Ingen World RX i Portugal, ny final i Belgien för ERC, "closed doors" på Sardinien, Lönnström siktar på tredje raka, Adielsson säker på SM-seger, starkt av EMK och idag fyller "Mr Opel" 80 år!

Blogg

Gårdagens besked från World RX att man ställer in deltävlingen i Portugal måsta ha sänt chockvågor rätt in i ERC-hjärtat då det veckan före är tänkt för nästa stopp i EM-serien, Fafe Rally.

Foto: FIA World Rallycross Championship

Redan före gårdagens beslut hade myndigheterna i Montalegre krävt publikfri rallycross vilket också arrangören accepterat, men när antalet Covid-19-smittade ökat kraftigt i samma område drog man tillbaka tillståndet.

    Hälsa och säkerhet för alla inblandade är fortsatt prioriterat när vi försöker manövrera i dessa osäkra tider, konstaterar arrangören.

    Därmed återstår bara tre tävlingar i World RX efter helgens i Riga och närmast därefter är det Barcelona, 17-18 oktober, Belgien i mitten av november för att sedan köra finalen på Nürburgring samma helg som vi i Sverige firar lucia. Rally Fafe som är ny deltävling i ERC är tänkt att köras första helgen nästa månad. Om det nu verkligen blir så verkar oklart med tanke på de portugisiska myndigheternas säkerhetskrav gentemot Corona.

    *

    Om ERC och promotorn Eurosport Events börjat få kalla fötter i och med gårdagens besked är oklart men i dag presenterades ny final i EM-serien, ”Spa-Rally”. Därmed skulle både WRC och ERC 2020 avgöras i Belgien men mer om detta längre ner. Rallyt kring den berömda racingbanan är planerat till 12-13 december. Precis som Ypres Rally körs det på asfalt och precis som ”storebror” kommer power stage att vara på Spa Franchorchamps-banan. Även normalt är de belgiska sträckorna väldigt utmanade och i december läggs där till ytterligare en försvårande faktor, det kan snöa. Den belgiska tävlingen innebär dock inte fler tävlingar i  serien utan nu försvann Cyprus Rally genom ett gemensamt beslut från arrangören och ERC. På Cypern blir det enbart det nationella mästerskapet plus FIA Middle East Championship. Redan till nästa år förväntas rallyt vara tillbaka i ERC.

    *

    FIA har nu beslutat att WRC Rally Italia Sardegna även detta kommer att köras ”behind closed doors” precis som Rally Turkey. Man konstaterar att det var ett svårt beslut att ta med tanke på den rallyfeber som normalt råder i och kring Allhegro.

    Det är viktigt i dessa hemska tider att motorsporten agerar korrekt och med respekt, förklarar det italienska bilsportförbundets ordförande.

    Man uppmanar i likhet med svenska arrangörer (mer eller mindre framgångsrikt vill jag nog ändå påpeka) att ”äkta rallyfans” stannar hemma den 8-10 oktober.

    ”Stay home”, så att vi nu verkligen kan genomföra rallyt på ett säkert sätt, vädjar ”il presidente”.

    *

    Jag trodde att FIA och WRC-promotorn var nöjda med hur resten av årets ser ut när man lyckades få till Ypres som final. Men nu kommer där signaler att man intet alls slagit sig till ro utan fortsätter att leta fler rallyn för ”Rally-VM”. Enligt DirtFish är det inte alls säkert att Ypres blir final utan det som var ett skott i mörkret i somras, kan nu bli realitet som WRC-final, F1-banan Monza. I december brukar här köras ett gigantiskt jippo”Monza Rally Show” och som nu kan få VM-status den 3-6 december.

    Ett perfekt avslut med en kostnadseffektiv final och med en begränsad publik, menar en insiderkälla i WRC.

    Senast kördes ”showen” med åtta sträckor på totalt 16 mil så rent teoretiskt borde det kunna fungera och dessutom med möjlighet att släppa in begränsad publik. Kan tänka mig att såväl Sebastien Loeb och Dani Sordo gör tummen upp för detta då båda har vunnit på Monza tidigare, Sordo dessutom två gånger. Men inte bara Monza jobbas det på, källor nära WRC-toppen hävdar att man inte helt gett upp möjligheten att få in Rally Croatia i årets serie.

