Inget FIA-beslut om hybrid, Paraguay ersätter?, Haglund och Levin suveräner i Lima, Ingesson unik, Opel-seger i Ö-Vik, mest skit för "Kvicken", 240 engagerar och därför ingen Motorbloggen!

Blogg

Än har inte FIA bestämt vad som ska vara drivkraft i WRC-bilarna efter 2021, delvis el alltså hybrid eller ren bensin som i dag och vid förra veckans FIA-möte verkar man inte kommit närmare en lösning på knäckfrågan. Om jag förstår rätt så är knäckgrejen från både FIA och dagens tre VM-team, att sänka kostnaderna men samtidigt värna om både tufft utseende och häftiga drivlinor. Klassiskt, äta kakan och ändå ha den kvar-maner och precis som med kakor är det lika omöjligt att få allt man vill i rallyvärlden. Två möjliga spår finns enligt insatta källor, helt nytt hybrid-tänk eller att utveckla R5-klassen ett steg upp. Det sistnämnda ser jag som den enda framkomliga vägen om FIA vill se fler team i VM än idag. Väljer man istället hybrid lär det dröja minst tre till fem år efter 2022 innan någon ny WRC-bil kommer att se dagens ljus vid sidan av Ford, Hyundai och Toyota. Att utveckla en bil från scratch för en WRC-rookie görs inte på en kafferast precis.

*

Är väl en hel del som talar för att Rally Chiles dagar som WRC-tävling är räknade efter att man fått ställa in i år. Nu är det bara Argentina som är kvar i den delen av världen och detta är inget positivt för varken dom, FIA eller WRC. Två sammankopplade rallyn i Sydamerika är vad alla vill ha och med Chile borta kan det mycket väl bli Rally Paraguay som blir hjälpryttaren. I slutet av mars körs ”Trans Itapúa Rally” som ”candidate event” för WRC och detta kan då bli verklighet redan till nästa säsong.

    LBC-Ruschen blev precis den fina vintertävling som Sune Rickardsson och hans kompisar i Lima MS så optimistiskt utlovade redan för flera veckor sedan. Dessutom med en för mig lite oväntad segrare i Christoffer Haglund med Nicklas Edvardsson vid notblocket.

    Foto: Lollo

    Högst värdiga segrare och kör man hem alla fyra sträckorna är det svårt att hävda motsatsen. 

    Sista sträckan var en fröjd att åka och inramningen var som ett vykort, mitt på sträckan hör jag Chribbe säga ”nu har vi bra flyt” vilket jag leende bara kunde konstatera, berättar kartläsare Nicklas.

    Foto: Haglund Motorsport

    R5-Fiestan flög fram i Dalaskogen och tvåan Jari Saarinen/Jörgen Fornander som gjorde Skoda-debut var lite över fyrtio sekunder efter. Inte precis någon tät fajt i toppen då trean Kjell Sandberg/Stefan Ahl var minuten efter och sedan kom fyran Anton Eriksson/Lars Andersson ytterligare halvminuten därefter.

    Foto: Privat

    Foto: Lollo

    Helt klart har Rally-SM tappat en av landets absolut snabbaste ekipage när Andreas Levin med syster Therese väljer bort serien. I Lima visade syskonen ett imponerande tempo  i den udda Nissan Sunnyn, kör in som åtta totalt och förpassar tvåan Magnus Proos/Nellie Karlsson långt bak i snöröken. 1.40,2 skilde mellan Nissan och Saab 9-3. Trea kom Golf-åkaren Kim Nilsson/Lars-Olof Persson. Måste även nämna otursförföljde Jan ”Janjan” Johansson/Reine Nyberg som äntligen fick till en hyfsad tävling, även dom i Nissan Sunny. Sexa av de 26 startade i FWD-gänget måste nästan kännas som en seger för värmlänningen efter allt strul. Bland ”bakhjulsladdarna” var SM-satsande Oscar Sundell/Håkan Jacobsson vassast med den röda BMW:n. Han och Volvo 940-paret Emil Karlsson/Jessica Larsson stod i  klass för sig även om det skilde 38 sekunder mellan tysken och svensken. Sedan ett jättehopp till trean Lasse Israelsson/Mikael Johanssons Ford Escort, två och en halv minut skilde upp till Sundell.

