeln i S-WRC. Ett lovvärt initiativ som förhoppningsvis får efterföljare.
Som det är nu så är det bara Mitsubishi med sin cup som aktivt deltar i rallyskogen. Ford, fast egentligen genom Andreas Ericsson kan väl också få med tvekan godkänt, men resten?
Var finns VM-dominanterna Citroéns engagemang? Eller Peugeot, Fiat, Subaru och VW är andra märken som jag faktiskt tycker borde visa upp sig för oss motorsportintresserade. Alla de uppräknade har speciella motorsportavdelningar knutna till fabriken och med bilar som skulle passa perfekt i Rally-SM. Utomlands tävlar de här uppräknade märkena med mer eller mindre egna team, men i Sverige, noll. Nada, keine eller none, hur som helst inga äkta fabriksteam i Rally-SM!
På tal om Rally-SM så tog det sig till slut med anmälningarna till South Swedish Rally 76 ekipage är nu anmälda plus 53 till Sverige-Serien och i elfte timmen kom även en riktig publikdragare. Från Rally-VM till Smålandsskogarna är det lång väg, men den 13 maj sitter norska framtidslöftet Mads Östberg i sin WRC-Subaru, redo att köra hem sin första SSR-seger. Risken eller chansen är härmed stor att det blir norskt för andra året i rad. Ifjol vann landsmannen Andreas Mikkelsen och med Östberg på startlinjen får han konkurrens.
Nu har han ett trumfkort i rockärmen, Mikkelsen körde nämligen förbil i Kong Christian Race och med den uppladdningen kan han bli svårstoppad…
Fortfarande inget besked från Rally Österlen om hur det blir med noterna, hoppa verkligen det löser sig på bästa sätt. Tänker mycket på de ”nya” arrangörerna, Trelleborgs MK, Tomelilla MK och Simrishamns MK som säkerligen har mycket annat att tänka på än tröttsamt ”nottjafs”. Risken är stor att entusiasmen nu svalnar och att deras gemensamma projekt Rally Österlen, bara blir en engångsföreteelse. Måtte jag ha fel…