    *

    Medan Patrik Flodin redan säkrat SM-guldet i Trimmat 2WD är det desto öppnare i de otrimmade klassen för 2WD-bilar. Men dock bara hur medaljerna ska fördelas, om än det rent teoretiskt är så att fler än de tre i toppen som kan blanda sig i leken. Leder efter segern i ESR gör Joakim Ellner Landberg på 66 poäng, medan Pontus Lönnström skuggar, sex poäng bakom.  Trea är så Victor Hansen, 7,5 poäng bak ledaren.

    Foto: Junior-WRC

    Trumfkortet för Lönnström är onekligen att han inte använt sin joker och med två tidigare fullpoängare tror jag ingen surar, om jag utnämner honom och Stefan Gustafsson till guldfavorit i helgen. 

    Jag är väldigt taggad på SM. Det har gått väldigt bra där i år. Tanken var inte att köra hela SM, men nu när det gått så bra ska det bli kul att köra allt, säger Pontus.

    Nu är det ingen ny sista för Pontus att vara favorit med sina tidigare J-SM-guld i ryggen.

    Det känns lite mer nervöst inför finalen än en vanlig tävling. Det hade vart väldigt kul att ta guld i Junior-SM tre år i rad, menar Nora-föraren.

    Men samtidigt måste allt funka hela tävlingen för det ska gå vägen. De andra i klassen åker fort, och höjer farten för varje tävling.

    Detta innebär dock inte att det blir avslaget i Sandviken utan bakom topptrion finns flera som vill visa vad dom går för.  En av dessa är Kolsvas talang William Binbach som närmast siktar på Junior-SM där han ligger femma (åtta i SM-klassen).  I ESR var det ytterst nära klassseger för 24-åringen med fem sträcksegrar, men så tappades allt när bilen gled ut lite i en kurva, slog i någonting och vände runt.

    Det var inget farligt, men vi fastnade i vägkanten där det var väldigt löst, berättar William.

    Med fyra tappade minuter var loppet kört men nu är detta glömt och istället är det fokus helt på revansch förklarar William som har Robin Hallman vid sin högersida.

    I Sandviken ska vi inte göra något misstag!

    *

    Samma sak lovar säkert SM-tvåan i ”Trimmat 4WD” Mattias Adielsson som haft det svårt att komma runt PG Andersson i de två senaste tävlingarna. Men än är inte guldjakten avslutad utan på lördag är det först i mål av de två som avgör vem som blir Svensk Mästare.

    Foto: Henrik Åkeson

    Vi har avgörandet i egna händer, så nu gäller det att allt stämmer till 100% på lördag, säger Mattias.

    Till hans och Andreas Johanssons fördel talar att man inte utnyttjat sin joker utan gör detta i helgen. Ändå tror Mattias att det blir tufft att rå på en dubbel juniorvärldsmästare.

    Allting måste gå vår väg och marginalerna kommer att vara små. Hade vi inte trott på att vi skulle ha någon chans på guldet hade vi stannat hemma, men vi är övertygade att det kommer gå vägen! 

    Foto: Tommy Svensson

    Vill absolut inte medverka till att sänka självförtroendet i PTR-Skodan men ett litet övertag har ändå PG då han har skånskt servicemanskap till GNM:s R5-Fiesta. En som ska hjälpa honom till guld är nyblivne körkortsinnehavaren och tillika en av alla ”stjärnelever” på Tävlingsteknikertubildningen inom Svalöfs Gymnasium, Hörby-killen Oliver Green. Med en egen begynnande rallykarriär är det så klart lite att leva sin dröm att få mecka rallybil till en kanske blivande svensk mästare…