    J-WRC aktuelle Pontus Lönnström/Petra Nordquist gjorde ett inhopp i pappas VOC-940 och än en gång visade Pontus vilken enorm talang han är. Klasseger och 34:a totalt säger allt, dessutom med en och en halv minut till tvåan Linus Harling/Johan Grönvall. Lars-Ove ”Biffen” Olsson och Torbjörn Jönsson valde bort Rallyklassikerna och Örnskölden till förmån för Lima. Snabbast i Appendix K med Ascona 400:an och med tid som gett honom fjärde platsen i ”RWD-klassen”. Som vanligt, Opel levererar! 

    Foto: Privat

    Kan inte svära på att det är så, men jag är ganska säker på att ungdomsåkaren Karl-Johan Ingesson med pappa Lars-Johan till höger är unik att som skåning ha tagit en klasseger i Lima? SMK Hörby-paret vann med bred marginal klassen.

    På SS1och SS2 var det aningen svårt att hitta tempo efter dessa månaders uppehåll, berättar ”Kalle”.

    Men på SS3 börjar jag lita på bilen och däcken, och körningen gick betydligt bättre. Under SS4 fortsätter samma bra känsla och efter lite problem hos andra ungdomar, klättrar vi ända upp till toppen!

    Han spara inte heller på berömmet till Lima MS utan menar att det både var fantastiska vägar och arrangemang.

    Troligtvis den finaste tävlingen jag kört hittills, konstaterar han.

    Då ska ni veta att han tidigare även kört TV-Svängen och om nu Lima är ännu bättre, då snackar vi alltså världsklass…

    Klent intresse från deltagarna i 1300 Rallycup, bara tio ekipage tog sig till Lima. Bäst av dessa lyckades Joacim Rydin/Magnus Simensen före Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson. 37 ekipage bröt och bland dessa fanns tråkigt nog även Jonna Eson Brådhe/Julia Thulin med nya R5-Mitsubishin.

    *

    Örnskölden i Örnsköldsvik dominerades helt av Rallyklassikerna och där det då blev Opel i topp. Ulf Pettersson/Andreas Ekström tog GSi Kadetten runt de fyra vintriga sträckorna allra snabbast. 22 sekunder längre tid behövde Robert Andersson/Dan Andersson med sin Suzuki. De båda piskade upp Volvo-gänget där Niklas Nilsson/Pontus Hallin var bäst men ändå halvminuten efter vinnar-Opeln.

    Inför tävlingen hyllade jag de bägge VW 1500S-entusiasterna Yngve Gustavsson och Lars Larsson. Efteråt förtjänade de än större hyllning som trots sitt hopplösa underläge, inte ger upp. Klassen vanns av Leif B Andersson/Bosse Eriksson i en mer potent Cortina GT och att tidsmarginalen till Yngve Gustavsson/Magnus Rehbinder blev nästan nio minuter förtjänar respekt till ”Ford-Leffe”. Men att redan vid starten på SS1 veta att det är storstryk som väntar för ”Femtonhundraessen”, att ändå inte ge upp utan istället fortsätta förvalta ett kulturarv förtjänar än större respekt. Respekt även till Magnus och Gunnar Åberg som vann totalt med sin Grupp H-Golf. Dessutom med runt 20 sekunders marginal till bästa 4WD-åkare, Roger Westin och kartläsaren med det välpassande efternamnet Vinter och Magnus förnamn.

