Blogg

Ingen vinterbrist i Rally Sweden eller i Bastogne, Emil B. tränar, snart fullt i gruspremiären och ett tack värt att ta efter!

Känns ändå rätt skönt att slippa tragget och de ständiga frågorna inför Rally Sweden ”är där någon snö i Värmland eller?”. Inte en enda gång har jag fått frågan det här året som blir mitt 42:a (hoppade året när det kördes i Norge) sedan 1975. Då var det alltid snö och svinkallt med andra ord ungefär som det varit i år alltså. Noterar kraftig med minusgrader i Torsby-området fram till tisdag då temperaturen går ner på nollan, men såvida ingen Floridavärme väller in mot veckoslutet lär detta inte ha minsta påverkan på underlaget eller höjden på snövallarna. Har sett massor av bilder på meterdjup snö och nu ställer detta även till det för arrangören. Istället för nästan barmark är nu de tänkta parkeringsplatserna snöfyllda och det blir mycket plogande för att göra plats för alla publikbilar. Trots allt positiva problem för ett vinterrally.
Positiv var däremot inte ägarna till skidanläggningen Hovfjället som rallyveckan är fullbokad av rallyfans. Nu har ägarna upptäckt att dom kommer för att titta på rally och inte för att kasa ner för backarna med alla kostnader sådant uppförande drar med sig. Alltså rullar skidliftarna tomma och kan man tänka sig att även afterski går på sparlåga, vilket enligt ett inslag i SVT ger ägarna en förlust på 200 000 kronor.
Dom är riktigt sura över FIA-beslutet att lägga tävlingen vecka sju istället för sex som är det normala. Därmed missar Hovfjället göteborgarnas sportlovsvecka som är just vecka sju. Nu är man ute efter att få någon form av ekonomisk kompensation från FIA och om detta tror jag så här.
Keep dreaming!

*
Fortfarande är bilder från C3 WRC i vinterskrud lika sällsynt som miljöpartister på ett SM-rally. Flitigast verkar faktiskt Toyota vara på att snötesta och på Twitter dräller det av bilder och filmer på när framförallt Ott Tänak är ute och luftar sin Yaris WRC. Drömmen är så klart att flytta upp ett pinnhål från Monte Carlo när man kommer till Värmland alltså ta placeringarna ett och två istället för som där, två och tre. Är ganska säker på att Jari-Matti Latvala vill upprepa känslan från Torsby 2017 när han som premiärvinnare för Toyota tog emot massornas jubel efter sista sträckan.

*
I dag är sista möjligheten att beställa Festivalpass och RallyMagazine från Rally Swedens webbshop. Med detta i din hand kan du i lugn och ro kolla in favoritställen och lägga upp bra resvägar mellan sträckorna. Rally Magazine är som alltid läsvärt och i år är där även artiklar som gläder oss skåningar…
Webbshopen hittar du här. http://rallysweden.com/en/shop/

*
I helgen värmde Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul som förresten fyller år i dag, upp i belgiska Legend Boucles à Bastogne. Här körde Thierry och Nicolas med sin nyrenoverade Vauxhall Nova som förbil, bara för att igen uppleva den fantastiska känslan av att vara nästan Opel-förare.
I tävlingen som kördes under  Rally Sweden-liknande förhållanden blev det seger för Bryan Bouffier med en Ford Escort MK2. Uppenbarligen hjälpte uppvärmingen med WRC-Fiestan i Monte till att få upp tempot och tvåan även detta en förare med WRC-rutin, Francois Duval sinkades av punktering. Även Duval körde Escort men en äldre MK1. Trea i en Porsche placerade sig veteranen Bernhard Munster.