    *

    De senaste dagarna har mycket cirkulerat kring Eskilstuna MK:s drastiska beslut att inte medge ackreditering för i bilsportkretsar välkända Annemo Friberg till EMK-Kannan. Motiveringen när vid det här laget välkänt, det var fullt i ”mediaboxen”. Så småningom har nu ändå klubben förstått att detta inte var något speciellt bra beslut och nu har tävlingsledaren bett Annemo om ursäkt. Oavsett vad man tycker i sak, så är det ändå starkt av honom att medge att det begicks ett fel i lördags. Annemo berättar: ”Lördagens tävlingsledare ringde för att be om ursäkt för att jag inte fick ackreditering, att det var ”fullt” när jag ringde men invaggades i tron att allt var OK. Han ansåg det också positivt att jag tog upp frågan med dagens ”mediauppbåd” som väller in över arrangörerna, något annat än den gamla journalistkår jag representerar. Ibland blir saker och ting fel, så är det. Då är det strongt att ringa upp, så att vi i lugn och ro kunde talas vid. Jag behöver inte längre känna att jag inte är välkommen till Eskilstuna, tvärtom vill de mer än gärna att jag kommer i framtiden.”. Tilläggas kan att ursäkten värmde Annemo ”ända in i märgen” och även om jag personligen inte var inblandad, delar jag Annemos känsla, snyggt jobbat EMK!

    *

    Idag för 80 år sedan föddes en av Sydsveriges mesta rallyåkare med mängder av totalsegrar under sina över 40 år som aktiv i rallyskogen. Jag talar om SMK Hörbys stora profil speciellt under 60-70 och 80-talet Stig Kristiansson. Att kalla honom för ”MR Opel” är där nog ingen som säger emot på även om rallykarriären tog sin början i en ständigt trilskande Saab Sport (tror dessutom att de var grön…) i mitten av ”the sixtiees”. Snart byttes den ut mot en vanlig röd Opel Kadett Coupé men när Rally Kadetten presenterades blev det snabbt bilbyte till en silverfärgad ”Saab-dödare”.

    Foto: Okänd

    Sedan följde flera röda och en gul Sprint innan det blev ett kort uppehåll med rallytävlandet när ”Chrischan” omlokaliserade från UNO-X- macken i Linderöd till nuvarande lokaler i Hörby med nytt namn, ”Stigs Bil”. Pausen blev inte långvarig utan på lediga stunder byggdes en Rally Kadett av två skrotade bilar och så var det igång igen. Från detta hoppade han så klart på tåget när Ascona A dök upp och likaså med Kadett GT/E och 20,0E med vilka han tog tre segrar i hemmatävlingen TV-Svängen 1979-81 och -82. Sista Opeln tänkt jag först skriva blev en Ascona B men så var det inte. för när denna sålts till Bengt-Göran Bergström tände Stig på klassiskt rally och byggde en svart Opel Rekord Coupé 6.

    Foto: Tommy Svensson

    En bil som kördes till många segrar innan det blev Porsche 911, en röd för grus och gul för asfalt.  Det var också med de röda som dagens jubilar avslutade karriären med en sjunde plats i finska ”1000 Lakes Historic Rally” år 2000. Då satt sonen och numera snudd på lika framgångsrik som pappa, Joacim i högerstolen. En stol han övertog redan 1993 och dessförinnan har det varit en brokig skara kartläsare hos Stig. Tidigt var det svågern Bengt Nilsson som sedan lämnade över till Hans-Lennart Hansen (farfar till SM-trean Victor Hansen). När ”Hasse” kände sig mätt lämnade han över till Roland Brorsson som sedan var med till slutet av första halvlek i Ascona B:n, 1983. 

    Foto: Tommy Svensson

    Att räkna upp alla Stigs framgångar under sina år är tämligen meningslöst och dessutom omöjligt att hålla reda på. Utan att vilja trampa någon på tårna utser jag honom till SMK Hörbys mest framgångsrike sedan klubben bildades 1960. Att han blivit ”Årets Förare” under flera år i klubben är så klart ganska onödigt att påpeka. Men att han redan andra årets (1976) som Hörby Kommun instiftade utmärkelsen ”Bäste Idrottare” skulle bli mottagare var ändå lite otippat, men både för honom och SMK Hörby oerhört glädjande. 

    Foto: Tommy Svensson

     Vid sidan av sitt rallytävlande byggdes där även upp en omfattande verksamhet som leverantör av tävlingsdelar till Opel. En verksamhet som gav Stig ett nästan unikt kontaktnät över hela Norden. I dag tillbringar 80-åringen fortfarande största delen av sin tid på Stigs Bil/Mekonomen där han ser till att ”Jockes” Toyota och Opel alltid är i topptrim. Bara att utbringa ett trefaldigt skånskt hurra för denne ”Opel-kämpe”, hurra, hurra, hurra!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se