    Det finns entusiaster och så finns österrikaren Karl Rumpler. Han och sonen Oliver stannade kvar i Sverige efter Rally Vännäs där man också körde med den lätt bedagade Mitsubishin. Föll sig naturligt att ta sig an Örnskölden på sin väg hem och så blev det. Ett rejäl tidstapp på sträcka fyra gjorde att marginalen till 4WD-vinnaren blev större än vad Karl egentligen förtjänade. Nu blev det 14 minuter men utan SS4 hade det stannat vid mer respektfulla två minuter. Rumpler var nog en av de mest rutinerade förarna i Ö-vik och gjorde sin första start på hemmaplan 1981 med en VAZ Lada. Bortsett från två korta tävlingsuppehåll har han kört rally oavbrutet i snart 40 år.

    *

    Det blev inte den toppstrid som Jeanette Kvick hade hoppats på för henne och Alfred Jr. Kramer i Kroatien och ”Ina Rally Kumrovec”. En sjunde plats blev det med den i all hast inhyrda Hyundai i20 R5 efter att deras egen Fiesta fått elproblem. Redan efter ”reken” konstaterade ”Kvicken” att sträckorna var tuffa och rena ”gedestigar”. Under tävlingen tilkom även att de blev hala och uppkörda (asfalt som blir uppkörd?). 

    Foto: Jeanette Kvick

      -Första lördagssträckan blev ”risky business” och vi hade flera  ”taet på-opplevleser” på grund av att bilen inte styrde, berättar hon.

    Nästa sträcka blev ännu värre och efter ett krön började bilen hoppa och dansa runt utan kontroll.

    Efter detta kom vi fram till att detta bara var skit!

    När så även en servoslang gick sönder var rallykänslan inte på topp. Ändå gick andra och tredje ”loopen” bättre efter att bilen gjorts mjukare plus att man satte på regndäck. Men ”Alfi” konstaterade ganska snabbt att Hyundai inte alls passade hans körstil.

    Det flyt vi hade i Italien med Fiestan existerade inte med den här bilen och redan på första sträcka var jag säker på att vi skulle råka ut för vår första ”afkørsel” ihop, menar Kvick.

    Att vi kom i mål beror till hundra procent på att vi jobbar så bra tillsammans och att Alfi är en fantastisk förartalang och tog bilen runt utan minsta skråma. 

    Sjunde platsen innebar ändå att den österrikiska och danska duon leder Junior-klassen i det Kroatiska Mästerskapet.

    Plus att jag blev rallyt bästa kvinnliga co-driver, avslutar Kvick. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Är fullt medveten om att ge sig in i debatten om vad som är och inte är tillåtet på Volvo 240 inom Appendix K, är fullt jämförbart med att plocka ner ett bålgetingbo med bar överkropp insmetad med sirap. Alltså jättedumt och därför ska jag inte göra någondera, men läste ett inlägg från Bo Axelsson på Facebook i saken och där slutklämmen är på pricken. Bosse skriver, ”  Sist men inte minst: Historisk motorsport  är inte VM eller WRC, utan enbart ett nöje för oss som gillar äldre bilar och kanske flydda tider. Att vi då håller en kamratlig och god ton borde vara en självklarhet. ”Stilla er!”.

    *

    Kanske någon märkte att Motorbloggen uteblev i går? Normalt så brukar jag redan dagen före informera när det blir ”bloggfri dag” men så inte igår. Anledning var att vår labrador Colin hastigt insjuknade och istället för blogg blev det akut till Djursjukhuset i Hässleholm. Här konstaterades att Colin hade någon sorts tumör på mjälten, ond eller god har man ännu inte lyckats fastställa. Självklart behöll man honom och i morgon hoppas vi få besked hur illa det är. Colin fyller elva år om en månad och att operera en så gammal hund är oftast ingen bra lösning så vi får se vad som händer. Blir det ingen Motorbloggen i morgon kan ni nog ana varför… 

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

    Tommy Svensson.