*
Emil Bergkvists omstart i J-WRC överraskade nog många men inte mig, jag hade så att säga lite ”secret information” i förväg. Nu har Emil fått en riktig ”restart” på karriären och med Ola Floene vid sin sida ser det ljusare ut än på länge för talangen. Just nu är Emil på ”träningsläger” i Norge och har sällskap av bland annat NM-ledaren Anders Grøndal och Anders Kjaer.
Emil har dessutom börjat träna kroppen på ett helt annat sätt än tidigare berättar Ola.
Varje tisdag lämnar han en träningsrapport till mig vilket är nytt för honom, men han ser att det gör nytta…
Samtidigt med detta noterar jag att hans svenske utmanare i J-WRC, Dennis Rådström släpper en egen rallylåt inför juniorernas premiär i Rally Sweden.
Är också ganska säker på att det blir de här två som kommer att sätta ”the pace” i klassen, resterande tolv anmälda får nog käka snörök efter ”the swedes”. Kanske kan från ERC rutinerade Ralfs Sirmasics och Julius Tannert hänga på men inte hela vägen till mål, no way.
Första priset för den som vinner hela J-WRC är inte fy skam, full säsong med en ny Ford Fiesta R5 plus 200 däck från Pirelli.

Snäppet under J-WRC är ”The FIA ERC Junior Under 27 Championship” och även här är det ett skapligt pris för vinnaren. 100 000 euro från Eurosport som ska omvandlas till R5-körning 2019 i nästa Junior-klass ”ERC Junior Under 28”. Här byter man från R2-bil till R5 och det är också hit som Tom Kristensson och Henrik Appelskog siktar. Första steget blir Azores Airlines Rallye 22-24 mars.

*
Vill absolut inte vara den som strör salt i såren men det ser så här långt inte ut som att det i deltävling två i Rally-SM, Östersund Winter Rally blir ”lapp på luckan”. På söndagkväll stänger anmälan och så här långt bara elva anmälda (plus fyra föråkare). Självklart kommer det att öka och med all sannolikhet passerar man de styva femtio som körde Rally Vännäs. Men lite märkligt är det trots allt att Limas LBC-Ruschen som körs nästan i mitten av mars redan har 38 anmälda.

*
Har också fått lite mejl om de efter första deltävlingen lite märkliga SM-tabellerna. Märkliga så till vida att tvåorna i premiären har fler poäng än vinnaren. Detta handlar så klart om ”Joker-tävlingen” och dom som valde Vännäs som sin Joker fick då extra poäng. Med andra ord kommer detta att rätta till sig redan efter Östersund när andra får sina ”Joker-poäng”.

*
På tal om antalet anmälda, med mer än en månad kvar innan Lasse Mattsson stänger anmälan till Anderslövsrallyt närmar man sig med raketfart maxgränsen 100 startande. I dag finns 62 namn i listan och än är det långt till den 12 mars. Med andra ord lär det bli gallring till premiären av Bilsport Rally Cup finns kanske därför anledning att påminna om vad tävlingsinbjudan säger i frågan: Max antal startande 100 st. Fullständigt ifylld anmälan som är Trelleborgs MK tillhanda måndagen den 12Mars 2018 kl. 18.00 deltar i lottningen. Gallring kommer att ske efter inkommen i tid, därefter ofullständiga anmälningar. I övrigt förbehåller sig arrangören rätten till gallring i samarbete med Bilsport Rallycup.”.
Bland de som anmält sig finns outtröttlige rallypappan och mamman Jocke Larsson och Christel Persson från Vinslöv. Nu verkar Jocke ha tröttnat på att bara skruva åt sönerna Hampus och Jesper och har bestämt sig för att visa hur det går till. Med sin stora erfarenhet i olika Opel-modeller under 80 och 90-talet har han så klart mycket att lära ”telningarna”. Frågan är bara om Hampus och Jesper kan hantera cateringen lika bra som mamma Christel?

*
Otursförföljde Magnus ”Sigge” Sigvardsson, SMK Hörby lät sig inte nedslås av att få bryta Vännäs Plåt Rally, runt 130 mil enkel resa från hemmet. Har redan börjat ladda om och ge ”Max-Golfen” extra kärlek. Han hittade också en bra grej i tävlingsprogrammet från Vännäs MK, ett tack till namngivna markägare. Väl värt att få efterföljare, för tätt efter funktionärerna är markägarna de absolut viktigaste ingredienserna i en rallytävling. Vet att många tror att det är den häftigaste Grupp H 940:an eller ett nybygge enligt ”Nya Grupp H” eller den importerade WRC-bilen. Men handen på hjärtat, allt detta är totalt ointressant för utan vägar att köra på och funktionärer som ställer upp…